1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Pgb voor mantelzorgers

Auteur Bericht
Geplaatst: zondag 11 Mei 2014 21:36
Ik heb een MG kindje van 4 jaar. Ze heeft een indicatie ZIN voor 3 dagen. De overige dagen is ze thuis. Voor haar verzorging heb ik een aantal mantelzorgers, die mij veel uren per week bijstaan. Graag wil ik een PGB aanvragen, om deze lieve mensen te betalen, aangezien ik steeds meer een beroep op ze moet doen.

Zou dit goedgekeurd worden? Ik moet nu op de aanvraag indicatie invullen wie mijn mantelzorgers zijn, en het aantal uren die ze me helpen.


Ik weet niet hoe ik dit moet aanpakken. Straks zeggen ze: u hebt al hulp genoeg, u heeft het al geregeld, dus u krijgt geen PGB?

Heeft iemand hier ervaring mee?
Geplaatst: maandag 12 Mei 2014 11:06
Mantelzorg is gratis.
Men houd zelfs rekening met mantelzorg, zodat zorg dan niet vergoed hoeft te worden. Vaak worden er ook uren afgetrokken van geïndiceerde zorg.

Beter kan ik het niet maken.....
U kan proberen een hogere indicatie te krijgen als de huidige niet toereikend is...'Maar deze is niet bedoeld om Mantelzorgers van te betalen.

Heel veel succes en sterkte.
M.C.T Geplaatst: maandag 12 Mei 2014 16:56
ZIN voor 3 dagen. Is dat tijdelijk verblijf, begeleiding groep of behandeling groep?
Behandeling groep en individueel kunnen niet worden omgezet in PGB. Tijdelijk verblijf en begeleiding groep wel.
Nu kunt U zelf beoordelen of U ZIN in PGB mag omzetten. Het gevolg is dat U dan verliest wat U nu heeft.

De realiteit is, dat U voor een 4 jarige geacht wordt altijd te zorgen; ziek of niet en dat er nauwelijks verschil is in tijdsbesteding.
Ik weet uit ervaring, dat dit waar is voor de tijdsbesteding maar niet voor de draaglast-draagkrachverhouding.
Dat wordt langzamerhand anders naarmate Uw kind ouder wordt. Als blijkt dat zij naar geen enkele school kan is dat een goed moment een nieuwe indicatie aan te vragen en een bewijs van ontheffing van de leerplicht te overleggen.
Dat voelt als een vonnis, maar het kan U in de toekomst een hoop werk, onbegrip en bemoeizucht besparen en daarmee een hoop energie.

Voor de goede orde: U overweegt herindicatie aan te vragen bij het CIZ, want kennelijk bent U al geindiceerd.
Het gaat dus over het aantal uren begeleiding en persoonliijke verzorging dat U meent meer nodig te hebben dan gebruikelijk is voor een kind van 4. Dat is de hoofdzaak en wordt beoordeeld, de verstrekkingsvorm is bijzaak.

U bent helemaal niet verplicht te vertellen wie U al helpen, mantelzorg is namelijk per defenitie vrijwillig., terwijl de aandoening van Uw kind waarschijnlijk levenslang is, waardoor er wat de "mantelzorg" betreft nog lange stiltes gaan vallen; geen enkele ouder bijv. is altijd op zijn voordeligst. Terwijl de mantelzorgers steeds nieuwe levensfases inslaan blijft U in de huidige, omdat U kind niet groeit. Met levenslang dankbaar moeten zijn is op de lange duur moeilijk te leven.
Als mevrouw Terpstra een keertje thuis is zou U het haar kunnen vragen en zij zal moeten beamen dat eigen keuze juist de oplossing is en de bedoeling van het PGB is en niet het probleem.

Het bovenstaande klinkt nogal hard. U staat nog aan het begin van het proces, waarin U besluiten moet nemen, die U helemaal niet wilt nemen en waaraan U ook niet toe bent. Dus als U daar nog niet bent geweest ga eerrst naar de MEE alvorens U dingen doet, die U later niet meer kunt terugdraaien. Herindicatie aanvragen kan altijd later nog.

Succes en sterkte!
Geplaatst: maandag 12 Mei 2014 17:30
Bedankt voor jullie reacties. Ik begrijp dat een combinatie van ZIN en PGB niet mogelijk is?

Voor een kind van 4 zorg je natuurlijk altijd, ziek of niet. Daar ben ik het helemaal mee eens en dat doe ik ook vol liefde en overgave. Maar mijn dochter is ernstig gehandicapt en kan werkelijk helemaal niets (niet staan, niet lopen, niet kruipe, niet praten, enz).
Dan kun je toch niet zeggen dat de tijdsbesteding hetzelfde is? Hetzelfde als een gezond kind die een hele week naar school gaat? Of werkt dit wel zo?

