1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

HUISBEZOEK ZORGKANTOOR

Auteur Bericht
Aleksandra Geplaatst: maandag 10 Maart 2014 18:44
wie heeft er al een huisbezoek gehad van het zorgkantoor, ik mag eind maart voor beide kids
Jelena Geplaatst: donderdag 13 Maart 2014 12:36
Ja in november. Twee vrouwen sterk. Een vragen over de verantwoording en nota's. De andere vragen wie wat doet van de hulpverleners. Gezellig is het niet. Met veel medicatie op het op ons af laten komen. Alles hangt af van wat je zegt, wat zij zeggen heeft nadien weinig waarde volgens mijn rechtsbijstand. Zo bleek: facturen waren er niet en nota's ook niet. Na veel zoeken in de tas van de bezoekers ah hier heb ik het. Na dik 1.5 uur alles samengevat ge gevraagd van bent u tevreden. Ja alles is prima in orde. Binnen 2 weken heeft u uw spullen terug. Nu schrijvende heb ik het terug maar zijn mondelinge mededelingen omgezet in toch in een correctie. Ik zou hebben gezegd dat het contract is opgezegd (da's raar want ik maak er nog steeds gebruik van en er zouden geen contracten zijn) Ja zult u denken "een contradictie" Goed we zijn nu in bezwaar om een paar centen maar het is inmiddels een principe kwestie geworden. Veel stress en ergernissen die eigenlijk om niks gaan. Maar toch het is een hele inbreuk. Zo moesten alle zorgverleners extra zorg rapporten schrijven wat me weer budget heeft gekost. "Meneer en Mevrouw u houdt teveel en te uitgebreid de administratie bij, boekt gewoon onder begeleiding, dat is voor ons ook eenvoudiger voor het zorgkantoor. Tja het is wat afhankelijk te zijn en dat niet te willen, is het die prijs nog wel waard. Van mij mag het ophouden:x
Nadien nog telefonisch en per email gereageerd om een bezwaar te voorkomen. Geen reactie! Pas later toen we al aan het bezwaarschrift zaten een mail. We hebben het zo druk we kwamen er niet aan toe. Wat een extra werk dit alles. Ben moe en ziek ervan.
Alberta Geplaatst: donderdag 13 Maart 2014 22:05
Ja, eind februari.
Voor het bezoek had ik al een vergeten handtekening van mij op moeten sturen. Ik ben voor mijn man gemachtigd en ik had een wijzigingsformulier vergeten te tekenen. De betreffende hulpverleenster had deze wel getekend.
Eén vrouw kwam. Het eerste wat we te horen kregen was dat er geen bevindingen waren. Ik kreeg alleen de vraag of ik degene was die de begeleiding van mijn man doet. Nee dus. Toevallig dezelfde achternaam maar geen familie. Nog even na zitten kletsen over wat andere dingen en de vragenlijst ingevuld. Ze is hier amper een half uur geweest.
Een week later de brief binnen dat alles goed was en op dezelfde voet door gaat.

De meeste zorgkosten gaan hier op aan PV en VP. De begeleidingsuren, waar het volgens mij echt om ging, zijn amper een uur of 5 in de week.
Simone Geplaatst: vrijdag 14 Maart 2014 20:09

wie heeft er al een huisbezoek gehad van het zorgkantoor, ik mag eind maart voor beide kids



Hoi Hoi, heb ook bezoek gehad van het zorgkantoor voor mijn 4 kids, viel reuze mee er kwam een meneer met laptop, stelde wat vragen. vroeg onder andere of we tevreden waren over onze zorgverleners en of het goed geregeld was enzo. heeft een halve pot koffie leeg gedronken en ging weer.
De brief die we later kregen stond in dat alles prima was....

