1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

neurofeedback en pgb

Auteur Bericht
Resi Geplaatst: maandag 11 December 2006 13:44
hallo,

Ik heb op de site van aine.nl gelezen over neurofeedback voor kinderen met een stoornis binnen het autisme en de goede resultaten daar over.
Kan ik dit betalen vanuit pgb. Het is geen behandeling maar training en het valt onder alternatieve geneeswijze.?
Zijn er ook ouders die hier al ervaring mee hebben.

Met vriendelijke groet

resi
Geplaatst: maandag 11 December 2006 18:53
als het een vorm van begeleiding is en de aanbieder wil onder deze noemer begeleiding aanbieden is het ondersteunende begeleiding.
ondersteunende begeleiding is vaak heel vaag; begeleiding in het verkeer, begeleiden in leren koken, communiceren, beheersing, maar ook begeleiden in het vrije zwemmen, of pretpark!
dus dit kan zeker als beleiding worden geboekt! jij als ouders bepaalt of je de kwaliteit van de zorgaanbieder naar behoren vindt. vind jij dat ze voor jou kind goede zorg aanbieden dat betaal je. kun je dus niet bij een instantie klagen over de kwaliteit van de aangeboden zorg, want het was je eigen keus. dan moet je zelf het contract afbreken!
Resi Geplaatst: dinsdag 12 December 2006 00:05
bedankt voor de duidelijke uitleg, ik ga hier zeker mee aan de slag
resi
(verwijderd) Geplaatst: dinsdag 12 December 2006 22:49
Beste Resi,

Allereerst het volgende:
Op de eigen site van www.aine.nl en www.neurofeedbanck.nl staat vermeld dat neurofeedback niet vergoed kan worden via AWBZ( zorg in natura of pgb).Wel mogelijk via de zorgverzekeringswet( zorgverzekeraar) en dan hoogstwaarschijnlijk bij een aanvullende verzekering.Op de site staat een lijst van zorgverzekeraars die dit geheel of gedeeltelijk vergoeden.
Ik weet dat er mensen zijn die neurofeedbacktraining uit PGB hebben vergoed maar in de kern is het een vorm van therapie hetgeen valt onder de functie" behandeling" welke niet uit een PGB vergoed kan/mag worden.Ik zou dat risico zelf niet durven nemen om de kans te lopen het later alsnog terug te mooeten betalen.Hoe dit alles kan is ook bij mij al heel lang de vraag.Blijkbaar is het zo dat het ene zorgkantoor het anders beoordeelt dan het andere.Eenduidigheid is ver te zoeken en dat maakt het voor velen erg onduidelijk.Je moet maar net geluk hebben dat het niet opgemerkt wordt door zorgkantoor of je hebt de pech dat dit wel gebeurt.
Je kunt de kosten anders ook nog opvoeren als buitengewone uitgaven bij ziekte of handicap middels je belastingaangifte.
Vraag het voor alle zekerheid na bij je zorgkantoor die het PGB behandelt
maar ik vrees dat het antwoord" neen" zal zijn.
Ik gun iedereen het beste, laat dat duidelijk zijn,maar er moeten nu eenmaal regels gesteld worden wat wel en niet kan.

