1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

orienteren als beginnend freelancer

Auteur Bericht
Geplaatst: dinsdag 26 December 2006 15:52
Een vraagje. Ik lees al een paar keer opting in. Wat houdt dit in? Ik wil naast mijn huidige contract namelijk eerst part time als freelancer gaan werken. Is het verstandig dit gelijk zelfstandig te gaan doen of eerst via een buro? Het aantal uren zal dan neerkomen in beginsel op 4 - 8 uren per week. Als het me bevalt en ik ga zo wat opbouwen dan wil ik wel als full time gaan werken. Ik ben me nu aan het orienteren. Tips en adviezen van harte welkom.
Geplaatst: dinsdag 26 December 2006 19:30
opting heeft met de mogelijkheid te maken of je wil werken dat je wel of niet premie,s betaalt. met als verschil: je betaalt wel premies en hebt hier ook de voordelen van: je krijgt ziektegeld en je bouwt pensioen op en je bent ziekenfonds verzekerd. of je betaalt geen premies en hebt ook hier geen voordeel van. als je binnen de 2 dagen werkt hoef je vaak ook niet al die voordelen van opting in. je hebt daarnaast een baan of partner waar je door verzekerd bent. (als het goed is verdien je dus netto net iets meer als je zonder opting werkt) opting is dat je niet meer dan 16 uur per week op 1 adres werkt.
voor een bemiddelingsbureau is: gemakkelijker:zij koppelen klanten aan jou aanbod. geen administratie, zei helpen je deskundig te blijven en bemiddelen in gevallen van een verstoorde werkrelatie.
het nadeel is: je verdient minder, er zit een laag tussen het pgb en jou verdiensten, je bent gebonden aan hun voorwaarden en eisen.
en als laatste mag je vaak (terecht) niet daarnaast een eigen klanten bestand opbouwen. Je werkt of voor hun of voor jezelf.

wil je er van leven hou er dan rekening mee dat huishoudelijk en verzorging vaak alleen in de ochtend uren plaats vinden. en begeleiding weer vaak buiten kantooruren: na schooltijd en weekenden.
gewoon beginnen en als je een goede start maakt, werkt mond op maond reclame vaal heel goed!
(verwijderd) Geplaatst: woensdag 27 December 2006 12:59
Beste Sharedan,

Naar mijn mening heb je niet de juiste antwoordt gegeven aan BJ026.

Freelance of wel Zelfstandig Zorgverlener:

Als je als freelancer gaat functioneren heb je niks te maken met opting-in. Want je teken een freelancer overeenkomst met het PGB budgethouder. Je moet de klant een factuur sturen van de gewerkte uren, waarvan jij zelf verantwoordelijk ben voor je belasting aangifte. Maar teken je een arbeidsovereenkomst dan ben je inloondienst van het PGB budgethouder dan is opting-in wel de beste keuze dan wordt de 40% belasting van je bruto loon gelijk voor jou betaald.

Bemiddelingsbureau:

Wanneer je geen tijd heb om klanten werving te doen is een bemiddelingsbureau zeker intressant. Want je krijg je klanten via de bemiddelingsbureau. Dat wil niet zeggen dat als je zelf toch klanten gaat werven dat het niet kan/mag, want je bent freelancer/zelfstandig zorgverlener. Je kan gaan en staan waar je maar wil. Alleen kan je een klant van een bemiddelingsbureau niet meenemen (jatten/stelen) want vak staat een relatie beding in jou bemiddelingsoverenkomst met de bemiddelingsbureau. Wanneer je je klanten via een bemiddelingsbureau werf, heb jij bijna nooit een overeenkomst met de klant. De reden hiervan is, omdat de klant meestal al een overeenkomst heeft met de bemiddelingsbureau. Maar als de klant geen zorg en bemiddelings overeenkomst heeft maar alleen een bemiddelingsoverenkomst dan moet jij een freelancer overeekomst met de klant teken.


Ik hoop jullie beide goed te hebben geinformeerd, als het niet het geval is hoor ik het graag.


Groetjes, Furneds.
Geplaatst: woensdag 27 December 2006 15:01
Volgens mij schrijven en bedoelen wij exact hetzelfde! alleen was de vraag naar opting inn een los staande vraag. maar als je werkt via een bemidellingsbureau is het niet attent om zelf ook naast je contract bij het bemiddelingsbureau je eigen klantenkring te hebben, vraag je dan meer of minder als je voor jezelf werkt?
maar zorgaanbieder zijn voor pgb is ergens heel simpel, je kan op veel manieren werken en je inkomen al dan niet veilig stellen! maar tegelijk is het raadzaam om je kennis van het pgb bij te houden en alles wat daar bij komt kijken. het verandert snel en hoe beter je geinformeerd hoe efficienter je kan werken.

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.