1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

weekendvergoeding PGB kindje

Auteur Bericht
Coby Geplaatst: dinsdag 06 Maart 2012 20:03
Ik zal graag willen weten wat de weekend vergoeding is aan als logeerouder van een PGB kindje. Ik heb zelf geen enkel idee.
Dank u allen voor het meedenken.
M.C.T Geplaatst: woensdag 07 Maart 2012 19:04
PGB voor tijdelijk verblijf is ongeveer €100.- per etmaal.
Pim Geplaatst: woensdag 07 Maart 2012 19:52
Dat is dan ook echt voor het verblijf, niet voor de zorg.
Als u tarieven wilt weten kunt u ook kijken bij zorgboerderijen en andere logeeropvang plaatsen bij u in de buurt (een soort van klein marktonderzoek).
Met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare
M.C.T Geplaatst: donderdag 08 Maart 2012 10:48
"Dat is dan ook echt voor het verblijf, niet voor de zorg".

In de Jeugdzorg is de vergoeding voor pleeggezinnen € 16 a € 20.- per etmaal afhankelijk van de leeftijd.
Volgens de overheid dekt dit alle kosten excl. medische kosten.
De zorgkant in de pleegzorg wordt niet gesalarieerd. Voormelde vergoeding is dan ook belastingvrij.
Een verschil van € 80.- per etmaal houdt dus ook salaris voor de zorg in. Genoemde € 100.- is salaris, dus belastbaar.
Hiervan kun je voor belasting de kosten aftrekken.
Over de redelijkheid daarvan kun je van mening verschillen.
Verder geldt de wet van vraag en aanbod.
Annet Geplaatst: donderdag 08 Maart 2012 19:34
Hangt er vanaf of je 1 kind laat logeren of meerdere kinderen. €100, voor 1 kind is €4,00 per uur. :roll: Dat zijn oppastarieven voor kinderen zonder beperking.
M.vr.gr. Annet
Marijke Geplaatst: vrijdag 09 Maart 2012 08:42
Ik betaal het minimumloon en dan 10 uur per etmaal. Dus dat is net iets meer dan 200 euro per weekend.
Pim Geplaatst: zaterdag 10 Maart 2012 10:52
Beste mevrouw Wehkamp,

480 - 620 euro per kind per maand lijkt mij voor iemand zonder beperkingen die inwoont ook ruim voldoende (kinderbijslag is minder, variërend van 188 tot en met 415 euro per kwartaal, in geval van handicap mogelijk meer).

Voor een professional die een kind met een aantoonbare beperking/ handicap zorg biedt en dit doet bij een door hem of haar gekozen locatie gelden heel andere tarieven.

U vergelijkt hiermee zaken die niet met elkaar vergeleken kunnen worden.
Met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare
M.C.T Geplaatst: zaterdag 10 Maart 2012 17:24
U mist mijn punt: In het PGB tijdelijk verblijf gaat het om loon.
Bij pleegzorg om verblijfskosten, zoals voeding, reiskosten etc.

Het is daarom redelijk om naast tijdelijk verblijf kosten hiervoor apart in rekening te brengen, dus niet ten laste van de AWBZ te brengen.
Door deze kosten van de belasting af te trekken, kan dit via die omweg wel.

Veel pleegkinderen hebben overigens een (reactieve) hechtingsstoornis.
Ga er maar eens aanstaan! en dat zonder salaris!
Harmke Geplaatst: donderdag 15 Maart 2012 12:36
Een paar jaar heb ik een logeerkind gehad van za. ochtend 9.00 tot zo. middag 17.00. Op za. bracht ik hem naar z'n sportles en op één van de twee dagen deden we altijd een speciaal uitje. Was er daarbij sprake van onkosten, bijv. entreegelden, dan kwam dat bovenop het weekendbedrag wat in mijn geval 200 euro was.
De zorg bestond verder vooral uit veel aandacht geven, spelletjes doen of lekker naar buiten gaan. Leuke maar ook intensieve weekenden.
(Helaas is het budget gekort waardoor de logeerweekenden afvielen....)
Pim Geplaatst: vrijdag 16 Maart 2012 19:30
Beste mevrouw Wehkamp,

Mijn excuses voor de late reactie.
Ik merk dat u in meerdere reacties er van uit gaat dat het verrekenen met de belastingdienst iets is wat u ineens compenseert voor gemaakte kosten. Een vreemde redenatie.

Als u geld terugkrijgt van de belastingdienst is dat feitelijk iets waar u eerder teveel heeft betaald wat u terugkrijgt. Prettig, dat zeker. Maar het is dus niet iets wat u als extra of als compensatie kunt gebruiken voor gemaakte kosten. Reiskosten, kosten voor entree, voeding en dergelijke zijn kosten die redelijkerwijs gewoon door degene die de uitstapjes of voeding tot zich neemt moet betaald worden. Als daar een begeleider bij moet is het in mijn ogen ook logisch dat de kosten van de begeleider (deels) worden betaald.

Ik vind het in die zin ook krom dat u stelt (vele malen) dat via de belastingdienst dit maar verrekend moet worden. Want dat betekend nog steeds dat de persoon in kwestie het zelf moet betalen.

U kunt het met me eens zijn of niet, maar 100 euro voor een weekend waarvan minstens 16 werkuren (16 maal 10 euro bruto minimum loon is echt meer, andere kosten komen er dan nog bij) is echt niet uit te leggen als loon. Deze vergoeding is echt voor het verblijf bij de hulpverlener. Voor de zorg komt er een bedrag bovenop, afhankelijk wat voor type hulp dat is (individueel is uiteraard duurder dan in groepsverband).
Dat er mensen zijn die dit werk voor veel minder geld doen is hun goed recht.

Uw stelling over de reactieve hechtingsstoornis kan inderdaad correct zijn. In dat geval zou een diagnose de deur openen voor psychologische hulp en eventueel een zorgbudget. Ook voor pleegouders zijn hier mogelijkheden om ingehuurd te worden en daarmee extra financiële armslag ofwel ontlasting in de vorm van hulp thuis te krijgen.
Met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.