1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Hoe beginnen als zorgverlener?

Auteur Bericht
Ingrid Geplaatst: donderdag 23 Mei 2013 10:48
Ik ben bijna afgestudeerd als pedagoog en wil (omdat het lastig is om in deze tijd ergens een vaste baan te vinden) begeleiding aan kinderen bieden vanuit het pgb.

Nu kan ik alleen nergens vinden wat nodig is om zorgverlener te kunnen worden. Ik zit o.a. met de vragen:
- Moet je je ergens registreren bij een bepaald kantoor? Of is registratie niet nodig?
- Moet er iets geregeld worden met de gemeenten? Zo ja, wat?
- Waar moet ik rekening mee houden als ik aan de slag ga als zorgverlener?
- Hoe zit het met verzekeringen als een kind tijdens de begeleiding iets overkomt? Is dat eigen risico van de ouders, of moet ik daar ook voor verzekerd zijn?
- Zijn er contracten/overeenkomsten, formulieren of wat dan ook die ik vooraf moet tekenen om te kunnen gaan starten als zorgverlener? (kortom: welke papieren rompslomp is vooraf noodzakelijk)
- Als ik bij de begeleiding dieren wil betrekken, bijvoorbeeld: samen de hond uitlaten, paarden voeren, dieren verzorgen etc. Mag dat vanuit begeleiding met pgb??
- Hoe werkt het met belastingaangifte?
- Zit er nog verschil in het aantal uren dat je werkt? Bijv. het verschil tussen dit doen als bijbaan en dit doen als fulltime job?
- Wat mag je per uur rekenen voor begeleiding?

Wie kan mij helpen bij het beantwoorden van deze vragen? Het is me namelijk nog erg onduidelijk. Alvast bedankt!
M.C.T Geplaatst: donderdag 23 Mei 2013 11:49
Begin met het downloaden van de brochure PGB in 8 stappen op de site van een van de zorgkantoren.
Dan weet U waar PGB houders aan moeten voldoen als zij U inhuren.
Dat is belangrijk te weten, anders komt er geen vraag of U brengt hen verder in de problemen.
Verder raad ik U aan bij de hulpvraag van de ouders te beginnen, want zij huren U evt. in.
De brief van de staatssecretaris lezen over de toekomst van de langdurige zorg is ook informatief.
Dan weet U in grote lijnen hoe het zorglandschap de komende jaren omgeschoffeld gaat worden en hoe de rollen gaan veranderen.
Geplaatst: donderdag 30 Mei 2013 14:50
Je vraagt of je bij de begeleiding dieren mag betrekken, zoals hond uitlaten of dieren verzorgen.
Dit is een vraag die ik ook al tijden heb, maar waar ik nog steeds geen duidelijk antwoord op heb gekregen.
In principe mag begeleiding met dieren volgens de vegoedingenlijst niet, omdat dieren geen begeleiders kunnen zijn. Ze kunnen echter wel een middel zijn om een doel te bereiken. Ik kan me voorstellen dat een kind juist tijdens het verzorgen van bv. een paard zich kan ontspannen en dat er juist dan spontane gesprekken ontstaan met de begeleider, daar waar een gepland gesprek bv. niet van de grond komt. In de vorm van dagbesteding bv. op een zorgboerderij is het mijns inziens geen probleem.
Of extra begeleiding tijdens bv. paardrijlessen mag is mij ook niet duidelijk . Ik houd me aanbevolen voor tips over dit onderwerp
Marianque Geplaatst: donderdag 30 Mei 2013 22:01
Het ligt er aan of je jezelf als zelfstandige wilt vestigen (ZZPer) of in loondienst wilt.
In het eerste geval moet je je inschrijven in de Kamer van Koophandel. Daar krijg je ook meer informatie over wat je moet regelen met de belastingdienst bijvoorbeeld. Jij schrijft facturen uit die de zorgverlener betaald na verleende diensten. Van het ontvangen uurtarief moet jij je verzekeringen en belastingen betalen. Je maakt een 'Freelance' contract met de zorgverlener. Deze is te downloaden bij PerSaldo en bij de SVB.
Bij de belastingdienst kan je ook inlichtingen winnen over 'Zelfstandigen Aftrek' en de 'Kleine Ondernemers Regeling'. Als je een minimaal aantal uren werkt, kan je daar voor in aanmerking komen. Ook heb je dan een VAR verklaring nodig, (belastingdienst).
Het door jou te declareren bedrag kan tussen de 35,- en 60,- euro p.u. liggen. Dat is afhankelijk van wat jij weer moet afdragen, wat je onkosten zijn, hoe hoog je opleiding is en hoe ervaren je bent.
Als ervaren coach vraag ik 55,- p.u. excl. reiskosten (ik werk niet veel voor PGB-houders).

