1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

BTW vrijstelling, NIEUWE REGELS!

Auteur Bericht
Pim Geplaatst: donderdag 14 Februari 2013 15:07
Het heeft er de schijn van dat bij veel collega ondernemers de nieuwe belastingregels niet duidelijk zijn.

Helaas zijn er nogal wat wijzigingen opgetreden in de manier waarop nu door de belastingdienst werkt met vrijstellingen.

:arrow: Als u werkt bij een instelling of ziekenhuis als ondernemer geld dat u niet direct hulp verleent aan de cliënt en dient u over uw diensten 21% btw te betalen. U heeft dan wel recht op door u betaalde zakelijke btw hiermee te verrekenen. Dit kan dus heel fors oplopen!

:arrow: Als u werkt bij cliënten thuis of elders, dient u voor een vrijstelling van BTW een indicatiebesluit dan wel budget toewijzing te kunnen overleggen per cliënt. Heeft u dit niet, rekent de belastingdienst 21% BTW, boetes en rente over de door u verleende diensten.

Meer info:
:!: http://www.zzp-nederland.nl/nieuws/84833-btw-in-de-zorg-in-2013

:!: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/tarieven_en_vrijstellingen/vrijstellingen/gezondheidszorg/

Houdt dit dus goed in de gaten. U zult echt de indicatiebesluiten moeten kopiëren en in uw administratie bewaren.
Deze regels zijn gewijzigd per 2013 en daarmee heeft u dus rekening te houden. Het is de verwachting dat in de loop van 2013 nieuwe regels bekend zullen worden gemaakt welke BTW vrijstellingen mogelijk nog verder gaan beperken.
Met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare
Gene Geplaatst: donderdag 14 Februari 2013 16:27
dus helpenden, verzorgenden en vigers zijn vrijgesteld van btw tot nader bepaling? begrijp ik het dan zo goed?
Pim Geplaatst: donderdag 14 Februari 2013 18:48
Als u zorg thuis verleent bij mensen met een (AWBZ of WMO) indicatie heeft u nog steeds de vrijstelling.

Verleent u dezelfde zorg bij een instelling of ziekenhuis moet u 21% BTW afdragen.
Met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare
Nelleke Geplaatst: donderdag 14 Februari 2013 19:35
Ik had de belastingdienst aan de telefoon, het idee is dat je als ZZP-er in de thuiszorg zelfstandig werkt en dat is dan weer BTW-vrij. In een instelling werk je altijd (volgens de belastingdienst) 'onder leiding en toezicht' en dat is dan wel weer BTW-belast. Moeilijker en duurder kunnen ze het niet maken!
Geplaatst: vrijdag 15 Februari 2013 11:37
"In een instelling werk je altijd (volgens de belastingdienst) 'onder leiding en toezicht'

Dit staat op gespannen voet met het begrip ZZPer.

Een grondregel uit het arbeidsrecht is dat er voor een arbeidsverhouding aan 3 regels voldaan moet zijn: Er wordt arbeid verricht, er wordt betaald en er is sprake van een gezagsvergouding.
Wanneer aan willekeurig 2 van de drie regels voldaan is wordt aangenomen, dat aan de derde regel voldaan is.

Wanneer er betaald wordt én er sprake is van een gezagsverhouding wordt werknemerschap dus aangenomen. Geen BTW, maar loondienst dus.

Tot dusverre gold de regeling, dat een ZZPer als zodanig beschouwd wordt als hij/zij minder dan 50% van het werk in één jaar voor één opdrachtgever verricht.
Bij meer dan 50 % kan de opdrachtgever inhoudingsplichtig worden.

Laatst las ik dat er sprake zou zijn van een afspraak tussen de belastingdienst en Post NL, dat dit voor Post NL niet opgaat.( de pakketbezorgers)

Kortom: vanuit het perspectief van de ZZPer maakt de belastingdienst er een soepje van.
Louk Geplaatst: maandag 18 Februari 2013 14:49
En wat nu met de BTW indien men als ZZP-er werkt als ondernemer bij een thuiszorg organisatie?
Bij elke client op de route vragen om zijn CIZ-indicatie?
Wie het weet mag het zeggen!
Emile & Mireille Geplaatst: maandag 18 Februari 2013 17:30
En dit zal dus gaan betekenen, dat je dus 21% duurder moet worden, iets waar je dus niets voor terugkrijgt maar wat de ontvanger wel moet betalen. En die regel zal echt wel overal gaan gelden straks, kan ik straks de rekening bij mijn PGB klanten en particulieren 1/5 deel verhogen ze zien mij aan komen. Tevens heb ik particulieren zonder indicatie. Het betekend dus dat straks praktisch elke instantie zo langzamerhand weet wat er met jouw gezondheid of gezin aan de hand is. Had al eerder gezegd, dat als je straks bij WMO moet aankloppen voor zorg, je daar ook informatie achterlaat bij die personen uit je straat die daar toevallig werken. Iets wat je misschien niet wil dat ze dit weten. Verzekeraars zullen straks echt polissen gaan weigeren aan bepaalde groepen enz, enz... en wat dacht je van alle lijntjes tussen verzekeraars, banken e.d. Maar goed dit is eigenlijk niet voor deze rubriek.
Pim Geplaatst: maandag 18 Februari 2013 21:11
Beste Louk,

