1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

uurloon zorginstelling

Auteur Bericht
Ruud Geplaatst: zaterdag 28 April 2012 22:45
valt mij op dat uurlonen van zorginstellingen zo hoog zijn € 60,60.
de vraag reist mij zijn zzp niet goedkoper met € 35.00
dit vragende omdat ik dit om mij heen zie gebeuren en de zzp niet goed word beloond,zoal s € 12,50 per uur.
Geplaatst: maandag 30 April 2012 10:28
Op de PGB markt heerst de wet van vraag en aanbod.
Instellingen brengen alle loonkosten in rekening van vaste krachten met inbegrip van bijv. het risico, dat ze bij ziekte twee jaar loon moeten doorbetalen.
Dat risico dragen ZZPers zelf terwijl zij dat risico niet (geheel) in hun tarieven
(kunnen) verwerken.
Bovendien hebben AWBZ-erkende instellingen toch wel werk, aangezien zij nauwelijks hoeven te concurreren.
Ruud Geplaatst: maandag 30 April 2012 11:38
Een vraag en aanbod is goed,maar in deze tijd van bezuinigen.
kunnen de prijzen toch wel omlaag,om meer mensen aan werk te kunnen houden.
zoals lasten minder worden dan kunnen inkomsten toch ook minder.
Pim Geplaatst: maandag 30 April 2012 16:46
Beste Ruud,

In theorie heeft u gelijk.
Het is echter de praktijk dat mensen niet snel met minder inkomen genoegen zullen nemen voor hetzelfde werk en dat is een puur menselijke eigenschap.

Daarnaast zijn de instellingen aan heel veel regels gebonden en mogen ze zelfs geen cliënten die binnen hun doelgroep vallen weigeren. Doen ze dat wel dan krijgen ze een aanwijzing en/ of verliezen ze hun contracteerruimte.

Een instelling heeft daarbij ook niet echt een prikkel om efficiënter te gaan werken (dus minder uren voor een cliënt in te zetten en meer eigen verantwoordelijkheid en zelfredzaamheid te stimuleren).

Het grote struikelblok waar op dit moment nogal over gesproken word is ook dat er per cliënt een budgetruimte is welke door sommige prijsvechters volledig volgemaakt word, terwijl duurdere organisaties vaak ruimte overhouden (en uiteindelijk dus flink goedkoper zijn). Er word veel op verzonnen om te sturen op kosten maar er is nog geen gouden ei gevonden waardoor iedereen echt gestimuleerd word zo effectief/ efficiënt mogelijk met de middelen om te gaan. Het maximumtarief is indertijd ingesteld omdat er vanuit diverse partijen echt heel hoge tarieven gerekend werden.

Gezien het feit dat er op dit moment zoveel onrust is op de zorgmarkt zijn er bovendien veel ondernemers die helemaal niet bereid zijn minder uren te schrijven als de klant zou toekunnen met minder (overigens zijn er ook velen die dat wel doen). Eenvoudigweg omdat die uren ook het inkomen van het personeel en de ondernemer bepalen, wat regelmatig toch al onder druk staat.

Het is daarmee een best taaie materie waarin veel belangen meespelen en waarover al heel vaak word gesproken en nagedacht.

Even ingaand op de hoge uurtarieven van instellingen.
Hierin zitten naast directe kosten van personeel dat de cliënt direct helpt, vaak ook overhead in van personeelsadministratie, cliënten administratie, onderhoud/ afschrijving van gebouwen, meubilair, gebruiksartikelen, enzovoort.
Met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare
Ruud Geplaatst: dinsdag 01 Mei 2012 08:37
Bericht gelezen en erg duidelijk,maar zo ik zie betreur ik op dit moment dat er meer kosten worden gerekend ,en dat clienten door dit syteem minder hulp hebben en zie ik de welvaart bij instanties maar stijgen.
hulp is bedoeld toch om met zorg de medemens te helpen,en wat we zien is dat er een groep zich toch rijk rekend.
Geld is van de gemeenschap,en dit moet goed besteed worden.
denk persoonlijk dat wij toch moeten minderen,en vooral zij die alles denk ik ruimschoots kunnen betalen.
op dit moment is er een groep,die niets heeft te besteden,en dit word alleen maar erger.
En in dit land met onze vrije gedachte,kan het ook anders.
W Geplaatst: dinsdag 01 Mei 2012 11:43
Een pgb houder moet het doen met het budget wat hij / zij krijgt. Ik weet niet waar je een uurloon van 35 vandaan haalt, maar met mijn budget kan ik dat onmogelijk betalen. Misschien zijn er gemeentes die een pgb houder meer betalen, maar ik kom meer in de buurt van 12,50 per uur.
Geplaatst: dinsdag 01 Mei 2012 16:48
"Misschien zijn er gemeentes die een pgb houder meer betalen, maar ik kom meer in de buurt van 12,50 per uur."