Succes groetjes Simone
Yo-an Geplaatst: donderdag 20 Maart 2014 12:50
Ik kreeg bezoek aangekondigd, n.a.v. de halfjaarlijkse verantwoording. Van te voren wilde men nog wat begeleidingsplannen. Ik zag erg naar hen uit , omdat ik zelf ook de nodige vragen had, en die graag eens face-to-face zou willen bespreken.
Alles wat gevraagd werd, heb ik van te voren doen toekomen, incl. de zorgovereenkomsten, etc. Iets werd niet akkoord bevonden. Ik hierover in bezwaar, en dit bezwaar werd gegrond verklaard, met als toevoeging: Jammer dat mevrouw geen huisbezoek op prijs stelde....
Ik heb hierop maar gereageerd, dat indien "men" tevoren bij mij was geweest we dit nu juist samen hadden kunnen bespreken, waardoor ik het bezwaarschrift had kunnen voorkomen, en zij de aanvankelijke afkeuring.
Ook nadien geen enkele reactie meer hierop. En huisbezoek heb ik ook niet meer mogen ontvangen.
Gast Geplaatst: zondag 30 Maart 2014 08:06
Zoon, 21 jaar geindiceerd voor verblijf ZZP VG 6 ivm combinatie licht verstandelijke handicap, autisme en psychiatrische problemen. Woont sinds 1 jaar in huisje vlakbij ons eigen huis omdat toestand thuis onhoudbaar werd. Opname in instelling onbespreekbaar voor hem. Vanaf 2004 PGB waardoor echtgenote destijds betaald werk heeft kunnen opzeggen om onze zoon te begeleiden. Vanaf zn 6e levensjaar tot heden ontzettend veel stress, zorgen en drukte op totale gezin met nog 2 oudere kinderen die vervroegd het ouderlijk huis uit hebben moeten "vluchten" om onder de stress uit te komen. In zijn vroege jeugd ook 1 jaar opgenomen geweest in GGZ jeugd instelling. Tot op de dag van vandaag "knokken" om je relatie in stand te houden.
14 maart huisbezoek. Controle over 2e halfjaar 2013. Administratie goedgekeurd, maar ingekochte zorg zou voor zeker 50% worden afgekeurd omdat er vanuit indicatie "begeleiding" ook taken zijn overgenomen. Bv. voor hem koken en budgetbeheer wordt niet vergoed vanuit AWBZ. Onze zoon zal deze taken nooit kunnen beheersen, maar volgens letter van de wet móet hij aanwezig zijn bij begeleiding. Rest van begeleiding, minimaal 70-80% van begeleiding die we wel mét hem doen zoals structuur aanbrengen, hulp bij boodschappen, plannen van en houden aan afspraken met diverse instantie's is amper over gepraat. Bij huisbezoek werd wel enkele malen gezegd dat we wel in beroep moeten gaan. Na het bezoek blijf je totaal beduusd achter en breekt de paniek los. Vorige week brief ontvangen van zorgkantoor waarin wordt gezegd dat TOTALE (100%) verantwoording is afgekeurd. Ook verantwoording vanaf 1-1-2014 is inmiddels afgekeurd. €32000 terugbetalen waarvan de helft al bij de belasting is. Onze zoon houdt wél PGB maar vanaf nu wordt de verantwoording alleen goedgekeurd als hij kan aantonen dat de afgekeurde zaken zijn aangepast. Lijkt me logisch trouwens. Momenteel aan de kalmerende middelen en dinsdag naar de advocaat. We waren niet voldoende op de hoogte van de precieze regeltjes en zijn daar nooit echt goed over voorgelicht. Hadden we het kunnen weten? Ja, maar door naiviteit hebben we ons nooit in de regels verdiept. Op site van Per Saldo www.pgb.nl las ik gisteravond: "Als het Zorgkantoor vindt dat u het te verantwoorden PGB verkeerd uitgeeft, dan krijgt u de mogelijkheid dit recht te zetten. Verkeerde uitgave kan gebeuren als u niet voldoende op de hoogte bent van de regeling. Is er echter opzet in het spel en wordt er door het Zorgkantoor misbruik geconstateerd, dan verspeelt u de keuze voor een PGB en kan het Zorgkantoor het verkeerd uitgegeven budget terugvorderen. het Zorgkantoor zal u in dat geval geen PGB meer toekennen". Hier houden we ons voorlopig maar even aan vast.
Tip: kijk goed wat wel en niet is toegestaan bij indicatie "begeleiding" omdat er een behoorlijk groot grijs gebied bestaat.
M.C.T Geplaatst: maandag 31 Maart 2014 16:26
Het lijkt mij, dat het meeste "werk" gaat zitten in het vrijwel voortdurend uitoefenen van toezicht en het mogelijk houden van toezicht, ook op onverwachte momenten. Het komt mij voor dat de tijd, die met voortdurende beschikbaarheid gemoeid is onder begeleiding en/of persoonlijke verzorging valt. Dat hij "met de pot mee eet" doet m.i. niet ter zake.
Zo'n hoge indicatie krijg je alleen als permanente beschikbaarheid nodig is.

M.i. kan het probleem omzeild worden door juist vanwege permanent toezicht een vast bedrag per maand af te spreken, zolang dat nog mag.

