1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

BTW plichtig

Auteur Bericht
Klaas Geplaatst: donderdag 21 Februari 2013 17:59
Vorig jaar door belastingdienst in het gelijk gesteld. Kern van de zaak
lijkt dat belastingdienst weer oude koeien uit de sloot haalt. Ik had
aangetoond dat er geen sprake is van een dienstverband in loondienst
omdat je een overeenkomst van opdracht aangaat, hierbij is ook in een
gezondheidsinstelling geen sprake van een gezagsverhouding. Natuurlijk
werk je volgens protocollen maar vanuit je professionele beroepshouding
heb jij altijd de mogelijkheid af te wijken, immers de situatie kan gewijzigd zijn
waardoor je juist protocol overstijgend moet werken. Cruciaal bleek in mijn
geval de afspraak dat ik mij kon laten vervangen. Ik reageer hiermee tegen het
voorbeeld wat ik vond: . Het feit dat een werknemer over specifieke vakkennis beschikt, al dan niet gecombineerd met de aan het desbetreffende beroep gekoppelde professionele verantwoordelijkheid, sluit niet uit dat die werknemer onder toezicht of leiding werkzaam kan zijn.
Van “onder leiding en toezicht” staan is sprake in de situatie dat een zelfstandige verpleegkundige werkzaamheden verricht voor een ziekenhuis (of andere intramurale instelling zoals uit het stuk blijkt). Commentaar: Het zwakke punt in de bewering en onderbouwing zit dus in "sluit niet uit dat die werknemer onder toezicht of leiding werkzaam kan zijn. Eerstens is er geen sprake van werknemer maar van ondernemer. Ten tweede dekt de belastingdienst zich in door "kan zijn", het kan dus ook niet zijn.
In mijn situatie was hierbij dus doorslaggevend de regel dat ik vervangbaar was op te nemen in een overeenkomst van opdracht.
Zorgbureau Aanbieder BV Geplaatst: donderdag 28 Februari 2013 18:30
heb eea ook door een fiscalist laten onderzoeken
Overeenkomst van opdracht pleit je grotendeels vrij.
Met attentie dat VAR WUO altijd de beste /duidelijkste manier is waarbij je niet in de problemen komt

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.