1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

geen huurtoeslag vanwege PGB als vermogen?!

Auteur Bericht
Marianne Geplaatst: woensdag 13 Maart 2013 12:37
Met deze vraag komt een cliënt bij mij. Ik weet niet beter als dat PGB géén vermogen is. Zij raakt al een paar jaar lang de huursubsidie kwijt doordat de accountant de bedragen van AL haar rekeningen optelt. Zij schrijft:

Kom je boven een vermogensgrens met alle saldi dan is PGBgeld gewoon inkomen en wordt meegerekend, dus komt half nederland in de problemen vanwege PGB dat voor december is overgemaakt en krijgen wij geen huursubsidie en moeten zelfs inkomstenbelasting hierover betalen.



Kunnen wij bezwaar indien bij Per Saldo, Regering, Belastingkantoor om te voorkomen dat PGB echt als inkomen wordt geteld???



Indien je op 1-1-2013 je nieuwe budget ontvangt, en je hebt nog een restant van 2012 op je rekening staan, dan is dat gedeelte dat je niet verbruikt aan PGB in 2012 schuld en moet terugbetaald worden aan Zorgkantoor, voor de belasting is dit dus niet mee te nemen met saldo 2013.



Ik moet € 171,-- terugbetalen en is al betaald over 2012, dan heb ik voor € 4000 aan fakturen in januari en februari betaald voor PGB hulp in decem ber. Geldt dit dan ook als schuld? Dit geld dat in 2013 op de rekening staat is bedoeld voor betaling in 2012.



Als ik deze schulden nog kan invoeren krijg ik net nog huursubsidie.

Wie snapt dit???
M.C.T Geplaatst: donderdag 14 Maart 2013 10:34
Met de vermogensrendementheffing is het probleem, dat schulden van het vermogen mogen worden afgetrokken. De belastingdienst telt evenwel de eerste € 5000.- niet mee, waardoor je voor de belasting per 1-1 maximaal €5000.- meer vermogen kunt hebben dan je feitelijk hebt.
Dit leidt tot vermogen, dat er feitelijk niet is. Aangezien het aldus door de belastingdienst vastgestelde vermogen grondslag is voor allerlei tegemoetkomingen, kan deze werkwijze dus leiden tot het verlies daarvan.

PGB geld is altijd schuld: Of je moet er nog lonen van betalen uit het jaar daarvoor,of het is een schuld aan het zorgkantoor.
Het zorgkantoor betaalt tegenwoordig na 1-1 het PGB over januari uit. Juist om die reden.

De enige remedie is dus te zorgen, dat het banksaldo per 1-1 zo laag mogelijk is. Dat kan door de lonen van december in december te betalen, desnoods als voorschot op de loonbetaling en je PGB in het lopende jaar helemaal op te maken.

Zuinigheid met PGB wordt dus via de belasting bestraft.
Uitblinkers Geplaatst: donderdag 14 Maart 2013 13:12
Hoi,

Volgens mij moet de accountant de PGB-rekening helemaal niet opgeven; het is een rekening met geld voor zorg en heeft helemaal niets te maken met je eigen vermogen. Je moet je vermogen opgeven; geen andere zaken.

Ik zou dit zeker navragen bij Per saldo, bij andere accountants en evt bij de belastingdienst.

Groet,
maartje
Joke Geplaatst: donderdag 14 Maart 2013 21:49
Ik ben zelf de curator van mijn dochter en regel dus al haar zaken, ook de PGB. Mijn dochter krijgt gewoon huurtoeslag en zorgtoeslag en de belastingdienst heeft nog nooit een probleem gemaakt van haar PGB. Alles wat op haar PGB rekening staat wordt niet mee gerekend als vermogen.

