1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Var-wuo of Var-row????????

Auteur Bericht
Geplaatst: dinsdag 16 Januari 2007 21:43
Ik vraag me steeds af hoe het nu zit met de criteria van de Var-Wuo! Kan iemand mij dat vertellen? Ik dacht dat 1 vd criteria is dat je 1245 uur moet werken per jaar.
Daarnaast; op de model zorgovereenkomsten staat dat je freelancer bent(zelfstandige) als je een Var-wuo af kunt geven. Stel dat ik dus geen Var-wuo krijg maar wel een Var-Row, hoe wordt daar dan mee omgegaan en wat zijn precies de consequenties? De cliënt kan later alsnog belasting moeten betalen terwijl ik dat ook al heb gedaan??
Dit is me nog steeds onduidelijk. Hopelijk kan iemand e.e.a. verduidelijken. BVd
Groet Marcel
Nelleke Geplaatst: woensdag 17 Januari 2007 10:00
Eigenlijk heeft het meer gevolgen voor de budgethouder: stel je werkt 4 dagen per week bij één cliënt, dat mag wanneer je freelancer bent. Wanneer je dat niet bent (dwz je hebt geen VAR-WUO) dan zou de budgethouder jou in loondienst moeten nemen en sociale premies voor jou af moeten dragen,en jou door moeten betalen bij ziekte en vakantie.

De VAR die je aanvraagt gaat dan eigenlijk ook meer over gezagsverhouding tussen werkgever en werknemer, dan over het feit of je werkelijk ondernemer bent. (immers je voorspellingen over 2007 kunnen misschien tegenvallen, misschien haal je niet het beoogde inkomen bv) De wet beschermt de werknemer: anders zou je heel veel bij één persoon kunnen werken, terwijl je dan niets zou krijgen wanneer je ziek wordt. Maar niet alle werknemers willen in dienst genomen worden, en niet alle werkgevers/budgethouders willen iemand in dienst nemen! Om die reden vraag je dus een VAR aan.

Nu had ik laatst een bemiddelingsbureau aan de telefoon, die zeiden dat je budgethouder met een VAR-ROW toch gevrijwaard zijn van nabetalen van premies, de SVB zou daar garant voor staan? Dat zou je dan even na moeten vragen bij de SVB.

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.