1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

PGB Werker

Auteur Bericht
Cecile Geplaatst: dinsdag 12 November 2013 11:23
Hoi Allemaal,

Ik ben nu een aantal weken gestart bij een gezin waar ik gemiddeld zo'n 5 uur werk, verdeeld over 3 dagen. Zij betaald mij bruto uit. Nu vraag ik me af hoe het precies zit met de belasting. Moet je voor dit aantal uur ook ieder jaar bij de belasting aangeven? En hoe kan ik dit het beste bijhouden? ik krijg namelijk geen loonstrookje of iets dergelijks. Weten jullie toevallig ook hoeveel belasting er ongeveer vanaf getrokken wordt? Dan kan ik dit bedrag opzij zetten.

Ik hoop dat jullie antwoord hebben op mijn vragen.

Groetjes, Cecile
Cihan Geplaatst: dinsdag 12 November 2013 12:00
Hallo ,

ik zou idd een derde opzij leggen
voor de belasting als je zzper bent
heb je bepaalde aftrekposten ,ik weet
niet wat het in jou geval is ,het is namelijk
ook zo hoe meer je verdient hoe meer
belasting je afdraagt als je het zeker wil weten
vraag ik aan de belastingdienst.

Grt Cihan Gunduz
Geplaatst: dinsdag 12 November 2013 17:09
Download de brochure PGB in 8 stappen op de site van het zorgkantoor. Als je dat gelezen hebt ben je een heel stuk wijzer.
Tenminste als betrokkenen een PGB hebben.

Als je uit een PGB-AWBZ betaald wordt kan je opdrachtgever flinke problemen krijgen:
Zonder contract, urenbiefjes en girale betaling zal het zorgkantoor hun verantwoording afkeuren.
Als je 42% van de inkomsten apart zet, houd je waarschijnlijk iets over, nadat je met de belasting hebt afgerekend.
Star Counseling Geplaatst: dinsdag 12 November 2013 17:11
Je werkt volgens de driedagenregeling en bent dus geen zzp'er zoals hierboven gesuggereerd wordt (want dan zou je zelf facturen maken). Je dient je inkomsten dan op te geven als 'inkomsten uit overige werkzaamheden' bij je belastingaangifte en afhankelijk van hoeveel uren je werkt en of je nog meer baantjes hebt draag je tussen de 30 en 37% loonbelasting af. Daarnaast betaal je een inkomensafhankelijke bijdrage zorgverzekeringswet af. Dit komt neer op 5,65% van het bruto aan jou betaalde bedrag. Let op: in het volgende kalenderjaar maakt de belastingdienst een berekening op basis van dit jaar m.b.t. de inkomensafhankelijke bijdrage ZVW en krijg je al meteen in dat kalenderjaar de rekening gepresenteerd, dat wordt dan in het jaar daarna wel weer verrekend n.a.v. je aangifte inkomstenbelasting als je teveel of te weinig hebt betaald.
Cecile Geplaatst: woensdag 20 November 2013 15:38
Bedankt voor de reacties! Maar wat wordt er dan precies bedoeld met de drie dagen regeling? Dit staat op deze website aan info over de drie dagen regeling: Je hebt niets met omzetbelasting (BTW) te maken. Je verdiensten geef je aan als "resultaat uit overige werkzaamheden" op je aangifte inkomstenbelasting.

Als ik dit zo lees komt het op mij over dat ik geen belasting hoef te betalen?? Maar dat lijkt mij niet.

Ik hoop dat er iemand is die hier en duidelijk antwoord op kan geven!?

Alvast bedankt!
Nelleke Geplaatst: woensdag 20 November 2013 17:02
Je betaalt geen omzetbelasting. Maar je moet natuurlijk wel loonbelasting betalen net zoals iedereen. Die inkomsten geef je op bij het kopje "resultaat uit overige werkzaamheden" op je belastingaangifte. Of en hoeveel belasting je moet betalen, hangt van je persoonlijke situatie af.

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.