1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Bemiddelingsbureau in de zorg niet meer nodig, of toch wel??

Auteur Bericht
Geplaatst: donderdag 13 Februari 2014 17:28
Beste mensen,


In 2014 is het de bedoeling om uw zorg zoveel mogelijk zelf goed te organiseren.

Zijn bemiddelingsbureaus in de zorg nog wel nodig of toch niet??
Kan dit een meerwaarde hebben?

Hoor het graag van jullie.

Met vriendelijke groet,
HB
Rita Geplaatst: donderdag 13 Februari 2014 21:55
Nou wat de belasting betreft is een bemiddeling zo snel mogelijk verleden tijd. Althans de betaling zoals dit bij de meeste bureaus gaat. Het standpunt is dat de zzper alleen maar eenmalig een vergoeding mag betalen voor een match. De meneer van de belasting zei me dat hij dat nog nooit mee gemaakt had, dat het vaak ging om een bepaald bedrag dat zzpers dan per uur af moeten dragen.
Zzpnederland zegt dat ze op de hoogte zijn mbt de mening van de belasting. En dat het een standpunt is die sinds 28 januari gehanteerd wordt gezien de VARWUO die alleen maar afgegeven worden voor pgb/particulier zonder bemiddeling.
Zelf vind ik wel, dat een goed bemiddelingsbureau voordelen heeft zoals de juiste mensen bij elkaar zoeken. Nadeel is dat je soms een deel van je uurloon moet inleveren.
Star Counseling Geplaatst: donderdag 13 Februari 2014 22:39
Rita64 schreef: "Nadeel is dat je soms een deel van je uurloon moet inleveren."

Wat mij betreft ga je dus als ZZP'er al in de fout als je over uurloon spreekt, dan lijkt mij idd sprake van een verkapt loondienstverband met het 'bemiddelingsbureau'. Een ZZP'er heeft namelijk geen uurloon, maar een uurtarief.

En wat mij betreft waren bemiddelingsbureaus al eerder overbodig. Iemand die kiest voor een PGB kiest voor eigen regie, die eigen regie hou je het best door zelf alles te regelen en in de hand te houden. Daar hoort een bemiddelingsbureau niet in thuis. Bovendien gaat er dan net als bij ZIN erg veel geld op aan regelzaken en bemiddeling en dus niet aan de echte noodzakelijke zorg! Dit dus even bekeken vanuit het perspectief van de zorgvrager/PGB'er.

Vanuit het perspectief van ZZP'er: ik ben nooit in zee gegaan met bemiddelingsbureaus. Eén van de redenen dat ik ZZP'er ben geworden is dat ik zelf alles wil regelen, over mijn eigen tijd wil beschikken, mijn eigen tarieven wil bepalen en de verantwoording wil dragen voor mijn eigen bedrijfsvoering en het werven van cliënten, daar hoort m.i. het bemiddelingsbureau niet in thuis. Daarbij worden er vaak exorbitante bedragen (soms zelfs een bedrag per gewerkt uur) gevraagd door zo'n bemiddelingsbureau, terwijl daar relatief weinig inspanning vanuit het bemiddelingsbureau tegenover staat.
Geplaatst: vrijdag 14 Februari 2014 11:03
Er zullen ook mensen zijn die wel een bemiddelingsbureau nodig hebben. Toch?
Alberta Geplaatst: vrijdag 14 Februari 2014 12:56

Er zullen ook mensen zijn die wel een bemiddelingsbureau nodig zal hebben. Toch?




Ik denk wel dat er nu budgethouders zijn die hulp van een bemiddelingsbureau nodig hebben. Dit zijn in mijn ogen budgethouders die het eigenlijk zelf niet kunnen regelen. Dus ook niet de eigen regie aan kunnen. Anders heb je geen bemiddelingsbureau nodig.
Pas geleden las ik ergens dat iemand het 20voudige van 800 euro aan een bemiddelingsbureau betaalde. Mijn budget is niet eens zo hoog. Dit zou dan betekenen dat ik geen pv in zou kunnen kopen.

