1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

vraag uurtarief

Auteur Bericht
Gast Geplaatst: dinsdag 10 September 2013 23:24
Hallo,
Ik heb de site doorzocht maar ik kan niet alle antwoorden vinden die ik zoek.
Ik ga binnenkort beginnen met het begeleiden van mijn eerste ''pgb-kind'' voor 1 dag (middag) in de week en nu weet ik niet hoeveel ik kan vragen per uur. Ik ben afgestudeerd SPH, met 1 jaar werkervaring met de doelgroep waar dit kind binnen valt.
Ik zat zelf te denken als ik er 10-15 euro netto per uur aan overhoud zou het mooi zijn, maar hoe kom ik er dan achter hoeveel dat bruto moet zijn? En werkt dat dan gewoon met een arbeidscontract (zorgovereenkomst), dat ik in loondienst ben? Ik werk hiernaast ook in een instelling voor 16-24 uur. Hoe zit dat dan met loonheffing enzo?
De budgethouder is gewend om met zelfstandigen te werken, met facturen, maar dat kan in mijn geval toch niet?
Volgens mij val ik onder die 3 dagen regel en mag de budgethouder mij bruto uitbetalen, klopt dat?
Ik heb zelf dan liever netto, dus dan moet de budgethouder de loonheffing afdragen toch?
Maar als die dat teveel gedoe vind kan die het uitbesteden aan de SVB ?
Heb ik het zo goed begrepen? En is het bedrag waar ik aan zit te denken een beetje reeel?
Groet
Alberta Geplaatst: woensdag 11 September 2013 14:08

Hallo,
Ik heb de site doorzocht maar ik kan niet alle antwoorden vinden die ik zoek.
Ik ga binnenkort beginnen met het begeleiden van mijn eerste ''pgb-kind'' voor 1 dag (middag) in de week en nu weet ik niet hoeveel ik kan vragen per uur. Ik ben afgestudeerd SPH, met 1 jaar werkervaring met de doelgroep waar dit kind binnen valt.
Ik zat zelf te denken als ik er 10-15 euro netto per uur aan overhoud zou het mooi zijn, maar hoe kom ik er dan achter hoeveel dat bruto moet zijn? En werkt dat dan gewoon met een arbeidscontract (zorgovereenkomst), dat ik in loondienst ben? Ik werk hiernaast ook in een instelling voor 16-24 uur. Hoe zit dat dan met loonheffing enzo?
De budgethouder is gewend om met zelfstandigen te werken, met facturen, maar dat kan in mijn geval toch niet?
Volgens mij val ik onder die 3 dagen regel en mag de budgethouder mij bruto uitbetalen, klopt dat?
Ik heb zelf dan liever netto, dus dan moet de budgethouder de loonheffing afdragen toch?
Maar als die dat teveel gedoe vind kan die het uitbesteden aan de SVB ?
Heb ik het zo goed begrepen? En is het bedrag waar ik aan zit te denken een beetje reeel?
Groet



Goede dag,

U valt inderdaad onder de 3 dagen regeling, dit gaat via een arbeidsovereenkomst die u linksboven in het vak KENNIS bij formulieren kunt vinden. Hier kunt u ook het formulier(opting-in) vinden waardoor u de SVB machtigt om de loonheffing in te houden. Ook een klein gedeelte zvw wordt dan ingehouden. Als uw budgethouder u alleen bruto uit wil betalen is het verstandig om ongeveer 40% van uw inkomsten te reserveren voor de belasting. U moet elke maand de uren declareren.
Ik kan mij voorstellen dat u netto uitbetaald wil worden. Het is voor uw budgethouder iets meer werk, want hij moet dan aan de SVB doorgeven wat uw gewerkte uren zijn. De budgethouder moet ook de SVB machtigen dat zij geld van de PGB rekening af mag halen. Zodat de SVB uw loon naar uw rekening kan storten.
Dit formulier is ook bij de bovengenoemde formulieren te vinden. De originele formulieren moeten bij de budgethouder in de map zitten, u en de SVB de kopieën.
Het netto uurloon vind ik reëel. Wij betalen voor onze hulpverleners tussen de 25 en 30 euro bruto per uur. Deze hoogte ligt aan de uren, de opleiding en het te besteden budget.

