1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Niet aan de uitwerktijd houden

Auteur Bericht
Gast Geplaatst: maandag 26 Mei 2014 17:28
Hoi,

Nu voor de zoveelste keer meegemaakt dat de zorgverlener het contract stop zet per direct en niet uit werkt. Soms met reden (bv ziekte), soms zonder reden.

Ondanks dat er een uitwerktijd van 1 maand gecontractueel staat vermeld, heb je als pgb-houder geen poot om op te staan. Ja, je kan er een rechtzaak van maken, maar in de tussentijd heb je nog geen hulp en de vraag is of je een hulp wilt die verplicht wordt te werken.

Als een zorgverlener via de SVB werkt, kan ik de arbo-dienst inschakelen als de zorgverlener niet meer komt door ziekte. Maar in alle andere gevallen???

Wie heeft hier ervaring mee?

Groetjes
Barbara Geplaatst: dinsdag 27 Mei 2014 20:14
Helaas of beter gezegd geen ervaring mee. Ik werk zelf als pgb Hulp en vind dat je Hoe dan ook het fatsoen is om tijdig aan te geven als je er mee stopt. Je kunt volgens mij weinig doen zelf ertegen. Ik heb meerdere cliënten en hoor ook steeds vaker dat de hulp stopt van been op Andere dag. Met de meest rare smoezen.
Mariet Geplaatst: donderdag 29 Mei 2014 14:05
helaas heb ik wel die ervaring. jaren terug werd me van de ene dag op de andere door mijn pgb-hulp gemeld dat dit de laatste keer was dat ze kwam. ze had 4 weken vakantie gehad en kwam terug en dat was het. ze had officieel een opzegtermijn van 2 maanden gezien de jaren dat ze bij mij werkte. en alles draaide erom dat er teveel werd ingehouden van het salaris per maand. dus liever zwart werken.
ik heb ruim 4 maanden zonder hulp gezeten want je vind niet zo een twee drie een nieuwe pgb'ster vanwege dat wit werken. dat je ook nog aan een budget vast zit telt ook mee. inmiddels ben ik weer 3 hulpen verder, waarvan 1tje door langdurige ziekte weggevallen is en de 2 anderen vanwege het salaris. € 15,00 per uur is niet genoeg voor 4½ ur per week. reiskosten mag je niet geven vanuit het budget en zo.
ik kies steeds mensen die boven de 35 jaar zijn en die het baantje goed kunnen gebruiken zoals nu iemand vanuit de bijstand. ik wil deze mensen helpen, maar kom steeds daardoor in problemen. hulp in natura is voor mij geen optie omdat ik ondanks handicap toch nog wel een actief sociaal leven heb en er geen flexibiliteit in de uren en dagdelen kan dan.
alleen het probleem nu weer is, dat de gemeente waaruit ze kwam eerst akkoord gaf voor pgb en dat ze 12% mocht houden maar nu moet ze hele maandsalaris terugbetalen. dus houdt ze niets over. stoppen van haar kan uit kan niet en ik kan haar niet opzeggen omdat dan "laatbaar gedrag" zou zijn! daarnaast kreeg ze ook nog eens een boete omdat ze het niet gemeld zou hebben, terwijl haar consulente bij de sociale dienst van hem uit met mij contact heeft gezocht om uitleg over het arbeidscontrat en over de reiskostenvergoeding die in het uurloon zit inbegrepen uit te laten leggen.
snap je het nu waarom die pgb'ers het van de ene dag op de andere opzeggen. e ja tijdens ziekte kan je niemand ontslaan. en bescherming ertegen is er ook niet tenzij je een grote reservepot hulpen hebt.
Willem Geplaatst: donderdag 29 Mei 2014 14:19
Zelf ben ik jaren hulpverlener via het PGB. Graag wil ik melden dat het mij vaak is overkomen dat een budgethouder zich niet aan de opzegtermijn heeft gehouden.

Dit om even de beide kanten te belichten.
Annet Geplaatst: donderdag 29 Mei 2014 17:19
Ik heb het pas, voor de 1e keer in 5 jaar, meegemaakt dat een zorgvrager zich niet hield aan de opzegtermijn. Hij verzon allerlei smoezen.
Wish Care Geplaatst: maandag 05 Januari 2015 21:00
Ik heb het nu ook van de andere kant meegemaakt en voel me best bedonderd
Ik heb een contract gekregen en in december al een aantal diensten gedraaid helemaal geen probleem
Het rooster is ingevuld voor Januarie dan reken je erop dat je die uren kan en mag werken

Opeens krijg ik een telefoontje dat ze toch liever iemand anders aan wil nemen want die gaat goedkoper werken
Ik heb gezegd dat ik de maand opzegtermijn gewoon uit wil werken dit wil ze dus niet
Nu heb ik aangegeven dat ik me aanbied om ze te werken en anders de maand gewoon helemaal uitbetaald wil krijgen
Daar heb ik toch recht op ?
M.C.T Geplaatst: dinsdag 06 Januari 2015 14:56
Als U contractueel afgesproken had, dat U op vaste dagen en uren werkt met een maand opzegtermijn kunt U die maand in rekening brengen.
Gast Geplaatst: dinsdag 06 Januari 2015 17:05
Heel vervelend als mensen zich niet aan afspraken houden dit geldt zowel voor zorgvragers als zorgaanbieders. Maar, en ik zeg er nadrukkelijk bij dat dit niet hoeft te gelden voor de zorgvragers die hier reageren, ik begrijp het wel. Veel vragen van de zorgaanbieder voor een beloning die na aftrek van alle kosten en belastingen onder het minimuminkomen ligt. Logisch dat je dan als je een beter aanbod krijgt voor jezelf kiest en weggaat ook al betekent dat contractbreuk.

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.