1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Intimidatie

Auteur Bericht
Marianne Geplaatst: woensdag 18 September 2013 13:21
Sinds september 2012 ben ik werkzaam als huishoudelijke hulp bij een PGB cliënt. Tot voor kort waren we beide tevreden over deze samenwerking.

Nu was het geval dat mijn cliënt een ziekenhuis en verpleeghuisopname te wachten stond. We hebben afgesproken dat tijdens zijn afwezigheid ik het huis, de tuin, de post en evt andere voorkomende werkzaamheden zou uitvoeren. Dit is ook gebeurd en ik heb mijn uren zoals gebruikelijk gefactureerd. Tot zover niets aan de hand. De facturen zouden worden betaald.

Totdat mijn cliënt een factuur voor eigen bijdrage kosten ziekenhuisopname en verpleeghuisopname in de bus kreeg. Deze wil hij verrekenen met mijn PGB facturen. Ik heb toen duidelijk aangegeven dat dat uiteraard niet mogelijk is.

Nu wordt ik beticht van liegen, onbetrouwbaarheid, misbruik maken van een zieke oude man etc.... Omdat ik mij dusdanig geïntimideerd voelde heb ik per direct onze samenwerking opgezegd. Ik kan en wil niet in een huis zijn als er geen vertrouwen is.

Vervolgens komen 's avonds de sms-jes met verdere intimiderende opmerkingen. Daarmee komt iemand letterlijk je huis binnen en ondervinden ook mijn huisgenoten hier last van.

Hij beweert nu dat ik slechts een deel van de werkzaamheden zou hebben uitgevoerd en dat ik er een potje van zou hebben gemaakt. Dit staat haaks op zijn waardering naar mij toe bij thuiskomst. Hij heeft nu een klein deel van de openstaande facturen betaald en vindt dat verder voldoende. Tevens wil hij mij houden aan mijn opzegtermijn.

Ergerlijk is dat zowel de nationale hulpgids, als het WMO loket als het SVB mij niet met raad en daad bij kunnen staan. Nationale hulpgids geeft aan hier geen kennis van te hebben en het WMO en SVB geven aan er voor de PGB cliënt te zijn.

Ik voel mij in de kou staan en ben in grote mate machteloos.
Wie herkent zich en heeft een soortelijke situatie het hoofd geboden?
Jelske Geplaatst: donderdag 19 September 2013 12:59
Misschien een rare opmerking maar kan het zo zijn dat je cliënt ongemerkt aan het dementeren is en daardoor achterdochtig is en het niet meer op een rijtje heeft(onbewust) hoe het allemaal afgesproken is? Werk namelijke zelf met mensen met dementie thuis.

Groetjes Jelske
Diana Geplaatst: donderdag 19 September 2013 17:00

Misschien een rare opmerking maar kan het zo zijn dat je cliënt ongemerkt aan het dementeren is en daardoor achterdochtig is en het niet meer op een rijtje heeft(onbewust) hoe het allemaal afgesproken is? Werk namelijke zelf met mensen met dementie thuis.

Groetjes Jelske



Oudere mensen kunnen na een narcose anders reageren dan je gewend bent. Dit normaliseert na een aantal weken vaak weer. Misschien helpt het om eens te praten met een collega (vorm van intervisie) om dit breder te bekijken dan alleen een financieel geschil. groetjes Diana
Geplaatst: donderdag 19 September 2013 17:56
dit is erg maar als je goed bent kom je op de koffie sterte
Frans Geplaatst: vrijdag 20 September 2013 01:08
Jammer dat het zo gelopen is, ik lees het helaas van 1 kant, maar ik besef dat jij jouw verhaal niet zomaar beschrijft. Ergens is er hier iets enorms mis gegaan.
Frustratie Van zijn kant? , een boze buitenwereld ? Miscommunicatie ? Waar ligt het probleem, zo op afstand bekeken...
Ik denk persoonlijk dat jij voet bij stuk moet houden, jouw werkzaamheden werden gewaardeerd, totdat hij te maken kreeg met andere financiële toestanden.
Ik ben zelf zeer beperkt, en omringt met verzorgenden, maar besef dat ik iedereen moet respecteren zoals zij mij respecteren.
Wanneer jij duidelijk voelt dat er een andere agenda ia, ga daar met onmiddellijke ingang weg. Klinkt hard, maar voorkomt in de toekomst problemen.
Jij mag mij altijd terugmailen om vragen over mijn gegeven mening te stellen.
Birgitte Geplaatst: vrijdag 20 September 2013 10:50