Ik wens je bij dit alles alle succes toe,

Met vriendelijke groet,

Gerard Meurs.
Geplaatst: woensdag 13 December 2006 18:45
Voor alle duidelijkheid ik ben er zeker van dat het gewoon kan! mits de betreffende persoon die de therapie geeft het onder ondersteunende of activerende begeleiding opgeeft, en je het als zodanig zelf ook op je verantwoordingsformulier zet. Wij geven ook ondersteunende begeleiding en daar wordt nooit inhoudelijk gevraagt wat je hiermee bedoelt!
de ondersteunende begeleiding is: van een kind naar zwemles brengen tot naar een pretpark gaan en waar we de kosten van de activiteiten ook mede van betalen.. ik bedoel maar...! zolang de zorgaanbieder een contact tekent dat hij begeleiding geeft, is het akkoord. als je bij aanvraag van het pgb aanvraagt dat je therapie bij een psychiater of andere therapeut wenst in te kopen zal het antwoord waarschijnlijk wezen dat dit niet een zorg functie is! maar als je het pgb hebt, kun jezelf kiezen wat jij als therapie of begeleidng voor je kind of jezelf ziet en dat onder begeleiding declaren, als zorgvrager en aanbieder hier mee akkoord gaan. het is niet de bedoeling dat psychiaters met pgb geld werken maar het gebeurt wel degelijk.
Anne Geplaatst: woensdag 13 December 2006 23:34
sharedan, dat iets (op grote schaal) gebeurt, betekent nog niet dat het MAG! Natuurlijk kun je sjoemelen met van alles, maar dat zou ik nou niet zo makkelijk adviseren aan iemand als jij nu doet! Ik moet Gerard gelijk geven! Neurofeedback valt onder de noemer (alternatieve) therapie en is dus sec genomen behandeling en dat is een functie die NIET onder PGB valt. Dat vele mensen het anders noemen en invullen zal ik niet ontkennen, maar puur beschouwd is dat dus onjuist en áls het zorgkantoor (via bijv. intensieve controle) erachter komt dat je eigenlijk iets begeleiding noemt dat behandeling is, dan kun je dus ALLES met boete of risico dat je je PGB kwijtraakt, terugbetalen!
Ik persoonlijk zou dat risico niet nemen! en dit ook nooit aan cliènten adviseren.
Nu ben ik zelf therapeute en werk toch via PGB, maar dan geef ik dus ook geen therapie, maar écht begeleiding en ik kan je vertellen dat daar toch (op nuances welliswaar) een verschil in zit!
Geplaatst: donderdag 14 December 2006 18:21
in alle ernst waarom is mijn begeleiding die door spwers (mbo niveau) gebeurt wel begeleiding? of van mijn collega met een erkent bedrijf die leert een jongen verkeersborden. .(zowel leestechniek, verkeersinzicht en weg leren kennen)en nog een bemiddelingsbureau die begeleiding aanbied s,avonds tussen 21.00 en 23.00. het kind slaapt, maar een gewone oppas zou niet met het kind om kunnen gaan als het kind wakker zou worden. het is allemaal begeleiding! alles heeft de zelfde prijsklasse en valt onder ondersteunende begeleiding!! waarom is deze therapie NIET ob? en wat is dan wel begeleiding? (volgens mij dat wat jij als budgethouder als begeleidng in jou unieke situatie ziet en de aanbieder accepteert dat het als zodanig wordt gerigistreerd. wie ziet dit anders?
Anne Geplaatst: donderdag 14 December 2006 23:33
sharedan, in het forum van zorgbieders heb ik een stuk neergezet (van de site van CIZ) wat precies de functies OB en AB inhouden. Als je op de site van het CIZ gaat kijken, kun je daar het betreffende artikel vinden, waarin ook zeer helder uiteengezet wordt wat het verschil is tussen OB/AB en behandeling en waar dus de grens getrokken wordt wat wél en wat niet uit een PGB bekostigd mag worden.
https://www.nationalehulpgids.nl/forum/viewtopic.php?t=184

En nogmaals, dat er op grote schaal (en ook vaak vanuit onwetendheid omtrent deze verschillen) "creatief" wordt omgegaan met de invulling van deze functies, betekent nog niet dat het mag. Daarnaast is het ieders eigen verantwoordelijkheid en met name die van de PGB houder, die de verantwoording aan het zorgkantoor aflegt en dus ook het risico neemt. Ik vind het persoonlijk (vanuit het perspectief van de zorgverlener) echter wél mijn taak om mensen te wijzen op deze risico's.
Geplaatst: vrijdag 15 December 2006 12:51
het heeft naar mijn mening niets met creatief werken te maken! logischerwijs als ik naar een arts ga verwacht ik ook dat hij arts is en hier voor heeft gestudeerd. Zo ook, als ik naar een therapie ga en die wordt vergoedt vanuit de awbz verwacht ik een bepaalde garantie. de therapie moet bewezen zijn, degelijk, betrouwbaar en vertrouwd. Daarvoor is het erkende awbz zorg! maar heb je pgb dan mag je ook minder bewezen aanbieders kiezen! de ondersteunende begeleiding of de huishouding mag ook door een ongediplomeerde kracht gebeuren. jij bepaalt wat iemand doet. Als een aanbieder bewust een goed aanbod heeft en hier zich beschikbaar voor stelt kan je prima alternatieve zorg inkopen! mogelijk is het voor jou persoonlijk wel voldoende maar niet volgens de eisen van de awbz. ouders die begeleiding inkopen hebben verwachtingen als oppas, speltherapie, vakantie-ondersteuning etc. bij begeleiding.En daarom is pgb zo fantastisch! het is persoonlijker en vrijer (en soms kan dat afbreuk doen aan de kwaliteit als het niet aan de eisen van de awbz eisen voldoet in een negatief scenario van het pgb). maar dat maakt het pgb mogelijk, juist!
(verwijderd) Geplaatst: vrijdag 15 December 2006 12:59
Beste mensen,