Ik ben er ook op tegen dat een op de loonlijst staande hulpverlener, die geen familie is, de administratie doet. En als ik het goed om mij heen hoor gebeurt dit best wel veel.

Mijn man en ik zijn budgethouders. Mijn man kan het niet maar ik kan het wel. Ik maak zelf de roosters voor de persoonlijke verzorging en verpleging. Ik houd de uren bij die ik declareer bij de SVB. Van mij mag de trekkingsrecht meteen weer ingaan.

Ik doe de loonbetalingen via de SVB, met daarbij de belastingafdracht, omdat ik al een keer iemand met ontslag zag gaan omdat zij niet rekening met de belastingafdracht had gehouden.
Geplaatst: vrijdag 14 Februari 2014 14:46

Er zullen ook mensen zijn die wel een bemiddelingsbureau nodig zal hebben. Toch?




Ik denk wel dat er nu budgethouders zijn die hulp van een bemiddelingsbureau nodig hebben. Dit zijn in mijn ogen budgethouders die het eigenlijk zelf niet kunnen regelen. Dus ook niet de eigen regie aan kunnen. Anders heb je geen bemiddelingsbureau nodig.
Pas geleden las ik ergens dat iemand het 20voudige van 800 euro aan een bemiddelingsbureau betaalde. Mijn budget is niet eens zo hoog. Dit zou dan betekenen dat ik geen pv in zou kunnen kopen.

Ik ben er ook op tegen dat een op de loonlijst staande hulpverlener, die geen familie is, de administratie doet. En als ik het goed om mij heen hoor gebeurt dit best wel veel.

Mijn man en ik zijn budgethouders. Mijn man kan het niet maar ik kan het wel. Ik maak zelf de roosters voor de persoonlijke verzorging en verpleging. Ik houd de uren bij die ik declareer bij de SVB. Van mij mag de trekkingsrecht meteen weer ingaan.

Ik doe de loonbetalingen via de SVB, met daarbij de belastingafdracht, omdat ik al een keer iemand met ontslag zag gaan omdat zij niet rekening met de belastingafdracht had gehouden.





Dag Alberta2,

Het zou zeker zonde zijn als er een hoog bedrag gevraagd word voor bemiddeling.
Daar hou ik niet van. Het PGB is voornamelijk bedoeld om het zorg goed in te kopen!!
Een klein bedrag is zeker wel beschikbaar om het zorg goed te organiseren.
Ik ben het met je eens dat er ook mensen zijn die niet zelf hun hulp kunnen zoeken.
Ook mensen zonder een PGB
Ik heb vanaf 1995 werkt met het PGB. Het is goed passen en meten.
Als ik nu kijk naar de diensten van SVB dan doen zij best veel, vergeleken met vroeger.
Ik vind dat als iemand een bemiddeling start dat je kijkt naar het kernwaarde van jou onderneming.
Voor mij is dat dat ik mijn klanten goede zorg wil bieden tegen een lage prijs. Goed idee toch???
MVG.
Geplaatst: vrijdag 14 Februari 2014 16:56
ohh ja en verder is het toch ook handig als er iemand is die mee kan denken en ook aanvraag kan doen voor:
-woningaanpassing
-vervoersaanpassing
-zorgindicatie aanvraag aanwezig zijn bij gesprekken met het CIZ
-Soort begeleiding naar het nieuwe WMO toe????

Is toch gaaf dat er dan iemand is die oprecht naast je staat. Een meer waarde vergeleken met andere kleine
bureaus. Wat klein zijn heeft zo zijn voordelen.
Wel voor een klein bedrage natuurlijk.!!!

Goed idee toch???
Alberta Geplaatst: zondag 16 Februari 2014 14:19
Dag Hemradj.

Ik werk eerlijk gezegd al van 1997 af met de SVB. Toen was er ook een trekkingsrecht. Ineens moest dat veranderd worden. Maar ik ben dus bang dat die verandering de fraude en ook het ontstaan van bemiddelingsbureaus in de hand heeft gewerkt.

