1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Te weinig uitbetaald door de budgethouder

Auteur Bericht
Angela Geplaatst: zaterdag 07 Juni 2014 12:44
Hallo,

Ik werk nu sinds september vorig jaar bij een huishouden waarbij ik pgb salaris krijg. Ik heb met de meneer ook een contract getekend. Ik zou daar dinsdag en donderdag middag komen. En ik krijg een vast maandbedrag per maand. 500 euro. Het ging kei goed en ik vond het heel prettig. Maar de meneer praat met 2 monden namelijk:

In december/januari zei hij tegen mij als ik op 1 dag kan komen dat dat ook prima was dus ik kom daar vanaf die tijd op dinsdagmiddag. het contract is niet aangepast ik weet ook niet of dit moet?

Elke maand betaald hij netjes optijd maar de laatste paar maanden komt het later binnen als normaal maar ik heb niets gezegd tegen de meneer. Nu is het volgende het geval mijn zoontje had vorige maand een ongelukje gehad was verbrand en heeft ook in het ziekenhuis gelegen toen ben ik 1 keer niet geweest die week daarop ging de meneer zelf op vakantie dus die week viel ook uit. Nu deze maand (hij betaald namelijk altijd rond de 5e van de maand) Krijg ik maar 375€ i.p.v. 500 dus ik zocht contact op met de meneer en hij zei: Ik wil eerst afwachten of je daadwerkelijk wel elke week komt daarom heb ik dit nu gedaan. Ik zit zelf ook met wat financieel problemen ( bijna haast veel mensen momenteel denk ik) En 125 euro missen is best veel. Dus ik gaf aan van luister ik kan anders volgende week wel 2 keer komen dan haal ik die uren wel in maar dat was niet goed want het had geen nut.

Nu is mijn vraag... Kan hij zomaar mij minder gaan uitbetalen terwijl we een vast maandbedrag hebben afgesproken ik sta altijd voor die man klaar als hij niemand heeft om op de zoon op te passen kom ik daarheen. Kan iemand mij hiermee helpen wat ik nu kan doen?

Groetjes ANgela
Annemarie Geplaatst: zaterdag 07 Juni 2014 21:17
Ik begrijp het niet helemaal geloof ik. Je hebt 500 euro per maand afgesproken voor twee middagen. Vervolgens wordt dat teruggebracht naar 1 middag en je krijgt nog steeds 500 euro?
Het is natuurlijk wel zo dat hij gewoon die 500 euro moet betalen als je dat afgesproken hebt, ook als je ziek bent oid. Dat je dan op een andere middag je uren inhaalt is in mijn ogen logisch, maar daar zit je niet aan vast. Als je kiest voor het gemak van een vast maandbedrag, calculeer je ziekte en vakantie dagen in.
M.C.T Geplaatst: zondag 08 Juni 2014 14:20
De afspraak is €500.- per maand voor twee middagen in de week. Vervolgens wordt er maar één middag gewerkt en zelfs op die middag kan opdrachtgever niet op hulp rekenen. Ik snap dus wel, dat hij dit signaal afgeeft. Spreek dus weer twee middagen af en kom dan ook.

Zo niet dan is de oplossing een goed gesprek:

Is opdrachtgever inderdaad van mening, dat het goed is, dat hij één middag hulp krijgt terwijl twee afgesproken was?
Zo ja leg dit dan in een nieuw contract vast.
Zo niet: verander het contract, waarna per uur afgerekend wordt.
Spreek mondeling af of hij doorbetaalt als hij de hulp niet kan afnemen of dat die middagen worden ingehaald.

Zoals de situatie gegroeid is lijkt mij € 23.- per uur redelijk; Iets meer werk, wel zo duidelijk en transparant.
Als de administratie via de SVB wordt afgewikkeld wordt zo ook duidelijk waar de doorbetaling bij ziekte over gaat.

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.