1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

logeeropvang in wat voor "bedrijfsvorm"?

Auteur Bericht
Anne Geplaatst: maandag 29 Januari 2007 09:03
Ik ben zzp'er. Werk via PGB voor mijn eigen zoon, daarnaast als freelancer voor andere PGB houders en misschien ga ik binnenkort ook als gastouder aan de slag.
Nu heb ik ook het idee opgevat om een logeeropvang te gaan realiseren. Dat kan ik niet in mijn eentje, dus ga ik daarin samenwerken met een aantal freelancers. Ik zal dan degene zijn die de organisatie, coordinatie, administratie en contacten met ouders en werving gaat doen, de andere freelancers gaan meewerken hierin als begeleiders tijdens de weekenden.
Mijn vraag is nu eigenlijk in welke vorm je dit moet gieten, zodat ik niet ineens gezien word als werkgever van die andere freelancers en allerlei werkgeverslasten moet gaan afdragen? Wie heeft ervaring? Giet je het in een Stichting, een maatschap of weer iets heel anders???
Geplaatst: maandag 29 Januari 2007 14:36
in welke vorm je het giet heeft niks te maken met de medewerkers. dat is alleen voor je eigen belasting en starterskosten interesant. een stichting daar hebben wij voor gekozen heeft als voordeel dat je subsidie,s kunt aanvragen, daar in tegen heb je een vrijwillig bestuur nodig en mag je geen winst maken. als er mensen van de inkomsten onder jou logeer initiatief werken zijn ze bij jou in dienst! wij wilden eerst ook freelancer inhuren via een bemiddelingsbureau. dat is een optie! maar de prijs voor een medewerker was dan wel direct 5 euro meer per persoon! als ze zelf freelancer zijn, moeten ze meerdere opdrachtgevers hebben en moet je hun bruto uitbetalen. het is gewoon in nederland een groot risico om medewerkers bij je te laten werken! dan is het grootste uitgaven bron bij je logeeractiviteiten en de plicht om na 3 keer een contract een verplicht vast contract! het is voor ons als werkgevers een risico voor potentiele medewerkers een kans op zekerheid. want dat is ook altijd prettig! wij hebben 1x een half jaar contract nu 2x een jaar en dan is het verplicht voor onbepaalde tijd of voor een half jaar er uit! het risico wat elke werkgever heeft! maar zoals wij nu werken is er niet gebrek aan werk maar eerder teveel aanbod!belangrijk om advies in tw winnen bij kvk, ondernemingsplan schrijven en een accountant. helemaal als je met medewerkers wil werken.
Logeren met je PGB Geplaatst: maandag 06 Augustus 2007 23:40
hoi zonne


het is al even geleden dat je dit berichtje hebt geplaatst maar wil toch nog graag even reageren.
Ik vroeg mij af hoever je nu bent met het opstarten van de logeeropvang.
Ook ik heb het idee om logeeropvang te gaan bieden ik ben in jan als freelance verpleegkundige begonnen en heb erg veel werk. Toch lijkt het me leuk om 1 weekend per maand logeeropvang te bieden in bijv. een vakantiepark het is dus heel kleinschalig van opzet. Het gaat om 4 kinderen per weekend en twee man begeleiding.
Ik kan erg weinig vinden op internet over de wet en regelgeving hierover. Ik vroeg mij af of jij hier iets van weet. Er zullen toch wel eisen aan gesteld worden of kan iedereen dit beginnen?
Ik hoop iets van je te horen en veel succes met je bedrijfje

