1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Dagbesteding paarden

Auteur Bericht
Karin Geplaatst: woensdag 21 Mei 2014 20:29
Sinds kort ( januari 2014) ben ik persoonlijk begeleidster van een cliënte met een verstandelijke beperking. Zij staat al meer dan 10 jaar onder beschermingsbewind.
In 2012 heeft cliënte dagbesteding gedaan met paarden. Het zorgkantoor heeft de PGB verantwoording begeleiding groep met paarden toentertijd afgewezen en niet goedgekeurd. De bewindvoerder heeft een paar duizend euro aan het zorgkantoor moeten terugbetalen en dit is betaald van de spaarrekening van cliënte in 2013. Cliënte was hiervan niet op de hoogte en de bewindvoerder heeft dit niet met cliënte besproken. .Pas nadat ik begonnen ben met de individuele begeleiding heb ik dit opgemerkt en besproken met cliënte. Cliënte heeft dus de jaarrekening, welke de bewindvoerder moet verantwoorden aan de Rechtbank dus ook niet voor akkoord getekend.
Vanwege haar spaartegoeden komt cliënte niet in aanmerking voor een advocaat van onvermogen en zou zij de advocaat dus zelf moeten betalen.
Bewindvoerder heeft aan mij gevraagd om aan te geven wat cliënte op deze dagbesteding heeft gedaan zodat er eventueel alsnog bezwaar kan worden aangetekend bij het zorgkantoor en er een draai gegeven kan worden zodat deze dagbesteding alsnog kan worden goedgekeurd zodat cliënte haar spaargelden nog terug kan krijgen. Echter, door haar beperkingen weet zij dit niet en kan dit niet verduidelijken. Betreffende dagbesteding met paarden is onvindbaar dus daar kan ik ook geen informatie inwinnen.

Mijn vraag, hoe kan begeleiding groep met paarden wel worden vergoed? als er eventueel bezwaar wordt aangetekend bij het zorgkantoor?


Met vriendelijke groeten,

Karin
Margot Geplaatst: woensdag 21 Mei 2014 22:53
Vlgens mij moet je gewoon dagbesteding declareren . Dat daar toevallig ook paarden waren doet niet ter zake.
Sterkte!
Star Counseling Geplaatst: donderdag 22 Mei 2014 02:41

Vlgens mij moet je gewoon dagbesteding declareren . Dat daar toevallig ook paarden waren doet niet ter zake.
Sterkte!



Mogelijk onder de noemer zorgboerderij, maar het gaat ook om het zorgplan van betreffende dagbesteding, en de doelen die er waren voor de begeleiding van cliënte, die moeten goed en duidelijke geformuleerd zijn, gericht op ontwikkeling van betreffende cliënte, passend binnen wat er mag vanuit de functie begeleiding groep.
Bernadette Geplaatst: vrijdag 30 Mei 2014 14:13
In 2012 heeft cliënte dagbesteding gedaan met paarden. Het zorgkantoor heeft de PGB verantwoording begeleiding groep met paarden toentertijd afgewezen en niet goedgekeurd. De bewindvoerder heeft een paar duizend euro aan het zorgkantoor moeten terugbetalen en dit is betaald van de spaarrekening van cliënte in 2013. Cliënte was hiervan niet op de hoogte en de bewindvoerder heeft dit niet met cliënte besproken. .Pas nadat ik begonnen ben met de individuele begeleiding heb ik dit opgemerkt en besproken met cliënte. Cliënte heeft dus de jaarrekening, welke de bewindvoerder moet verantwoorden aan de Rechtbank dus ook niet voor akkoord getekend.
Vanwege haar spaartegoeden komt cliënte niet in aanmerking voor een advocaat van onvermogen en zou zij de advocaat dus zelf moeten betalen.
Bewindvoerder heeft aan mij gevraagd om aan te geven wat cliënte op deze dagbesteding heeft gedaan zodat er eventueel alsnog bezwaar kan worden aangetekend bij het zorgkantoor en er een draai gegeven kan worden zodat deze dagbesteding alsnog kan worden goedgekeurd zodat cliënte haar spaargelden nog terug kan krijgen. Echter, door haar beperkingen weet zij dit niet en kan dit niet verduidelijken. Betreffende dagbesteding met paarden is onvindbaar dus daar kan ik ook geen informatie inwinnen.

Mijn vraag, hoe kan begeleiding groep met paarden wel worden vergoed? als er eventueel bezwaar wordt aangetekend bij het zorgkantoor?