En u geeft aan dat het handig is als er iemand vrijblijvend een zorgvrager kan helpen. In principe is dat altijd handig.

Maar............

Voor woningaanpassing is dan altijd de hulp van een ergotherapeut het handigst. Die weet ook hoe die aanvragen e.d. moet worden onderbouwd en gemotiveerd.
Dit is ook voor toepassing van vervoersaanpassing.
De aanvraag voor zorgindicatie kan men het beste met het hele verzorgende team bespreken. Wij hebben regelmatig met het team een evaluatiegesprek. En als daaruit kom dat er iets veranderd moet worden. Meer zorg. Of toch die Individuele Begeleiding. Dan ga ik een aanvraag voor een herindicatie opstarten.

Uw ideeën zijn op zich goed. Maar ze kosten teveel. Ook al vraagt u er maar weinig voor.
Geplaatst: maandag 17 Februari 2014 11:37

Dag Hemradj.

Ik werk eerlijk gezegd al van 1997 af met de SVB. Toen was er ook een trekkingsrecht. Ineens moest dat veranderd worden. Maar ik ben dus bang dat die verandering de fraude en ook het ontstaan van bemiddelingsbureaus in de hand heeft gewerkt.

En u geeft aan dat het handig is als er iemand vrijblijvend een zorgvrager kan helpen. In principe is dat altijd handig.

Maar............

Voor woningaanpassing is dan altijd de hulp van een ergotherapeut het handigst. Die weet ook hoe die aanvragen e.d. moet worden onderbouwd en gemotiveerd.
Dit is ook voor toepassing van vervoersaanpassing.
De aanvraag voor zorgindicatie kan men het beste met het hele verzorgende team bespreken. Wij hebben regelmatig met het team een evaluatiegesprek. En als daaruit kom dat er iets veranderd moet worden. Meer zorg. Of toch die Individuele Begeleiding. Dan ga ik een aanvraag voor een herindicatie opstarten.

Uw ideeën zijn op zich goed. Maar ze kosten teveel. Ook al vraagt u er maar weinig voor.



Dag Alberta-2,
Het is altijd goed om met het team te kijken naar voldoende hulp.
Maar.... als dat zo is dan heb jij of de persoon die hulp krijgt en bied dit al snel helder. Verder is het aan de budgethouder om meer zorg aan te vragen en of dat ook inderdaad mogelijk is.

Niet iedereen kent het weg van aanvraag en onderbouwing. Het is zeker handig als iemand mee kijkt.
Jammer dat je schrijft dat het te duur is.
Hoe weet je dat.....? Ik heb in mijn blog geen tarieven genoemd!!

mvg.
Alberta Geplaatst: maandag 17 Februari 2014 21:21
Ach Hemradj,

U vraagt mij hoe ik weet dat u te duur bent.

U bent een bemiddelingsbureau. U moet dus betaald worden. En als het gedaan word zoals ik de punten beschreef gaat er geen cent van het pgb budget af. Dus dan kost u teveel............. ook al vraagt u weinig.
Geplaatst: dinsdag 18 Februari 2014 13:50

Ach Hemradj,

U vraagt mij hoe ik weet dat u te duur bent.

U bent een bemiddelingsbureau. U moet dus betaald worden. En als het gedaan word zoals ik de punten beschreef gaat er geen cent van het pgb budget af. Dus dan kost u teveel............. ook al vraagt u weinig.



:cry: Ik ben geen bemiddelingsbureau..............
Alberta Geplaatst: dinsdag 18 Februari 2014 14:48
Waarom stelt u die vraag dan???? Want zoals u die stelde ging ik ervan uit die u wil bemiddelen met aanvragen van indicaties, aanvragen van aanpassingen en goede zorg verleners regelen. Want u wil voor uw klanten goede zorg regelen. Hier lees ik dus Bemiddelingsbureau uit.