Ik hoop dat ik u op weg heb geholpen.
Alberta.
Alberta Geplaatst: woensdag 11 September 2013 15:56

Hallo,
Ik heb de site doorzocht maar ik kan niet alle antwoorden vinden die ik zoek.
Ik ga binnenkort beginnen met het begeleiden van mijn eerste ''pgb-kind'' voor 1 dag (middag) in de week en nu weet ik niet hoeveel ik kan vragen per uur. Ik ben afgestudeerd SPH, met 1 jaar werkervaring met de doelgroep waar dit kind binnen valt.
Ik zat zelf te denken als ik er 10-15 euro netto per uur aan overhoud zou het mooi zijn, maar hoe kom ik er dan achter hoeveel dat bruto moet zijn? En werkt dat dan gewoon met een arbeidscontract (zorgovereenkomst), dat ik in loondienst ben? Ik werk hiernaast ook in een instelling voor 16-24 uur. Hoe zit dat dan met loonheffing enzo?
De budgethouder is gewend om met zelfstandigen te werken, met facturen, maar dat kan in mijn geval toch niet?
Volgens mij val ik onder die 3 dagen regel en mag de budgethouder mij bruto uitbetalen, klopt dat?
Ik heb zelf dan liever netto, dus dan moet de budgethouder de loonheffing afdragen toch?
Maar als die dat teveel gedoe vind kan die het uitbesteden aan de SVB ?
Heb ik het zo goed begrepen? En is het bedrag waar ik aan zit te denken een beetje reeel?
Groet



Goede dag,

U valt inderdaad onder de 3 dagen regeling, dit gaat via een arbeidsovereenkomst die u linksboven in het vak KENNIS bij formulieren kunt vinden. Hier kunt u ook het formulier(opting-in) vinden waardoor u de SVB machtigt om de loonheffing in te houden. Ook een klein gedeelte zvw wordt dan ingehouden. Als uw budgethouder u alleen bruto uit wil betalen is het verstandig om ongeveer 40% van uw inkomsten te reserveren voor de belasting. U moet elke maand de uren declareren.
Ik kan mij voorstellen dat u netto uitbetaald wil worden. Het is voor uw budgethouder iets meer werk, want hij moet dan aan de SVB doorgeven wat uw gewerkte uren zijn. De budgethouder moet ook de SVB machtigen dat zij geld van de PGB rekening af mag halen. Zodat de SVB uw loon naar uw rekening kan storten.
Dit formulier is ook bij de bovengenoemde formulieren te vinden. De originele formulieren moeten bij de budgethouder in de map zitten, u en de SVB de kopieën.
Het netto uurloon vind ik reëel. Wij betalen voor onze hulpverleners tussen de 25 en 30 euro bruto per uur. Deze hoogte ligt aan de uren, de opleiding en het te besteden budget.

Ik hoop dat ik u op weg heb geholpen.
Alberta.




Sorry, ik ben dus altijd nog een blondje. Heb dus problemen met rechts en links.
Het vak KENNIS staat aan de rechterkant bovenaan!!!!
Gast Geplaatst: donderdag 12 September 2013 12:55

Hallo,
Ik heb de site doorzocht maar ik kan niet alle antwoorden vinden die ik zoek.
Ik ga binnenkort beginnen met het begeleiden van mijn eerste ''pgb-kind'' voor 1 dag (middag) in de week en nu weet ik niet hoeveel ik kan vragen per uur. Ik ben afgestudeerd SPH, met 1 jaar werkervaring met de doelgroep waar dit kind binnen valt.
Ik zat zelf te denken als ik er 10-15 euro netto per uur aan overhoud zou het mooi zijn, maar hoe kom ik er dan achter hoeveel dat bruto moet zijn? En werkt dat dan gewoon met een arbeidscontract (zorgovereenkomst), dat ik in loondienst ben? Ik werk hiernaast ook in een instelling voor 16-24 uur. Hoe zit dat dan met loonheffing enzo?
De budgethouder is gewend om met zelfstandigen te werken, met facturen, maar dat kan in mijn geval toch niet?
Volgens mij val ik onder die 3 dagen regel en mag de budgethouder mij bruto uitbetalen, klopt dat?
Ik heb zelf dan liever netto, dus dan moet de budgethouder de loonheffing afdragen toch?
Maar als die dat teveel gedoe vind kan die het uitbesteden aan de SVB ?
Heb ik het zo goed begrepen? En is het bedrag waar ik aan zit te denken een beetje reeel?
Groet



