1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Wie weet hoe het zit met belastingaangifte huishoudelijke hu

Auteur Bericht
W Geplaatst: dinsdag 12 Maart 2013 16:50
Belastingaangifte huishoudelijke hulp (PGB) ?

Vorig jaar heb ik verschillende hulpen gehad (PGB huishoudelijke hulp) die minder dan 3 dagen per week werkten (zorgovereenkomst/arbeidscontract) en die ik dus bruto betaalde.
Nu kreeg ik de vraag of ze ook een jaaropgave krijgen voor hun belastingaangifte.
Ik ben er vanuit gegaan dat Menzis (die de administratie verzorgt en mijn pgb aan mij uitbetaald) dat zou regelen. Want zij doen immers de administratie.
Maar nu blijkt dat je daar een apart contract met een andere afdeling van Menzis (client ondersteuning) had moeten tekenen. Informatie die ik niet gekregen heb en erg vervelend voor de mensen die voor mij gewerkt hebben.
Inmiddels krijg ik de informatie toegestuurd zodat ik alsnog hiervoor een contract af kan sluiten, maar daar heb ik voor 2012 weinig aan.

Wie weet hoe mijn hulpen nu het beste hun (bruto) loon op kunnen geven bij de belasting ? Oftewel hoe voorkom ik dat mijn hulpen in de problemen komen nu zij hun loon op moeten geven bij de belasting maar ik ze geen jaaropgave kan geven ?
Pim Geplaatst: dinsdag 12 Maart 2013 18:35
Heeft u deze vraag al voorgelegd bij de belastingtelefoon (0800-0543) of de Sociale VerzekeringsBank ( http://www.svb.nl )
Ook kunt u eventueel hulp vragen bij Per Saldo.

Omdat het over best wel grote financiële risico's gaat verwijs ik u liever door dan een verkeerd advies te geven.
Met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare
W Geplaatst: woensdag 13 Maart 2013 09:37
Bedankt voor uw reactie. Ik zal dit doorgeven aan mijn hulpen van vorig jaar. Want specifieke vragen over hun belastingaangifte kunnen ze het beste zelf stellen.
Als het goed is krijg ik van Menzis nu papieren toegestuurd waarmee ik met hun een contract afsluit dat zij in het vervolg een jaaropgave regelen. Het is alleen erg vervelend dat zij mij, toen ik een pgb kreeg, die informatie niet gegeven hebben anders had ik het voor 2012 meteen voor mijn hulpen geregeld.
Geplaatst: woensdag 13 Maart 2013 12:00
Onduidelijk is mij of U het heeft over MENZIS zorgkantoor of MENZIS ziektekosten.
In het eerste geval had U bij de jaarlijkse verantwoording een formulier moeten bijvoegen voor de belastingdienst en dat aan Menzis moeten opsturen.
Daarop moet U het brutobedrag per zorgverlener aan het zorgkantoor opgeven.
Hoe dat gaat bij een PGB ziektekosten weet ik niet.

Het is aan Uw hulpverleners of zij dit zelf aan de belastingdienst opgeven.
Tel de brutobedragen over 2012 bij elkaar op en Uw hulpverleners weten precies wat zij aan de belastingdienst onder overige inkomsten moeten opgeven.
W Geplaatst: woensdag 13 Maart 2013 12:38
Beste gwehkamp,

Bedankt voor uw reactie en het meedenken.

Even ter verduidelijking:
Menzis heeft een speciale afdeling die de administratie verzorgd. De gemeente waar ik woon heeft ervoor gekozen om Menzis in te huren inplaats van de svb.
Dus alle administratie, uitbetaling pgb enz.. gaat via deze afdeling van Menzis.

Deze afdeling staat helemaal los van de ziektekosten. Ik hoef zelf ook niet verzekerd te zijn via Menzis want mijn ziektekostenverzekering staat hier helemaal los van.
Het is puur de keuze van de Gemeente die een contract met Menzis heeft afgesloten om de administratie voor de PGB te doen.

Ik heb eind 2012 inderdaad verantwoording af moeten leggen aan Menzis en precies moeten opgeven wat ik uitgegeven heb. Dat verrekenen ze met het bedrag dat ik in 2012 gekregen heb.
Daarnaast heb ik een formulier in moeten vullen voor de belastingdienst met de naam van elke hulp en wat ik aan hun betaald heb. Maar dit staat los van de belastingaangifte die de hulp zelf moet doen.

Bij mijn weten is de hulp verplicht om belastingaangifte te doen omdat het hier om bruto loon gaat en men er dus nog belasting over moet betalen. Dit wordt ook van tevoren verteld. De hulp zal het dus op moeten geven.

Alleen ben ik er van uit gegaan dat Menzis de jaaropgave zou verzorgen omdat ik alles op moet geven aan Menzis en zij de administratie doen.
Achteraf blijkt dat dit weer via een andere afdeling gaat (Menzis client ondersteuning) en ik daarvoor een contract had moeten afsluiten. Aangezien niemand mij dat verteld heeft heb ik dat in 2012 dus niet gedaan.

De bruto bedragen zijn bekend, want dat heb ik ze uitbetaald. Ik hoop dat voldoende is. Maar, zoals Pim van der Most al adviseerde, is het waarschijnlijk het handigste als ze zelf met de belastingdienst bellen.
Geplaatst: donderdag 14 Maart 2013 11:05
"is het waarschijnlijk het handigste als ze zelf met de belastingdienst bellen" .