Groeten Joke
Zorgbureau Aanbieder BV Geplaatst: vrijdag 15 Maart 2013 15:58
bij vermogen in box 3 boven de 21.000 Euro is de zorgtoeslag per 1-1-2013 stopgezet.
teveel vermogen kost geld
Zorg er inderdaad voor dat vermogen in Box 3 per 1-1 onder deze grens zit of betaal de facturen van december iets eerder
M.C.T Geplaatst: zaterdag 16 Maart 2013 13:02
"Alles wat op haar PGB rekening staat wordt niet mee gerekend als vermogen. "

Dan zit U waarschijnlijk bij een bank, die het saldo nog niet aan de belastingdienst opgeeft. Of het geld komt niet binnen op haar rekening, of zij heeft minder dan € 20000.- ondanks het PGB.
Heeft U dit zwart op wit van de belastingdienst? Het feit, dat U niet gesnapt bent wil niet zeggen, dat het okay is.
Gast Geplaatst: donderdag 21 Maart 2013 13:27
het zorgkantooor hier betaalde echt wel in december al het PGB van 2013 uit! En dat is vermogen.
Wat resteert aan PGB 2012 is schuld, maar alleen wanneer het meer is dan € 2900.= mag dat opgevoerd worden omdat ervan wordt uitgegaan dat ' iedereen in Nederland wel een schuld heeft van € 2900,=' Tjaa... Er wordt ook avn uitgegaan dat iedereen in Nederland € 500,= thuis in een la heeft liggen, die hoef je niet op te geven. Heb je die € 500,= op de bank staan en niet thuis liggen, dan telt hij wel mee... Dus haal eraf voor 31/12 ????? Ik niet!!
Ook de WMO betaalt - zij het slechts 1 maand- al in december uit voor januari. En zelfs dat kan dus net de befaamde druppel zijn! Ik betaal inderdaad nu ook al voor het 4de jaar mijn huursubsidie terug, omdat ik steeds net een euro teveel op de bank heb staan... (had ik nou toch nog maar net wat meer weggegeven!!)
Ik wacht nog op de ruim een maand over tijd zijnde uitspraak op mijn bezwaar tegen de terugvorderign huursubsidie 2010, omdat het toen om een wel heel vreemde samenloop van omstandigheden is gegaan.
Misschien Ombudsman??
Wat mij betreft is het wat vreemd gesteld met alle regels namelijk.
Geplaatst: donderdag 21 Maart 2013 21:50
wij hebben gister toevalig de belasting ingevuld over 2012 via digi. Wij hebben alle rekeningen dus ook pgb bij de zelfde bank lopen. Onze bank geeft alles door aan de belasting. Alle bedragen staan dan ook al netjes ingevuld. Ook van de rekeningen maar de pgb rekening stond daar niet bij en dat was echt nog een flink bedrag van ver boven de 5000e. Er staat ook bij uitleg dat schuld van een pgb wat nog niet is terug betaaldt van VOOR het jaar 2012 dat moet je wel opgeven, dus uit 2011. Raar want dat moet al terug betaalt zijn maar zo staat het er wel. Als je het wel moeten opgeven waarom staat het dan nog niet ingevuld. het is ook geen vermogen want het is geld van het zorgkantoor niet van ons.
Gast Geplaatst: donderdag 21 Maart 2013 21:59
heb net ook nog even gekeken op pgb plein. Pgb ook het verantwoordvrijen bedrag zijn geen inkomsten en hoeven dus niet te worden opgegeven aan de belasting. zo staat het daar geschreven
Gast Geplaatst: donderdag 21 Maart 2013 22:42
nee, maar het is wel veel voordeliger voor de fiscus om het wel als vermogen te rekenen en het is ook wel zo dat je er rente over kunt vangen en dat is waar het om gaat. Niet of je er rente over vangt, maar of dat zou kunnen.
Yvonne Geplaatst: donderdag 04 April 2013 16:17
Ik heb net belastingkantoor hierover gebeld. PGB is geen inkomen.
Het PGB saldo van 31 december wordt alléén als vermogen geteld als je boven de vermogensnorm komt van € 21.139., dit is incl je eigen vermogen. Als je daar onder blijft hoef en mag je het restant wat je eventueel terug moet betalen aan zorgkantoor ook niet als aftrekpost opgeven. Zit je wel boven die
€ 21.139 mag je het geld wat je moet terugbetalen aan zorgkantoor als aftrekpost opgeven.
Yvonne Geplaatst: donderdag 04 April 2013 16:24
Nog even ter verduidelijking. Het wordt dus tijdelijk als vermogen gezien als je boven de norm van € 21.139 incl. je eigen geld komt en daarom mag je het restant dat op 31 december als PGB saldo stond dus ook weer aftrekken
Heleen Geplaatst: donderdag 04 April 2013 17:19
Mijn zoon had ook nog 34000 over van het PGB. Dat is bijna elk jaar zo. Nu heeft hij verder geen ander vermogen m.u.v. wat spaargeld. Ik moet het wel noemen bij de belastingaangifte. Het bedrag wat ik opgeef als 'vermogen' (box 3) geef ik gelijktijdig op als schuld. Nooit een probleem gehad. Hij woont thuis met een ZZP. Om die reden ontvangen wij huurtoeslag omdat zijn inkomen voor huurtoeslag buiten beschouwing wordt gelaten.
Geplaatst: woensdag 26 Juni 2013 14:22
Ik loop zelf ook tegen dit probleem aan. Ik heb mijn huurtoeslag stop moeten zetten omdat mijn "vermogen" per 1-1-2013 te hoog is om huurtoeslag te krijgen. Dit komt echter omdat in december al het pgb van mijn dochter is overgemaakt door het zorgkantoor. De voorliggende jaren heb ik nooit enkel probleem hiermee ondervonden. Dat komt doordat de belastingdienst twee peildatums had. 1 januari en 31 december. Het pgb was dus aan het einde van het jaar op, dus geen probleem. De belastingdienst heeft nu veranderd dat ze maar 1 peildatum hebben, 1 januari. Ik heb een klacht ingestuurd naar de belastingdienst. Het is verstandig om dit ook te doen, hoe meer klachten ze krijgen, hoe eerder er iets aan gedaan word.
Geplaatst: donderdag 18 December 2014 09:58
Hoe zit het met zorgtoeslag? Heb voor mijn zoon een aanvraag lopen.
Helena Geplaatst: maandag 03 Juli 2017 21:36

