1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Hoe zithet met loonbelasting?

Auteur Bericht
Monica Geplaatst: donderdag 11 Januari 2007 23:09
Hoi ik ben net begonnen bij een gezin en hier ben ik 2 uur per week om een jongen te activerven en ondersteunen!Ik heb afgesproken dat ik elke maand mijn uren en tartiefen inlever bij het gezin en krijg ik het loon gestort!maar hier is nog niks vanaf gegaan wat loonbelasting aangaat ik werk ook voor de thuiszorg partime!het gezin zegt dat de rest ,mijn administratie is,moet ik nog over het loon de loonbelastingen bereken en zo ja hoe moet ik en kan ik dat het beste doen?
Alvast bedankt groeten Monica
Geplaatst: donderdag 11 Januari 2007 23:31
Hoi Monica,

Ja je moet over dit loon nog loonbelasting betalen. Dat kun je doen via een belastingaangifte, achteraf. Dus nu kun je aangifte doen over het jaar 2006. Je telt alle bedragen die je hebt ontvangen bij elkaar op en vult dit in bij "opbrengsten uit overige werkzaamheden" Als de belastingdienst eenmaal door heeft dat je een brutoloon ontvangt en nog loonheffing moet betalen, kan het zijn dat je op basis van voorgaand jaar een voorheffing krijgt. Het beste kun je van elk maandloon zo'n 33% apart zetten op een spaarrekening. Dat is ongeveer het maximale dat je zou moeten betalen aan belasting (hoeveel je moet betalen is afhankelijk van jouw persoonlijke situatie)
Geplaatst: vrijdag 12 Januari 2007 13:40
Volgens de belastingdienst betaal je tot € 17.046,00 2,45% belasting, daarboven t/m € 30.631,00 9,75%, daarboven t/m € 52.228,00 42% en vanaf € 52.228,00 betaal je 52% belasting. Dit heb ik in 2006 opgevraagd.
Marij Geplaatst: vrijdag 12 Januari 2007 15:23
Hallo Monica,

Als free-lancer heb je ook nog aftrekposten voor de belastingaangifte.
Ik werk nu ruim 7 jaar als free-lancer in de zorg en er zijn meerdere posten die je kunt aftrekken, waaronder: verzekeringen, werkkleding, mobiele telefoon, km-vergoeding, cursus-kosten, abbonnementen (vakgerichte literatuur ). enz.
Groetjes Marij
Demi Geplaatst: zondag 21 Januari 2007 21:27
Monica,

Je kan via je werkgever Opting-in aanvragen.
Je werkgever betaald dan bruto aan de SVB en jij krijgt een netto loon, loonstrookje en jaaropgave van de SVB.
Voordeel is dat je geen aangifte belasting hoeft te doen.
Het kost je 1 opting-in formulier (SVB) en 1 loonbelastingverklaring en klaar.

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.