1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Vraag over VAR formulier

Auteur Bericht
Sander Geplaatst: dinsdag 23 Januari 2007 09:29
Hoi,

Ik werk bij een gezin waar ik ondersteunende begeleiding geeft aan een pleegkind.

Ik ben bezig om voor dit jaar een VAR verklaring aan te vragen. Er zijn echter een paar vragen waarbij ik geen flauw idee heb wat ik moet invullen. Wie kan mij helpen???
Het gaat om de volgende vragen:

1) Bent u verplicht alle aanwijzingen van uw opdrachtgever op te volgen bij het uitvoeren van de VAR werkzaamheden?

2) Houd u een boekhouding bij?*

* Ik hou wel bij hoeveel uur ik heb gewerkt e.d Aan het eind van elk jaar print ik daarvan een lijst uit die ik en de budgethouder ondertekenen. Maar noem je dat boekhouding?

Ik hoop dat iemand de antwoorden weet!

Groeten Sander
Nelleke Geplaatst: dinsdag 23 Januari 2007 16:20
Een VAR vraag je aan omdat jij of je werkgever duidelijkheid willen over jullie verhouding. Meestal is de bedoeling dat je een VAR 'winst uit onderneming' krijgt. (VAR-WUO) De vragen zijn gericht op hoe zelfstandig je opereert.
Is dit zo? Dan is het antwoord:


1) Bent u verplicht alle aanwijzingen van uw opdrachtgever op te volgen bij het uitvoeren van de VAR werkzaamheden? NEE

2) Houd u een boekhouding bij?* JA (ik zou toch maar een betere boekhouding bij gaan houden: gewerkte uren per maand en inkomsten per maand in Excel bv.)

Let op: het hebben van een VAR-WUO maakt je nog geen ondernemer! Het is alleen maar om je arbeidsrelatie duidelijk te krijgen.
Sander Geplaatst: woensdag 24 Januari 2007 11:16
Bedankt voor je reactie en uitleg.

Ik zie mezelf niet echt als ondernemer ofzo. Het is meer een soort bijbaantje.
De inkomsten van de VAR werkzaamheden worden beoordeeld als resultaat uit overige werkzaamheden (en dus niet winst uit onderneming)

Verandert dit iets in de antwoorden??

Bedankt voor je boekhoud-tip. Heb je wellicht een voorbeeld zodat ik kan zien wat een goede manier is?

gr Sander
Nelleke Geplaatst: donderdag 25 Januari 2007 10:00
Hoi Sander,

Ik weet niet zo goed waarom je een VAR aanvraagt, heeft je budgethouder erom gevraagd omdat je meer dan 3 dagen per week bij hem/haar werkt? Een VAR is niet verplicht om aan te vragen, maar het kan duidelijkheid scheppen in de arbeidsrelatie.

Je kunt de vragen naar waarheid invullen... zolang je drie dagen of minder per week bij de budgethouder werkt maakt het allemaal niets uit. Het wordt tricky wanneer je meer dan 3 dagen werkt: dan kan het zijn dat je budgethouder premies voor je af moet gaan dragen. Jij bent dan echter verzekerd van inkomen wanneer je ziek wordt bv.

Over boekhouding: dat hoeft niet uitgebreid te zijn, maar zorg ervoor dat je gewerkte uren, evt onkosten en inkomsten goed op een rijtje hebt staan.
Sander Geplaatst: donderdag 25 Januari 2007 11:19
Hoi Nelleke,

Toen ik begon werd mijn aangeraden om een VAR formulier aan te vragen, vandaar dat ik dat dus maar netjes doe. Ik werk maar 1 dagdeel in de week, dus het stelt niet zoveel voor. Daarom zijn die vragen soms wat lastig.

Nogmaals bedankt!

gr Sander

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.