Beter is dat zij de bruto bedragen bij elkaar optellen en dat aangeven.
Dat is hun verantwoordelijkheid en niet die van U.

Mogelijk, dat de belastingdienst via MENZIS al op de hoogte is, zodat de aangiftes van Uw hulpen zorgvuldig door de belastingdienst gecheckt worden.

U hoeft namelijk de belastingdienst hierover niets te vertellen.
Om dit probleem te omzeilen is aan het verkrijgen van een PGB de voorwaarde verbonden, dat U het zorgkantoor dan wel de gemeente vertelt aan wie U wat heeft uitbetaald.
Of die vervolgens feitelijk de belastingdienst informeren, weet ik niet.
Geplaatst: donderdag 14 Maart 2013 14:32
Het is wrs eenvoudiger dan u denkt.
Als ik u goed heb begrepen gaat het om PGB voor Huishoudelijke Hulp van uw gemeente. En uw gemeente heeft de administratie uitbesteed aan Menzis. En ja, dat is dezelfde Menzis die ook zorgkantoor (voor AWBZ voorzieningen) en ziektekostenverzekeraar is.
Voor de jaaropgave is een papier met een paar gegevens al voldoende: naam en handtekening van de Budgethouder (+BSN), naam van de zorgverlener (+BSN) en het totaal brutojaarsalaris.
U kunt dit het beste even navragen bij het Servicecentrum PGB van de SVB (zie www.svb.nl). Mijn ervaring is dat hun zeer deskundige en plezierige medewerkers altijd bereid zijn alle mogelijk informatieve PGBvragen te beantwoorden. Succes!
W Geplaatst: zondag 17 Maart 2013 12:25
Beste L 45
Klopt helemaal. Voor mij was het geen probleem om de eindverantwoording en de jaaropgave voor de belasting in te vullen en op te sturen naar Menzis. Het gaat hier echter om de mensen die ik inhuur en die geen jaaropgave krijgen maar die wel aangifte moeten doen omdat ik hun een bruto loon uitbetaal.

Maar, met alle vorige opmerkingen, gaan mijn hulpen nu gewoon het bruto loon opgeven bij overige inkomsten.

Ik heb over 2012 aan Menzis de eindverantwoording papieren in moeten vullen en per hulp een formulier voor de belasting met hun bsn nummer en het bruto uitbetaalde jaarbedrag. Dit heb ik allemaal teruggestuurd naar Menzis.

Mijn hulpen vullen nu het bruto bedrag in op hun belastingformulieren. Mocht de belastingdienst hier vragen over hebben dan horen ze het vanzelf.

En, zoals gwehkamp al opmerkte, is de belastingdienst mogelijk al op de hoogte van de bedragen via Menzis, omdat ik hiervoor formulieren in heb moeten vullen voor Menzis.

Dus voorlopig wachten we nu de reactie van de belastingdienst af. Maar waarschijnlijk is het hiermee opgelost en is het inderdaad eenvoudiger dan we denken.
Eliane Geplaatst: vrijdag 22 Maart 2013 09:35
Ze geven dit inkomen op bij 'inkomen uit overige werkzaamheden'. Ze kunnen hierbij de gemaakte kosten (bv reiskosten) hier eerst nog aftrekken. Een jaaropgave maakt dat gemakkelijker, maar is niet noodzakelijk. Ze kunnen gewoon zelf de betaalde bedragen optellen.
EM Geplaatst: donderdag 28 Maart 2013 22:52
Is die jaaropgave echt zo belangrijk .?
Ik ben zzp ik kan als ik het wil mijn opdrachtgeefster laten tekenen voor het eindbedrag .
En Heb de belastingtelefoon gebeld en mensen met een medische indicatie hoef je geen btw voor te betalen .
Wel maken we een contract welke zorg uren etc geleverd wordt .
Elke maand krijgt mijn opdrachtgver of geefster een factuur en zelf hou ik de administratie bij van de zorg dan is alles wat ik nog moet doen het eindresultaat wel of niet getekent door mijn opdrachtgever naar de accountend sturen dus ik begrijp het probleem niet .
Ik hou het graag simpel en ga het zo doen .
m vr gr EM
Adriaan Geplaatst: donderdag 04 April 2013 13:36
Daarnaast heb ik een formulier in moeten vullen voor de belastingdienst met de naam van elke hulp en wat ik aan hun betaald heb.

Wanneer u dit formulier kopieert voor elk van uw hulpen is het probleem opgelost. De hulpen kunnen dit brutobedrag dan zelf invullen op hun belastingaangifte.
Heleen Geplaatst: donderdag 04 April 2013 17:35
Volgens mij is dat alleen van belang als het salaris netto is uitgekeerd zoals bv via opting in (SVB). Dan krijg je van de SVB een jaaroverzicht van wat zij hebben afgedragen aan de BD. In alle andere gevallen bij 3 dagen regeling, moet de zorgverlener zelf aangifte doen van het inkomen uit PGB ( opgeven onder ROW). Ik geef wel mijn zorgverleners een copie van de opgave die ik aan de belastingdienst verstrek wat ik aan salarissen heb betaald vanuit PGB. Bij de laatste verantwoording aan het zorgkantoor zitten die formulieren hiervoor er standaard bij. Het zorgkantoor stuurt deze dan vervolgens door naar de BD. De zorgverlener vermeldt dan vervolgens zelf het inkomen uit PGB in de aangifte. Ze kan dan ook eventuele aftrekbare onkosten zelf aftrekken. Ik bemoei mij daar dus niet verder mee.

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.