1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

dagopvang beginnen

Auteur Bericht
Zorgboerderij De Leemberg Geplaatst: donderdag 31 Januari 2013 13:17
ik wil al een tijdje een kleinschalige dagopvang beginnen voor 3 tot 4 deelnemers met een verstandelijke beperking per dag.
Dit wil ik thuis doen, ik woon vrijstaand met paarden ,kippen e.d.
Ik werk voor een grote stichting als persoonlijk begeleider in een andere regio dus daar kan ik niet aankloppen voor samenwerking. Ik ben wel van plan om dit met verschillende stichtingen en de gemeente in mijn woonomgeving te doen. Nu vraag ik me alleen nog af, als ik een onderaannemingscontract zou krijgen, moet ik me dan inschrijven bij de kvk en welke rechtsvorm ? ik zie door de bomen het bos niet meer..... en is het handig om dit voordat ik contact opneem met de stichtingen te doen ? hoe krijg ik clienten als er geen samenwerking met een grote andere partij is ? ik hoop dat jullie mij weer iets verder op weg kunnen helpen.
M.C.T Geplaatst: donderdag 31 Januari 2013 13:30
Wat je doet is eigenlijk begeleiding groep en die gaat naar de gemeente.
Instellingen, die dat als ZIN doen breken hun hoofd over de vraag hoe dat gaat als de gemeente de bekostiging moet overnemen. De kans is groot dat er in deze tak van sport flinke klappen gaan vallen.
M.i. opereer je in een krimpende markt.

Je toekomstige cliënten zijn thuiswonende cliënten met een ZZP, dus zeer verzorgingsbehoeftig.
Zij krijgen in de toekomst nog wel een PGB.
Je zult dan ook voor hun vervoer moeten zorgen.

Een tendens nu is, dat dagvoorzieningen proberen begeleiding groep om te zetten in behandeling groep.
Dat laatste kan alleen met ZIN.
Op deze site lees ik, dat zorgkantoren zelfstandige zorgverleners contracteren.
Informeer hier verder naar, wellicht kan dit in de toekomst ook voor cliënten met
een hoge verzorgingsbehoefte.

Met betrekking tot inschrijving bij de KVK kan de KVK advies geven:
ZZPer( dat is dus als je geen personeel gaat aantrekken) VOF, Stichting of BV.
In het laatste geval moet je eerst geld in je BV investeren.
Pim Geplaatst: donderdag 31 Januari 2013 15:56
Mevrouw Wehkamp is begrijpelijkerwijs niet op de hoogte van alle details in deze, maar de vork zit iets anders in de steel.

Het is mogelijk een onderaannemer te worden. U dient dit te doen als onderneming en daarmee moet u zijn ingeschreven bij de kamer van koophandel. U kunt dat doen als eenmanszaak, bv of (na formele weg via een notaris) in de rechtsvorm stichting (wat ik niet zou aanraden)
Het is op dit moment zeer zeer twijfelachtig of welke vorm van onder aannemer schap mogelijk is. De hoofdaannemer blijft namelijk volledig verantwoordelijk voor geleverde zorg en de onderaannemer moet aan gelijke voorwaarden voldoen voor geleverde zorg. Ik acht de kans zeer klein dat instellingen hier hun vingers aan willen branden. Het pakket van eisen voor instellingen is fors.

Het gestelde dat mevrouw Wehkamp over een mogelijke BV, is onjuist. U kunt niet zomaar een BV oprichten en dan via die constructie zorg in natura gaan leveren. Dezelfde eisen gelden, alleen de rechtsvorm is iets anders. Inschrijving voor contracteerruimte in ZiN is rond oktober dit jaar voor 2014, eerder is er niets mogelijk. Het kost bovendien een flinke investering om een BV op te richten en is mijns inziens zeker gezien de zeer beperkte omvang niet wijs. Ik ben echter niet onderlegd in juridische en fiscale constructies, dus daarover kan ik verder geen advies geven.
Contracteerruimte verkrijgen als kleine ondernemer is een hele operatie en zal u slechts een kleine kans geven om mogelijk contracteerruimte te verkrijgen. Er zijn vele bestaande organisaties welke het geprobeerd hebben, ik ken slechts een handjevol welke daar ook succes in hebben geboekt.

Als u zou willen meedoen met de proef voor Zorg in Natura voor kleine ondernemers voor 2013 bent u te laat. De inschrijving daarvan eindigt vandaag. Het is onmogelijk nu nog aan de voorwaarden te voldoen.

Daarbij is het leveren van Zorg in Natura via deze proef uitsluitend voorbehouden aan ondernemers die hun hoofdaandeel van zorg leveren als verpleegkundig of verzorgende handelingen, niet voor ondernemers die begeleiding groep voornamelijk gaan verzorgen.

