1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

bankbeslag op pgb rekening

Auteur Bericht
Gast Geplaatst: dinsdag 08 April 2014 14:30
Voor mijn minderjarige dochter ontvang ik PGB, deze staat op een aparte rekening onder vermelding van haar naam. Omdat ze minderjarig is staat hij ook op mijn naam., anders konden er geen machtigen vanaf geschreven worden.Nu is er bij mij bankbeslag gelegd door een deurwaarder (nb in opdracht van de vader). De bank heeft nu de rekening geblokkeerd. De deurwaarder blijft erbij dat hij het geld moet innen. Mijns inziens is het niet mijn geld maar dat van het zorgkantoor en anders van mijn dochter. Hierdoor mag en kan de deurwaarder dit niet innen. Wie weet hoe dit zit? Ik heb een goed onderbouwd verhaal nodig. Op dit moment kan ik de zorgverleners niet uitbetalen.
Selena Geplaatst: woensdag 09 April 2014 12:20

Voor mijn minderjarige dochter ontvang ik PGB, deze staat op een aparte rekening onder vermelding van haar naam. Omdat ze minderjarig is staat hij ook op mijn naam., anders konden er geen machtigen vanaf geschreven worden.Nu is er bij mij bankbeslag gelegd door een deurwaarder (nb in opdracht van de vader). De bank heeft nu de rekening geblokkeerd. De deurwaarder blijft erbij dat hij het geld moet innen. Mijns inziens is het niet mijn geld maar dat van het zorgkantoor en anders van mijn dochter. Hierdoor mag en kan de deurwaarder dit niet innen. Wie weet hoe dit zit? Ik heb een goed onderbouwd verhaal nodig. Op dit moment kan ik de zorgverleners niet uitbetalen.



Geachte gast
Uw dochter is wel minderjarig
U kunt voor uw docht Mischien een eigen rekening openen
En hier haar pgb op laten storten
Dan kunnen ze in iedergeval niet aan dat van uw dichter komen
Al is het vaak wel zo dat wat ze bij u niet kunnen halen gaan ze bij evt kinderen halen
Heel veel succes ermee ik hoop u zo op weg te hebben geholpen
Maar idd mogen ze niet aan haar pgb komeb
Gr
M.C.T Geplaatst: woensdag 09 April 2014 15:23
"Voor mijn minderjarige dochter ontvang ik PGB, deze staat op een aparte rekening onder vermelding van haar naam. Omdat ze minderjarig is staat hij ook op mijn naam."

Daarmee staat de rekening dus op Uw naam. Door het beslag wordt het zorgkantoor ook schuldeiser.
Een kinderrekening staat geheel op naam van het kind. Van zo'n rekening kan gewoon geld worden overgeschreven.

Wat nu te doen?
Probeer het eens te worden met vader of een giroblauwrekening te openen op alleen de naam van Uw dochter.
Mogelijk heeft U daarvoor de toestemming nodig van haar vader.
Als dat niet lukt blijft niets anders over dan het zorgkantoor in te lichten, zodat het PGB stopt en de verstrekkingsvorm om te zetten in ZIN.
Anders bouwt U, en mogelijk ook vader, schuld op bij het zorgkantoor.
Irene Geplaatst: donderdag 10 April 2014 12:22
Wij zitten bij de rabobank en daar hebben wij toen ons dochtertje voor pgb in aanmerking kwam een topkid rekening geopend op HAAR naam, met vermelding erbij : Inzake PGB.
Nu is het normaal gesproken zo dat er een incasso blokkade op zit, dus dan zou het svb hier geen geld vanaf kunnen halen.
Kwamen wij ook sinds kort nu de administratie via het svb loopt (ons keuze) wij zijn bij de bank geweest en hebben die blokkade eraf laten halen.
Die rekening is dus niet van ons ouders , dus veilig voor wat dan ook :)

Zoals U het omschrijft staat het inderdaad gewoon op Uw naam. dus zou het zorgkantoor inlichten.

