1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

WW en PGB

Auteur Bericht
Geplaatst: donderdag 12 September 2013 15:58
Sinds n paar weken heb ik een ww uitkering. Ik heb daarvoor in de thuiszorg gewerkt in loondienst bij een bedrijf.
Nu ben ik via via in contact gekomen met iemand die voor de gemeente werkt bij de wmo. Zij kan mij adressen geven van mensen die op zoek zijn naar een huishoudelijke hulp. Dat is erg prettig maar ik heb de volgende vragen.

Wordt ik hiermee een zzp-er als ik via de wmo ga werken bij clienten die een pgb hebben? Heb ik daarna geen recht meer op ww als het pgb werk om de een of andere reden niet meer doorgaat? Kan of moet ik mij daartegen verzekeren?

Ik wil best via pgb gaan werken maar niet als ik dan als 'ondernemer' wordt gezien en ik dus daarna nergens meer op kan terugvallen.

Graag reacties!!!
Riekie Geplaatst: vrijdag 13 September 2013 19:35
Je valt niet onder zzp er, want als je voor een pgb client werk, ben je in dienst van de client. Dus geen zelfstandige,


Groet Riekie
Nationale Hulpgids team Geplaatst: maandag 16 September 2013 16:45
Beste Natasja,

Er zijn verschillende opties als je via het PGB gaat werken. Kijk maar eens hier: https://www.nationalehulpgids.nl/pgb/werken-via-pgb.html.

Met vriendelijke groet,

Jolien Ruiter
Community manager Nationale Hulpgids
M.C.T Geplaatst: dinsdag 17 September 2013 21:44
Wanneer je als ZZPer werkt, maar ook als je op minder dan 4 dagen per week vooreen opdrachtgever werkt heb je geen recht op WW als het werk voor die cliënt ophoudt.
Als je vanuit de ww dit werk gaat doen kun je bij het UWV patriculier een WW en ziektewetverzekering sluiten.
Via de website van het UWV kun je daar meer over vinden.
Nationale Hulpgids team Geplaatst: vrijdag 19 September 2014 15:46
Er is een aantal manieren om als zelfstandig Hulp in de thuiszorg bij een Hulpvrager te werken:
-in loondienst: je bent in dienst bij een Hulpvrager
-via de Regeling Dienstverlening aan Huis: je werkt zelfstandig bij een pgb houder, maar niet meer dan 3 dagen per week ( https://www.nationalehulpgids.nl/thuiszorg/regeling-dienstverlening-aan-huis-hulpen.html )
-als freelancer (zzp'er): je bent zelfstandig ondernemer en ingeschreven bij de Kamer van Koophandel

Met vriendelijke groet,

Colinda van der Zalm
De Nationale Hulpgids

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.