1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

verlenging indicatie individuele begeleiding

Auteur Bericht
Anne Geplaatst: donderdag 16 Februari 2012 21:25
Ik begeleid twee kinderen met een indicatie voor individuele begeleiding. Sinds kort heb ik begrepen dat deze PGB's niet meer verlengd kunnen worden.De ene loopt af in december van dit jaar, de andere pas in 2015. Bureau Jeugdzorg is bij beide cliënten betrokken en de begeleidster van het kind dat tot december een indicatie heeft vroeg zich nu af of ik ook via een indicatie van Jeugdzorg met dit kind zou kunnen blijven werken in 2013. Weet iemand wat de voorwaarden hiervoor zijn?Mijn hulp is niet door een reguliere jeugdzorghulpverleningsinstantie in de regio van de kinderen op dezelfde manier over te nemen.
Francis Geplaatst: donderdag 16 Februari 2012 22:14
Beste Anne.

Voor het kind waar de indicatie afloopt eind dit jaar zal er een nieuwe indicatie moeten worden aangevraagd. Vanaf 2013 gaat ook de begeleiding over naar de gemeente. Het ligt er aan hoe die gemeente de begeleiding daar gaat invullen. Iedere gemeente is vrij om te bepalen hoe ze de begeleiding gaan invullen en het is dus per gemeente verschillend.Je zult daar dus moeten informeren. Inmiddels hebben de gemeente Amsterdam en Tilburg aangegeven dat in die steden het PGB blijft bestaan. Of de gemeente waar het kind woont dit ook gaat doen kan je navragen. Op de site van per Saldo staat een voorbeeldbrief die je kunt gebruiken om de desbetreffende gemeente te vragen hoe zij dit gaan doen. Mocht de indicatie langer doorlopen dan stopt toch de PGB in 2014 en gaat naast het tijdelijk verblijf ook de begeleiding over naar de gemeente. Of jouw gemeente een PGB blijft hanteren is dus nog maar de vraag.
Geef vooral je bevindingen en resultaten door aan per saldo. Samen staan we sterk.

Succes
Anne Geplaatst: donderdag 16 Februari 2012 22:24
Heel erg bedankt voor de snelle reactie!! Fijn om via deze site antwoord te krijgen op mijn vraag. Ik ga ermee aan de slag. Het gaat over begeleiding van twee kinderen uit Oosterhout (Noord-Brabant) . Ik ga morgen bellen met de gemeente hoe zij omgaan met de PGB's.
Ik zal de reactie op deze site melden, zodat anderen hier eventueel ook weer wat aan kunnen hebben.
Pim Geplaatst: vrijdag 17 Februari 2012 13:33
Aanvullend op wat Francis Boers zegt, kan ik stellen dat omdat de besluitvorming nog niet door de Tweede Kamer en Eerste Kamer waren, veel gemeenten nog niet waren gestart met de voorbereidingen die nodig zijn voor de transitie (overgang) naar de gemeenten.

Officieel hebben ze daar namelijk 1 jaar de tijd voor NADAT de besluitvorming definitief is vastgesteld. Het ministerie heeft daar furieus op gereageerd en wilde de regeling niet vertragen. Het laatste woord is daarover nog niet gesproken (zover mij bekend is, het kan echter achter de schermen anders zijn), maar mogelijk is er dus wel enige vertraging opgetreden in de overgang (en daar zijn de lobby, protesten en kamervragen voornamelijk debet aan. Uw protest heeft dus wel degelijk invloed gehad!).

Als een indicatie afloopt in 2012 blijft u de mogelijkheid behouden op een herindicatie vanuit de AWBZ. Pas in 2013 word er een start gemaakt met de overgang naar de WMO. Dan zult u voor begeleiding aan moeten kloppen bij de gemeenten en voor verzorging en verpleging bij de zorgverzekeraars.
Voor mensen met een indicatie tot langdurig verblijf in een instelling (Als ze de zorg niet thuis krijgen moet iemand worden opgenomen) blijft sowieso recht houden op een PGB uit de AWBZ.
Mensen die nu een PGB willen aanvragen zullen eerst via ZiN moeten proberen zorg te krijgen. Daarna kunnen ze, mits hun indicatie voor (meer dan) 10 uur per week is, geld krijgen via de Vergoedingsregeling Persoonlijke Zorg in een soort van PGB.

Gezien het feit dat de gemeenten nu nog bezig zijn met de voorbereiding is er dus geen duidelijkheid te geven over wat er gedaan word bij welke gemeente. Ook de gemeentes zelf kunnen dat mogelijkerwijs nog niet zeggen.

Het is dus verstandig vertrouwen te hebben dat u straks ook zorg krijgt. De vorm ervan zal nog even afwachten zijn. Het is heel goed mogelijk dat de vorm echter niet zo heel veel veranderd in 2013 en verder. Daar word druk door verschillende partijen over gelobbyd. De betaling zal waarschijnlijk wel enigszins anders gaan. Maar dat maakt het (hopelijk) alleen maar makkelijker.
Met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.