1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

pgb

Auteur Bericht
Lucia Geplaatst: maandag 07 Juli 2014 20:03
beste mensen, sinds enige jaren ontvang ik pgb voor mijn uit huis wonende kind. hij woont dus zelfstandig, vanwege zijn authisme heeft hij een bewindvoerder die zijn financieen regelt en hij ontvangt pgb eerst zzp ggz 04c en sinds kort zzp ggz 05c
Hij huurt mij in om voor hem te zorgen. via een zorg contract.
nu ontving ik tot mei 51 euro per uur en omdat zijn indicatie verhoogd is, zal ik nu meer gaan ontvangen.
Het totale bedrag wat hij ontvangen heeft voor zorg, begeleiding, verpleging e.d. word opgedeeld in de uren die ik werk voor hem.
nu hoor ik verhalen dat er straks max 20 euro per uur betaald mag worden.
Hoe kan het dan als je zeg maar 4000 pm ontvangt voor zorg met 15 uren, dat je straks dan heel veel overhoud.moeten ze dan zelf niet eerst de bedragen die ze toekennen niet verlagen? bijv. 15x20=300 eurox4=1200 euro

overigens maak ik me dan wel zorgen omdat ik zijn enige verzorger ben, vanwege zijn autisme kan hij niet door vreemden verzorgd worden. maar als het zo verlaagd word zou ik een baan er bij moeten zoeken, en dan moet ik een baan vinden bij hem in de buurt met een baas die het goed vind dat ik ten alle tijden als er crisis in naar hem toe kan.

ik ben benieuwd hoe jullie het pgb verdelen wanneer je de enige verzorger bent en hoe ziet zorgkantoor het als er staat dat je alleen een professioneel iemand max 63 euro per uur mag betalen.
Wat verstaan ze onder professioneel?
Jullie zien veel vragen.
M.C.T Geplaatst: maandag 07 Juli 2014 21:21
Dit geldt voor nieuwe PGb's. Familie mag maximaal €20.- per uur betaald worden voor maximaal 40 uur per week.
Wanneer en of bestaande gevallen over gaan is nog niet bekend.
Ineke Geplaatst: donderdag 10 Juli 2014 12:15
Deze regeling is een goede zaak.
Gerda Geplaatst: donderdag 10 Juli 2014 13:55

Dit geldt voor nieuwe PGb's. Familie mag maximaal €20.- per uur betaald worden voor maximaal 40 uur per week.
Wanneer en of bestaande gevallen over gaan is nog niet bekend.



€ 51,00 per uur vind ik heel goed betaald, in het bijzonder omdat het voor je eigen kind is.
Terwijl € 20,00 weer weinig is, net zoals je zegt, dan moet je er iets bij gaan zoeken, en dan vind je hoogstwaarschijnlijk niet iets dat zo ruim betaald wordt.
Ik hoop dat het je lukt hier een gemiddelde uit te halen. Er zal toch wel een beetje redelijkheid overblijven ondanks alle bezuinigingen!
Jet Geplaatst: donderdag 10 Juli 2014 13:59
Zo zo,51,- euro als niet "deskundige" begeleider?? wat heb ik fout gedaan? ik werk als deskundige al jaren tussen de 20 en 30,- p/u bruto :oops:
Gerard Geplaatst: donderdag 10 Juli 2014 14:12
Er zijn weinig mensen die een bedrag van €51 of meer verdienen voor de verzorging van een familielid. Het is goed dat er iets mee wordt gedaan.ik ben ook budgethouder, maar mijn partner houdt dit absoluut niet over nadat ik eerst de externe zorg heb betaald. Zij heeft er totaal geen moeite mee. Het uurloon moet wel reëel blijven!! Het is en blijft wel gemeenschapsgeld.
Geplaatst: donderdag 10 Juli 2014 14:26
Jammer dat er vaak reacties komen die niet aansluiten bij de vraag.
Dat zou je zeker van een 'deskundige' mogen verwachten...

Er zou m.i. geen verschil mogen zijn tussen het uurloon van een familielid of een niet-familielid.
Ik zou het aannemelijk vinden als er verschil wordt gemaakt, kijkend naar opleiding die de begeleider gevolgd heeft en opgedane ervaring.
http://www.pooq.nl/kennisbank/uurtarief-bepalen

Hoe het in de toekomst gaat? Geen idee...Voor nieuwe budgethouders geldt in elke geval de €20,- uurloon voor familie.
Zelf bel ik eerst met het zorgkantoor , alvorens verantwoording af te leggen, om af te stemmen of ik als familie het uurtarief mag indienen wat in de zorgovereenkomst staat.