Beste Anonymus,

Naar mijn idee kan en mag je uitgaan van je bruto uurloon dat je tijdens je werkervaring hebt verdiend. Indien je aan pensioenopbouw wilt doen, is je PGB werkgevenr ook verplict uit het PGB het werkgeversdeel pensioenpremie te betalen en jij uit jouw loon.
Eigenlijk denk ik niet dat je als beginnend SPH'er € 15,= netto zou verdienen! Dat kan maximaal bruto zo zijn, gezien wat ik weet van mensen met een master op zak.
Ik ben streng en vind meer vragen eigenlijk frauderen; dus bij mij zou je dan niet aan de bak komen.
Succes! En veel plezier met begeleiden!
Lizette Geplaatst: dinsdag 17 September 2013 13:49
Hallo,

ik vind het ook lastig om een uurloon voor begeleiding te bepalen. Ik ben masterstudent, bijna afgestudeerd in een voor dit werk relevante opleiding en vraag nu bruto 17,50 p.u. Dat lijkt me goed, maar als het werk zwaar is en er veel van je gevraagd wordt, lijkt het me dat je ook meer kunt vragen.

Ik vind het moeilijke er aan dat ik niet weet hoeveel PGB deze PGB-houder krijgt, de PGB-houder kan zelf inschatten aan de hand van dat budget voor welke prijs deze zorg inkoopt. Ik als zorgverlener weet niet of ik mezelf nu in de uitverkoop heb gegooit of dat dit reëel is.

25-30 euro p.u. klinkt voor mij enorm hoog, maar goed van die 17,50 hou ik niet genoeg over om de huur te betalen.

Suggesties/ opmerkingen zijn welkom!
Sabien Geplaatst: donderdag 03 Oktober 2013 12:37

Hallo,
Ik heb de site doorzocht maar ik kan niet alle antwoorden vinden die ik zoek.
Ik ga binnenkort beginnen met het begeleiden van mijn eerste ''pgb-kind'' voor 1 dag (middag) in de week en nu weet ik niet hoeveel ik kan vragen per uur. Ik ben afgestudeerd SPH, met 1 jaar werkervaring met de doelgroep waar dit kind binnen valt.
Ik zat zelf te denken als ik er 10-15 euro netto per uur aan overhoud zou het mooi zijn, maar hoe kom ik er dan achter hoeveel dat bruto moet zijn? En werkt dat dan gewoon met een arbeidscontract (zorgovereenkomst), dat ik in loondienst ben? Ik werk hiernaast ook in een instelling voor 16-24 uur. Hoe zit dat dan met loonheffing enzo?
De budgethouder is gewend om met zelfstandigen te werken, met facturen, maar dat kan in mijn geval toch niet?
Volgens mij val ik onder die 3 dagen regel en mag de budgethouder mij bruto uitbetalen, klopt dat?
Ik heb zelf dan liever netto, dus dan moet de budgethouder de loonheffing afdragen toch?
Maar als die dat teveel gedoe vind kan die het uitbesteden aan de SVB ?
Heb ik het zo goed begrepen? En is het bedrag waar ik aan zit te denken een beetje reeel?
Groet



Beste Anonymus,

Naar mijn idee kan en mag je uitgaan van je bruto uurloon dat je tijdens je werkervaring hebt verdiend. Indien je aan pensioenopbouw wilt doen, is je PGB werkgevenr ook verplict uit het PGB het werkgeversdeel pensioenpremie te betalen en jij uit jouw loon.
Eigenlijk denk ik niet dat je als beginnend SPH'er € 15,= netto zou verdienen! Dat kan maximaal bruto zo zijn, gezien wat ik weet van mensen met een master op zak.
Ik ben streng en vind meer vragen eigenlijk frauderen; dus bij mij zou je dan niet aan de bak komen.
Succes! En veel plezier met begeleiden!