Misschien een rare opmerking maar kan het zo zijn dat je cliënt ongemerkt aan het dementeren is en daardoor achterdochtig is en het niet meer op een rijtje heeft(onbewust) hoe het allemaal afgesproken is? Werk namelijke zelf met mensen met dementie thuis.

Groetjes Jelske



Het zou verstandig zijn om op papier of mail te zetten wat jullie hebben afgesproken. Als een client verwacht van jou dat je tijdens zijn afwezigheid huishoudelijke dingen doet of andere werkzaamheden moet dat benoemd worden. Daarbij vermelden dat de betaling per uur gewoon doorgaat zolang als je er tijd aan besteed.
Hopelijk ben je hiermee geholpen.
Groet Birgit.
Liza Geplaatst: maandag 23 September 2013 21:56
Ik denk dat op de eerste plaats de client opnieuw moet worden herinnert, dat de eigen bijdrage die het CAK hem oplegt NIETS kan afdoen van wat de hulp werd toegezegd (op contract) per uur te worden betaald.
Dus staan op deze twee wettelijke zaken maakt het oplossen eenvoudig.
Het CAK berekent (wel met de regels die staan voor de te geven hulp) op basis van het jaar-inkomen van de client een bedrag.
Wordt alleen huishoudelijke hulp gegeven dan komt elke 4 weken een rekening van het CAK voor een vast bedrag.
Ingeval de client nog andere hulp krijgt (ziekenhuis/verpleging etc. o.m.) is het logisch dat ook dáárvoor een EIGENBIJDRAGE wordt gerekend, die komt dus bovenop het voormalig bedrag voor de huishoudelijke hulp-aanslag (CAK).

Ja, gelet op eerdere reacties/commentaren, is de patient misschien in een gemoedstoestand die maar tijdelijk is.
Heb dan de rust om met enige hulp tot een verhelderende uiteenzetting te komen naar de Client toe over die twee WETTELIJKE aangelegenheden: CAK en CONTRACT.

Rust toegedacht.

A.H.
Geplaatst: zondag 29 September 2013 11:16
Bij deze wil ik iedereen bedanken voor zijn/haar reactie. Het zet altijd weer aan tot nadenken en je punt van een andere kant te bekijken. Ook ik heb lopen denken aan beginnende dementie, nasleep zware narcose, ander medicijn gebruik, stress en onmacht.
Toch is dit, mijn inziens, niet altijd een excuus. Woorden, beschuldigingen kunnen zeer kwetsen!

Inmiddels heeft mijn cliënt zijn oprechte excuses aangeboden en zijn we voorzichtig weer met elkaar in zee gegaan.

Wel met duidelijke afspraken en van mijn kant grensbewaking.

Nogmaals dank voor de feedback. Ik heb hier zeker wat aan gehad!!!
Marianne
M.C.T Geplaatst: zondag 29 September 2013 16:27
proficiat!
Star Counseling Geplaatst: zondag 29 September 2013 20:52
Wouw wat goed Marianne! Wat fijn dat het toch nog gelukt is om tot elkaar te komen en het uit te praten. Ben echt heel blij voor jou én je cliënt, want op zo'n manier uit elkaar gaan voelt absoluut vervelend en onbevredigend. Goed dat je je grenzen bewaakt. Nog een tip voor de volgende keer (of andere situaties): stel dit soort afwijkende afspraken op schrift en onderteken dit beiden. Dan is er altijd een document om op terug te vallen en hoeft het zakelijke stuk geen belemmering te vormen voor de rest van het werk.

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.