1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

VAR wat is dat?

Auteur Bericht
Geplaatst: vrijdag 05 Januari 2007 10:55
Hoi,Ik lees hier VAR aanvragen,wat is dat? En waar doe je dat?Ik dacht ook ff inschrijven bij KvK en thats it, enne nu ik hier toch een berichtje type kan ik ook vragen hoe ik een foto (klein?) moet plaatsen.ik ben aan het knippen geweest maar wordt niet kleiner :? groetjesss van Corine
Inge Geplaatst: vrijdag 05 Januari 2007 13:57
Hoi Corine,

een var(VerklaringArbeidsRelatie) vraag je aan bij de belastingdienst.
Daarin staat zwart op wit hoe de belastingdienst jou werk ziet.
dus als zelfstandig ondernemer of als winst uit overige werkzaamheden.
Als je als zelfstandig ondernemer wordt aangemerkt kan jij zo aan je clienten laten zien dat zij geen premies/loonbelasting/werknemersverzekeringen voor jou hoeven af te dragen en dat zij dus nooit achteraf door de belastingdienst of het uwv worden aangeslagen.

jij bent dan dus zelf verantwoordelijk voor de bovengenoemde zaken.
om in aanmerking te komen voor het zelfstandig ondernemerschap dien je wel aan een aantal voorwaarden te voldoen. Deze zijn na te lezen op de site van de belastingdienst

groetjes,
Inge
Geplaatst: dinsdag 09 Januari 2007 22:15
Hoi Inge,bedankt voor je antwoord het is een stuk duidelijker geworden!
Groetjes Van Corine :)
Geplaatst: dinsdag 09 Januari 2007 22:28
Hoi,
Let ook op want de belastingdienst (van Arnhem) wil geen VAR meer afgeven als je als zelfstandige bent aangesloten bij een bemiddelingsbureau (zoals privazorg bijv.). Zij vinden dat een verkapte dienstverband... Gewoon proberen! maar sta niet gek te kijken als ze moeilijk gaan doen....
Nanda
Geplaatst: woensdag 10 Januari 2007 09:15
Hoi Nanda,bedankt voor je tip! Ik moet naar Hoorn toe.En ik ga dat volgende week allemaal eens regelen.En ik ken een persoon daar,denk dat zij daar niet moeilijk over gaat doen.Ik laat het weten hoe het is gegaan! Groetjes Corine
Geplaatst: woensdag 10 Januari 2007 10:18

Hoi,
Let ook op want de belastingdienst (van Arnhem) wil geen VAR meer afgeven als je als zelfstandige bent aangesloten bij een bemiddelingsbureau (zoals privazorg bijv.). Zij vinden dat een verkapte dienstverband... Gewoon proberen! maar sta niet gek te kijken als ze moeilijk gaan doen....
Nanda



OM heel eerlijk te zijn ben ik het hier vanui hte standpunt van de belastingdienst volkomen mee eens! Voor de zorgverleners die op een dergelijke manier werken is het lastig, maar al die "bemiddelingsbureau's" die op deze manier werken zitten eigenlijk fout en het IS gewoon ook een verkapte manier van dienstverband, alleen komen ze zo uit onder een loonadministratie die behoorlijk tijdrovend is en veel geld kost! Ik heb me er altijd al over verbaasd dat dit toegestaan werd!!
(verwijderd) Geplaatst: woensdag 10 Januari 2007 12:41
Beste Zonne,

Helaas ben ik niet met jou eens, een bemiddelingsbureau moet je zien als een tussen persoon tussen jou en de opdrachtgever.

Vaak weten:

- Opdrachtgever en/of zorgvragers niet waar of hoe ze een aan goeie gekwalifiteerd zorgverlener kunnen komen.
- Opdrachtgever en/of zorgvragers hebben soms voor een bepaalde tijd of periode een zorgverlener nodig.
- Vaak moet het ook klikken tussen jou en de opdrachtgever, als dat niet het geval is kunnen de zorgvrager via de bemiddelingsbureau nog zoeken naar de juiste zorgverlener op de juiste plek.

Je kan het een beetje vergelijken met een uitzendbureau maar voor freelancer of/wel zelfstandig zorgverleners.

Voordelen:

- Je komt eerder aan je klanten.
- Wanneer jou klant helaas niet meer is of overgestap naar een andere zorgverlener heb je vaak binnen een week weer een nieuwe klant bij.
- Je blijft eigen baas en deel zelf je agenda in. ( Als je kan, kan je anders niet).
- Je kan zelf ook nog klanten werving doen, om ook aan klanten te komen.

