1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

PGB houder betaald niet volledig

Auteur Bericht
Geplaatst: donderdag 24 Oktober 2013 18:20
Hallo allemaal,

Ik heb een vraagje namens mijn moeder. Die is niet zo'n held met computers dus doe ik dit maar even.
Ik ga proberen dit logisch op te schrijven. Al ongeveer een jaar werkt zij als ZZP'er voor een invalide echtpaar. Ze maakt daar schoon. Mijn moeder komt daar twee keer per week en wordt elke achtste keer betaald (dus een keer per maand). Elke achtste keer tekent mijn moeder dan ook voor akkoord. Na de laatste betaling is ze nog één week geweest (dus twee keer) en daarna is ze twee weken op vakantie geweest. Op zich geen probleem die vier keer die ze gemist heeft krijgt ze dan gewoon niet betaald. Nu kwam de achtste keer eraan en toen mijn moeder zei dat er getekend moest worden beweerde mevrouw bij hoog en laag dat het pas de zesde keer was en dat mijn moeder abuis was, zij zei dat ze die week voor de vakantie ook niet geweest is. Als mijn moeder een ding is dan is het wel secuur en ze houdt dan ook alles netjes bij in haar agenda. Toen ze dit liet zien werd ze er meteen van beschuldigd de boel op te lichten. Dit is al de tweede keer dat dit gebeurd, de eerste keer heeft mijn moeder het maar zo gelaten, maar nu gaat ze dat uiteraard niet doen. Ze gaat er ook niet meer naartoe.
Sinds een aantal weken kookt ze ook voor hen en het is maar afwachten of ze dit nog wel betaald krijgt aangezien ze ontslag heeft genomen.
Kan ze ergens terecht met haar probleem?

Met vriendelijke groet,

Kim
Star Counseling Geplaatst: donderdag 24 Oktober 2013 21:21

Hallo allemaal,

Ik heb een vraagje namens mijn moeder. Die is niet zo'n held met computers dus doe ik dit maar even.
Ik ga proberen dit logisch op te schrijven. Al ongeveer een jaar werkt zij als ZZP'er voor een invalide echtpaar. Ze maakt daar schoon. Mijn moeder komt daar twee keer per week en wordt elke achtste keer betaald (dus een keer per maand). Elke achtste keer tekent mijn moeder dan ook voor akkoord. Na de laatste betaling is ze nog één week geweest (dus twee keer) en daarna is ze twee weken op vakantie geweest. Op zich geen probleem die vier keer die ze gemist heeft krijgt ze dan gewoon niet betaald. Nu kwam de achtste keer eraan en toen mijn moeder zei dat er getekend moest worden beweerde mevrouw bij hoog en laag dat het pas de zesde keer was en dat mijn moeder abuis was, zij zei dat ze die week voor de vakantie ook niet geweest is. Als mijn moeder een ding is dan is het wel secuur en ze houdt dan ook alles netjes bij in haar agenda. Toen ze dit liet zien werd ze er meteen van beschuldigd de boel op te lichten. Dit is al de tweede keer dat dit gebeurd, de eerste keer heeft mijn moeder het maar zo gelaten, maar nu gaat ze dat uiteraard niet doen. Ze gaat er ook niet meer naartoe.
Sinds een aantal weken kookt ze ook voor hen en het is maar afwachten of ze dit nog wel betaald krijgt aangezien ze ontslag heeft genomen.
Kan ze ergens terecht met haar probleem?

Met vriendelijke groet,

Kim



Beste Kim,

Als je moeder ZZP'er is dan dient ze zelf facturen te sturen naar haar cliënten. In je verhaal lees ik dat ze iets ondertekent en haar uren bijhoudt in haar agenda, dat klinkt meer als een loondienstverband, waarbij er een urendeclaratie getekend wordt. Hoe zit dit precies? Als ZZP'er heb je de mogelijkheid om bij uitblijven van betaling van de factuur een incassobureau in te schakelen. Als het om een loondienstverband gaat kun je misschien bij een bureau voor rechtshulp terecht?
Geplaatst: vrijdag 25 Oktober 2013 12:32
Het is haar woord tegen dat van opdrachtgevers. De verstandhouding is nu duidelijk verstoord.
Je kunt kijken of ze onder de flexwet valt. Dat is waarschijnlijk zo, wanneer zij al langer dan een half jaar voor opdrachtgevers gewerkt heeft en geen ZZPer is, maar volgens de regeling voor huispersoneel werkt. Zo ja dan moet sowieso het gemiddelde van het voorgaande kwartaal per maand worden uitbetaald.
In de toekomst is het aan te raden met urenbriefjes te werken, waar opdrachtgever per keer voor tekent.
Dat is helemaal aan te raden bij mensen, die af en toe de kluts kwijt lijken te zijn.
Roos Geplaatst: zaterdag 07 December 2013 00:27
ik hanteer zelf handtekenlijsten


dat wil zeggen dat ik zelf een maandoverzicht heb waarin de uren geschreven worden en datum en tijden. en dat we beiden aftekenen. dat zijn de uren dat er recht op is. en betaal ik

is overzichtelijk en duidelijk.
ik hanteer hierbij een map.

Altijd handig ook als de factuur binnenkomt. dan kan ik precies zien of alles klopt.
En is er bewijs.
ik heb zelf de regel niet afgetekend geen geld.

punt uit















:lol: :lol: :roll: :roll: :roll: :roll: :roll:
Annet Geplaatst: zondag 02 Februari 2014 13:08
Zou het kunnen dat het echtpaar of 1 van de 2 dementerend is? Als daar twijfel over is zou ik contact opnemen met 1 van de kinderen. Misschien kunnen die een rol spelen?

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.