Beste Karin,

Zeer waarschijnlijk is de eindverantwoording toen de tijd niet goed ingevuld. Als er ingevuld wordt dat iemand dagbesteding krijgt met dieren ( wat voor soort dan ook) wordt dit afgewezen omdat dit niet vergoed wordt uit het PGB. Op deze manier zou iemand dus gewoon paardrijlessen kunnen volgen op kosten van het PGB en daarvoor is dit niet bedoeld. In het verleden is daar misbruik van gemaakt en zijn de regels al een aantal jaren aangescherpt. Er moet een plan van aanpak zijn wat bij controle weerlegd kan worden. In principe volstaat het om eerst te vermelden waar PGB houder dagbesteding ontvangt. Dit moet dan gewoon vermeld worden als Zorgboerderij of mag wel Manege zijn maar Client moet dan wel daar zijn dagbesteding ontvangen op arbeidsmatige basis. Ook al wordt er dan op deze werkplek door cliënt paardgereden of iets dergelijks als dagbesteding. B.v. als Client in hondenpension werkt, mag je geen dagbesteding met honden in vullen.
Ik vind het erg jammer dat Bewindvoerder dit op deze manier heeft opgelost, ten koste van haar spaargeld. Wanneer iemand het PGB beheerd is het verstandig om je eigen te maken wat de regels zijn. Hiermee kan je een hoop leed voorkomen of het overlaten aan mensen die verstand van zaken hebben. Ik denk dat je het misschien nog kunt redden door contact op te nemen met de dagbestedingsplek zelf. Je Client weet toch nog wel waar dit was of iemand binnen haar netwerk. Ik doe zelf al jaren de administratie van een Client die op zorgboerderij werkt en heb nooit problemen ondervonden.
Succes, met vriendelijke groet

Bernadette
Geplaatst: zondag 01 Juni 2014 13:31
in het verleden werd het werk op de manege geweigerd door zorgkantoor, inderdaad met angst op paardrij-lessen.
Het paard mag als middel gebruikt worden om je doelen te verwezenlijken.

Onze zoon is zo sterk geworden door het werken op de manege en met paarden in zijn omgeving
De paardrijlessen betalen wij apart, los van de begeleiding. wij hebben een goed gekeurd behandelplan.

De kinderpsychiater in het UMC adviseerde ons nog meer uren in te kopen op de manege.
Omdat hij in zijn werk had ervaren de enorme groeikracht met paarden, dieren, voor beperkten mensen.

Het zou zo jammer zijn als je niet door kan gaan met het werken met dieren.
Omdat het zo een goede mogelijkheden biedt, waar jarenlange sessies bij therapeuten verkort kunnen worden
en kan besparen....maar tja...de wetenschap richt zich op duidelijk aantoonbaar...dit is een grijs gebied, net als muziektherapie

gelukkig doet men momenteel wetenschappelijk onderzoek naar muziektherapie, eindelijk wordt men wakker misschien,
hopelijk volgt dan ook nog eens de enorme kracht van dieren en hun invloed op gezondheid van mensen !
Onze zoon is het levende bewijs hoe enorm goed het hem allemaal gedaan heeft en nog steeds doet !

Laat je goed adviseren indeze, ik had een erkend administratie-kantoor voor pgb advies.
Karin Geplaatst: zondag 01 Juni 2014 14:38
Hallo allemaal,

Bedankt voor de antwoorden tot nu toe. Ik kan er iets mee. Idd de Bewindvoerder heeft niet echt goed gehandeld maar helaas krijgt cliente daarmee haar spaargelden niet terug. Dit zal naar alle waarschijnlijkheid een ander traject worden. Ik hoop alleen maar dat het zorgkantoor met een bezwaar achteraf nog in behandeling zal nemen. We hopen maar op het beste ander zal dit waarschijnlijk een gerechtelijke procedure worden....... Bedankt nogmaals, karin
Yvonne Geplaatst: donderdag 19 Juni 2014 12:03
Helaas is het zo dat de veel bewindvoerders totaal geen idee hebben van de zorg, PGB en wat mensen met een beperking nodig hebben. Daar gaat heel veel mis. Er zijn zelfs bewindvoeders die aansturen dat cliënten geen zorg meer inkomen bij kleine zorgaanbieders of ZZP'ers, omdat ze het PGB niet willen beheren. De cliënt wordt min of meer gedwongen om zorg via ZIN natura in te kopen. Waarom? Omdat het PGB beheren tijd kost, bewindvoerders vaak geen energie willen steken in de regels wat betreft de besteding van het PGB en er geen tijd in willen steken. Het gaat alleen om geld, dat moet namelijk zo makkelijk mogelijk verdiend worden.
Wees daarom blij met een bewindvoerder die wel het PGB wil beheren!
Zorg er dan voor voor dat de dagbesteding (al dan niet met paarden) netjes factureert, de zorgplannen goed op orde heeft en de zorgkosten kan specificeren.
Hou deze vergoedingenlijst er goed naast als je het zorgplan leest. http://www.zorgkantoorfriesland.nl/Images/Vergoedingenlijst%20PGB%202014-15806.pdf.
Dan kan je al veel problemen ondervangen.
Vraag de dagbesteding een nieuw zorgplan te maken met deze lijst erbij. Dagbesteding met paarden kan gewoon, mits je het netjes volgens de regels doet en dit ook netjes op papier hebt. Heeft de cliënt daadwerkelijk alleen paard gereden of wel dagbesteding gevolgd? Ga met dit nieuwe, herziene zorgplan en de evaluaties naar het zorgkantoor voor een gesprek. Mogelijk is het toch mogelijk om e.e.a. recht te zetten. Succes!

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.