1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

zzp opdracht bij instelling is geen zelfstandig werk?

Auteur Bericht
Mies Geplaatst: zondag 05 Januari 2014 15:37
Zoals vele anderen moet ik voor mijn VARWUO aanvraag 2014 een uitgebreid vragenformulier invullen. Mijn accountant heeft al contact gehad met de belastingdienst.
Ik voldoe aan alle criteria wat betreft urennorm, en verschillende opdrachtgevers.
Echter de belastingdienst heeft nu plotseling de stellingname ingenomen dat werkzaamheden uitgevoerd als zzper bij een verpleeg/verzorgingshuis of instelling niet gezien kunnen worden als zelfstandig werk omdat de eindverantwoording van het werk niet bij de zzper ligt maar bij de instelling???
Daardoor heb ik dan achteraf voor 2013 niet voldoende opdrachtgevers omdat 2 van mijn opdrachtgevers instellingen zijn.
Voor mijn gevoel gaat de belastingdienst halverwege een wedstrijd zijn spelregels veranderen??
Mag de belastingdienst deze stellingname nu zomaar gaan hanteren? Deze stellingname is mijn inziens behoorlijk discutabel.
Eventueel zou ik deze stellingname willen aanvechten. Wie loopt er nog meer tegen dit probleem aan?
Nelleke Geplaatst: zondag 05 Januari 2014 16:38
En heb je al BTW afgedragen, want dat moet dan ook volgens de belastingdienst...

http://www.zzp-nederland.nl/nieuws/50667-weekers-dupeert-duizenden-zzpers-zorg
Mies Geplaatst: zondag 05 Januari 2014 17:38

En heb je al BTW afgedragen, want dat moet dan ook volgens de belastingdienst...

http://www.zzp-nederland.nl/nieuws/50667-weekers-dupeert-duizenden-zzpers-zorg



Nee, de belastingdienst heeft deze zaak verloren, maar gaat hier tegen in cassatie. De uitspraak daarvan laat dus nog op zich wachten
Nelleke Geplaatst: zondag 05 Januari 2014 17:47
Kijk ook nog eens hier naar: https://www.nationalehulpgids.nl/nieuws/werken-via-een-toegelaten-zorginstelling/

De belastingdienst doet hier al langer moeilijk over...
Anja Geplaatst: donderdag 09 Januari 2014 12:19
Ik hoorde van de belastingdienst dat die regel van minimaal 3 opdrachtgevers/klanten (of zit daar een verschil in??) onzin is .
Er werd mij verteld dat je met 1 klant ook al ondernemer/ZZP-er kan zijn, omdat je ondernemersrisico loopt.
Ruud Onderwater Geplaatst: donderdag 09 Januari 2014 13:34

En heb je al BTW afgedragen, want dat moet dan ook volgens de belastingdienst...

http://www.zzp-nederland.nl/nieuws/50667-weekers-dupeert-duizenden-zzpers-zorg


Veel ZZP' ers hebben hiermee te maken. Op dit moment zitten er duizenden zonder werk thuis vanwege deze rigide houding van de fiscus. Oorzaak hiervan is waarschijnlijk dat dhr. Weekers al meermalen bakzeil heeft gehaald in de casus van de btw plicht voor ZZP ' ers in de zorg en op,deze manier de ZZP ' ers wil terugpakken.

Ruud
Gast Geplaatst: donderdag 09 Januari 2014 16:41
VARWUO- een pijnlijk verhaal!
Als coöperatie van zelfstandige zorgprofessionals zijn wij gigadruk met pogingen om de belastingdienst tot bezinning te krijgen. We zonden een brandbrief naar ministerie, waren op Business Nieuws Radio en morgen in 13 regionale kranten. In het kort komt het hier op neer:
- de belastingdienst controleert ZZP'ers op hun daadwerkelijke arbeidsrelatie in 2013. Dat is terecht.
- de belastingdienst toetst of de ondernemer voldoende (minimaal 3) opdrachtgevers heeft: terecht.
- zij sturen een vragenlijst met heel veel vragen die er absoluut niet toe doen, maar die we wel moeten beantwoorden.
- zij letten niet alleen op de relatie met zorginstellingen, maar vooral ook met bemiddelingsbureaus.
- de BTW-kwestie rondom instellingszorg nemen ze 'en passant mee' maar dat is niet het hoofddoel van de controle.
- de bemiddelingsbureaus geven de ZZP'ers een contract wat niet fiscus-proof is, he he eindelijk actie op dat punt.
Dus positief? Nee, beslist niet! Het is onacceptabel en onverantwoord dat de belastingdienst de termijn oprekt na 1 januari 2014. Zij brengen en houden zorgondernemers in het ongewisse of hun bedrijf nog wel bestaat!
Een 'mannetje van de belastingtelefoon' zei domweg: "Ik neem aan dat u als ondernemer wel een reserve heeft voor een paar maanden..." Maar of dan nog een VAR in het verschiet ligt blijft een open vraag. Dat dan de rook uit je oren komt is duidelijk.
En last but not least een promo voor onszelf: het wordt hoog tijd dat de ZZP'er in de zorg zich gaat organiseren. Sluit je aan!

De Zorgprofessional
{ website deleted by moderator: commerciële links zijn niet toegestaan op het forum }

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.