1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

verzorgende en BIG-registratie

Auteur Bericht
Mar Geplaatst: woensdag 06 Augustus 2014 16:41
Hallo,
Ik heb een aantal fantastische verzorgenden in dienst via mijn PGB.
Deze zijn echter niet BIG-geregistreerd.
Kan een verzorgende zich überhaupt laten registreren in het BIG register?
Graag bericht.
Met dank,
Mar
Jenny Geplaatst: woensdag 06 Augustus 2014 18:33
Volgens mij zijn mbo en Hbo verpleegkundige geregistreerd . Dat gaat vanzelf , de rest kan zich niet laten registreren .
Nelleke Geplaatst: woensdag 06 Augustus 2014 23:09
Registratie in het BIG-register is inderdaad alleen mogelijk voor verpleegkundigen, niveau 4 en 5. (daarnaast en al langer voor artsen, apothekers, fysiotherapeuten, gezondheidszorgpsychologen, psychotherapeuten, tandartsen, verloskundigen)

De titel verzorgende is wel beschermd en valt onder de wet BIG. (maar dan dus zonder individuele inschrijving in het register)
Ria Geplaatst: vrijdag 08 Augustus 2014 08:53
Dit klopt maar werk je in een verpleeghuis dan krijg je een big registratie van het huis waardoor je bekwaam en bevoegd blijft van diverse handelingen en is vaak 5 jaar geldig!!
Nelleke Geplaatst: vrijdag 08 Augustus 2014 14:15
Een instelling als b.v. een verpleeghuis is verplicht (door de BIG-wet) om bij te houden wie van de werknemers bekwaam is om voorbehouden handelingen te mogen verrichten. Hiertoe geven zij bekwaamheidsverklaringen af. Dit is iets anders dan een inschrijving in het BIG-register, dat feitelijk meer een landelijke databank is voor de acht eerder genoemde groepen zorgverleners.

Er is ook nog het Kwaliteitsregister V&V, veel instellingen gebruiken dit kwaliteitsregister om de mate van scholing van verpleegkundigen en verzorgenden bij te houden. Je kunt je hier ook individueel voor aanmelden, dus buiten de instelling om. Om ingeschreven te blijven moet je in 5 jaar tijd 184 scholingsuren volgen.

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.