Of had u er één op willen starten???
Star Counseling Geplaatst: dinsdag 18 Februari 2014 15:25
"Er zullen ook mensen zijn die wel een bemiddelingsbureau nodig hebben. Toch?" schreef Hemradj 1

Eerlijk gezegd vind ik persoonlijk dat mensen die een bemiddelingsbureau nodig hebben eigenlijk geen PGB zouden moeten hebben, omdat ze daarmee de eigen regie uit handen geven.
Nu snap ik ook wel dat er mensen zijn die al een PGB hebben en dit door een bemiddelingsbureau laten regelen en dat deze mensen wellicht nu niet meer over willen stappen naar ZIN.
En ik begrijp ook heel goed dat bepaalde vormen van zorg niet of niet goed via ZIN te regelen zijn en dat er daarom mensen zijn die niet uit vrije keuze een PGB hebben gekregen en dat daar een bemiddelingsbureau behulpzaam kan zijn.
Het probleem is echter dat de PGB houder te allen tijde verantwoordelijk blijft voor het besteden van zijn/haar PGB en dus hoofdelijk aansprakelijk is voor eventuele fouten in de besteding van dat budget. En dat er nu eenmaal ook bemiddelingsbureaus zijn die hier misbruik van maken, mensen geld afhandig maken, niet de zorg leveren die er nodig is en de budgethouder daarmee opschepen met een heel groot probleem. Zeker als uit een controle dan blijkt dat de besteding van het budget niet correct gedaan is en de budgethouder dan duizenden euro's uit eigen zak terug moet betalen. Die bemiddelingsbureaus komen daar 9 van de 10 keer mee weg, omdat zij niet hoofdelijk aansprakelijk te stellen zijn. Gezien dit risico zou geen haar op mijn hoofd eraan denken mijn PGB uit handen te geven aan wie dan ook!
En je ziet het in de pers, het komt heel vaak voor. Er worden niet voor niets nu intensieve controles met huisbezoeken gedaan.
Mij lijkt het dus een beter plan om voor die mensen die hun zorg nu via een PGB krijgen, maar het beheer ervan niet goed zelf kunnen doen en het daarom door een bemiddelingsbureau laten doen, een andere oplossing te zoeken, buiten het PGB. Een voorbeeld daarvan is bijv. Buurtzorg.
Geplaatst: woensdag 19 Februari 2014 12:52
Zit te denken hoe ik de zorg van deze tijd goed kan regelen.
Net als in iedere sector is het in de zorg ook zo dat er verschillende belangen aanwezig zijn.
Het gaat er mij om dat de zorg met een goede hart geregeld word. Voor iedereen. Zorg hoort wat mij betreft
voor iedereen goed te zijn. Dit spreek ik echt uit ervaring.
Daarom is het ook goed om ervaringen te delen en hier wijzer van te worden. Soms bestaat het wiel al.

En niet te vergeten,. in Nederland is de zorg best goed geregeld. Maar als je de weg niet kent dan zie je de bos helemaal niet meer..
Het kost best veel mensen energie om bijvoorbeeld een drempel in zijn woning te laten aanpassen.

Ik heb ook gedacht aan aanbod van gratis zorg hulp. Alleen het heeft zich nog niet goed ontwikkelend naar kwaliteit.
En bemiddeling hoeft niet alleen met het PGB, er zijn mensen die het wel zelf kunnen betalen.

Buurtzorg.... is een organisatie die ook voor geld werkt. De naam klinkt leuk, maar het is zover ik het kon
ontdekken een zorgorganisatie net als de thuiszorg. Toch?

Wij waren 1 van de eerste mensen in Nederland die werkte met het PGB, Universiteit in Nijmegen en Per Saldo.
Nu kijk ik weer terug naar de markt en denk mee aan nieuwe ontwikkelingen voor nu en de toekomst. Ben nog jong!!!

Het is ook van belang om lekker te leven in de zorgen die je hebt....
Foveo Geplaatst: maandag 24 Februari 2014 21:14

Daarbij worden er vaak exorbitante bedragen (soms zelfs een bedrag per gewerkt uur) gevraagd door zo'n bemiddelingsbureau, terwijl daar relatief weinig inspanning vanuit het bemiddelingsbureau tegenover staat.