Bij professioneel houdt men aan: Vanuit een organisatie/instelling, zo heb ik begrepen.
Hierover zou ik graag de discussie aangaan. Alsof het dan alleen professioneel kan zijn.Vrees alleen dat dat niet helpt...
I.E Geplaatst: donderdag 10 Juli 2014 15:23
Te belachelijk voor woorden 51 euro per uur geen wonder dat de zorgkosten de pan uitrijzen.En klagen over 20 euro per uur???? Dat is bij 40 uur per week een weeksalaris van 800 bruto,er gaan heel wat mensen naar huis met minder!!!
Geplaatst: donderdag 10 Juli 2014 16:17
Ik verzorg ook mijn eigen zoon al 16 jaar,heb nog nooit een uurloon van €51,- gehad en vraag me dus ook af of ik iets fout heb gedaan.
Hij is zwaar spatisch en kan lichamelijk heel weinig.
Met weinig hulp van anderen verzorg ik hem zeven dagen per week.
Mijn man helpt waar hij kan maar die heeft een zware baan in de bouw van 40 uur per week.
De weinige hulp die we thuis hebben geeft mij nog niet het gevoel dat ik " vrij " ben.
Omdat hij 16 jaar is kun je hem niet om 8.00 uur naar bed doen en ben ik 's avonds om 22.00 uur nog bezig.(en dit is elke avond)
Geplaatst: donderdag 10 Juli 2014 16:20
Nu zie ik hier al weer een reactie staan waaruit blijkt dat men geen inzicht heeft in ZZP-tarieven. Ik heb al eerder in een andere reactie beschreven hoeveel men netto overhoudt van een bruto-uurtarief en ga dit hier niet volledig herhalen.
Komt er op neer: van een bruto-uurtarief moeten kosten betaald worden (vervoer etc.), pensioen-, arbeidsongeschiktheids-, ziekte-kosten, vakantietijd etc. Daarna volgt de belastingdienst.
Vergelijkingen met uurloon in loondienstverband is dus irrelevant.

Daarbij zorgt deze mevrouw ervoor dat haar zoon zelfstandig kan blijven wonen wat onbetaalbaar is in menselijk opzicht en wat betreft zorgkosten vele malen goedkoper is dan opname in een instelling of begeleid wonen-project.
Geplaatst: donderdag 10 Juli 2014 16:32
@Tiny, je kunt je inderdaad afvragen wat professioneel is. Ik denk dat het zorgkantoor belang hecht aan zorgverleners die werken via een zorginstelling o.i.d. omdat deze eisen stellen aan opleiding en ervaring.
Wellicht is het een optie voor Lotus om t.z.t. in gesprek te gaan met een zorginstelling om te kijken of het mogelijk is om via hen te gaan werken. Aan ervaring ontbreekt het haar niet en de effectiviteit van haar zorgverlening lijkt me ruimschoots bewezen.
Linda Geplaatst: vrijdag 11 Juli 2014 10:19
Om eerlijk te zijn schrik ik van dit bericht, uw verteld namelijk dat de indicatie van uw zoon verhoogt is en u dus waarschijnlijk nog meer kan gaan verdienen. (dus nog meer dan 51 euro per uur terwijl de zorg hetzelfde blijft).
U geeft aan het budget te delen door het aantal uren dat u uw zoon helpt en dan komt u op een uurtarief van 51 euro. Helaas werkt zo het PGB niet, u dient het budget te delen door het aantal uur dat u een indicatie heeft en dan komt u op een uurtarief uit van ongeveer 35 euro.

Let op!! ik zeg niet dat u geen goed werk levert, ik zeg alleen wel dat het uurloon dat u zichzelf uitbetaald wel heel erg hoog is.
Een ophoging van de indicatie wil niet zeggen dat u zichzelf meer uit kan betalen, maar dat u meer zorg in kan kopen. Dat is toch ook de reden van de ophoging die u gevraagd heeft.

Accepteert u zoon geen andere begeleiders dan wordt het budget alsnog verkeerd ingezet, want het is belangrijk dat uw zoon gaat wennen aan andere begeleiders, want het is nu eenmaal zo dat het zeer waarschijnlijk is dat uw zoon langer op deze aarde rondloopt dan u en u moet hier uw zoon op voorbereiden.

Mijn advies is ga opzoek naar een goede betrouwbare zorgverlener waar uw zoon zeer rustig aan kan wennen en ook al is mijn reactie geen antwoord op uw directe vraag, ik hoop toch dat u iets met mijn advies doet.