Ik hoop dat u nog een keer wilt reageren, alvast bedankt!
M.C.T Geplaatst: maandag 12 Mei 2014 17:56
Als Uw kind niet naar school kan terwijl dat voor leetijdgenoten normaal is, neemt het aantal uren bovengebruikelijke zorg toe, waardoor Uw aanspraak stijgt.
Hopelijk heeft U begrepen, dat ik mantelzorg heel mooi vind voor een korte periode en om de "gaten" te vullen.
Alberta Geplaatst: maandag 12 Mei 2014 18:11

Bedankt voor jullie reacties. Ik begrijp dat een combinatie van ZIN en PGB niet mogelijk is?

Voor een kind van 4 zorg je natuurlijk altijd, ziek of niet. Daar ben ik het helemaal mee eens en dat doe ik ook vol liefde en overgave. Maar mijn dochter is ernstig gehandicapt en kan werkelijk helemaal niets (niet staan, niet lopen, niet kruipe, niet praten, enz).
Dan kun je toch niet zeggen dat de tijdsbesteding hetzelfde is? Hetzelfde als een gezond kind die een hele week naar school gaat? Of werkt dit wel zo?

Ik hoop dat u nog een keer wilt reageren, alvast bedankt!



In principe mag ZIN en PGB naast elkaar. Maar, zoals Wehkamp al schreef, behandeling groep en behandeling individueel mogen en kunnen niet via PGB ingekocht worden.

U mag ook geen PGB hulp inkopen voor dezelfde functies als waar u ZIN in afneemt. Dit betekend dat als de dagbesteding alleen met ZIN wil werken dan mag u de disciplines die men daar gebruikt niet met een PGB inkopen.

voorbeeld: Persoonlijke verzorging neemt u via ZIN af, dan mag u er geen PGB hulp mee betalen.
Geplaatst: maandag 12 Mei 2014 19:08
Ik ben zo blij dat jullie mij een beetje wegwijs kunnen maken!

Ik heb een indicatie voor 6 dagdelen per week, voor Behandeling in groepsverband. Deze is vorig jaar aangevraagd. Voor meer dagen heb ik geen indicatie gevraagd want het is voor mijn dochter te vermoeiend om meer dan 3 dagen naar het dagcentrum te gaan.

Ik begrijp dat deze zorg niet omgezet kan worden naar PGB. Maar ik heb thuis ook echt meer hulp nodig nu, vandaar mijn vraag.

Het spijt me dat ik het nog niet helemaal begrijp, ik heb nog 1 vraag:

Behandeling groep via ZIN kan dat wel of kan dat niet samen met een PGB voor persoonlijke verzorging thuis?
Geplaatst: maandag 12 Mei 2014 19:47
Hai ik een 63 jarige gehandicapte vrouw en mijn helpt mij met douchen en naar toilet gaan ,dus de persoonlijke dingen .Kan ik mijn hier ook een vergoeding voor betalen via mijn PGB .Ik wil hier geen vreemden voor ,dit heeft met mijn verleden te maken . :(
Alberta Geplaatst: maandag 12 Mei 2014 19:48

Ik ben zo blij dat jullie mij een beetje wegwijs kunnen maken!

Ik heb een indicatie voor 6 dagdelen per week, voor Behandeling in groepsverband. Deze is vorig jaar aangevraagd. Voor meer dagen heb ik geen indicatie gevraagd want het is voor mijn dochter te vermoeiend om meer dan 3 dagen naar het dagcentrum te gaan.

Ik begrijp dat deze zorg niet omgezet kan worden naar PGB. Maar ik heb thuis ook echt meer hulp nodig nu, vandaar mijn vraag.

Het spijt me dat ik het nog niet helemaal begrijp, ik heb nog 1 vraag:

Behandeling groep via ZIN kan dat wel of kan dat niet samen met een PGB voor persoonlijke verzorging thuis?



Ja, dat kan wel. Die indicatie heeft u dus nog niet voor uw dochter? Denk er wel aan dat als u een uitbreiding van de indicatie aanvraagt dat men dan de hele indicatie kan gaan veranderen. Dus ook die behandeling groep kan dan gewijzigd worden.
Geplaatst: maandag 12 Mei 2014 19:55
Ik heb nu inderdaad alleen een indicatie voor 6 dagdelen behandeling groep.

Verder heb ik nog niets aangevraagd, omdat ik niet weet of ik er recht op heb en ik weet niet hoe ik dit het best kan aanpakken.

