1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

PGB en belastingdienst

Auteur Bericht
Etty Geplaatst: vrijdag 24 Januari 2014 06:43
Geachte lezer,

Graag vraag ik advies over de volgende vragen:

Ik heb uw advies(kennis/expertise) nodig op 3 vragen:

1. ik heb een aantal klanten die pgb houders zijn. Van mijn accountant en toen van iemand van de belastingdienst heb ik vorig jaar begrepen dat als ik ga werken voor iemand die pgb heeft, moet ik een kopie van hun indicatie vragen. Voor als ik controle zou krijgen van de belastingdienst dat ik kan aantonen dat de diensten die ik bied echt vrijgesteld zijn van BTW. Ik had toen Per saldo en SVB gebeld hierover en beiden gaven aan dat de klant niet verplicht is om een kopie te geven van hun indicatie, want dit is persoonlijk. Zo heb ik inderdaad een aantal klanten gehad die het niet wilden geven. Éen van die klanten heeft aan de hand van mijn verhaal ook zelf de belastingdienst gebeld en die geven weer aan dat het niet nodig is. Dus de ene keer wel en de andere keer niet.
Wat is hiervan waar? Moet ik bij elk pgb klant een kopie vragen van hun indicatie om hun hulp te bieden? Want blijkbaar van de belastingdienst kan ik ook geen goed advies hierover krijgen krijgen.

2. ik heb begrepen dat er een 3 dagen grens is voor het werken voor iemand die pgb heeft. Is het vanaf 3 dagen kom je in loondienst van de klant? Ik heb een klant(PGB) die ik 2 middagen(á 4 uur per middag) begeleid. Als ik nog een mjiddag van 4 uur voor deze klant ga werken, kom ik dan in loondienst bij deze klant? Wordt er alleen gekeken dat je 3 dagen werkt en het maakt niet uit hoeveel uur je op die dagen werkt?

3. De diensten die aangeboden worden aan PGB houders zijn vrijgesteld van BTW. Maar ik heb misschien een aaankomende klant(PGB houder) waarbij ik ook zou moeten koken en boodschappen doen. Hoe moet ik dit op de factuur zetten? Zijn deze diensten ook vrijgesteld van BTW? Of moet ik wel BTW over die bedragen vragen? Ik hheb vanmiddag een afspraak met de klant en ik hoop dat iemand mij vandaag nog een advies hierover kan geven.

Ik hoop dat ik mijn vragen duidelijk heb kunnen verwoorden. En ik hoop dat u mij wat duidelijkheid kan scheppen over mijn bovenstaande vragen.

Met vriendelijke groet,

Marett
Geplaatst: vrijdag 24 Januari 2014 08:57
Beste Marett,

Vraag 1: BTW over PGB-werk.
Ik maak altijd een regel op mijn rekening: Begeleiding betaald vanuit het PGB is BTW vrij.
Als je een zorgovereenkomst gebruikt van de SVB (te downloaden) dan staat het dat het om een budgethouder gaat waar je zorg aan verleent.

Vraag 2: Bij maximaal 3 dagen werken hoef je niet in loondienst. Een keer een uitzondering kan. Maar het maakt niet uit hoeveel uur per dat. Al ga je maar voor 1 uur 4 dagen per week, dan wordt het dus loondienst.

Vraag 3: Is een lastige. Begeleiding bij koken mag uit het PGB, koken zelf hangt van de situatie af. Meestal niet.

Succes!
Groetjes, Titia
Etty Geplaatst: vrijdag 24 Januari 2014 09:18
Beste Titia,

hartstikke bedankt voor uw snelle reactie.

Ik hoop dat ik nog van iemand een reactie kan krijgen op mijn vraag 3.