Vr.gr. Linda
Nelleke Geplaatst: zondag 13 Juli 2014 18:30
Lotus,wanneer je nu nog meer budget te besteden krijgt... Zou het niet mooi zijn wanneer je zoon aan het einde van het jaar PGB over houdt, kun je dit ook gewoon terug storten naar het zorgkantoor. Ik ken genoeg budgethouders die dat doen.
Laten we met z'n allen de zorg betaalbaar houden!
Willy Geplaatst: maandag 14 Juli 2014 09:33
Ja,daar sta ik van te kijken,ik heb jarenlang 20 euro per uur en sinds kort 25 euro uitbetaald gekregen voor begeleiding van zoon.En de uren zijn veel meer dan ik uitbetaald krijg,maar het is toch je kind?Uit liefde kun je toch ook voor hem zorgen?Als je zelf ook maar kunt rondkomen en dat kan ruimschoots dunkt me met 51 euro per uur!
:oops:
Linda Geplaatst: donderdag 17 Juli 2014 09:57
Het is dan ook maar goed dat ze hier een stokje voor gaan steken, want 51 euro is gewoon een bizar hoog uurloon zeker voor een familielid. Dit is de reden waarom het PGB aan banden wordt gelegd.

Bij welke reguliere baan verdien je 30 euro netto? want laten we er even vanuit gaan dat je dit netto overhoud van de 51 euro.

Ik heb ook voldoende herindicaties gedaan en nog nooit heb ik van het CIZ of Jeugdzorg een hoger budget gekregen zonder hier om te vragen. Dus is er zeer waarschijnlijk om gevraagd.

Ook heeft u zelf een oproep op deze site staan waarin u aangeeft opzoek te zijn naar werk, maar daaruit maak ik meteen op dat u geen opleiding heeft maar alleen werkervaring.

Valt me op dat er niet meer op het lijntje wordt gereageerd door Lotus zelf.

Lotus je hebt een aantal begeleidingsuren die bepalen je uurtarief. Heb je een indicatie voor 10 uur in de week dan deel je het jaarbudget door 52 weken en dat deel je weer door 10 (van het aantal uur van je indicatie) en dan zal je zeer waarschijnlijk uitkomen op een uurtarief tussen de 25 en 35 euro. U geeft zichzelf dus een uurloon van bijna 20 euro te veel en wilt uzelf nog meer gaan geven per uur.

Ga op de juiste manier om met het PGB zoals het bedoeld is en zoek een gedegen begeleider waardoor uw kind kan wennen aan een vervangende begeleider voor wanneer u om welke reden dan ook niet voor uw kind kan zorgen.

Heeft u nog geen controle gehad van het zorgkantoor, want dan zullen ze hier u toch vast op aanspreken, want in de 5 jaar dat ik dit werk doe heb ik nog nooit meegemaakt dat iemand zichzelf zo'n hoog uurtarief gaf.
Dwingelderveld restaurant Steffi's Hotel de Woudzoom in Spier Geplaatst: donderdag 17 Juli 2014 12:32
Wij zijn een logeerhuis voor kinderen met een gedragsstoornis. Ons uurtarrief is €20, per uur voor dagopvang.
Ik vind dat meer instellingen maar ook ouders hun tarieven moeten verlagen zodat er ook in de toekomst gebruik kan worden gemaakt, van het mooie concept PGB.

Mvg Dennis
Logeerhuis DJ
Eddie Geplaatst: donderdag 17 Juli 2014 15:58
Inderdaad is het bedrag van 51 euro per uur gewoon belachelijk. Mensen met een uitkering moeten rond komen van een bedrag van maximaal 1200 euro. Daar moet dan alles nog van af. Uiteraard mag iedereen een redelijk inkomen hebben maar deze uren norm is absurd. 20 euro is ruim voldoende.
Diana Geplaatst: donderdag 17 Juli 2014 19:18
Ik zorg als ouder voor 3 kinderen met een grote beperking, ik kreeg daarvoor 9 euro bruto per uur (en dan betaal ik mij natuurlijk niet alle uren uit dat ik verzorg), sinds 2 maanden krijg ik 20 euro bruto per uur, en mijn kinderen wonen allemaal nog thuis.
Ik krijg ook niet eens per kind betaald, dit geld gewoon voor 3 kinderen.
Het is ook geen nieuw PGB en zijn ook Zorg zwaartepaketten.
Dus ik heb toch wel meer werk dan u waar uw kind uit huis woont, en vind het bedrag dat u uzelf toekent buiten proporties !!!
Linda Geplaatst: donderdag 17 Juli 2014 21:22
Lotus, het zal erg fijn zijn als je op je eigen bericht een reactie geeft!
I.E Geplaatst: donderdag 17 Juli 2014 23:47
Ik vraag me af waarom je niet reageert op de berichten Lotus?
Geplaatst: vrijdag 18 Juli 2014 01:07
Ik vind het ook een bizar hoog uurloon.
Ik werk in de zorg dus val onder CAO Verpleeg en Verzorgingshuizen.
Zelfs met mijn studie en Functgie waardering werk ik me te pletter
voor méér mensen...Hooguit 25 euro per uur bruto...
Idd...hier moeten ook de algemene verzekeringen en pensioenen etc. van betaald worden...
Wat heb ik dan verkeerd gedaan ?
Bovendien adviseert PGB kantoor mij juist het budget voor mijn eigen thuiswonende
kind zo veel mogelijk wég te besteden...Zelf houden is minderen op budget tot stoppen....
DAT is immers dan geen ontlasting van de thuissituatie..