De situatie daarbij is nu zo dat per 2015 de begeleiding groep overgaat naar de gemeente, er niet duidelijk is OF er budget voor word overgeheveld en per 2014 stopt deze vorm van zorg vanuit de AWBZ. De staatssecretaris moet nog duidelijkheid verschaffen hoe hij de leemte gaat opvullen, hoe de verdere invulling is en wat het precieze budget is waar de gemeenten mee kunnen gaan werken. Verdere details zijn ook onbekend en daar is het nu al meer dan 6 maanden op wachten (3 maanden langer dan beloofd, en het ziet er naar uit dat het nog even op zich laat wachten).

Het zijn zeer onzekere tijden. Wel is het zo dat vanaf 2013 mensen met een lichte tot matige zorgzwaarte steeds meer in reguliere woningen moeten gaan wonen, zorg zwaarte pakket 1 tot en met 4 worden vanaf dit jaar tot 2016 langzaam maar zeker gedwongen om uit instellingen te verhuizen. Dit jaar alleen voor nieuwe aanmeldingen, volgend jaar komen ook bestaande situaties ten einde. Het is wel terecht dat mevrouw Wehkamp stelt dat er in den lande organisaties proberen hun contracteerruimte omgezet te krijgen van begeleiding groep naar behandeling ten einde in de AWBZ financiering te blijven.

Er liggen dus volop kansen, maar of dat nu ook het geval is in begeleiding groep durf ik te betwijfelen. Het is daarbij ook mijn verwachting dat na de geslaagde landelijke proef eind 2013 er duidelijkheid komt of kleine ondernemers (eindelijk) zorg in natura mogen gaan leveren. Er is door het ministerie uitdrukkelijk voor gekozen begeleiding niet tot de mogelijkheden in de proef op te nemen, ondanks veelvuldige pogingen hier de betreffende mensen op andere gedachten te brengen.
Hopelijk dat dit wat duidelijkheid schept.
Met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare
M.C.T Geplaatst: vrijdag 01 Februari 2013 12:26
"Daarbij is het leveren van Zorg in Natura via deze proef uitsluitend voorbehouden aan ondernemers die hun hoofdaandeel van zorg leveren als verpleegkundig of verzorgende handelingen, niet voor ondernemers die begeleiding groep voornamelijk gaan verzorgen."

Aangezien behandeling groep met name als die als functie geindiceerd is, naar verluidt, naar de ziektekostenverzering gaat, evenals verpleging, zou het kunnen zijn dat die functie in de toekomst ook vrij komt voor contractering.
Als eenmansbedrijfje lijkt het mij overigens bijna onmogelijk om aan de eisen te voldoen, die aan behandeling groep gesteld worden.
Zaken als fysio, ergo en persoonlijke verzorging moet je dan ook kunnen leveren uit de dagvergoeding.
Pim Geplaatst: vrijdag 01 Maart 2013 19:45
Mevrouw Wehkamp,

Ik kan u verzekeren dat de eisen voordat er een krachtige lobby was opgezet die uiteindelijk tot deze proef heeft geleid evenmin haalbaar waren voor kleine ondernemers.
Een greep uit deze eisen:
- Hebben van een raad van toezicht van minimaal drie personen welke niet actief betrokken zijn bij de dagelijkse leiding.
- Bieden van een volwaardige cliëntenraad, met jaarlijks verslag over het functioneren.
- Hebben van een kwaliteitscontrolesysteem en verbetersysteem met jaarlijkse audits.
- Hebben van protocollen om handelingen van een hoogwaardig niveau te krijgen (dat veel mensen de protocollen een sta in de weg vinden, wil niet zeggen dat ze geen functie en nut kunnen hebben)

Het heeft enorm veel tijd en energie gekost aan veel mensen om uiteindelijk door te laten dringen dat de tienduizenden zelfstandige zorgprofessionals en kleine ondernemingen in de zorg een grote meerwaarde bieden. De groep was tot dan toe nagenoeg onbekend bij beleidsmakers. Toch is in Nederland ongeveer 70% van de actieve ondernemingen welke bemenst worden door slechts 1 persoon (uiteraard is niet alles daarvan zorg). Deze grote groep blijkt zeer slecht vertegenwoordigt in lobby en opkomen voor hun belangen.

Fysiotherapie en Ergotherapie zijn behandelingen die worden vergoed vanuit de Zorgverzekeringswet. Daarvoor bestaan aparte vergoedingen die niet van begeleiding in groepsvorm tarieven betaald hoeven worden. Persoonlijke verzorging word doorgaans wel apart gefactureerd als iemand daar een bovengemiddelde zorgvraag voor heeft. Het systeem om dat te factureren is echter een draak van een systeem waar ook mede door deze lobby eens goed naar gekeken is of dat niet vereenvoudigt kon worden. Helaas is de praktijk niet zo vlot als de theorie zou willen dicteren.

Begeleiding groep gaat overigens net als begeleiding individueel en verzorging over naar de gemeenten. Alleen verpleging en indicaties waarbij een verblijf in instelling noodzakelijk is indien de zorg niet thuis geleverd kan worden blijven binnen de AWBZ vallen.
Met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.