1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Hulp gevraagd, zorgkantoor wijst dagbesteding af.

Auteur Bericht
(verwijderd) Geplaatst: vrijdag 02 Mei 2014 17:43
Hallo

Ik werk met honden en heb al vijf jaar een hele lieve client mee, waarbij ik haar help door middel van inzicht in hondengedrag, werkhouding, etc. haar zelfredzaamheid en zelfstandigheid te vergroten. Dit wordt elke keer door haar ouders bevestigd, dat ze zo enorm vooruitgaat en ook door andere mensen die geregeld contact met mijn client hebben.

Van de een op de andere dag (voor mij althans en haar ouders) wordt mijn dienst niet meer gehonoreerd door het zorgkantoor omdat dieren geen begeleiders zijn.. (dit is al een kromme redenatie op zich) ik ben de begeleider, punt. De honden bieden een sociale leeromgeving en nog veel meer dan dat alleen.

Volgens de vergoedingenlijst pgb, wordt allereerst activerende begeleiding niet meer vergoedt, maar ook allerlei dagbestedingen met dieren wordt niet meer vergoedt.

Zijn er hier mensen die via PGB zorg in kopen bij bv een zorgboerderij, voor de dagbesteding, of anderszins een dagbesteding met dieren hebben die wel vergoed wordt via het PGB? En hoe jullie dat voor elkaar krijgen, of zijn er mensen van de zorgboerderij die werken met dieren wel als zorgverlener vergoed krijgen?

Ik zou graag willen weten, welke fouten ik op papier schijn te maken, zodat ik mijn client niet teleur hoef te stellen. Ze was al helemaal in paniek en tranen, ik heb haar beloofd dat het goed zou gaan komen. Haar ouders hadden haar ingelicht over het besluit van het zorgkantoor, wat ik niet gedaan had voor ik alles zeker wist..

Ik hoop dat iemand mij kan helpen,

groetjes
Marjon
Inèz Geplaatst: donderdag 08 Mei 2014 12:34
Beste Marjon,


Activerende begeleiding is inderdaad uit de PGB gehaald, maar wat jij doet valt dan onder begeleiding individueel.
De dagbesteding die onze zoon volgt op een zorgboerderij valt onder begeleiding groep.Natuurlijk zijn daar dieren
aanwezig waar mee gewerkt wordt en die verzorgd moeten worden.Maar de bedeleiding van hulpverleners daar gaat het om.
In jouw geval ben je gewoon begeleider die op individuele basis werkt en zo moeten de ouders het ook opgeven,ik snap niet wat er dan nu veranderd is aan de indicatie,hebben de ouders huisbezoek gekregen waarin ze de nadruk hebben gelegd op
het werken met de honden?


Ik hoop dat je aan deze informatie wat hebt.
Succes,
Inèz
Marianne Geplaatst: donderdag 08 Mei 2014 12:40
Google op Vergoedingenlijst PGB 2014 en je kunt een uitgebreide PDF downloaden met de (on)mogelijkheden.
(verwijderd) Geplaatst: donderdag 08 Mei 2014 16:15
Dank voor je bericht Inez,

Ik denk dat het aan mijn zorgplan heeft gelegen. Toen ik mijn opleiding behaalde, SPW4 was het de bedoeling dat je doelen benoemde, de middelen, de tijd enz enz. Ik heb als middel; hond ingevuld. pfff foutje, want dat staat inderdaad in de vergoedingenlijst als verboden, er staat dan nog achter; honden zijn geen begeleiders.. Nee inderdaad zijn honden geen begeleiders, een mozaiek steentje is dat ook niet! Grrrr.

Maar heb met de ouders nu inderdaad afgesproken om morgen een contract op te stellen waar ze mij persoonlijk inhuren voor begeleiding. Daarmee hopen we nu de boel snel op te kunnen lossen. Mits natuurlijk in de indicatie van hun dochter staat dat de begeleiding individueel kan en niet alleen groepsgewijs kan. Nu heb ik wel meer clienten maar het is geen groep van minimaal 6. Hopelijk doen ze daar dan niet moeilijk over.

Ik had de vergoedingenlijst al gevonden.. Dieren mogen niet, heb ik vanochtend van het Zorg Instituut Nederland begrepen, het is wetenschappelijk niet bewezen dat dieren een bijdrage kunnen leveren aan de gezondheid en welzijn van mensen. ? ? ? Tsja, als je alles eerst als land zelf moet gaan onderzoeken en vooral niets overneemt van bv Amerika, dan is het lastig. Jammer want juist met dieren valt zoveel voordeel te halen!
Geplaatst: donderdag 08 Mei 2014 16:23
Dit vind ik ook weer zo'n lastige.
De begeleider van onze kinderen met PGB neemt regelmatig ter ontlasting 1 van de kinderen mee uit de thuissituatie en gaat dan dingen doen die het kind leuk vind. Primaire doel is ontlasting van de thuissituatie maar er wordt wel regelmatig naar de manege gegaan om bv. te gaan paardrijden. Zo mag een dagje uit ook niet betaald worden uit het PGB als het primaire doel het uitstapje zelf is. Begeleiding bij vrijetijdsbesteding mag volgens de vergoedingenlijst ook niet meer, maar weer wel als het gaat om het aansturen van het gedrag tijdens de uitoefening van de sport. Als de sport zelf het doel maar niet is. Wie het vatte kan, vatte het , ik vind het moeilijk..Het is maar waar je de nadruk op legt. Op deze manier is het zowel voor ouders, hulpverleners maar ook zorgkantoor niet duidelijk wat nu wel en niet mag. Mijns inziens kan het zorgkantoor je qua verantwoording maken en breken.
Dagbesteding op zich heb je volgens mij altijd in een groep. Misschien dat het daarom ook afgewezen is?

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.