1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Hoe start ik?

Auteur Bericht
Matthijs Geplaatst: woensdag 14 November 2012 10:35
Graag wil ik via Nationale Hulpgids mijzelf aanbieden voor huishoudelijke hulp en/of begeleiding. Echter ben ik vrij onbekend met hoe ik moet starten en wat er allemaal bij komt kijken.

In Januari ziet het er naar uit dat ik iemand ga begeleiden en daarbij ook hulp bied in het huishouden. Ik heb een bepaald uur-tarief gevraagd en zal dit verdiende geld gaan opgeven bij de belasting. Maar zijn er nog meer dingen die ik moet weten?

Wanneer moet ik mij inschrijven bij de KvK bijvoorbeeld? Als ik zzp'er ben maar heb ik dan eerst meer klanten nodig voor ik dit kan worden?

Voor mij heel wat onduidelijkheid dus, mijn vraag concreet is het onderwerp van dit bericht; Hoe start ik?

Ik hoop dat iemand mij wat meer informatie kan geven!
Alvast bedankt!

Mvg,


Matthijs Dijkstra
Pim Geplaatst: woensdag 14 November 2012 20:43
Beste Matthijs,

Waarschijnlijk heeft u, als ik uw profiel bekijk, slechts ervaring tot nu toe als medewerker in loondienst.
Dat is ook mogelijk om als zodanig te werk te gaan in het werken met mensen die zorg nodig hebben.

Als een particulier echter u inhuurt als zijnde in loondienst bij hen, en u werkt minder dan 4 dagen maximaal 8 uur per dag bij deze persoon, dan kunt u werken via de Regeling Dienstverlening aan Huis. Hier zijn speciale voorwaarden en regels aan verbonden. Zoek ze op en lees ze goed door. Vanwege deze voorwaarden is het nodig dat u een uurloon krijgt dat iets boven het loon uitkomt dat vergoed word voor mensen die werken bij een instelling. Let wel dat de CAO niet geld voor particulieren en deze dus niet verplicht zijn u volgens die richtlijnen te betalen. Voor huishoudelijke hulp zonder ervaring is een uurtarief tussen 10,05 euro per uur bruto (minimumloon voor 23 jaar en ouder) en 15 euro per uur bruto redelijk.

Omdat u geen enkele ervaring noch opleiding heeft die relevant is voor de zorg is begeleiding geven wel mogelijk, maar word u gezien als volledig onervaren en ongeschoold persoon in deze. Een uurloon voor begeleiding is daarmee vergelijkbaar met het tarief voor huishoudelijke hulp.

Als u in loondienst werkt bij mensen met een zorgvraag dan is inschrijven bij de Kamer van Koophandel niet nodig, sterker nog, is dat af te raden.

Als u echter gaat werken als ondernemer, MOET u inschrijven bij de KvK en zijn er eisen die er gesteld gaan worden aan de manier waarop u naar buiten zich kenbaar maakt, administratie en facturen. Een ondernemer kan een hoger uurtarief vragen. Maar een ondernemer loopt veel meer risico, heeft veel meer kosten en daarmee is niet gesteld dat een ondernemer meer verdient.

Het is daarnaast aan te raden u te abonneren op de gratis nieuwsbrieven van Zorgvisie en Handicap Nationaal als u meer te weten wilt komen wat er zoal speelt in zorgland. Beiden zijn uitstekende nieuwsbronnen voor de zorg. De eerste is commercieel, de tweede volledig gerund door vrijwilligers.

Verder kan ik u aanraden u te verdiepen in wat een PGB inhoudt, bijvoorbeeld door de site van Per Saldo, belangenvereniging voor PGB houders te raadplegen. Ook is het verstandig te kijken naar of u straks wilt worden uitbetaald met automatische verrekening van sociale lasten en belastingen (zogenaamde opt-in) of zonder. Er zijn namelijk best veel zorgvragers welke gebruik maken van de diensten van de Sociale VerzekeringsBank (SVB) die voor hun de gehele loonadministratie verzorgt en deze biedt de mogelijkheid om hier voor opt-in te kiezen. Let wel dat niet alle PGB houders deze mogelijkheid hebben omdat ze geen gebruik maken van de diensten van de SVB. Er zijn ook mensen die bewust niet voor opt-in kiezen vanwege fiscale voordelen die zij beter achteraf kunnen verrekenen omdat ze bij (veel) verschillende opdrachtgevers werken.

Een hoop informatie. Ik hoop dat u er wat mee kunt.
Met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare
Matthijs Geplaatst: donderdag 15 November 2012 15:27
Beste Pim,

Hartelijk dank voor uw reactie!
Het is inderdaad zo dat ik alleen nog maar in loondienst werkzaam ben geweest.
Voor mij is het geen probleem om dit ook op dit gebied voort te zetten.

Maar dan even heel concreet.
In januari ga ik dus iemand voor 2 weken (ca. 5 uur per dag) helpen en begeleiden. Dit ga ik dus in loondienst doen.
Wat moet ik doen zodat dit mogelijk is?
Is het mogelijk dat ik zelf een soort van contract op stel wat we beide ondertekenen? Maar is het dan ook de bedoeling dat ik loonstrookjes krijg van de hulpvrager i.v.m. de belasting?

Graag hoor ik van u!

Mvg,


Matthijs
M.C.T Geplaatst: vrijdag 16 November 2012 16:10
Als U dat op meer dan 3 dagen per week gaat doen komt U in loondienst van Uw opdrachtgever.
Het handigste is, dat Uw opdrachtgever zich inschrijft bij het servicebureau van de SVB en U daar inschrijft als werknemer.
Op de site van de SVVB kunt U conceptcontracten vinden.
De SVB verzorgt dan ook de loonstroken en de belastingzaken.

Wel een hoop werk voor twee weken, maar bij meer dan 3 dagen per week werk is dat een verplichting.

Is het voor minder dan 4 dagen per week, dan kun je ook een modelcontract van de SVB gebruiken.
Voor zo'n kort contract is het dan handiger om zelf te reserveren voor de belasting ( 40%) en het declaratieformulier te gebruiken uit de brochure PGB in
8 stappen, te vinden op de meeste sites van de zorgkantoren.

Als U aan begeleiding gaat doen kunt U op de sites van de zorgkantoren zien welke begeleiding uit het PGB betaald kan worden en wat niet.

Als U huishoudelijke hulp verleent mag dat alleen uit het PGB AWBZ als Uw opdrachtgever een ZZP indicatie heeft.
Zo niet dan hoort dit bij de gemeente thuis.

Het kan dus zijn dat Uw twee contracten moet afsluiten: Een voor begeleiding uit de AWBZ en een voor huishoudelijke hulp van de gemeente.
In het laatste geval doet de SVB alleen iets als de gemeente van opdrachtgever met de SVB een contract heeft.

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.