Ik ben het eens met de vorige schrijver/ schrijfster!
Als beginnend sph er is 15 euro een mooi bedrag.
Ik krijg, ondanks mijn opleiding, 17,50 bruto . Maar daar tegen over staat wel, dat ik s avonds mee kan eten en dat ik zelf eten en drinken kan pakken.
Succes
Geplaatst: donderdag 03 Oktober 2013 12:43
Als moeder van 3 kinderen met een pgb, kijk ik altijd naar opleiding en welke ervaring iemand heeft.

Iemand kan wel veel werkervaring hebben, maar het voornaamste is toch altijd de klik tussen budgethouder (en gezin) en zorgverlener.
Iemand kan wel goed functioneren binnen een organisatie, maar kan totaal niet kunnen werken binnen de prive-sfeer van de budgethouder.

Als richtlijn gebruik ik veelal een cao.
Als je zoekt binnen het www dan kom je er diverse tegen.
Daarnaast zijn er ook tabellen waarin precies berekend staat, wat een werknemer binnen deze cao kost.
Als sph-er neem ik aan dat je werkt bij de budgethouder als begeleider, vergelijkbaar als pedagogisch medewerker, als groepsleider.
Dit valt binnen de diverse cao's in schaal 6 of 7.
En dat vertaal ik dan naar het bruto bedrag dat ik een zorgverlener kan bieden.
Ik zou jou dan all-in met € 17,26 bruto kunnen betalen. In dit bedrag zit dan ook verrekend je vakantiegeld, je einde-jaars uitkering, het werkgeversdeel zorgverzekeringswet, totaal aan sociale lasten, werkgeverdeel pensioen premie of tevewel dat zijn de kosten die een werkgever binnen een organisatie voor jou maakt.

Wat veel interessanter is wat houd je na aftrek van belastingen en andere zaken op jaarbasis over.
Vul eens een aangifte biljet in, zolang je dit niet verstuurd kun je dit onbeperkt doen met jouw gegevens.
Dus al je bruto verdiensten bij elkaar opgeteld. Belastingdienst kijkt naar het totaal plaatje.
Je kunt maar bij 1 werkgever loonheffingkorting krijgen.

Nu terug komend op jouw vraag, je bent net een net beginnend pgb-er met weinig werk-ervaring, net van de opleiding. En je wilt € 17,50 netto gaan verdienen, dan vind ik dit enorm veel (zie onderbouwing eerder in mijn stukje).
Ik neem je werkzaamheden bij je eerste werkgever niet mee in dit verhaal.
Een gemiddelde werkweek is 32 - 36 uur per jaar.
Uiteindelijk is niet je netto uurloon belangrijk per jaar, maar veelmeer wat je aan het eind van het jaar aan belastingen moet gaan betalen.
En dus wat je dan netto overblijft om van te leven.
In jouw voorbeeld € 17,50 (netto per uur) x 36 uur (max aantal uren per week) x 52 (weken van het jaar) = € 32760 netto . Bruto nog veel meer, wil ik niet eens aan denken wat dat is. Doe ik wel ongeveer € 45864, als ik rekening houd met 40% belasting.
Maar kijk in jou geval ook naar wat verdien jij bruto per uur. Dit kun je dan als richtlijn gaan gebruiken.
Zit er veel verschil in het werken binnen een instelling en het werken binnen een gezin. Je blijft werken met mensen. Enkel de plaats maakt dan het verschil.

En doe je alleen je werkzaamheden voor het geld, dan is mijn advies, zoek een andere sector, waar je meer kunt verdienen.
En er is van alles aan de hand binnen de pgb-wereld.
De budgethouder krijgt in 2014, volgens mij 5 % minder te steden, maar de zorgverlener levert geen 5 % in, dus er kan dan minder zorg ingekocht worden.

De budgethouder is geen melkkoe, maar iemand die zorg nodig heeft en die een eerlijk uurloon wil betalen.

Succes met het berekenen van je uurloon.

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.