1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Begeleiding naar de Wmo per 2015

Auteur Bericht
Nathalie Geplaatst: dinsdag 24 Juni 2014 15:26
Dag iedereen,

De vraag die mij al een tijdje bezig houdt, is of ik (zzp-er/begeleider via PGB) vanaf 2015 mijn huidige cliënten wel kan behouden en dus mijn inkomsten. Mijn opdrachtgevers willen ook geen andere hulpverlener.
Eerlijk gezegd zie ik het helemaal niet zitten om te moeten gaan lobbyen bij de gemeente zodat ze voor mij als zorgverlener zullen gaan kiezen. Die kans lijkt me erg klein, daar er in deze woonplaats meerdere grote thuiszorgorganisaties zitten. Wie ben ik dan in mijn eentje. Bovendien ben ik bang mijn zo zuur verdiende vrijheid kwijt te raken.
Op internet heb ik veel info gevonden die geschikt is voor gemeente ambtenaren die de WMO opnieuw vorm moeten gaan geven maar voor PGB houders vind ik bitter weinig en voor zzp-ers al helemaal niet. Eerder nog krijg ik er juist meer vragen door.

Vorige week heb ik via e-mail contact gezocht met de gemeente van mijn woonplaats maar zij weten nog helemaal niets.

Binnen het forum heb ik in diverse rubrieken gezocht naar informatie over de veranderingen die vanaf januari 2015 gaan plaats vinden. Echter kan ik niets bruikbaars vinden.

Omdat ik geen lid kan worden van Per Saldo, kan ik ook daar niets inzien.

Weet iemand meer? Is er een geschikte website voor? Hoe doen jullie dit, ook ongerust over voortzetting van je werk?

groeten,

Nathalie, Den Helder - Kop van Noord-Holland
Nelleke Geplaatst: dinsdag 24 Juni 2014 22:10
Misschien maak je je voor niets veel zorgen, want voorlopig blijft het PGB ook in de nieuwe WMO-wet verankerd.

Als het goed is kun je deze pagina wel lezen:

http://www.pgb.nl/nieuw-wat-verandert-de-komende-jaren/overheveling-awbz-naar-wmo-gemeente

Dat de gemeenten gaan bezuinigen staat in ieder geval al vast. In 2015 geldt de overgangsregeling voor mensen die nu al een PGB hebben: zij houden de indicatie en (waarschijnlijk, is niet zeker maar de overheid maakt daar wel geld voor vrij) het budget dat ze al hadden in 2014.

Overigens moet de nieuwe WMO-wet in juli nog door de Eerste Kamer. Het lijkt of de gemeenten pas daarna meer duidelijkheid zullen geven.
Nathalie Geplaatst: donderdag 26 Juni 2014 14:31

Misschien maak je je voor niets veel zorgen, want voorlopig blijft het PGB ook in de nieuwe WMO-wet verankerd.

Als het goed is kun je deze pagina wel lezen:

http://www.pgb.nl/nieuw-wat-verandert-de-komende-jaren/overheveling-awbz-naar-wmo-gemeente

Dat de gemeenten gaan bezuinigen staat in ieder geval al vast. In 2015 geldt de overgangsregeling voor mensen die nu al een PGB hebben: zij houden de indicatie en (waarschijnlijk, is niet zeker maar de overheid maakt daar wel geld voor vrij) het budget dat ze al hadden in 2014.

Overigens moet de nieuwe WMO-wet in juli nog door de Eerste Kamer. Het lijkt of de gemeenten pas daarna meer duidelijkheid zullen geven.



Hallo Nelleke,

Bedankt voor je reacties.

Ik heb begrepen van een gemeente ambtenaar die het aanspreekpunt is voor dit soort zaken, dat de overgangsregeling niet geldt voor mijn cliënten omdat hun indicaties eindigen in november 2014.
Geen idee wat daar voor reden achter zit.

Ik wil alleen maar op tijd zijn met weten-waar-ik-aan-toe-ben, dan heb ik nog 6 maanden om een plan de campagne te maken voor 2015.

groeten, Nathalie
Nathalie Geplaatst: donderdag 26 Juni 2014 14:33
PS: ik bedoel natuurlijk dat er wel herindicaties worden aangevraagd die dan, bij toekenning, van november 2014 doorlopen naar 2015. Echter zou dit niet vallen onder de overgangsregeling wat mij juist wél leek en logisch.
Joke Geplaatst: vrijdag 27 Juni 2014 21:38
Nee ik maak me geen zorgen om mijn werk , maar ik weet precies wie ik moet benaderen bij de gemeente. Het pgb blijft inderdaad gewoon bestaan in de wmo en jeugdzorg en bovendien ook bij de zorgverzekeraar.
Heb je al eens geinformeerd of je gemeente wel blij is met die grote zorgvoorzieningen , bij mij in de gemeente willen ze gewoon zo veel mogelijk mensen helpen voor een redelijke prijs en zijn ze niet blij met directeuren die te veel verdienen terwijl de medewerkers die onderop werken ontslagen worden.
Als de gemeente nog niet alles weet vraag het aan mensen in de wmo raad , die kunnen vragen stellen aan de ambtenaren en beleidsmedewerkers.
Website's die je zou kunnen bekijken zijn van AWBZ naar wmo , het ministerie van wvs en je kunt je aansluiten bij zzp-nederland , zij hebben ook veel in formatie.
Veel succes.
Jurre Geplaatst: zondag 02 November 2014 22:02

Misschien maak je je voor niets veel zorgen, want voorlopig blijft het PGB ook in de nieuwe WMO-wet verankerd.

Als het goed is kun je deze pagina wel lezen:

http://www.pgb.nl/nieuw-wat-verandert-de-komende-jaren/overheveling-awbz-naar-wmo-gemeente

Dat de gemeenten gaan bezuinigen staat in ieder geval al vast. In 2015 geldt de overgangsregeling voor mensen die nu al een PGB hebben: zij houden de indicatie en (waarschijnlijk, is niet zeker maar de overheid maakt daar wel geld voor vrij) het budget dat ze al hadden in 2014.

Overigens moet de nieuwe WMO-wet in juli nog door de Eerste Kamer. Het lijkt of de gemeenten pas daarna meer duidelijkheid zullen geven.



Hallo Nelleke, bezoek regelhulp.nl eens. Daar staat alles duidelijk en overzichtelijk omschreven hoe alles wordt en is geregeld.

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.