1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Kijken naar een nieuwe uitdaging.

Auteur Bericht
Geplaatst: maandag 06 Januari 2014 10:53
Hallo,

Ik heb deze site al enige tijd met aandacht bestudeerd en ik wordt er enthousiast van! Maar ik heb wel een aantal vragen waar ik antwoord op wil hebben voordat ik me ergens volledig op stort. Ik werk al enige jaren in instellingen en ik ben dus erg verwend met Cao's en andere afspraken. Ik wil niet als freelancer aan de slag, die stap vind ik te groot.

Ik begrijp dat er verschillende keuzes zijn wat betreft dienst verband. Mijn vraag is: als je in Loondienst bent of je dan ook een jaaropgave krijgt. Ik las dat je je loonstrookjes moet bewaren. Is dit dan vergelijkbaar met in loondienst zijn bij een instelling? Heb je dan ook een CAO?

Hoe zit het in het algemeen met vakantieaanvraag en zwangerschapsverlof bijvoorbeeld? Ik denk aan drie dagen regeling en in loondienst zijn.

Dan is er nog het loon. Ik werk nu in een instelling met een basisloon en een onregelmatigheidstoeslag(ORT). Kan ik dat dan ook vragen of is dat strikt voorbehouden aan instellingen.

De drie dagen regeling: Ik moet zelf mijn WIA verzekeren. Hoe doe ik dat en zijn er goede ervaringen met bepaalde verzekeraars. Is het verplicht om je daarvoor te verzekeren?

Misschien zijn deze vragen makkelijk te beantwoorden en/of op te zoeken. Ik heb het tot nu toe nog niet kunnen vinden bij de sites die jullie aangeven.

groet,lyane
Geplaatst: dinsdag 07 Januari 2014 11:52
"Ik begrijp dat er verschillende keuzes zijn wat betreft dienst verband. Mijn vraag is: als je in Loondienst bent of je dan ook een jaaropgave krijgt. Ik las dat je je loonstrookjes moet bewaren. Is dit dan vergelijkbaar met in loondienst zijn bij een instelling? Heb je dan ook een CAO?"

Als je op minder dan 4 dagen per week voor dezelfde opdrachgever werkt geldt de driedagenregeling. Er is dan geen CAO. Alleen de regels uit het burgerlijk wetboek gelden dan. Er is evenmin sprake van recht op WW en WIA. Er is een beperkt recht op loonbetaling bij ziekte. Je kunt bij het UWV informeren naar een vrijwillige verzekering tegen deze risico's. je moet zelf aangifte doen bij de belastingdienst onder overige inkomsten. Je opdrachtgever informeert het zorgkantoor over je verdiensten.
Je huidige werkgever zal het niet prettig vinden als je klanten werft via je werkgever.

"Hoe zit het in het algemeen met vakantieaanvraag en zwangerschapsverlof bijvoorbeeld? Ik denk aan drie dagen regeling en in loondienst zijn."

Bij de drie dagenregeling spreek je een uurloon af incl vakantiegeld en evt. vakantiedagen. Opname van vakantiedagen spreek je af met de opdrachtgever. Waarschijnlijk is er geen sprake van zwangerschapsverlof bij de driedagenregeling. Dat kun je bij de UWV navragen.
Je krijgt bij de driedagenregeling te maken met de flexwet. Dat komt er op neer, dat wanneer je langere tijd voor één opdrachtgever werkt opdrachtgever moet doorbetalen als hij minder uren afneemt dan het gemiddelde in het vorige kwartaal.

"Dan is er nog het loon. Ik werk nu in een instelling met een basisloon en een onregelmatigheidstoeslag(ORT). Kan ik dat dan ook vragen of is dat strikt voorbehouden aan instellingen."
Dat moet je afspreken met je opdrachtgever. Je begeeft je op een vrije markt, waar vraag en aanbod het tarief bepalen.
Star Counseling Geplaatst: dinsdag 07 Januari 2014 21:51
Er is wel degelijk zwangerschapsverlof mogelijk bij de driedagenregeling, dit loopt via het UWV, de budgethouder meldt via het SVB servicecentrum dat de zorgverlener met zwangerschapsverlof gaat en de zorgverlener dient zelf met het UWV contact op te nemen. Bij een flexibel aantal uren neemt het UWV een gemiddelde van de gewerkte uren in het voorgaande jaar.

Het is niet per definitie zo dat iemand die middels de driedagenregeling werkt bruto uitbetaald krijgt en dit zelf moet opgeven aan de belastingdienst als inkomsten uit overige werkzaamheden, er altijd opting-in mogelijk, waarbij de verloning via het SVB servicecentrum loopt en men wel gewoon netto uitbetaald krijgt met daarbij iedere maand een loonstrookje en aan het eind van het jaar een jaaropgave. Dit is aan de zorgverlener om dit in overleg met de budgethouder zo te regelen of aan de budgethouder om dit voor te stellen aan de zorgverlener.
Judith Geplaatst: zondag 12 Januari 2014 13:01
N.a.v. de flexwet: wanneer is er sprake van langere tijd bij dezelfde cliënt werken?
Ik heb dit niet meegenomen in de schriftelijke overeenkomst. Kan ik hier dan toch aanspraak op maken?
Vr.gr.
Geplaatst: maandag 13 Januari 2014 13:25
In mijn herinnering is dat na 6 maanden, tenzij dit bij overeenkomst uitgesloten is.
Wellicht, dat servicebureau PGB van de SVB daar meer over weet.

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.