Sterkte en suc6 ermee,

Mvg Irene
Geplaatst: donderdag 10 April 2014 16:50
Ik weet de reden van het bankbeslag uiteraard niet maar het is mij wel bekend dat bij failissement, schuldsanering e.d. ook de PGB-rekening van de kinderen gevaar loopt. Volgens mij maakt het dan helemaal niet uit of de rekening alleen op naam van je kind staat. op de site van het zorgkantoor staat ook heel duidelijk dat je verplicht bent in voorkomende gevallen het zorgkantoor in te lichten, waarop zij het PGB zullen stopzetten. Inderdaad heb je dan nog wel de mogelijkheid voor ZiN te kiezen. Zelf vind ik het ook heel onrechtmatig en houd mijn hart vast omdat het met het bedrijf van mijn man ook niet goed gaat.
Wilma Geplaatst: donderdag 10 April 2014 17:45

Voor mijn minderjarige dochter ontvang ik PGB, deze staat op een aparte rekening onder vermelding van haar naam. Omdat ze minderjarig is staat hij ook op mijn naam., anders konden er geen machtigen vanaf geschreven worden.Nu is er bij mij bankbeslag gelegd door een deurwaarder (nb in opdracht van de vader). De bank heeft nu de rekening geblokkeerd. De deurwaarder blijft erbij dat hij het geld moet innen. Mijns inziens is het niet mijn geld maar dat van het zorgkantoor en anders van mijn dochter. Hierdoor mag en kan de deurwaarder dit niet innen. Wie weet hoe dit zit? Ik heb een goed onderbouwd verhaal nodig. Op dit moment kan ik de zorgverleners niet uitbetalen.



Geachte gast
Uw dochter is wel minderjarig
U kunt voor uw docht Mischien een eigen rekening openen
En hier haar pgb op laten storten
Dan kunnen ze in iedergeval niet aan dat van uw dichter komen
Al is het vaak wel zo dat wat ze bij u niet kunnen halen gaan ze bij evt kinderen halen
Heel veel succes ermee ik hoop u zo op weg te hebben geholpen
Maar idd mogen ze niet aan haar pgb komeb
Gr



Hoi Ik heb ook problemen gehad. De deurwaarder mag het niet innen het is voor je dochter. Ben je de wettelijke vertegenwoordiger van je dochter zoniet ga dit onmiddellijk aanvragen bij de rechtbank. Ga naar rechtshulp en neem een advocaat en laat het voor gerecht komen. Als je ex-man al zover is gegaan hierin heb je juridische hulp nodig of mediator om te praten. Ik wens je veel sterkte ik heb ook heel veel verdriet en stress gehad maar heb het nu goed geregeld. Groetjes
Inge Geplaatst: vrijdag 11 April 2014 01:55
Mijn beste advies is om zo snel mogelijk naar een advocaat (juridisch loket, sociaal raadslieden te gaan). Zij kunnen u ook adviseren/helpen als deurwaarder vervolgens gaat proberen ergens anders beslag op te leggen.

In principe zijn PGB gelden bedoeld om zorg in te kopen en behoren deze dus niet tot uw vermogen of inkomen, tenzij u ook zelf inkomen uit dit PGB heeft. Er geldt echter geen beslag verbod en ik heb hier zo snel ook geen uitspraken van Rechtbanken over kunnen vinden. Het risico van beslag op PGB rekeningen was ook een reden dat zorgkantoren geen PGB wilde verlenen aan mensen die in een wettelijke schuldenregeling zaten.

U kunt natuurlijk ook eerst zelf aan deurwaarder kenbaar maken dat dit om een PGB rekening gaat, waarover u nog verantwoording af moet leggen aan zorgkantoor en dat u door de beslaglegging grote problemen heeft om de noodzakelijke zorg in te kopen. Deurwaarder verzoeken het beslag op deze rekening ongedaan te maken en dat u als deurwaarder niet meewerkt een advocaat in gaat schakelen voor een executie geschil (Kort Geding om beslag op PGB rekening ongedaan te maken).
Het komt waarschijnlijk steviger over als zo'n brief al door een advocaat verstuurd wordt.

Verder kunt u contact opnemen met de bank over opheffen van de blokkade(s) op uw rekening(en). En om soortgelijke problemen in toekomst te voorkomen bij het Zorgkantoor zelf alvast om Trekkingsrecht vragen, zodat PGB gelden niet meer op uw rekening komen.

In ieder geval heel veel succes,

Inge
Star Counseling Geplaatst: vrijdag 11 April 2014 09:28
Als aanvulling op de adviezen van voorgaande schrijver/ster: heel snel bij het zorgkantoor kenbaar maken dat dit is gebeurd, zodat ze niet nog een voorschot gaan storten op betreffende rekening. Het kan zijn dat het zorgkantoor dan het PGB stopzet en u laat weten dat u over moet stappen op ZIN, maar dan komt u niet verder in de problemen doordat er nog meer geld naar de rekening gestort wordt waar al beslag op gelegd is, want het terugbetalen van dit geld aan het zorgkantoor wordt u aangerekend, aangezien er geen zorg van betaald is. U kunt ook vragen om per direct over te mogen stappen naar het trekkingsrecht, maar aangezien dit op dit moment nog een pilot is weet ik niet of dat mogelijk is.

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.