1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Iemand ervaring met bemiddelingsbureau Fijne zorg?

Auteur Bericht
Mirjam Geplaatst: woensdag 01 Januari 2014 21:43
Via deze site van de hulpgids kreeg ik een bericht van een bemiddelingsbureau voor een cliënt die bij mij in de buurt woont. Of ik voor haar wil werken. Er werd gevraagd of ik mijn c.v. + foto wilde opsturen. Dit heb ik vervolgens gedaan met de vraag wat de bemiddelingskosten zijn en wat het bureau hier allemaal voor doet.
In de volgende mail wordt mij gevraagd een bemiddelingsovereenkomst te ondertekenen met naam van de cliënt en wat ik eruit begrijp, dat ze ermee akkoord gaat dat ik voor haar ga werken.
Ik vind dit nogal vreemd aangezien ik nog niet eens kennis met haar heb gemaakt of met het bureau en het bureau alleen nog maar mijn c.v. en verder niets (geen legitimatie, diploma) van mij heeft of over mij weet.
Daarnaast krijg ik een bijlage meegestuurd met informatie waarin mijn vragen niet beantwoord worden maar de bemiddelingskosten vaag blijven, het zou afhankelijk zijn van wat de cliënt te besteden heeft. Het lijkt mij dat ze een bepaald percentage berekenen. De tekst komt nogal onprofessioneel op mij over. Er wordt veel in herhaling gevallen en ze verontschuldigen zich dat ze bemiddelingskosten vragen?!

Ik heb nog nooit voor een bemiddelingsbureau gewerkt maar ik vind dit wel heel vaag. Vandaar mijn vraag of iemand dit bureau kent en of dit een 'normale' gang van zaken is voor een bureau? Wat vinden jullie/jij hiervan?
Ik heb net een mail terug gestuurd met nog wat vragen van mijn kant.
Nelleke Geplaatst: woensdag 01 Januari 2014 22:21
Ik krijg regelmatig berichten va Fijne Zorg via deze website, met hulpvragen. Meerdere malen heb ik bij ze aangegeven dat ik hen niet professioneel over vind komen (de website is echt een verschrikking qua wollig taalgebruik en foute foto's) en dat ik er niet op zit te wachten om via bemiddeling te werken. Zeker niet omdat ze geen openheid van zaken geven over de tarieven.
Er staat een advertentie van hen op o.a. Marktplaats, ook die is weer helemaal tenenkrommend en daaronder staan 14 positieve reviews die ze hoogstwaarschijnlijk zelf geplaatst hebben, gezien de typische manier van schrijven van de diverse beoordelingen. (zelfde soort aanhef, zelfde regelafstand en zelfde manier van schrijven)
Ik zou zelf ver weg blijven van schimmige bureautjes die niet eens vragen naar diploma's, ID, VAR en VOG. Het lijkt me meer dat ze uit zijn om op een makkelijke manier geld te verdienen door op deze site hulpverleners te zoeken bij de zorgvragers die zich bij hen aanmelden... Maar goed, wellicht heeft Fijne Zorg inmiddels wel antwoorden op je vragen gegeven en zit ik er helemaal naast hoor.
Geplaatst: donderdag 02 Januari 2014 12:14
Is dit bureau erkend als bemiddelaar voor PGB cliënten?
Zo niet dan komt U niet alleen in de problemen, maar de cliënt ook.
Zusterz Geplaatst: donderdag 02 Januari 2014 15:58
Wij zijn zelf een bemiddelingsbureau voor zzp'ers in de zorg en hebben van Fijne Zorg gehoord.
Eén van onze zzp'ers kwam naar ons toe met het verzoek om naar het contract te kijken wat zij had gehad
van Fijne Zorg. Wat een ontzettend onduidelijke overeenkomst!
- Wie cliënt/opdrachtnemer/zorgverlener/opdrachtgever is, verschilt per zin.
- Als je niet binnen 5 dagen de factuur cc-t naar Fijne Zorg, krijg je een boete van 2500 EURO!!??!!
- Als je de overeenkomt NIET tekent en wel zorg gaat verlenen bij de cliënt, dan is de overeenkomst tóch ingegaan.
Heeeel wonderlijk hoe dat juridisch kan!
- Daarnaast zijn hun tarieven schrijnend.
Om het samen te vatten: Juridisch door een leek geschreven en uit de bepalingen komt naar voren dat alles
is opgesteld vanuit een groot wantrouwen tussen Fijne Zorg en zzp'er. Zeker geen goede basis om samen goede zorg
te verlenen!!!

Wij als 'Zusterz' bureau hebben ten alle tijde een persoonlijk gesprek met de zzp'er, checken alle documenten die nodig zijn
en hebben regelmatig vervolgcontact. Ook met de zorginstellingen waar we zzp'ers laten werken. Ook strijden we voor een goede beloning voor zzp'ers. Wij streven er naar dat zzp'ers vaste gezichten worden bij zorginstellingen. En voor zorg aan mensen thuis in de laatste levensfase zetten we kleine teams in waarvan de match en expertise van de zzp'er ons belangrijkste uitgangspunt is.

Jullie berichten over Fijne Zorg bevestigt dat ze op zeer onprofessionele wijze zzp'ers en cliënten 'ronselen'.
Marianne Geplaatst: donderdag 02 Januari 2014 18:12
Hallo Mirjam,
heb je er al aan gedacht om het bericht wat je hier gepost hebt, ook naar het Zorgkantoor in je regio te mailen?

Het lijkt mij wel belangrijk dat ze weten hoe/welke kwaliteit dit bureau levert.

Groeten, Marianne
Zusterz Geplaatst: vrijdag 03 Januari 2014 15:14
Hoi Mirjam en Marianne,

het zorgkantoor doet hier niks mee aangezien de klant vrij is om te kiezen waar en bij welk bureau ze zorg inkopen met hun PGB.
Verder hoeven ze niet verplicht een keurmerk te hebben. Dit is bij ZIN natuurlijk anders geregeld.
Wij kennen ook een bureau waarvan wij weten dat ze zzp'ers inzetten in verpleeghuizen op niveau 2 diensten terwijl deze zzp'ers helemaal geen officieel niveau 2 diploma hebben. Ze hebben alleen veel ervaring in de zorg, maar géén diploma wat de inspectie de laatste jaren steeds meer verplicht stelt. Deze controle is er wel in de ZIN organisatie, maar bij zorgaanbieders die zorg leveren aan PGB houders, is nog steeds helaas weinig tot geen controle. Zo zijn er helaas meer wanpraktijken.
We zien en horen als bemiddelingsbureau zo vaak verhalen van zzp'ers over andere bureau's, zaken die niet kloppen, zzp'ers die slecht beloond en gewaardeerd worden. Bij welke instantie kun je zulke organisaties aangeven? Wie gaat hierover en wie kan er wat aan doen?

Groetjes,
Iris Jansen
Zusterz
Zusterz Geplaatst: vrijdag 03 Januari 2014 15:59
Even nog een toevoeging. Er is een verschil wat betreft keurmerk tussen een PGB aanbieder, PGB bemiddeling en een zorgaanbieder. Er zijn verschillende verplichtingen, eisen en mogelijkheden. Veel overeenkomsten maar ook verschillen wat vaak ondoorzichtig is voor de zorgvrager.

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.