1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

activerende begeleiding!!!!

Auteur Bericht
Geplaatst: vrijdag 16 Februari 2007 15:38
Wat zijn de criteria die het CIZ hanteert bij deze begeleiding.
Moet iemand gecertificeerd zijn? Kan een kennis deze begeleiding ook geven. Wat is precies het verschil tussen activerend en ondersteunende
begeleiding?
Vanmorgen bij herindicatiegesprek werd gelijk de activerende begeleiding stop gezet!!!! Eerst geen problemen nu wel?
Heeft iemand dit vaker meegemaakt.
Certificaten enz. zeggen gewoon altijd niet alles?
Joyce Geplaatst: zondag 18 Februari 2007 20:24
Hoj,

AB is stapsgewijs en planmatig oefening, binnen een bepaalde tijd met een therapeutisch doel. OB daar zitten wel activerende elementen in maar je gaat uit van een gegeven "handicap" en je werkt stabiliserend
(ipv sterk veranderingsgericht).

Volgens mij mag er van de staatssecretaris geen
AB meer gegeven worden in PGB situaties. Ik heb daar een vraag over gesteld, maar weet eigenlijk bijna zeker dat het niet meer mag.

Succes

Joyce
Inge Geplaatst: zondag 18 Februari 2007 23:03
Hoi Joyce,

ik ken nog veel mensen die gewoon ab van pgb hebben.. dat zijn mensen die pas geleden in indicatie hebben gekregen, dus als het niet meer zou mogen via pgb, dan zou er ook geen indicatie voor gegeven worden.
overigens bied ik ook ab.. en heb er nog nooit problemen mee gehad.
het enige is dat ik veel meer op papier moet zetten. zoals doelen, voortgang, enz

groetjes,
Inge
Geplaatst: maandag 19 Februari 2007 16:37
Heb net even op de site van "persaldo" gekeken, en AB hoort gewoon nog binnen het PGB. Onderstaande tekst komt van hun site.

Met een PGB AWBZ kunt u verschillende vormen van zorg en begeleiding inkopen. Deze vormen van hulp heten officieel 'zorgfuncties'. U kunt er aanspraak op maken op grond van de Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten (AWBZ).

U kunt een PGB AWBZ aanvragen voor vijf vormen van zorg en begeleiding.

Persoonlijke verzorging (hulp bij alledaagse handelingen zoals opstaan, douchen, aankleden, eten en drinken, naar het toilet gaan).
Verpleging (zoals hulp bij het gebruik van medicijnen, wondverzorging of beademing)

Ondersteunende begeleiding (ondersteuning bij activiteiten thuis en buiten de deur, zoals dagopvang).

Activerende begeleiding (leren omgaan met uw handicap of problemen, beter persoonlijk functioneren en veranderingen realiseren, bijvoorbeeld zelfstandig gaan wonen of gaan werken).

Kortdurend verblijf buitenshuis (weekendopvang, vakantieopvang of logeeropvang voor maximaal 104 dagen per jaar).
Sonja Geplaatst: maandag 19 Februari 2007 16:48
je kunt inderdaad nog gewoon AB krijgen. Ik vraag het vaak aan en krijg het ook vaak voor mijn clienten toegewezen. Ik werk dan wel met een doelstellingenplan en geef middels verslaglegging ook aan wat we gaan doen. Succes! Sonja Koster
Geplaatst: maandag 19 Februari 2007 18:27
bedankt voor je reactie.
AB hebben ze stop gezet. wordt gezegd moet je maar gaan
halen bij het GGZ. Teken bezwaar aan uiteraard.
Zie overigens ook nog op de site van per saldo, dat het subsidieplafond is bereikt. Ze nemen geen nw PGB houders meer aan
Joyce Geplaatst: maandag 19 Februari 2007 21:59
Ingeb

Je hebt gelijk,
ik kreeg van Sheradan bericht dat de overheveling van AB tot 2008 is uitgesteld. Regels veranderen snel en vaak merk ik nu al en dat maakt het er niet duidelijker op.

Succes en groetjes

Joyce
Sonja Geplaatst: dinsdag 20 Februari 2007 11:29
Als er wordt gezegd dat je die hulp moet halen binnen de GGZ, dan heb je geen AB gekregen omdat men vindt dat het binnen "behandeling" valt. In het bezwaar moet je dus proberen duidelijk te maken dat het geen behandeling maar AB is.
Verder heb jij niets te maken met het plafond wat bereikt is, geldt alleen voor nieuwe aanvragen die vanaf gisteren binnenkomen.
Succes ermee!

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.