1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

moeilijke doelgroep

Auteur Bericht
(verwijderd) Geplaatst: maandag 22 Januari 2007 22:38
hallo iedereen,

Ik werk met een "moeilijke" doelgroep jongens die gedragsproblematiek hebben, waardoor zij overlastgevend zijn voor hun omgeving.
Deze jongens hebben soms een detentie erop zitten met hier achteraan gekoppeld een AWBZ-indicatie. Gezien het feit dat deze jongens een "mindere" stoornis hebben hetgeen een verblijf in een intra-murale instelling ( na een evt. detentie) niet rechtvaardigd, komen zij weer in hun oorspronkelijke thuissituatie terecht. Met alle gevolgen van dien.
Ben net gestart om te onderzoeken of de begeleiding of activering aan deze jongens vanuit PGB geregeld zou kunnen worden. Echter een probleem is dat deze jongens niet instaat zijn om het werkgeversschap op zich te nemen. Het is zelfs goed mogelijk dat gelden voor bepaalde trainingen door hen "anders"gebruikt zouden kunnen gaan worden. :) . Moet het budget altijd via de hulpvrager lopen? Ook al is hij niet in staat zijn eigen zorg in te kopen vanwege het ontbreken van enig besef.??? Gaarne jullie reacties .
Taco Geplaatst: maandag 22 Januari 2007 22:55
Spijker mij er niet op vast, maar volgens mij kan een ander aangewezene de budgethouder worden van zulke jongens. Ik weet dat omdat ik via een bemiddelaar werk die budgetten beheert die toegekend zijn aan ouders met stoornissen, die zelf kinderen hebben met stoornissen. Hoe het precies zit weet ik niet, ik zal het eens vragen.
Taco
Geplaatst: dinsdag 23 Januari 2007 00:31
Een budgethouder die onder de 18 jaar is heeft zowiezo altijd een vertegenwoordiger die het budget beheert. In de meeste gevallen zal dit een ouder of voogd zijn, soms kan je ook iemand anders machtigen die het budget beheert.
Als de budgethouder ouder is dan 18 jaar en zelf niet in staat is het budget te beheren dan is het ook mogelijk om iemand te machtigen die als vertegenwoordiger voor de budgethouder gaat optreden. Bij machtiging moeten zowel budgethouder als vertegenwoordiger een overeenkomst tekenen.
Dan kan het nog zijn dat de budgethouder onder bewindvoering of curatele staat ofwel een mentor heeft. In dat geval is de vertegenwoordiger de bewindvoerder, de curator of de mentor. Hiertoe met men wel een uitspraak van de rechtbank hebben waarin dit officieel geregeld is. Het zorgkantoor kan hier namelijk om vragen.
Geplaatst: dinsdag 23 Januari 2007 07:05
Voor deze doelgroep zou ik aan de ene kant ook wel graag willen dat er meer mogelijk was met pgb. aan de andere kant merk ik dat als jij ,"cash"ziet als ouder of als client hoeveel geld er achter zorg zit is het gewoon een groot risico om met pgb deze doelgroep te helpen. bovendien denk ik zelf ook vaak: als je als client of ouder hiervan zelf het geld verdeelt en kiest wie naar wie dat geld toegaat, zul je jezelf toch echt niet in een lastige situatie brengen door een coachte kiezen die jou strak houd of jou iets verbied of jou leuke dingen ontneemt! bijna niemand die pgb heeft gaat hulp in kopen wat indruist tegen zijn gevoel: je zal gek wezen! pgb moet "lekker"voelen... ja toch? wie spendeert nou geld aan iemand die hem niet lief behandelt? dat is met huishoudelijke hulp en verzorging en tijdelijk verblijf logisch. maar weinig zullen advies en stipt-heid inkopen met een pgb. daarnaast als je een awbz erkenning zou hebben, zou ook de kwaliteit en de zekerheid deze doelgroep ten goede komen. deze moeilijke groep heeft absolute zekerheid en steun nodig en moet niet van mogelijke mindere kwaliteit zijn en moet ook zeker zijn dat het over 10 jaar nog draait, en niet zomaar morgen stopt.
hoe graag ik zelf ook zo zou werken!
Geplaatst: zondag 05 Augustus 2007 17:04
Hallo bccconsult, ik vraag me af of je deze moeilijke doelgroep nog begeleid en hoe je het georganiseerd hebt. Ik ben vorige maand gestart om deze doelgroep vanuit het PGB te begeleiden. Ik ben benieuwd.
Grt marc
Diana Geplaatst: dinsdag 14 Augustus 2007 14:21
Hallo,
Ik begeleid sinds februari'07 1 jongeman van 27 uit deze moeilijke doelgroep via PGB. Een bemiddelingsbureau heeft hem naar mij toeverwezen, op advies van de psychiater dat deze man ambulante begeleiding nodig heeft.
Hij is een jonge man die vanaf zijn 16e op zich zelf was aangewezen, tot zijn 26e bijna alleen maar in detentie heeft gezeten (dieftsla, drugshandel, vechtpartijen), en nu dus het rechte pad op wil gaan en blijven, maar de sociale en praktische vaardigheden ontbreken hem. Ik regel dus met hem de financien, aanvragen huur en zorgtoeslag, contacten met UWV, deurwaarder, stadsbank etc etc.
Het bemiddelingsbureau ontfermt zich over het zorgkantoor en verantwoording pgb-budgetten.
Ik ben een voorstander van dat alle jeugd die in residentiele instellingen verblijven, na hun 18e PGB kunnen krijgen, want ik werk daarnaast ook in de jeugdzog, en als ze 18 worden, houdt de hulpverlening op, en binnen een jaar zijn ze vaak terug gevallen omdat ze dan geen hulp meer krijgen. Terwijl ze dan echt nog wel gebaat zijn bij hulp op het gebied van zelfstandigheid.
Geplaatst: dinsdag 14 Augustus 2007 20:26
je hebt het dan wel over pgb maar in zekere zin ook niet! hij zelf heeft geen invloed op de uitgaven en op welke zorg en hoe en wat! dat vind ik aan de ene kant niet de inzet van het pgb (daar is natura zorg voor) aan de andere kant als je zo een paar mensen kan helpen, misschien zo nog niet zo gek!
Geplaatst: donderdag 16 Augustus 2007 08:27
Hoi dianadm. ik heb het bijna op dezelfde manier georganiseerd. echter zit er geen bemiddelingsbureau tussen, maar heb ik zelf een administratiekantoor gezocht om het budget te beheren.
ik ben het er ook mee eens dat dit in de basis niet de bedoeling is van het PGB, maar op deze manier heeft de client wel de mogelijkheid om zelf de hulpverlener te kiezen en niet het risico om het geld uit te geven aan artikelen waarvoor het zeker niet bedoelt is. :oops: :oops: :oops:
ik vind dat je gelijk hebt dat veel van dit soort jongeren ondersteuning nodig hebben. ze hebben vooral goede hulpverlening nodig. en vooral omdat ze al veel HV hebben/gehad hebben, een sluitende aanpak. of dat in de vorm van een PGB moet of via "in natura".........maakt mij niet zo veel uit. als het maar gebeurt. mijn ervaring is dat de grote AWBZ instellingen niet toegerust zijn voor deze doelgroep.......
grt marc

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.