1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

intensieve controle en huisbezoeken

Auteur Bericht
Margot Geplaatst: dinsdag 10 December 2013 06:56
Hallo allemaal,
Een klant van mij maakt zich erg druk over de aangekondigde strengere en intensieve controles, zo zeer zelfs dat hij overweegt het PGB om te zetten in ZIN. Volgens mij heeft hij zijn administratie prima op orde en kan hem niks gebeuren . Dit soort beren op de weg zien is wel een beetje onderdeel van zijn problematiek en het helpt hem vaak enorm als hij precies weet wat hij kan verwachten. Echter; zelf merk ik dat ik niet helemaal op de hoogte ben. Als er een intensieve controle of huisbezoek komt, wat willen ze dan allemaal inzien? Kijken ze ook naar bankafschriften of alleen de zorgcontracten/ zorgplannen en facturen? En kijken ze bijvoorbeeld alleen naar het afgelopen jaar , of kijken ze naar alle jaren dat iemand al PGB heeft ontvangen. Ik kan me voorstellen dat als ze vraagtekens hebben over het afgelopen jaar dat ze de voorgaande jaren ook gaan bekijken , maar doen ze dat ook sowieso?? Mogen ze ook andere bankrekeningen als je 'PGB rekening "bekijken?
Graag het liefst zoveel mogelijk informatie , zodat ik mijn klant goed kan informeren en misschien ook kan geruststellen.
Prinshuizen beschermd wonen leeftijd 18+ gemeente Hardenberg Geplaatst: woensdag 11 December 2013 09:52
Hallo, het valt reuze mee die controle gesprekken aan huis of op hun kantoor. Het gaat om het geheel en controle en dat de budgethouder zelf praat en kan zeggen wat hij/zij wil en waarom deze keus uitleggen. Ik heb nu 2 x keer een intensieve controle mee gemaakt omdat 2 jongeren te maken kregen met omzet van ZIN naar PGB zzp dus nieuwe budgethouders zijn. Ze willen zien,horen en weten of de budgethouder weet wat hij doet en verantwoordelijk zelf is en niet iemand die dit overneemt. Soms willen ze wat inzien maar vaak is het vooral vragen beantwoorden. Gr Jolanda
Margot Geplaatst: woensdag 11 December 2013 23:29
Dank je wel voor je reactie. Het zal hem wat gerust stellen denk ik!
Dennis Geplaatst: donderdag 12 December 2013 11:09
Ik heb ook al 2 intensieve controles gehad.

Ze vragen eerst om papieren op te sturen voor een bepaalde periode. Bij onze controles beide keren over een half jaar. Ze willen dan kopieen van een half jaar bankafschriften van de rekening waar het budget op gestort wordt, van de zorgcontracten en een verslag wat er in dat half jaar gebeurd is en welke doelen er zijn en/of behaald moeten worden.

Aan de hand van de opgestuurde papieren komt er een gesprek aan huis of op kantoor. Ze nemen de administratie met je door en bespreken het verslag dat je opgestuurd hebt. Dit gesprek duurt ongeveer een half uur.
Ze stellen de vragen aan de client, maar de zorgverlener krijgt ook ruimte om te antwoorden en dingen toe te lichten.
Miranda Geplaatst: donderdag 12 December 2013 12:31
hoi ik heb wel al een paar jaar geleden intensieve controle gehad dat ik alles van een half jaar moest opsturen.
dat is toen ook allemaal goed gekeurd.
als ze nu bij je thuis komen moet de jongere dan zelf ook bij zijn of gaan ze het gesprek aan met de persoon die de pgb uitzet?
ik kan me bijvoorbeeld voor stellen dat het niet voor elke jongere werkt als hij/zij het woord moet doen omdat hij/zij bijvoorbeeld zijn hele problematiek anders ervaart!

is er iemand die weet of dit gesprek met allebei is of alleen met de vertegenwoordiger?