groetjes sabine
Geplaatst: dinsdag 07 Augustus 2007 16:23
wat betreft de werkzaamheden blijft het geld uit pgb, dus daar zijn geen eisen aan verbonden behalve de redelijke kwaliteit die de ouders mogen verwachten en dus ook daar op selecteren. Maar je maakt nu een afweging om het met meerdere mensen aan te bieden en dat lukt je niet om ouders een logeerweekend aan te bieden zonder dat jij dat als organisator je als werkgever opoffert! je kunt niet met freelancers de zekerheid bieden dat ze altijd zeker van hun regelmatige logeerpartij als jij de anderen niet in dienst neemt. en de ouders moeten ook niet met elk van de medewerkers apart een contract af moeten sluiten. je kan ze dus 2x een jaar contract aanbieden maar daarna moet je ze in dienst nemen. Dat is een hele verantwoordelijkheid maar ook geweldig leuk!
Logeren met je PGB Geplaatst: dinsdag 07 Augustus 2007 22:12
hoi sharedan

bedankt voor je snelle reactie.
Mijn bedoeling is om dit samen met mijn man te gaan doen in principe zou ik hem dan als vrijwilliger kunnen aanstellen. Ook heb ik daarnaast mijn zus nog op de achtergrond die activiteitenbegeleidster is. Zij kan dan bij ziekte of wanneer extra begeleiding noodzakelijk is invallen.

groetjes sabine
Geplaatst: vrijdag 10 Augustus 2007 14:04
Hallo Sabine,
Ik las net je bericht op PZN net en wil even reageren. Ik ben vorig jaar een bedrijf begonnen en heb reeds 65 begeleiders in dienst die alleen ob en ab begeleiding bieden aan ongeveer 70 kinderen. Wij starten in oktober met logeerweekenden voor onze kinderen en ik verbaas mij enigszins over je vragen.
Het bieden van logeerweekenden bestaat uit Tijdelijk verblijf en OB dagdelen. Je gaat met ouders dus een contract aan met een freelancer met tijdelijke verblijf en OB aangekruist. Vervolgens huur je een accomodatie, huur je evt begeleiders in en factuur je de weekenden aan de klanten. Let wel op dat je een aparte bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering moet afsluiten.
Het valt mij op dat heel veel mensen heel goede ideeen hebben, maar erg weinig weten/onderzoeken voordat ze starten. Daarnaast is echt opvallend dat veel mensen hetzelfde doen. Als ondernemer moet je jezelf echt afvragen, waarom zouden mensen met mij op weekend willen, wat maakt mij uniek, hoe kunnen ouders mij vinden, enz. Dus marketing is erg belangrijk, omdat je klanten nodig hebt. Als je eenmaal klanten hebt, en je levert goede zorg komt de rest goed. Wij krijgen regelmatig 10 nieuwe aanmeldingen van kinderen per week met 0 advertenties. Gewoon via via en een unieke manier van begeleiding.
Heel erg veel succes en denk vooral aan je marketing.....
Gr Erik
Geplaatst: vrijdag 10 Augustus 2007 15:15
Beste Erik, wij hebben inmiddels met ons logeerhuis ook de eerste mensen na 2 jaar in dienst. maar 2 jaar geleden had ik nog geen flauw benul van hoe het zou lopen, en ook niet wat ik nou van mijn mensen moest verwachten en welke mensen geschikt zouden zijn. en daarnaast is een baan aanbieden nog al wat! het is de duurste "investering"in je bedrijf. vast contract is meer dan een bruto salaris. het is ook personeelsfeestjes, kerstpakketten en curcussen en vergaderen... en dat maakt het niet goedkoper. en vooral je komt niet zomaar van iemand af. ik heb zelf ook gekozen voor vast personeel maar ik ben meerdere malen gewaarschuwd om GEEN personeel in dienst te nemen: als er 1 zich misdraagt en jij wil hem ontslaan kan dat je hele bedrijf financieel kapot kan gaan. dus de gedachte om iemand niet aan te nemen maar freelance te werken vindt ik totaal niet vreemd. maar als je er gaandeweg vertrouwen in krijgt is het een stijl van werken die de kwaliteit en betrokkenheid en kwantiteit sterk verbetert. maar de risico,s zijn niet klein. pgb geld is nog steeds een wankele basis...

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.