Hoe zit het met zorgtoeslag? Heb voor mijn zoon een aanvraag lopen.



Je krijg een pgb uit de wlz of de gemeente..
Als je een pgb ontvangt moet je de belasting doorgeven dat je werkgever bent...
Die bundel pgb ..wie aan wie je het betaald krijgt het onbelast en moet dit als werknemer doorgeven aan de belasting
Helena Geplaatst: maandag 03 Juli 2017 21:43
[quote="Maartje_60"]Hoi,

Volgens mij moet de accountant de PGB-rekening helemaal niet opgeven; het is een rekening met geld voor zorg en heeft helemaal niets te maken met je eigen vermogen. Je moet je vermogen opgeven; geen andere zaken.

Ik zou dit zeker navragen bij Per saldo, bij andere accountants en evt bij de belastingdienst.

Groet,
maartje[/quote

Als je een pgb ontvangt van de wlz of gemeente ben je werkgever..dit moet je doorgeven aan de belasting
Degene die voor jou werkt voor de pgb is werknemer en die ontvangt van de budjethouder de werkgever het pgb budjet..onbelast en moet dit aan de belasting doorgeven en moet hierover belasting betalen.
Met loonstroken en de gewerkte uren en het uurbedrag mag de werknemer dit aan de belasting doorgeven.
Pgb bedragen zijn altijd bruto.
M.C.T Geplaatst: dinsdag 04 Juli 2017 12:00
Sinds de invoering van het trekkingsrecht is dit geen probleem meer.

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.