1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

freelancer of zelfstandige?

Auteur Bericht
Geplaatst: vrijdag 17 Mei 2013 09:00
Wie weet het verschil tussen een freelancer en iemand die met zijn/haar zorgbedrijfje van 1 persoon ingeschreven staat bij de kamer van koophandel?
In andere branches (zoals landbouw) is het zo dt als je een eenmansbedrijf hebt, je niet bij elke klant een VARverklaring hoeft te overleggen.
Ik heb nl. een hulpverlener die wel als eenmansbedrijf ingeschreven staat bij de KvK, maar voor dit jaar nog geen VARverklaring heeft kunnen overleggen. Ik ging me afvragen of dit dan ook wel echt nodg is? Moet ik erop staan dat die VARverklaring er wel komt of hoeft dat bij eeen inschrijving bij d kamer van koophandel niet?
Pim Geplaatst: vrijdag 17 Mei 2013 22:07
Beste Marianne,

Een eenmansbedrijf is feitelijk hetzelfde als een freelancer. Freelancer is alleen geen officiële term.
Een Verklaring Arbeids Relatie is alleen nodig als u het idee heeft dat deze persoon zich niet (voldoende) als ondernemer profileert, veel uren maakt bij u (en u dus mogelijk zou kunnen worden gezien als zijnde werkgever) of dat deze persoon het werk doet naast een dienstbetrekking (meer dan 20 uur per week).

Het is slechts een vrijwaring dat u ook achteraf nooit geconfronteerd kan worden met naheffingen over te betalen sociale lasten en andere verplichte afdrachten voor iemand die door de belastingdienst als zijnde in loondienst word beoordeelt maar niet de juiste afdrachten heeft gedaan.
Een ondernemer kan ten alle tijde een VAR verklaring krijgen aangezien deze pas achteraf gecontroleerd wordt. Afhankelijk wat er is aangevraagd kan echter een VAR ROW (Resultaat Overige Werkzaamheden, voor mensen die naast loondienst een onderneming hebben of niet verwachten ten minste 20 uur per week gemiddeld over een jaar met hun bedrijf bezig te zijn) of een VAR Loon (voor mensen die in loondienst zijn) zijn.
Alleen mensen die zich afdoende profileren als zijnde ondernemer, voldoende uren verwachten te maken in hun bedrijf, ondernemersrisico lopen en niet meer dan 19 uur per week in loondienst werken is het mogelijk een VAR WUO te verkrijgen (Winst Uit Onderneming).

Alleen bij een VAR WUO bent u 100% zeker dat u nooit naheffingen krijgt.

Als de persoon in kwestie zich echter afdoende profileert als ondernemer (website, visitekaartje, zakelijke rekening en zakelijke e-mail) dan is voor u voldoende aannemelijk dat u te maken heeft met een ondernemer en kunt u gerust met deze persoon in zee gaan.
Met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.