groetjes
mirandavdham
Geplaatst: donderdag 12 December 2013 12:32
maar hoe zit dat als je als ouder de zaken van je meerderjarig geestelijk gehandicapte kind waarneemt ? dan kan je kind toch geen antwoord geven aan het zorgkantoor ? dat snappen ze toch ook wel ? of krijg je dan problemen ?
Geplaatst: vrijdag 13 December 2013 21:39
Als je door de kantonrechter benoemd bent tot bewindvoerder en mentor is er niets aan de hand.
Anders bemoei je je, overigens geheel bonafide, ongevraagd met haar zaken en dat staat op gespannen voet met het idee, dat PGB-houders zelf regie moeten kunnen voeren over hun PGB.
Dus; Als je nog geen bewindvoerder bent raad ik je aan dat alsnog te regelen. Het is ook heel transparant als je aan de familie kunt laten zien, dat de kantonrechter je jaarlijkse verantwoording heeft goed gekeurd. Dat kan een hoop scheve ogen voorkomen.
Prinshuizen beschermd wonen leeftijd 18+ gemeente Hardenberg Geplaatst: zaterdag 14 December 2013 10:34
Klopt, er word informatie van te voren gevraagt op de sturen en dan gesprek. Ze verwachten dat budgethouder erbij zit en die stellen ze vragen vooral oft hij weet wat wat pgb inhoud en wat hij doet! Geld om zorg uit te betalen, of hij dat alleen doet? dat hij weet hoeveel er wel gestort kan worden en daar mee om kan gaan? Of er iemand is die meehelpt budgetteren dus niet rechtstreeks de zorgverlening of instantie want dit is belangenverstrengeling zeggen ze maar buitenstaander die kan helpen met pgb geld zodat alles goed in orde komt.

Kampman
Geplaatst: dinsdag 17 December 2013 23:13
Hallo
Zelf hebben wij begin dit jaar intensieve controle gehad over het laatste half jaar van 2012 gehad voor mijn zoontje. Wij moeten per half jaar verantwoording afleggen. Dus ik denk dat wij daarom voor het laatste half jaar kregen. Misschien met jaarlijkse verantwoording gaat het over een jaar.
Je krijgt er een heel duidelijke lijst bij met wat je allemaal op moet sturen. Kopieën van bank afschriften.[ Ze zullen geen afschriften van andere rekeningen vragen].
Kopieën van alle contracten van alle zorgverleners en eventuele wijzigingsformulieren van zorgovereenkomsten.
Kopieën van alle loonstroken van alle zorgverleners. Declaratie formulieren van zorgverleners waar een uur loon mee is afgesproken. En facturen.
Kopieën van zorgplannen van elke zorgverlener. Hier in moet duidelijk vermeld staan wat de doelen zijn, bij welke activiteit en het plan van aanpak. Dit geld voor elke zorgverlener die begeleiding biedt hier onder valt ook een zorgboerderij. [Die moesten wij namelijk na sturen.]

Ook van eventuele zorgverleners die er mee gestopt zijn om wat voor reden dan ook maar in die periode wel zorg hebben gegeven moet alles van worden op gestuurd.
Wij hadden een maand de tijd om alles te kopiëren en dat is dan ook het meeste werk. Als ze iets missen krijg je nog een brief met wat ze missen en dat moet je dan binnen een week op sturen. Wij kregen als ik het goed herinner binnen 6 weken de definitieve goed keuring. Op de brief staat ook een telefoonnummer voor als iets niet duidelijk is of als je nog vragen hebt. Helaas was voor mij de envelop te klein want ik moest 56 kopieën op sturen.
Ik hoop dat je, je zorgvrager zo gerust kan stellen want het stelt echt niet zo veel voor als je alles goed bij elkaar houd en bewaard natuurlijk [voor 5 jaar]
Veel succes.
Groet Sas
Geplaatst: donderdag 19 December 2013 14:42

Als je door de kantonrechter benoemd bent tot bewindvoerder en mentor is er niets aan de hand.
Anders bemoei je je, overigens geheel bonafide, ongevraagd met haar zaken en dat staat op gespannen voet met het idee, dat PGB-houders zelf regie moeten kunnen voeren over hun PGB.
Dus; Als je nog geen bewindvoerder bent raad ik je aan dat alsnog te regelen. Het is ook heel transparant als je aan de familie kunt laten zien, dat de kantonrechter je jaarlijkse verantwoording heeft goed gekeurd. Dat kan een hoop scheve ogen voorkomen.