De slavernij is nog lang niet afgeschaft in Nederland.....
Foveo Geplaatst: maandag 24 Februari 2014 21:17

Zit te denken hoe ik de zorg van deze tijd goed kan regelen.
Net als in iedere sector is het in de zorg ook zo dat er verschillende belangen aanwezig zijn.
Het gaat er mij om dat de zorg met een goede hart geregeld word. Voor iedereen. Zorg hoort wat mij betreft
voor iedereen goed te zijn. Dit spreek ik echt uit ervaring.
Daarom is het ook goed om ervaringen te delen en hier wijzer van te worden. Soms bestaat het wiel al.

En niet te vergeten,. in Nederland is de zorg best goed geregeld. Maar als je de weg niet kent dan zie je de bos helemaal niet meer..
Het kost best veel mensen energie om bijvoorbeeld een drempel in zijn woning te laten aanpassen.

Ik heb ook gedacht aan aanbod van gratis zorg hulp. Alleen het heeft zich nog niet goed ontwikkelend naar kwaliteit.
En bemiddeling hoeft niet alleen met het PGB, er zijn mensen die het wel zelf kunnen betalen.

Buurtzorg.... is een organisatie die ook voor geld werkt. De naam klinkt leuk, maar het is zover ik het kon
ontdekken een zorgorganisatie net als de thuiszorg. Toch?

Wij waren 1 van de eerste mensen in Nederland die werkte met het PGB, Universiteit in Nijmegen en Per Saldo.
Nu kijk ik weer terug naar de markt en denk mee aan nieuwe ontwikkelingen voor nu en de toekomst. Ben nog jong!!!

Het is ook van belang om lekker te leven in de zorgen die je hebt....



Buurtzorg is een platte organisatie in de thuiszorg.
Er zijn geen directeuren in de regio's maar ondernemers. De administratie wordt centraal gedaan op het hoofdkantoor. Daar wordt voor alle buurtzorgondernemers dit gedaan waardoor er meer tijd is om feitelijk zorg te leveren.
Buurtzorg is een organisatie die aantoont dat je met minder middelen meer zorg kunt leveren.
Wij werken al jaren met Buurtzorg en tot tevredenheid!
Geplaatst: dinsdag 25 Februari 2014 13:05

Zit te denken hoe ik de zorg van deze tijd goed kan regelen.
Net als in iedere sector is het in de zorg ook zo dat er verschillende belangen aanwezig zijn.
Het gaat er mij om dat de zorg met een goede hart geregeld word. Voor iedereen. Zorg hoort wat mij betreft
voor iedereen goed te zijn. Dit spreek ik echt uit ervaring.
Daarom is het ook goed om ervaringen te delen en hier wijzer van te worden. Soms bestaat het wiel al.

En niet te vergeten,. in Nederland is de zorg best goed geregeld. Maar als je de weg niet kent dan zie je de bos helemaal niet meer..
Het kost best veel mensen energie om bijvoorbeeld een drempel in zijn woning te laten aanpassen.

Ik heb ook gedacht aan aanbod van gratis zorg hulp. Alleen het heeft zich nog niet goed ontwikkelend naar kwaliteit.
En bemiddeling hoeft niet alleen met het PGB, er zijn mensen die het wel zelf kunnen betalen.

Buurtzorg.... is een organisatie die ook voor geld werkt. De naam klinkt leuk, maar het is zover ik het kon
ontdekken een zorgorganisatie net als de thuiszorg. Toch?

Wij waren 1 van de eerste mensen in Nederland die werkte met het PGB, Universiteit in Nijmegen en Per Saldo.
Nu kijk ik weer terug naar de markt en denk mee aan nieuwe ontwikkelingen voor nu en de toekomst. Ben nog jong!!!

Het is ook van belang om lekker te leven in de zorgen die je hebt....