Ik snap de clou niet echt qua Uw zoon elders wonen en andere beheerder.
Maar U wel zijn persoonlijk begeleider ???
Linda Geplaatst: vrijdag 18 Juli 2014 09:46
Waarschijnlijk heeft Lotus nog geen intensive controle gehad van het zorgkantoor, want dan zullen ze hier echt wel een stokje voor steken en waarschijnlijk flink moeten gaan terugbetalen.

Ik snap de indicatiesteller niet, je moet toch verslagen indienen bij een herindicatie en als dat blijkt dat ze geen zorgverleners heeft, maar alleen zichzelf uitbetaald dan moeten ze toch juist gaan korten in het budget en niet gaan verhogen.

Van mij mogen ze de regeling vandaag nog invoeren dat familieleden niet meer dan 25 euro per uur uitbetaald mogen krijgen, want het is tegenwoordig al fijn als een professional dit bedrag per uur krijgt.

Kan de organisatie van deze site, Lotus een bericht sturen dat ze verzocht wordt te reageren op haar lijntje?

Fijn weekend allemaal,
Nationale Hulpgids team Geplaatst: vrijdag 18 Juli 2014 11:33
Beste Linda,

Lotus krijgt automatisch een bericht als er gereageerd is op haar onderwerp.

Vriendelijke groet,

Het Nationale Hulpgids team
Sarina Geplaatst: donderdag 24 Juli 2014 14:16
Wat ik niet begrijp is dat als je kinderen hebt dan je daar ook de zorg voor hebt ,onbetaald! Beiden ouders werken of 1 vd ouders om alle lasten te kunnen betalen. Daarnaast zorgen ze voor hun kind/ kinderen. Buiten kinderbijslag krijgen ze hier geen geld voor. Heeft je kind speciale zorg nodig kan je dus kiezen voor een budget waardoor je de zorg helemaal of gedeeltelijk overneemt. Dit is een keuze en in ons land een unicum dat je dit kan doen en om het verlies van je baan en dus inkomsten
Te compenseren kan je jezelf uitbetalen vanuit het pgb om de schade te beperken. Maar een ouder die 51 euro P/u hiervoor krijgt is duidelijk uit proportie. Vraag mij af hoe het zit met continuiteit van zorg als er maar 1 begeleider is. We zijn allemaal maar mens en er kan altijd iets gebeuren.....
Star Counseling Geplaatst: donderdag 24 Juli 2014 20:39

Wat ik niet begrijp is dat als je kinderen hebt dan je daar ook de zorg voor hebt ,onbetaald! Beiden ouders werken of 1 vd ouders om alle lasten te kunnen betalen. Daarnaast zorgen ze voor hun kind/ kinderen. Buiten kinderbijslag krijgen ze hier geen geld voor. Heeft je kind speciale zorg nodig kan je dus kiezen voor een budget waardoor je de zorg helemaal of gedeeltelijk overneemt. Dit is een keuze en in ons land een unicum dat je dit kan doen en om het verlies van je baan en dus inkomsten
Te compenseren kan je jezelf uitbetalen vanuit het pgb om de schade te beperken. Maar een ouder die 51 euro P/u hiervoor krijgt is duidelijk uit proportie. Vraag mij af hoe het zit met continuiteit van zorg als er maar 1 begeleider is. We zijn allemaal maar mens en er kan altijd iets gebeuren.....



Ben het met je eens Smarlisa. Voor mij dé reden om voor mijn zoon (vergelijkbare problematiek en hetzelfde zorgzwaartepakket als de zoon van Lotus) ervoor de kiezen om de zorg te verdelen over 5 verschillende zorgverleners, waarvan ik er één ben, maar nu hij ouder wordt ga ik steeds minder doen, want het is van belang dat ook bij dit soort jongeren er een losmakingsproces ontstaat van de ouder, omdat er anders een grote kans is dat de jongere te afhankelijk wordt van zijn/haar ouder en dat er dan een symbiose ontstaat. Zelf kies ik er zelfs voor om het straks grotendeels los te laten in de vorm van een ouderinitiatief waarbij de zorg geleverd wordt door andere zorgverleners en ik misschien weer vooral moeder kan zijn.

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.