1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Herindicatie bij Bureau Jeugdzorg en de tijd die ze nemen

Auteur Bericht
Linda Geplaatst: dinsdag 24 Juni 2014 10:41
Op 7 april hebben we een herindicatie ingediend bij Bureau Jeugdzorg betreffende een PGB.

We horen helemaal niks van Bureau Jeugdzorg en een donderdag ben ik gaan bellen en zal ik teruggebeld worden door de indicatiesteller. (daaruit kon je opmaken dat de aanvraag al was onderverdeeld)

Ik werd niet teruggebeld en zojuist bel ik zelf opnieuw naar Bureau Jeugdzorg en vraag naar de indicatiesteller, zij is in de vergadering en de telefoniste vraagt mij waarom ik specifiek naar haar vraagt, want de aanvraag ligt nog op de verdeellijst.

Dit schiet bij mij in het verkeerde keelgat, want donderdag was hij wel verdeeld en vier dagen later ineens niet meer.
Ik vertel de dame aan de telefoon dat de herindicatie op 7 april in behandeling is genomen en ik het persoonlijk zeer schandalig vindt dat de aanvraag dan nog niet in behandeling is genomen. Ze zegt "u krijgt het budget met terugwerkende kracht hoor mevrouw"

Blijkbaar snapt de dame aan de telefoon niet dat het voor mij onmogelijk is om mijn lasten met terugwerkende kracht te betalen, dat dit mijn werk is en ik werk om mijn onkosten mee te betalen en dat mijn auto ook niet op terugwerkende kracht rijdt.

We zijn nu dus elf weken verder en er blijkt nog niks ondernomen te zijn met de herindicatie en dan snappen ze bij Bureau Jeugdzorg niet waarom iedereen over ze klaagt.

Ieder jaar weer hetzelfde liedje, dat de indicatie te laat wordt afgegeven en als je vraagt om een twee jarige indicatie (flinke diagnose bij client die echt niet over gaat) dan geven ze die niet af.
Eerder de herindicatie indienen dan acht weken van te voren, zodat je dit probleem ondervangt is niet toegestaan, ze sturen dan alles gewoon terug.

Ze hebben geen idee van de gevolgen, de moeder van mijn cliënt durft mij eigenlijk niet meer te laten komen omdat er op dit moment geen huidige indicatie is. Ik neem nu dus maar het risico op me, want haar zoon heeft het absoluut nodig dat ik kom en de cliënten liggen ook niet voor het oprapen en ik kan onmogelijk voor tijdelijk op zoek gaan naar een cliënt om die weer aan de kant te zetten als het budget weer is afgegeven.

Ben zo benieuwd hoe dit allemaal gaat lopen als straks de gemeente het op zich moet gaan nemen!!!

Hebben jullie deze problemen ook met Bureau Jeugdzorg of ben ik de enige die hier heel de tijd tegenaan loopt.
Star Counseling Geplaatst: woensdag 25 Juni 2014 20:19
Ook bij BJZ kun je gewoon een ingebrekestelling sturen als er na 8 weken nog geen beslissing is en er ook geen (goed onderbouwde, bijv. omdat er nog gegevens opgevraagd moeten worden!) bericht van verlenging van de beslistermijn is verstuurd door BJZ.
Zie hier voor meer informatie over het in gebreke stellen: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/kwaliteit-en-integriteit-overheidsinstanties/dwangsom-bij-te-laat-beslissen
Linda Geplaatst: donderdag 26 Juni 2014 22:37
Zeer bedankt voor je antwoord, dit zal ik absoluut onthouden.

Ondertussen heb ik afgelopen dinsdag om 16:00 uur zelf teruggebeld naar Bureau Jeugdzorg en toen bleek dat er wel al een indicatiesteller was en haar kreeg ik ook aan de telefoon.

Ze gaf toe dat ze te laat waren en ze zouden moeder van mijn cliënt gaan bellen om een indicatiegesprek af te spreken. Toevallig was ik bij mijn cliënt dus ik kon haar gelijk moeder aan de telefoon geven en komende week is het indicatiegesprek.

Ik zal moeder er op wijzen dat ze aan moet geven dat ze officieel te laat zijn en geen reden hebben om de aanvraag uit te laten lopen, omdat ze alle informatie hebben die noodzakelijk is voor de herindicatie.

nogmaals bedankt voor je informatie.

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.