1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

PGB en minderjarig kind.

Auteur Bericht
Geplaatst: zaterdag 27 Januari 2007 00:36
:roll: Oke, om zeker te zijn dat ik het goed begrijp!
Ik ben gevolmachtigde voor het PGB ( ondersteunende begeleiding en tijdelijk verblijf) voor mijn dochtertje van 6.
Als ik het goed begrijp mag ik dus mijzelf in dienst nemen voor haar?
Zij heeft epilepsie, een motorische stoornis, taalproblemen, en gedragsproblemen t.g.v. meerdere hersenbeschadigingen (corticale tubers) Ook heeft ze een veneus angioom. Ze zijn nu aan het onderzoeken of ze soms de ziekte Tubereuse Sclerose heeft. Door haar gedragsproblemen (dus ook aanpassing-en gewenningsproblemen) en haar nog steeds veelvuldige bezoeken aan het ziekenhuis kan ik dus niet buitenshuis gaan werken, wil het ook niet i.v.m. haar ziekte. Maar net als menig ander in Nl ben ik het wel genoodzaakt. Mijn man is vrachtwagenchauffeur dus nooit thuis (en ondanks wat iedereen denkt is dat echt niet een wereldsalaris doordat veel van zijn overuren direct naar de belasting gaan :evil: ) Heb dus drie kleine opgroeiende kinderen, veel kosten voor ziekte maar doordat dan mijn man zijn overuren WEL meetellen, een hoge aftrekdrempel, en kosten van vroegere financiele verplichtingen. Als ik dus mijzelf in dienst mag nemen, heb ik dus toch inkomsten, en kan ik toch zelf voor haar blijven zorgen, ik heb ook gekozen voor PGB zodat ik zelf uit kan maken wie ik aanneem omdat mijn dochtertje niet tegen vreemde mensen en situaties kan. Nu gaat ze één weekend in de maand naar mijn moeder, en zelfs dat is iedere keer weer eerst de kat uit de boom kijken!
Dus graag uitleg en hoe dit aan te pakken dan.
Alvast bedankt! :D
Geplaatst: zaterdag 27 Januari 2007 09:29
Het is geen enkel probleem om jezelf in dienst te nemen, eerder logisch.
alleen wat aandachtspunten: denk er om dat je het geld van de aparte pgb rekening goed afschrijft van die rekening, want je moet waarschijnlijk aan het eind van het jaar mimimaal 35% belasting betalen. (zie belastingdienst.nl) daarnaast heb je geen recht op pensioen-opbouw en ww, of ziekte-uitkering mocht je zelf een periode niet kunnen.
dus in dat opzicht is het geen volwaardige baan: zodra om wat voor reden het pgb stopt houd het financieeel op! en als je ziek bent krijg je niet extra geld om een vervanger in te huren. En ik las dat je tijdelijk verblijf had, dan heb je aangegeven dat ze ook elders ook 1 dag a 2 per maand logeren gaat. dat zouden ze ook dan van je kunnen verwachten dat je dat dan ook doet. maar dat kan al, als ze 1x in de maand bij een familielid zou logeren en dat je daar 100 euro aan zou betalen dan kun je de rest van het totaalbedrag ook voor jezelf gebruiken. het totaalbedrag mag je helemaal zelf indelen en kun je volledig aan ondersteunende begeleiding besteden. (vrij in zorgfunctie) en volgens mij had je ook nog recht op verzorging gehad en mogelijk ook activerende begeleiding. dit zou je ook zelf kunnen gebruiken. activerende kun je trouwens ook beter uitbesteden, want hier moet je een eindverslag en een actieplan voor maken. heel gebruikelijk om jezelf als ouder in dienst te nemen! denk er alleen om dat je zelf ook rust krijgt en advies en ondersteuning voor haar, ipv alleen geld.
Geplaatst: zaterdag 27 Januari 2007 09:42
nog even over dat je vertelde dat ze eenkennig lijkt. dat zou een goed plan voor activerende begeleiding kunnen zijn. dat je dat aanvraagt, en dat diegene een training doet om zich vrijer met andere mensen te voelen en zich beter te kunnen handhaven met andere mensen dan de eigen. want het is een enge gedachte dat jij door pgb haar verzorgt en dat maakt haar wereld nog kleiner en daarmee het probleem op oudere leeftijd nog groter! mocht ze ooit naar het ziekenhuis voor langere tijd moeten of zelfstandigere worden dan ga jij in je oprecht verantwoordelijkheidsgevoel de mist in! jou zorg verantwoordelijk gaat jou dan zeker een depressie bezorgen dat is een groot risico!
dus denk ook aan jezelf, je eigen leven en vrijheid.Als jij niet gezond bent is nog erger dan als het kind wat heeft.
Geplaatst: zaterdag 27 Januari 2007 13:18
Oke, dus ik mag mezelf in dienst nemen, maar welke overeenkomst moet ik dan nemen? En gaan ze dan geen vragen stellen bij het zorgkantoor bij de verantwoording? Omdat ik én de beheerder PGB ben én werknemer van mijn dochter?
Trouwens ik krijg geen activerende begeleiding denk ik omdat ze 4 dagen per week van tot 16.00 en 1 dag tot 13.30 op speciaal onderwijs zit. bij dit speciale onderwijs krijgt ze trouwens alle medische begeleiding die ze nodig heeft, logopedie, fysiotherapie en psychologische begeleiding.
En ze gaat al 1 keer in de maand logeren bij haar oma.
Geplaatst: zaterdag 27 Januari 2007 20:18
Beste keldanjes,

