1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

taakomschrijving Begeleiding, PV. en huishoudelijke hulp

Auteur Bericht
Nieke Geplaatst: zondag 15 Juni 2014 07:39
welke werkzaamheden/taakomschrijving worden gehanteerd voor Begeleiding, Persoonlijke Verzorging die voor het Zorgkantoor acceptabel zijn? Wat mag een huishoudelijke hulp wel doen, maar vooral wat valt hier NIET onder?

wie kan mij uit ervaring tips aanreiken die niet voor de hand liggende werkzaamheden inhouden?
Marianne Geplaatst: donderdag 19 Juni 2014 13:36
Hallo Nieke,
in de vergoedingenlijst van het PGB staat dat huishoudelijke hulp alleen ingekocht mag worden als er een verblijfsindicatie is. Het Zorgkantoor kan gebeld worden als de vergoedingenlijst geen duidelijkheid geeft of een bepaald iets wel of niet mag.

Zie hier wat onder persoonlijke verzorging valt: http://www.zorginstituutnederland.nl/pakket/awbz-kompas/persoonlijke+verzorging

Op dezelfde site staat omschreven wat onder verpleging verstaan wordt: De verpleging is gericht op herstel of voorkoming van verergering van de aandoening of handicap. Het gaat daarbij om: het uitvoeren van verpleegkundige handelingen; signalerende, begeleidende en voorlichtende taken; het oefenen in zelfzorg, bijvoorbeeld leren injecteren of leren omgaan met zelfzorgapparatuur.

Ook kun je terug vinden wat onder begeleiding valt. Als ik wil weten of iets mag, dan toets ik dat aan de vergoedingenlijst en beschrijving.

Als er geen verblijfsindicatie is, zal de huishoudelijke hulp via de WMO zijn. Van WMO-regelgeving weet ik niet zo veel. Maar wel dat het bij elke gemeente anders kan zijn. Dus zou ik bij je eigen gemeente de vraag stellen.
W Geplaatst: woensdag 24 September 2014 14:49

welke werkzaamheden/taakomschrijving worden gehanteerd voor Begeleiding, Persoonlijke Verzorging die voor het Zorgkantoor acceptabel zijn? Wat mag een huishoudelijke hulp wel doen, maar vooral wat valt hier NIET onder?

wie kan mij uit ervaring tips aanreiken die niet voor de hand liggende werkzaamheden inhouden?



Uw vraag is al wat ouder maar misschien bent u nog op zoek naar informatie. Het is niet zo eenvoudig om aan te geven wat voor de hand liggende werkzaamheden zijn. Dat hangt van de indicatie af die de hulpvrager heeft gekregen. En de hulpvrager, met een PGB, is de werkgever en zal dat met u communiceren. Degene hoeft niet zijn indicatie aan u voor te leggen. Maar moet wel kunnen aangeven wat de bedoeling is. Het handigste is natuurlijk om dit van te voren door te spreken. Zodat u weet wat de bedoeling is en kunt bepalen of u voor diegene wilt werken.
Vaak valt boodschappen doen of de tuin niet onder de huishoudelijke hulp, maar in de praktijk wordt dit wel eens onderling geregeld. Volgens mij hoeft het zorgkantoor niet specifiek te weten welke werkzaamheden u specifiek uitvoert, huishoudelijk hulp is volgens mij voldoende. Er zal wel een contract getekend moeten worden, zie svb site. De pgb houder moet minimaal het minium loon betalen.

Huishoudelijke hulp - WMO
Degene die huishoudelijke hulp krijgt heeft een indicatie voor de hulp. Het hangt van die indicatie af wat de bedoeling is. Zo'n indicatie werkt met normtijden. Oftewel het aantal uren dat iemand heeft is gebaseerd op het soort hulp waar een indicatie voor is, persoonlijke omstandigheden en de grote van de woning. Al die normtijden worden bij elkaar opgeteld en zoveel uur heeft diegene per week voor huishoudelijk hulp.
Normtijden gebasseerd op;
-een eenpersoons huishouden in een gelijkvloerse woning heeft minder normtijden dan in een ongelijkvloerse woning.
Soort hulp
Daarnaast staan er nog tijden voor het soort hulp, dat is ook weer onderverdeeld in categorieën.
- Zwaar huishoudelijk werk o.a. stofzuigen, dweilen, sanitair, keuken, ramen lappen etc.
- licht huishoudelijk werk o.a. opruimen, bedden opmaken, binnenkant kasten enz.
soms heeft men een indicatie voor gedeeltelijk licht huishoudelijk werk als men bv zelf nog de afwas kan doen.
- extra uren
Als iemand een allergie voor huisstofmijt of bv COPD heeft kan diegene meer uren krijgen omdat het schoonmaken zorgvuldiger moet gebeuren.
- wasverzorging - dat is eigenlijk van de wasmachine t/m strijken en weer opberen in de kast. Mensen die nog zelf de was kunnen doen krijgen hier geen uren voor.
- maaltijd - soms heeft men ook een indicatie voor een maaltijd voorbereiden. Al worden warme maaltijden steeds meer uitbesteed aan organisaties die ze thuis komen brengen.
Per 1 januarie 2015 zal er een hoop veranderen. Het hangt van de gemeente af waar iemand woont wat er met een PGB gaat gebeuren.

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.