Bij dit onderwerp lopen de tarieven van Wmo en AWBZ door elkaar.
Bij gemeentes gaat het over huishoudelijke hulp, waarvoor de hulpvrager €20.- per uur krijgt of minder.
Bij de AWBZ is dat meer voor begeleiding, verpleging en persoonlijke verzorging.
Pim Geplaatst: dinsdag 01 Mei 2012 21:20
Beste W,

Aantoonbaar is 20 euro per uur te weinig als vergoeding voor huishoudelijke hulp voor zelfstandig ondernemers welke netjes aan alle regels voldoen.
Met 12,50 euro kunt u dus alleen mensen vinden die niet willen voldoen aan alle regels en/ of dit doen als een bijbaantje of student zijn.
Er gaan geluiden op dat er met minimum tarieven gewerkt gaat worden in de toekomst, om extreme situaties waarin gemeenten bewust veel te lage tarieven hanteren uit te sluiten. Het laatste woord daarover is nog niet gezegd.

Er zijn echter ook gemeentes waar de tarieven wel redelijk zijn (en zelfs boven de 23 euro per uur uitkomen voor HH1, wat een kostendekkend tarief is volgens onafhankelijke onderzoeksbureaus).

Dat u minder krijgt per uur is iets wat u helaas moet zien aan te kaarten bij de gemeente of de WMO participatieraad in uw gemeente. Alleen die kunnen daar blijvend een verandering in treffen of dit vaak genoeg aankaarten dat er iets in veranderd.
Met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare
Riet Geplaatst: donderdag 03 Mei 2012 18:24
Ik ben zzp ér in de 24 uur zorg en ik vraag 25.00 euro per uur.en daar gaat voor mij zelf 40 % vanaf dus wat houd ik over? juist 15.00
Mijn cliënt is helaas overleden en nu ben ik werkloos als ik inga op hulpvragen via nat.hulpgids krijg ik in zijn top 15.00 euro minus 40 % dat begrijp ik nou niet waarom bieden die hulpvragers zo weinig? is de PGB zo weinig? een alpha medewerkster krijgt meer dan 9.00 euro netto
hoeveel uren moet ik wel niet draaien om een redelijk inkomen te krijgen.
Ik teken voor die 60.00 euro in de tehuisen hoor!!maar ik kom met die 25,00 nog niet eens aan de bak in die tehuizen?????
Riet Geplaatst: donderdag 03 Mei 2012 18:29
precies een zzp ér kan niet voor die 12.50 komen werken
Ruud Geplaatst: donderdag 03 Mei 2012 20:49
Te lezen naar de ervaringen van anderen,begrijp ik waarom zorginstellingen stil zijn.
maar het zou zo moeten zijn als zzp werken ,en verlies hebben,zou dit toch uit hun loon bekostig moeten kunnen worden.
Ook als zzp,want zorg instellingen praten over ziekte 2 jaar ,en dit moet gedekt worden.
Zo nu waarom niet de zzp dan.
dat vraag ik mij af want de zzp is toch ook de vakman of vakvrouw.
Want als het crissis is word je snel uitgeloot en buiten gezet,
dus waarom zo,n groot verschil,en waarop moeten wij dus stemmen,om meer gelijk te grijgen als zzp.
Dick Geplaatst: vrijdag 11 Mei 2012 05:58
Hoi

even reageren op jou 25 euro als loon als zzper,ben zelf ZZPer via een bemiddelingsbureau maar mijn uurloon ligt tussen de 32 en 37 euro per uur ex ort en reiskosten ,zo wel bij het werken in instellingen als in de thuiszorg .
ben Viger IG 3 verzorgende
Sigrid Geplaatst: maandag 27 Mei 2013 19:45
Dick@ mag ik vragen voor welke organisatie je werkt, tegen deze tarieven.
Robert Geplaatst: zaterdag 20 Juli 2013 14:02
Werken via een bemiddelingsbureau is goed, het tarief ligt precies zoals Dick vermeld.
Deze tarieven liggen net onder die van een uitzendbureau, dus genoeg werk voor een ZZP-er.
En voor de prganisatie ben je goedkoper dan een uitzendbureau en zetten ze je ook vaker in.

Sta ook ingeschreven bij een bemiddelingsbureau/zorgservice bureau bij mij in de buurt.
Deze tarieven zijn goed hoor.

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.