Buurtzorg is een platte organisatie in de thuiszorg.
Er zijn geen directeuren in de regio's maar ondernemers. De administratie wordt centraal gedaan op het hoofdkantoor. Daar wordt voor alle buurtzorgondernemers dit gedaan waardoor er meer tijd is om feitelijk zorg te leveren.
Buurtzorg is een organisatie die aantoont dat je met minder middelen meer zorg kunt leveren.
Wij werken al jaren met Buurtzorg en tot tevredenheid!





Klinkt goed. Snap ik het goed dat je dan een ZZP'er bent. Los van de administratie.
Hoe kom je dan aan je klanten?

Het gaan er mij om dat wij de zorgaanbieders en zorgnemers iets nieuws verzinnen.
snel, redelijke prijs, goede kwaliteit etc. iets van deze tijd.
De zorg word steeds meer een verantwoordelijkheid van de burger.
En juist ook voor de mensen die het zorg nodig hebben, krijgen zo meer te doen.

Wat ik niet zo snap is dat er op deze site best veel zorgvragen en zorgaanbieders zijn.
Komen die ook ergens bijelkaar? en regelen jullie dit zelf?
Foveo Geplaatst: dinsdag 25 Februari 2014 15:38
Buurtzorg is een franchise, Smelnezorg in Drachten ook :)
Nationale Hulpgids team Geplaatst: woensdag 26 Februari 2014 11:11


Wat ik niet zo snap is dat er op deze site best veel zorgvragen en zorgaanbieders zijn.
Komen die ook ergens bijelkaar? en regelen jullie dit zelf?



Beste Hemradj,

Je kunt de Nationale Hulpgids zien als een marktplaats voor zorg. Zorgvragers en zorgaanbieders melden zichzelf aan op zoek naar zorg of werk. Middels het berichtensysteem kunnen zij direct contact met elkaar opnemen, zonder tussenkomst van een bemiddelingsbureau.

Vriendelijke groet,

Jolien Ruiter
Community Manager Nationale Hulpgids
Geplaatst: donderdag 27 Februari 2014 14:40


Wat ik niet zo snap is dat er op deze site best veel zorgvragen en zorgaanbieders zijn.
Komen die ook ergens bijelkaar? en regelen jullie dit zelf?



Beste Hemradj,

Je kunt de Nationale Hulpgids zien als een marktplaats voor zorg. Zorgvragers en zorgaanbieders melden zichzelf aan op zoek naar zorg of werk. Middels het berichtensysteem kunnen zij direct contact met elkaar opnemen, zonder tussenkomst van een bemiddelingsbureau.

Vriendelijke groet,

Jolien Ruiter
Community Manager Nationale Hulpgids



Dag Jolien,

Bedankt voor jou reactie. En voor het mailtje van nieuwe onderwerpen in de Community over bemiddelingsbureaus.
Wat houden jullie de berichten goed bij. Mijn complimenten!!!
Het is goed om meningen te horen die actueel zijn. Gelukkig kunnen de mensen kiezen.
Fijn om te lezen dat er meegedacht wordt.
Verder ook goed van jullie dat er gekeken word naar de te ouden berichten. Natuurlijk is het niet erg als een bericht te oude is als de andere mensen er iets aan hebben is het toch goed!
Verder ben ik van mening: welke ondernemer wat ook gaat doen. Zorg ervoor dat je hart en hoofd ( lichaam en ziel) op de goede plaats zit. Passie voor je eigen onderneming is heel belangrijk.
Dank je wel!!
Mischa Geplaatst: vrijdag 07 Maart 2014 12:30
Een bemiddelingsbureau is nuttig zolang het eenmalig bemiddelt tussen hulpvrager en hulpverlener. Komt de "deal" tot stand. Dan betaalt de hulpvrager of de hulpverlener eenmalig "provisie" aan het bemiddelingsbureau. Daarmee is dan de kous af. De hulpverlener factureert verder zijn dienstverlening aan de hulpvrager. Vergelijk het met de provisie die je aan een verzekeringstussenpersoon betaalt.

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.