De overeenkomst die je afsluit is een "overeenkomst van opdracht met inwonend familielid".
Het zorgkantoor doet er niet moeilijk over, ik ben al jaren vertegenwoordiger van mijn zoontjes PGB en werk sinds oktober 2006 ook zelf voor hem. Als je een partner hebt kun je die ook het budget laten beheren als je jezelf inhuurt, dan krijg je er zeker geen problemen mee. Ik ben zelf alleenstaande moeder, dus kan niemand anders het budget laten beheren, maar het MAG ook gewoon jezelf als ouder inhuren voor je kind (bij een herindicatie is het minder slim om dit te melden, omdat er dan (meestal ten onrechte) vanuit gegaan wordt dat je mantelzorger bent en het PGB dus niet nodig zou zijn, dus bij een herindicatie kun je het beter nniet noemen (is ook niet verplicht, het gaat daar om de zorg die NODIG is en niet hoe je die inzet).
Veel succes ermee! En mocht je nog meer willen weten over jezelf inhuren voor je kind, dan kunje ook op mijn website kijken, daar heb ik speciaal een pagina gewijd aan dit onderwerp: http://www.star-counseling.nl
Geplaatst: zaterdag 27 Januari 2007 20:29
Nog even een aanvulling: ik heb nog nooit gemerkt dat ze een indicatie afhielden omdat je wel als mantelzorger het zelfde zou kunnen doen! pgb geeft altijd bij indicatie al een pgb af voor de meer-zorg dan gebruikelijke zorg! dus het zou wel kunnen zijn dat ze vinden dat de zorg naar leeftijd minder zou kunnen. maar niet omdat het door de ouder wordt gegeven.en activerende begeleiding heeft niets met school te maken. ondersteunende en activerend is al een vaag begrip. maar activerend is een bepaalde periode dat je aan iets wil werken: leren koken, leren luisteren, leren vrije tijd zelf in te delen, leren om conflicten op te lossen, zelf aankleden, zelfstandig reizen. je kunt ab wel altijd blijven krijgen, mits je er een doel mee hebt. heeft niks met school te maken. maar wordt in principe niet door een therapeut gegeven maar wel hoog opgeleide pedagoog of activiteiten medewerker.
Geplaatst: zondag 28 Januari 2007 15:43
:D Oke bedankt voor jullie uitleg!
Geloof dat ik hier wel wat mee kan.

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.