Groet,

Marett
Alberta Geplaatst: vrijdag 24 Januari 2014 15:13
Dag Etty,

Koken en boodschappen doen mag alleen als de PGB houder een ZZP indicatie heeft. Dus een indicatie met verblijf. Of een WMO indicatie voor huishoudelijke hulp heeft. WMO tarieven wijken erg af van AWBZ tarieven. En verschilt ook nog per gemeente.
Etty Geplaatst: donderdag 30 Januari 2014 12:48
Alberta,

hartstikke bedankt voor je reactie en de info.
Foveo Geplaatst: maandag 24 Februari 2014 21:25

Geachte lezer,

Graag vraag ik advies over de volgende vragen:

Ik heb uw advies(kennis/expertise) nodig op 3 vragen:

1. ik heb een aantal klanten die pgb houders zijn. Van mijn accountant en toen van iemand van de belastingdienst heb ik vorig jaar begrepen dat als ik ga werken voor iemand die pgb heeft, moet ik een kopie van hun indicatie vragen. Voor als ik controle zou krijgen van de belastingdienst dat ik kan aantonen dat de diensten die ik bied echt vrijgesteld zijn van BTW. Ik had toen Per saldo en SVB gebeld hierover en beiden gaven aan dat de klant niet verplicht is om een kopie te geven van hun indicatie, want dit is persoonlijk. Zo heb ik inderdaad een aantal klanten gehad die het niet wilden geven. Éen van die klanten heeft aan de hand van mijn verhaal ook zelf de belastingdienst gebeld en die geven weer aan dat het niet nodig is. Dus de ene keer wel en de andere keer niet.
Wat is hiervan waar? Moet ik bij elk pgb klant een kopie vragen van hun indicatie om hun hulp te bieden? Want blijkbaar van de belastingdienst kan ik ook geen goed advies hierover krijgen krijgen.


Nee, de klant hoeft jouw geen kopie te geven. Sterker nog: het wordt afgeraden aan klanten om dat te doen omdat het de medewerker niets aangaat wat er aan budget is.
Bij een controle kan de fiscus de stukken opvragen bij de opdrachtgever. (los daarvan: de fiscus weet alles al.....)


2. ik heb begrepen dat er een 3 dagen grens is voor het werken voor iemand die pgb heeft. Is het vanaf 3 dagen kom je in loondienst van de klant? Ik heb een klant(PGB) die ik 2 middagen(á 4 uur per middag) begeleid. Als ik nog een mjiddag van 4 uur voor deze klant ga werken, kom ik dan in loondienst bij deze klant? Wordt er alleen gekeken dat je 3 dagen werkt en het maakt niet uit hoeveel uur je op die dagen werkt?

Nee, als ondernemer geldt dat niet. Een ZZP-er heeft meerdere klanten en er lijkt me geen sprake van werknemer schap. Je hebt een overeenkomst van levering van een dienst. Een werknemer mag bv bepaalde zaken niet die jij wel mag (waaronder het weigeren van een opdracht van de opdrachtgever).


3. De diensten die aangeboden worden aan PGB houders zijn vrijgesteld van BTW. Maar ik heb misschien een aaankomende klant(PGB houder) waarbij ik ook zou moeten koken en boodschappen doen. Hoe moet ik dit op de factuur zetten? Zijn deze diensten ook vrijgesteld van BTW? Of moet ik wel BTW over die bedragen vragen? Ik hheb vanmiddag een afspraak met de klant en ik hoop dat iemand mij vandaag nog een advies hierover kan geven.

Ik hoop dat ik mijn vragen duidelijk heb kunnen verwoorden. En ik hoop dat u mij wat duidelijkheid kan scheppen over mijn bovenstaande vragen.

Met vriendelijke groet,

Marett


Vanuit welke grondslag wordt het boodschappen doen en koken betaald?
Vanuit de WMO?
Dan kán er sprake zijn van BTW.
Deze vraag kun je het beste bij de belastinginspectie neerleggen en een uitspraak vragen.
Stel dat ze zeggen "geen BTW" dan moet je dat zwart op wit hebben zodat je er later altijd een beroep op kunt doen.
Wij hebben dat ook gedaan rondom een bepaald deel van ons werk.
De belastingdienst achtte dat deel wel BTW plichting maar omdat het maar 3% van ons werk was werd er vrijstelling gegeven.
Noor Geplaatst: vrijdag 28 Februari 2014 01:45
ik ben op zoek naar werk in de huishouding ik kan niets vinden
ik vraag of iemand al iets voor mijn wijt bel aub {deleted by moderator: telefoonnummers zijn i.v.m. privacy niet toegestaan. Verwijs naar je advertentie voor het opnemen van contact}
met vriendelijk groeten noor

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.