nee onze dochter staat niet onder bewind of curatele. ik zie daar het nut niet van in zolang ze thuis woont. en wat moet ik aan de familie laten zien bedoelt u ? [ wij, haar ouders zijn haar familie. ] wat ze allemaal van ons krijgt ? want wij betalen nl alles voor haar en zij mag haar wajong sparen. ik denk dat u impliceert dat ik toezicht nodig heb van de kantonrechter of ik wel goed met haar financieen omga ? kan u gerust stellen. zie mijn eerdere antwoord. ik vind uw antwoord een beetje vreemd. er zijn zoveel pgb houders die een verst. handicap hebben en die niet onder bewind of curatele staan. mogen die dan hun zaken niet laten regelen door familie die gemachtigd is ? dacht het wel nl. hoezo zou dat nu scheve ogen geven bij een zorgkantoor als je alles netjes kunt overleggen .
Geplaatst: donderdag 19 December 2013 16:31
" ik denk dat u impliceert dat ik toezicht nodig heb van de kantonrechter of ik wel goed met haar financieen omga ? "
Dat impliceer ik niet. Ik heb ook gesteld, dat ik ervan uit ga, dat U Bona Fide bent.

U maakt zich zorgen over de intensieve controle. Mijn antwoord daarop is, dat U als ouder officieel geen bevoegdheden heeft.
Als bewindvoerder/mentor heeft U die wel en dan heeft U met het zorgkantoor zeker geen probleem.
Bij verantwoodelijkheden en bevoegdheden hoort ook verantwoording afleggen. Aangezien uw dochter dat waarschijnlijk niet snapt treedt de kantonrechter daarvoor in de plaats.

Als Uw dochter geen PGB heeft is er voorlpig niets aan de hand. De bank kan op enig moment nog moeilijk gaan doen.
Als zij wel een PGB heeft dreigt te gebeuren is, dat het zorgkantoor onbevoegd op de stoel van de kantonrechter gaat zitten.
Dat lijkt mij niet in het belang van Uw dochter en evenmin dat van U.
Geplaatst: donderdag 19 December 2013 18:17

" ik denk dat u impliceert dat ik toezicht nodig heb van de kantonrechter of ik wel goed met haar financieen omga ? "
Dat impliceer ik niet. Ik heb ook gesteld, dat ik ervan uit ga, dat U Bona Fide bent.

U maakt zich zorgen over de intensieve controle. Mijn antwoord daarop is, dat U als ouder officieel geen bevoegdheden heeft.
Als bewindvoerder/mentor heeft U die wel en dan heeft U met het zorgkantoor zeker geen probleem.
Bij verantwoodelijkheden en bevoegdheden hoort ook verantwoording afleggen. Aangezien uw dochter dat waarschijnlijk niet snapt treedt de kantonrechter daarvoor in de plaats.

Als Uw dochter geen PGB heeft is er voorlpig niets aan de hand. De bank kan op enig moment nog moeilijk gaan doen.
Als zij wel een PGB heeft dreigt te gebeuren is, dat het zorgkantoor onbevoegd op de stoel van de kantonrechter gaat zitten.
Dat lijkt mij niet in het belang van Uw dochter en evenmin dat van U.