Als je werkt op een route werk je dan in een instellingsverband? Dien je namelijk protocollen en overdrachten te volgen van de instelling waarvoor je werkt?
Als dat zo is moet je 21% btw afdragen. Anders ben je vrijgesteld, mits je de indicaties van de klanten kan overleggen.
Zie daar het spagaat waar je als ondernemer in komt te zitten.

Tegelijkertijd raakt het verstrekken van de indicaties direct aan je beroepsgeheim. Ik ben van mening dat ik zulke persoonlijke informatie niet MAG delen met een belastinginspecteur tenzij hier een zeer gewichtige reden voor is. En een hoog of laag belastingtarief is geen gewichtige reden.

Ik heb er over gebeld met de belastingdienst en deze hebben mij gezegd hierover een schriftelijke uitspraak aan te vragen bij de belastinginspecteur van het betreffende regionale kantoor waar je werkzaam bent.

Een zeer omslachtige methode lijkt mij. Het is echt heel stuk ingewikkelder geworden.

@Emile,
Het verstrekken van de indicaties hoeft u enkel te doen aan ondernemers en instellingen (deze vragen er overigens standaard om) Mensen in loondienst werken onder uw verantwoordelijkheid en hebben deze informatie dus niet nodig.
Het laatste woord in deze materie is zeker nog niet gesproken.
Met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare
Judith Geplaatst: donderdag 21 Februari 2013 13:49
Maar, wat hebben we eraan als we een indicatiebesluit in de administratie opnemen dat we niet aan de belastingdienst mogen laten zien omdat we getekend hebben voor geheimhouding?
Margreet Geplaatst: donderdag 21 Februari 2013 14:57
Hoe zit het met pgb klanten moet je daar nu wel of geen btw op de factuur voor gaan rekenen
Geplaatst: donderdag 21 Februari 2013 16:16
De stand van zaken in deze discussie is, dat dit wel moet als je een contract met een ziekenhuis hebt.
Zo niet dan lijkt het wijs en veilig een copie van de indicatie WMO en/of AWBZ te bewaren en dat je alleen zorg verleent, waarvoor
de opdrachtgever is geïndiceerd;. in dat geval geen BTW.
( leuker kan ik het niet maken! )
Pim Geplaatst: donderdag 21 Februari 2013 18:02
Beste Judith,

Ik ben nog druk aan het uitzoeken voor mezelf hoe daar de vork van in de steel zit, en ondertussen is er ook mede namens ZZP-Nederland een brief uitgegaan waarin het ministerie word opgeroepen de regels van BTW hierover opnieuw te herzien.
http://www.zzp-nederland.nl/nieuws/51266-zzp-zorg-btw

Het is een duivels dilemma waar je als ondernemer voor staat als je boekencontrole krijgt. Je zal dit waarschijnlijk moeten aanvechten maar ik heb geen enkel idee of het gaat houden voor een rechtbank. Je beroepsgeheim schenden en je bent binnen no-time zonder klanten, je beroepsgeheim vasthouden en je gaat voor 21% BTW het schip in als je een vasthoudende belastinginspecteur hebt.

De belastingdienst controleert maar zeer beperkt, maar het kan zomaar zijn dat er morgen iemand op de stoep staat (gaat overigens bijna altijd aangekondigd).

Ik hoop er duidelijkheid over te krijgen. Tot dat moment zal je het schriftelijk moeten voorleggen aan je belastinginspecteur als je inderdaad routes loopt via een bemiddelingsbureau en zou ik de indicatiestellingen wel in je dossier houden.
Een proefproces zou misschien helderheid in deze materie kunnen schijnen. Ik zelf ben echter niet bereid daar voor het proefkonijn te zijn.

Wat ik me nu zit te bedenken is dat je een tussenweg kan vinden door een volledig kopie te bewaren, en bij controle een exemplaar te overhandigen waarin alleen duidelijk word dat de persoon die jij begeleid/ verzorgt/ verpleegt (heb) een indicatie heeft, waarbij alle details zoals hoogte van de indicatie en basis waarop deze is gesteld niet zichtbaar zijn, maar wel tenaamstelling, dat het een indicatiestelling is, en tijdstip van afgifte (zodat inzichtelijk is dat de indicatie er was toen jij hulp verleende) .

