1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Is inschrijving KvK noodzakelijk?

Auteur Bericht
Lia Geplaatst: maandag 24 Februari 2014 21:21
Beste Forumleden,

Momenteel ben ik werkzaam ten behoeve van 3 PGB-houders, elk afzonderlijk één dagdeel per week. De werkzaamheden zijn een combinatie van huishoudelijke werkzaamheden en begeleiding + vervoer. De betaling is bruto. Met drie opdrachtgevers ben je voor de belastingdienst ZZP'er. Is inschrijving bij KvK nu noodzakelijk?

Graag uw reactie.

Lia
Sanne Geplaatst: dinsdag 25 Februari 2014 10:48
Hoi Lia,

Ik heb dit ook sinds deze week aan de hand en weet zelf ook niet zo goed wat te doen.
Hopelijk krijgen wij een goed antwoord.

Mvg Sanne
M.C.T Geplaatst: dinsdag 25 Februari 2014 13:03
Je zou een VAR kunnen aanvragen, maar of je die ook krijgt?
Als je op minder dan 4 dagen per week voor een PGB houder werkt kun je dat ook doen op basis van de regeling hulp aan huis.
Je hebt dan geen recht op de belastingaftrek voor ZZPers. Administratief is dat evenwel een stuk simpeler. Wel kun je je verwervingskosten aftrekken voor de belasting.
Nationale Hulpgids team Geplaatst: woensdag 26 Februari 2014 11:06
Beste Lia,

Kijk ook even in ons kenniscentrum, daar vind je meer informatie hierover: https://www.nationalehulpgids.nl/pgb/werken-via-pgb.html.

Vriendelijke groet,

Jolien Ruiter
Community Manager Nationale Hulpgids
Geplaatst: donderdag 27 Februari 2014 12:26
Beste mensen

even een reactie het is altijd raadzaam om zich in te schrijven bij KVK omdat men dan door de belastingdienst als ondernemer wordt gezien.
ook om in aanmerking te komen van VAR verklaring is dit van toepassing.
ik zelf in het zelfde schuitje gezeten wel of niet KVK heb toen contact opgenomen met de belastingdienst en deze gaf toen aan dat het altijd raadzaam is om zich in te schrijven.
ik sta nu al sinds 2 jaar ingeschreven en krijg jaarlijks mijn VAR zonder problemen.

kort samen gevat:

schrijf je in bij KVK dit is overigens nu gratis
en doe een verzoek voor een BTW nummer en geef aan dat je diensten levert die BTW vrijgesteld zijn en alles komt goed.
Lia Geplaatst: zondag 02 Maart 2014 20:03
Beste Forumleden,

Ik wil eenieder bedanken voor de reactie. Het heeft me zeer geholpen. Een en ander is nu duidelijk.

Met vriendelijke groeten,
Lia
Star Counseling Geplaatst: dinsdag 06 Mei 2014 12:45
Of je ondernemer bent en je inschrijft bij de Kvk hangt ook vooral af van welk soort contract je hebt afgesloten met de zorgvrager, als dat een arbeidsovereenkomst op basis van max. 3 dagen is ben je geen ondernemer, maar val je onder de regeling dienstverlening aan huis. Heb je een freelance overeenkomst afgesloten en stuur je facturen aan de zorgvrager en voldoe je verder ook aan de eisen van het ondernemer zijn (meer dan 3 cliënten, minimaal 1250 uur op jaarbasis werken (declarabele en niet-declarabele uren), zelf je administratie bijhouden, ondernemersrisico lopen etc.)
Alleen het feit dat je 3 of meer cliënten hebt is niet voldoende dus.

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.