Succes!
Leila Geplaatst: donderdag 22 Mei 2014 02:42

Zoon, 21 jaar geindiceerd voor verblijf ZZP VG 6 ivm combinatie licht verstandelijke handicap, autisme en psychiatrische problemen. Woont sinds 1 jaar in huisje vlakbij ons eigen huis omdat toestand thuis onhoudbaar werd. Opname in instelling onbespreekbaar voor hem. Vanaf 2004 PGB waardoor echtgenote destijds betaald werk heeft kunnen opzeggen om onze zoon te begeleiden. Vanaf zn 6e levensjaar tot heden ontzettend veel stress, zorgen en drukte op totale gezin met nog 2 oudere kinderen die vervroegd het ouderlijk huis uit hebben moeten "vluchten" om onder de stress uit te komen. In zijn vroege jeugd ook 1 jaar opgenomen geweest in GGZ jeugd instelling. Tot op de dag van vandaag "knokken" om je relatie in stand te houden.
14 maart huisbezoek. Controle over 2e halfjaar 2013. Administratie goedgekeurd, maar ingekochte zorg zou voor zeker 50% worden afgekeurd omdat er vanuit indicatie "begeleiding" ook taken zijn overgenomen. Bv. voor hem koken en budgetbeheer wordt niet vergoed vanuit AWBZ. Onze zoon zal deze taken nooit kunnen beheersen, maar volgens letter van de wet móet hij aanwezig zijn bij begeleiding. Rest van begeleiding, minimaal 70-80% van begeleiding die we wel mét hem doen zoals structuur aanbrengen, hulp bij boodschappen, plannen van en houden aan afspraken met diverse instantie's is amper over gepraat. Bij huisbezoek werd wel enkele malen gezegd dat we wel in beroep moeten gaan. Na het bezoek blijf je totaal beduusd achter en breekt de paniek los. Vorige week brief ontvangen van zorgkantoor waarin wordt gezegd dat TOTALE (100%) verantwoording is afgekeurd. Ook verantwoording vanaf 1-1-2014 is inmiddels afgekeurd. €32000 terugbetalen waarvan de helft al bij de belasting is. Onze zoon houdt wél PGB maar vanaf nu wordt de verantwoording alleen goedgekeurd als hij kan aantonen dat de afgekeurde zaken zijn aangepast. Lijkt me logisch trouwens. Momenteel aan de kalmerende middelen en dinsdag naar de advocaat. We waren niet voldoende op de hoogte van de precieze regeltjes en zijn daar nooit echt goed over voorgelicht. Hadden we het kunnen weten? Ja, maar door naiviteit hebben we ons nooit in de regels verdiept. Op site van Per Saldo www.pgb.nl las ik gisteravond: "Als het Zorgkantoor vindt dat u het te verantwoorden PGB verkeerd uitgeeft, dan krijgt u de mogelijkheid dit recht te zetten. Verkeerde uitgave kan gebeuren als u niet voldoende op de hoogte bent van de regeling. Is er echter opzet in het spel en wordt er door het Zorgkantoor misbruik geconstateerd, dan verspeelt u de keuze voor een PGB en kan het Zorgkantoor het verkeerd uitgegeven budget terugvorderen. het Zorgkantoor zal u in dat geval geen PGB meer toekennen". Hier houden we ons voorlopig maar even aan vast.
Tip: kijk goed wat wel en niet is toegestaan bij indicatie "begeleiding" omdat er een behoorlijk groot grijs gebied bestaat.



Heb je nu alsnog na de 100% afkeuring moeteb terug betalen of krijg je de mogelijkheid om het te corrigeren?zoals persaldo het Zegt als je niet op de hoogte bent van de regeling?
Monique Geplaatst: donderdag 26 Juni 2014 13:15
Ook ik kreeg een huisbezoekje van het zorgkantoor. Twee zelfs. Voor allebei mijn zoontjes apart.
Dezelfde diagnose, zelfde klasses in PGB, zelfde manier van boekhouding bijhouden. Zelfde leerdoelen en manier van aanpak.
Team A was onder de indruk van onze boekhouding, verantwoording, samenswerking tussen ons, school en hulpverleners.....Team B had overal iets op aan te merken.
Toen ik daar een opmerking over maakte tegen over Team B werd mij verteld dat dat onmogelijk was. Alle neuzen staan dezelfde kant op.
Op de vragen die IK had, daar is een huisbezoek van het zorgkantoor toch ook voor, konden ze geen antwoord geven....
Het zorgkantoor zelf gaf geen commentaar....
Een groot deel van de bezoeken kwam bij mij over als geld verspilling....
Volgende keer als ze weer een keer willen komen zet ik gewoon weer een pot koffie en hoor hun verhaal weer aan. Ik ben benieuwd.

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.