maar mijn dochter kan een machtiging afgegeven hebben aan mij om haar belangen te behartigen, nietwaar? bij de verantwoording aan het zorgkantoor 2x per jaar tekent zij mee dat ik haar verantwoording in mag vullen en dat wordt altijd goedgekeurd. waarmee kan de bank moeilijk doen bedoelt u ? zij heeft een pgb rekening op haar eigen naam, die toegevoegd is aan de mijne. gaat prima. ik bedoelde ook te zeggen dat er meer mensen een machtiging afgeven aan derden om hun zaken te behartigen. en dat is ook geoorloofd. de bemiddelingsbureaus werken toch ook zo .
Geplaatst: donderdag 19 December 2013 18:54
Mijn zoontje heeft een pgb. Samen met mijn man zijn wij de wettelijke vertegenwoordigers. Ik doe alle administratie voor mijn zoon ook de verantwoording en ook de intensieve controlle heb ik gedaan. Wij zijn geen bewindvoerder of mentor. Al het papier werk wat getekend moet worden ook contracten en verantwoording wordt getekend door mij. Dat staat er ook bij handtekening wettelijke vertegenwoordiger . wij hebben nog nooit een klacht gehad en dit weten ze bij het zorg kantoor zij hebben ons er dan ook nooit op gewezen dat we naar een kantonrechter moeten.
Geplaatst: donderdag 19 December 2013 19:39
[quote="Saskia_145"]Mijn zoontje heeft een pgb. Samen met mijn man zijn wij de wettelijke vertegenwoordigers. Ik doe alle administratie voor mijn zoon ook de verantwoording en ook de intensieve controlle heb ik gedaan. Wij zijn geen bewindvoerder of mentor. Al het papier werk wat getekend moet worden ook contracten en verantwoording wordt getekend door mij. Dat staat er ook bij handtekening wettelijke vertegenwoordiger . wij hebben nog nooit een klacht gehad en dit weten ze bij het zorg kantoor zij hebben ons er dan ook nooit op gewezen dat we naar een kantonrechter moeten.[/
quote]

saskia, met dit verschil dat jouw zoon waarschijnlijk minderjarig is. dan ben je idd wettelijk vertegenwoordiger. mijn dochter is meerderjarig dus handelingsbekwaam, zolang ze niet onder bewind of curatele staat.
Geplaatst: vrijdag 20 December 2013 20:23
saskia, met dit verschil dat jouw zoon waarschijnlijk minderjarig is. dan ben je idd wettelijk vertegenwoordiger. mijn dochter is meerderjarig dus handelingsbekwaam, zolang ze niet onder bewind of curatele staat.[/quote]

Dank voor de uitleg marina hij is inderdaad minderjarig
Gene Geplaatst: zaterdag 21 December 2013 23:52
Het verschaffen van zorgdossier aan zorgkantoor is in strijd met de wet van privacy!!!
Zorgplannen is wel mogelijk te overhandigen.
het complete rapportage dossier is tussen de zorgverlener en client. De rapportage van de zorg mag nimmer overlegd worden aan zorg kantoor!!!.

daar gaat de zorg kantoor niet over, die houdt zich alleen bezig of het geld goed besteed wordt voor de daadwerkelijke doel.




Hallo
Zelf hebben wij begin dit jaar intensieve controle gehad over het laatste half jaar van 2012 gehad voor mijn zoontje. Wij moeten per half jaar verantwoording afleggen. Dus ik denk dat wij daarom voor het laatste half jaar kregen. Misschien met jaarlijkse verantwoording gaat het over een jaar.
Je krijgt er een heel duidelijke lijst bij met wat je allemaal op moet sturen. Kopieën van bank afschriften.[ Ze zullen geen afschriften van andere rekeningen vragen].
Kopieën van alle contracten van alle zorgverleners en eventuele wijzigingsformulieren van zorgovereenkomsten.
Kopieën van alle loonstroken van alle zorgverleners. Declaratie formulieren van zorgverleners waar een uur loon mee is afgesproken. En facturen.
Kopieën van zorgplannen van elke zorgverlener. Hier in moet duidelijk vermeld staan wat de doelen zijn, bij welke activiteit en het plan van aanpak. Dit geld voor elke zorgverlener die begeleiding biedt hier onder valt ook een zorgboerderij. [Die moesten wij namelijk na sturen.]

Ook van eventuele zorgverleners die er mee gestopt zijn om wat voor reden dan ook maar in die periode wel zorg hebben gegeven moet alles van worden op gestuurd.
Wij hadden een maand de tijd om alles te kopiëren en dat is dan ook het meeste werk. Als ze iets missen krijg je nog een brief met wat ze missen en dat moet je dan binnen een week op sturen. Wij kregen als ik het goed herinner binnen 6 weken de definitieve goed keuring. Op de brief staat ook een telefoonnummer voor als iets niet duidelijk is of als je nog vragen hebt. Helaas was voor mij de envelop te klein want ik moest 56 kopieën op sturen.
Ik hoop dat je, je zorgvrager zo gerust kan stellen want het stelt echt niet zo veel voor als je alles goed bij elkaar houd en bewaard natuurlijk [voor 5 jaar]
Veel succes.
Groet Sas

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.