@Margreet,
Zoals je hebt kunnen lezen in de bovenstaande antwoorden en informatie is het zo dat je in principe geen btw betaald over klanten waarvan je kan aantonen dat ze een indicatie voor de AWBZ of WMO hebben en die een directe relatie hebben met jou bedrijf, en waar jij direct aan factureert.
Als je werkt bij een ziekenhuis of bij een instelling moet je echter 21% BTW betalen omdat je werkt voor het ziekenhuis of de instelling, en niet direct voor de klant (is het verhaal van de belastingdienst)

Dat je klanten zelf bedient en daardoor geen BTW hoeft af te dragen is iets wat al heel lang zo is, maar je moet de indicatiestelling ook nu kunnen aantonen. Vanwege je beroepsgeheim mag je de indicatie met alle privacy gevoelige gegevens niet verstrekken aan de belastingdienst. Zoals hierboven beschreven vermoed ik dat een optie is om aan het beroepsgeheim als ook de eisen van de belastingdienst te kunnen voldoen om de indicatiestelling middels een kopie met veel blanco te maken. Het moet dan duidelijk zijn dat het om een indicatiestelling gaat, op welke naam deze is en dat het voor aanvang van de hulpverlening of tijdens de hulpverlening actief was.
Met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare
Geplaatst: zondag 24 Februari 2013 11:44
Ik ben een budgethouder.
Ik zou het privacy schending vinden als ik aan al mijn zorgverleners
inzage en een kopieën moet gaan verschaffen
van mijn indicactie en/of mijn toekenningsbesluit van het zorgkantoor.

Ik zou dan pleiten dat het CIZ en/of het zorgkantoor een extra verklaring mee stuurt waarin staat dat ik een zorg toegekend heb gekregen
en dit mag inkopen in de vorm van PGB
Lucy Geplaatst: zondag 24 Februari 2013 16:42
Beste Pim,

Ik ben werkzaam als ZZP-er ( huishoudelijke hulp en ondersteuning en begeleiding) WMO en AWBZ. Ik heb gelezen op de site van de Belastingdienst
over de 21% BTW heffing. Als ik het goed begrepen heb vallen mijn werkzaamheden onder vrijgestelde diensten.

Is dit waar?
Graag een reactie!!!!
Ik ben erg ongerust, Lucy van de Burgt.
Pim Geplaatst: dinsdag 26 Februari 2013 20:59
Beste Marga,

Als het goed is gaat u een goede relatie opbouwen met uw hulpverleners. Zij hebben beroepsgeheim. Het is bovendien een vast onderdeel van de intake bij instellingen dat een indicatiestelling overlegd moet worden voordat zorg gestart kan worden. Voor ondernemers zou dit feitelijk ook zo moeten zijn, maar gebeurd (te) vaak niet.

Beste Lucy,

De diensten als u deze verzorgt voor mensen met een indicatie voor WMO en/ of AWBZ zijn BTW vrijgesteld (de indicatiestelling moet u kunnen aantonen als de belastingdienst daar om vraagt bij boekencontrole, u MOET een administratie bijhouden hiervan en dit 7 jaar bewaren!)
Zoals hierboven beschreven denk ik (maar geef geen zekerheid) dat een exemplaar waarbij datum, te naam stelling en duidelijkheid dat het hier een brief over indicatiestelling betreft afdoende moet zijn. U mag vanwege beroepsgeheim GEEN informatie delen over wat mensen die u helpt mankeert. Dus zal u dat zelf onleesbaar moeten maken (bijvoorbeeld door een kopie te maken waarin deze delen niet meer leesbaar zijn).
Ik weet niet of dat geaccepteerd gaat worden door een belastinginspecteur. Daarover kunt u alleen duidelijkheid krijgen door deze vraag schriftelijk aan hen voor te leggen.
Met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare
Geplaatst: donderdag 28 Februari 2013 14:19
Het gaat om de aanspraak op zorg, dus is betrokkene geindiceerd voor pers verzorging, begeleiding of verpleging? Hoeveel uur is niet van belang.
De grondslag is daarbij niet van belang en daar wringt met name de schoen m.b.t. de privacy. In de grondslag staat of het om psychiatrische, verstandelijke en/of lichamelijke problematiek gaat.
Uitblinkers Geplaatst: dinsdag 05 Maart 2013 11:28
@ Marga en Pim: Als zzp-er ben ik niet van plan om indicaties te laten zien aan de belastinginspecteur. Ik vind dit directe privacyschending vanuit mijn beroepsethos kan ik daar niet aan meedoen. Daarnaast vind ik: het pgb is bedoeld voor clienten om zoveel mogelijk eigen regie te houden. Ik vind niet dat ze hun indicaties met mij hoeven te delen. Ik heb ze dan ook niet, alleen als dit direct nodig was omdat een client ergens hulp bij wilde. Zo hoort het ook bij het PGB vind ik.
De belastingdienst heeft andere wegen om aan dezelfde informatie te komen, bijv via het CAK. Laat ze dat dan maar doen; dan hoef ik de privacy niet te schenden en ook geen indicaties van clienten te eisen.
Ik kan me niet voorstellen dat een rechtbank de belastingdienst gelijk geeft als ze dit eisen.

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.