Alleen moet je kijken bij welke bemiddelingsbureau jij zelf voor de bemiddeling kosten draai en welke niet.


Ik hoop jou en andere collega`s goed te hebben geinformeerd.
Taco Geplaatst: woensdag 10 Januari 2007 17:35
Het gaat er om op welke voet je staat met het bemiddelingsbureau.
Ik heb zelf contact met een bemiddelaar die mij alleen de hulpvragen voorlegt, verder is er geen (dienst)verband tussen mij en de bemiddelaar. Haar opbrengsten komen van de hulpvragers die ze met succes bemiddelt.
Als je echter bij een bemiddelingsbureau terecht komt die met allerlei voorwaarden werken naar de freelancer toe kan het een ander verhaal worden.
Je kan dan toch een soort werknemer worden.
Waarbij uiteraard de risico's wel voor jezelf blijven (en de winsten voor het bureau).
1 tip: werk gewoon lekker zelfstandig ;)
Geplaatst: donderdag 11 Januari 2007 23:21
Goed TMzorg laat ik het dan anders stellen, de bemiddelingsbureau's die ik ken (en dat zijn er behoorlijk wat!) zijn meer verkapte werkgevers dan echte bemiddelingsbureau's. Zo moest ik bij sommige zelfs geen overeenkomst van opdracht met freelancer afsluiten met de zorgverleners die hier bij mij kwamen werken, maar had ik alleen een overeenkomst van opdracht met een instelling met het bemiddelingsbureau. Zorgverleners moesten wel even een concurrentiebeding tekenen, wat inhoudt dat zij dus NIET zomaar eigen zorgvragers kunnen zoeken naast het werk via het bureau. Daarbij moest zowel ik als de zorgverlener een bedrag per gewerkt uur aan het bemiddelingsbureau betalen. (zogenaamde bemiddelingskosten) daartegenover stond dan dat het bemiddelingsbureau factureerde namens de zorgverlener en namens het bemiddelingsbureau. Helaas wel altijd vol fouten, waardoor ik constant aan de telefoon hing om aan te geven dat er wéér iets niet klopte. En dat zij voor vervanging zouden zorgen als mijn eigen zorgverlener niet kon, wat helaas nooit gebeurd is, omdat ze op het moment supreme, nooit vervanging hadden!
Ik werk dus absoluut NOOIT meer met bemiddelingsbureau's, neem elke zorgverlener zelf in dienst. voordelen zijn dat ik alles rechtstreeks regel met de zorgverlener en ook niet te maken heb met freelancers die na een bepaalde tijd weer moeten vertrekken omdat je ander het risico loopt (beiden, zorgvrager én zorgverlener) dat het als een verkapt dienstverband gezien kan worden! Zorgverleners die minder dan een jaar bij mij werken daar heb ik niets aan, ik ga voor continuiteit!
Dit dan even vanuit de ervaringen van een zorgvrager gezien (ik ben daarnaast ook zorgverlener)
Nelleke Geplaatst: vrijdag 12 Januari 2007 13:21
Door dit soort bemiddelingsbureaus ben ik als zorgverlener ook herhaaldelijk benaderd, kleine bemiddelingsbureaus schieten als paddestoelen uit de grond, en het lijkt er soms verdraaid veel op dat de helft alleen uit profiteurs bestaat. Erg jammer is dat de meeste zorgverleners geen flauw idee hebben waar ze aan beginnen als het over PGB of zelfstandig ondernemen gaat: als zij niet zo goedgelovig waren zouden ze niet met zo'n bureau in zee gaan.

Maar aan de andere kant zijn er ook echte bemiddelingsbureaus, die alleen bemiddelen als je een VAR hebt, waarbij je zelf over prijzen kunt onderhandelen, waarbij je zelf ook gewoon nog klanten aan kunt trekken zonder concurrentiebeding, en waar je als zorgverlener niet ook nog eens bemiddelingskosten hoeft te betalen.

Voor mensen die continuïteit in inkomsten willen kan zo'n bureau toch heel handig zijn: mocht er een cliënt afvallen dan heb je meestal vrij snel weer een nieuwe cliënt.

Maar voor mezelf is zelfstandigheid toch de prettigste weg. Dat vergt wel wat netwerken, en heel belangrijk is ook dat je contact hebt met collega's die hetzelfde doen: op die manier kun je naast feedback geven elkaar ook aan nieuwe cliënten helpen.

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.