Eigenlijk ben ik niet zo bang dat de indicatie die ik nu heb wordt teruggedraaid, aangezien mijn dochtertje zodanig ernstig gehandicapt is, dat ze echt nergens anders terecht zou kunnen. Deze indicatie was vorig jaar ook binnen 3 weken geregeld.
Alberta Geplaatst: maandag 12 Mei 2014 20:19

Ik heb nu inderdaad alleen een indicatie voor 6 dagdelen behandeling groep.

Verder heb ik nog niets aangevraagd, omdat ik niet weet of ik er recht op heb en ik weet niet hoe ik dit het best kan aanpakken.

Eigenlijk ben ik niet zo bang dat de indicatie die ik nu heb wordt teruggedraaid, aangezien mijn dochtertje zodanig ernstig gehandicapt is, dat ze echt nergens anders terecht zou kunnen. Deze indicatie was vorig jaar ook binnen 3 weken geregeld.



Wie heeft vorig jaar die voor u aangevraagd? Misschien kan diegene dat weer voor u doen.
Ik doe het altijd zelf zowel voor mijn man als mijzelf. Dus voor volwassenen. Ik weet niet hoe dat met kinderen gaat. Ik denk hetzelfde.
Maar ik begrijp dat MEE hier ook voor ingeroepen kan worden.
Alberta Geplaatst: maandag 12 Mei 2014 20:23

Hai ik een 63 jarige gehandicapte vrouw en mijn helpt mij met douchen en naar toilet gaan ,dus de persoonlijke dingen .Kan ik mijn hier ook een vergoeding voor betalen via mijn PGB .Ik wil hier geen vreemden voor ,dit heeft met mijn verleden te maken . :(



Dag Marian,
Ik begrijp dat u een PGB heeft. Maar wie is mijn?????
Geplaatst: maandag 12 Mei 2014 22:29
Mijn man die helpt mij met douchen /toilet gaan en daar om mn vraag ,mag daar een vergoeding tegen over staan van PGB ..Ik wil geen vreemden iivm prive aangelegenheid van vroeger .
Alberta Geplaatst: dinsdag 13 Mei 2014 13:13

Mijn man die helpt mij met douchen /toilet gaan en daar om mn vraag ,mag daar een vergoeding tegen over staan van PGB ..Ik wil geen vreemden iivm prive aangelegenheid van vroeger .




Sorry dat het even duurde.
Als er een indicatie is voor persoonlijke verzorging en u dit al regelt via een PGB dan mag dat.

Moet u de indicatie nog aanvragen. Dan is het de vraag of u nog een PGB voor elkaar kunt krijgen. De regels zijn strenger geworden.
Freke Geplaatst: donderdag 15 Mei 2014 12:56
Voor meer informatie over het aanvragen van indicaties, pgb en zorg in natura
kan je ook contact opnemen met een mantelzorgmakelaar in jouw regio.
Die kan je ook helpen met de aanvraag indienen, en met andere regeltaken.
Voor meer informatie over deze dienstverlening kan je de website van de
beroepsvereniging van mantelzorgmakelaars (bmzm) raadplegen.
Mia Geplaatst: donderdag 15 Mei 2014 18:42

Ik heb nu inderdaad alleen een indicatie voor 6 dagdelen behandeling groep.

Verder heb ik nog niets aangevraagd, omdat ik niet weet of ik er recht op heb en ik weet niet hoe ik dit het best kan aanpakken.

Eigenlijk ben ik niet zo bang dat de indicatie die ik nu heb wordt teruggedraaid, aangezien mijn dochtertje zodanig ernstig gehandicapt is, dat ze echt nergens anders terecht zou kunnen. Deze indicatie was vorig jaar ook binnen 3 weken geregeld.



Wie heeft vorig jaar die voor u aangevraagd? Misschien kan diegene dat weer voor u doen.
Ik doe het altijd zelf zowel voor mijn man als mijzelf. Dus voor volwassenen. Ik weet niet hoe dat met kinderen gaat. Ik denk hetzelfde.
Maar ik begrijp dat MEE hier ook voor ingeroepen kan worden.



Ik heb als groepsleidster op een otrth.pedag. Dagcentrum gewerkt. Ik zou ook niet bang zijn dat de indicatie onderuit gaat. Kunnen kinderen het aan dan is een hele week opvang heel gebruikelijk. Kan het maatschappelijk werk van de instelling hierbij niet ondersteunen?? Ook voor nodige aanpassingen kunt u verder geholpen worden. Bij dit laatste geld zeker vooruit denken en tijdig aanvragen.

Succes
Mia

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.