Als je in loondienst gaat werken is het uurloon lager (ik schat zo tussen de 10,- en 25,- euro), omdat je werkgever dan een aantal belastingen voor jou moet afdragen.
Je hebt dan keuze uit een aantal verschillende contracten (zie PerSaldo en SVB), afhankelijk van het aantal (al of niet vaste) uren.
Heb je meerdere werkgevers, dan is het handig met een boekhouder uit te zoeken bij wie je de Loonheffingskorting moet kiezen.
Ik heb voor mijn PGB-zoon mensen in dienst die uniek zijn en 20,- p.u. ontvangen.

Tot zo ver.
Succes!
Ingrid Geplaatst: dinsdag 13 Augustus 2013 16:12
Bedankt voor de informatie! Het lijkt me dus handiger om als net startende zorgverlener eerst ergens in loondienst te gaan. Kan iemand mij vertellen bij waar je zulke bedrijven kunt vinden? Ik heb alleen Hulp-in-Huis kunnen vinden namelijk.
Begeleiding bieden waarin dieren worden betrokken is mij ook nog niet helemaal duidelijk inderdaad. Ik heb geen zorgboerderij. De paarden staan op ongeveer 50 meter van mijn huis en ik denk dat veel kinderen het leuk zouden vinden om daar iets mee te doen, bijvoorbeeld borstelen, voeren etc. Als ik het goed heb begrepen mag dat niet vanuit het PGB. Hoe kun je het dan zo regelen dat er wel een weg in te vinden is? Mag ik daar dan bijvoorbeeld een eigen bijdrage van de ouders voor vragen naast het bedrag dat uit het PGB wordt betaald?
Nationale Hulpgids team Geplaatst: woensdag 14 Augustus 2013 10:31
Hallo Ingrid,

Je kunt hier op de website een profiel aanmaken en in je advertentie zetten dat je graag bij een zorgbureau aan de slag gaat. Geef je ervaring en kwaliteiten aan zodat zij weten wat ze aan je hebben. Vaak zoeken zorgbureaus naar nieuwe collega's en zo kunnen ze jou ook vinden. Wellicht willen ze dat je als ZZP'er bij ze aan de slag gaat, maar daar kunnen zij jou dan bij helpen.

Succes!

Jolien Ruiter
Nationale Hulpgids Team
Geplaatst: dinsdag 22 November 2016 09:14
Aanvullend op de vraag over de BTW: ik werk als paramedici en ben in principe vrijgesteld van belasting. Geldt dit ook als je PGB begeleiding biedt?
Star Counseling Geplaatst: donderdag 24 November 2016 21:49

Aanvullend op de vraag over de BTW: ik werk als paramedici en ben in principe vrijgesteld van belasting. Geldt dit ook als je PGB begeleiding biedt?



PGB begeleiding is begeleiding op basis van een indicatie en derhalve altijd BTW vrijgesteld. het maakt hierbij niet uit onder welke wet de PGB houder valt (jeugdwet, WMO of WLZ) de BTW vrijstelling is altijd van toepassing als er een onderliggende indicatie is.

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.