Voor zowel budgethouders als zorgaanbieders blijft dit alles erg onduidelijk.Het verschil tussen O.B. en A.B. is nog wel uit te leggen, maar
tussen AB en Behandeling/therapie wordt het al heel wat moeilijker c.q. is de grens erg vaag te noemen.Zorgaanbieders willen uiteraard zorg leveren en proberen dergelijke zaken op de volgende manier te omzeilen: wat eigenlijk als behandeling c.q. therapie gezien moet worden wordt een zodanige andere hulpvraagformulering voor gekozen dat de gegeven begeleiding wel onder de noemer AB zou kunnen vallen.De grenzen zijn zoals eerder vermeld gewoonweg onduidelijk en vaag te noemen waardoor je dit soort toestanden krijgt.Facturen/verslagleggingen
worden tevens zodanig aangepast om argwaan bij zorgkantoor te voorkomen.
Al jaren ben ik op zoek naar eenduidige antwoorden over vragen als
wat mag en kan al of niet uit een PGB betaald worden: logopedie/speltherapie/dolfijn/neurofeedback etc.etc.Allerlei vormen van therapie/behandeling die in de kern niet uit PGB betaald mogen worden en zo adviseer ik dat ook aan mijn clienten om alle risico,s te voorkomen.
Het is m.n. het gebrek aan duidelijkheid door zorgkantoren die dit alles
veroorzaakt. waardoor mensen gaan sjoemelen met allerlei aangepaste formuleringen om het toch uit PGB te kunnen laten vergoeden en... nog iets anders:Als men het niet vergoed krijgt, koopt men als ouder zichzelf in via PGB en betaalt het op die manier.Allerlei mogelijkheden om zaken te omzeilen.Hoezeer ik ieder het beste gun en de PGBregeling zeker vele voordelen kan bieden voor mensen; er zitten m.i. ook veel te veel vrijheden in.
Hopelijk komt aan dit alles in nabije toekomst een einde.Er zijn al geluiden vanuit CVZ dat de termen OB en AB zullen gaan verdwijnen en
vervangen worden door 1 term" begeleiding" voor de pgbregeling.
AB gaat dan enkele vallen onder zorg in natura of vervalt helemaal.Hoe het precies zal gaan worden is nog de vraag, maar duidelijk is dat men de meer professioneel vereiste zorgfuncties waaronder ook AB behoort en ook behandeling enkel nog wil gaan leveren middels zorg in natura om de benodigde professionele deskundigheid op die manier veel beter te kunnen bewaken.

M.vr.gr.

Gerard Meurs.
Geplaatst: vrijdag 15 December 2006 15:28
ik snap aan de ene kant ook heel goed dat deze vrijheid binnen de besteding soms verwarrend en zorgwekkend is! maar tegelijk als je de zorg in natura krijgt, zie je niks van het geld wat er achter uitgewisseld wordt, bovendien is het 25% meer dan via het pgb en daarnaast is men echt beter af met strak omlijnde standaard-zorg? naar mijn mening als je als zorgvrager je pgb geld wat dus 75% is van de officieelle zorg is, zo kunt organiseren dat je er een oppas van hebt waar je vertrouwen in hebt (en die al tevreden is met 7.50 euro per uur) en een älternatief therapeut"die je 40 euro per uur als activerende begeleiding uitbetaald, dan is dat naar mijn mennig een zeer waardevolle begeleiding! de mensen hebben met hun geld het bijzondere gevoel ECHT geholpen te zijn. Terwijl er met in natura zorg: steriele regelmatige strak omlijnde hulp was gegeven. en had je mogelijk de voldoening en de op maat zelf bedachte hulp van het pgb gemist! niks mis met in natura zorg. heel veilig, degelijk en betrouwbaar! maar met 75% geld hier van kan een prive persoon soms zijn situatie nog beter aanvaarden!
Geplaatst: vrijdag 15 December 2006 18:15
Beste Gerard, ik bedoel het niet verkeerd hoor!!! maar heeft elke branche en elk bedrijf niet zijn zwakheden en zijn schemerig gebied? bij elk bedrijf wordt gesjoemeld, achter over gedrukt,er wordt veel ge-internet onder werktijd, gerookt, extra pauzes ingelast etc. naar mijn mening is dit juist in de pgb sfeer niet van toepassing! hier wordt door zorgvrager en aanbieder optimaal gebruik gemaakt van het geld! het is zo persoonlijk dat de aanbieder en vrager nauw betrokken met elkaar zijn! in elk bedrijf is ruimte tussen de strikte regel en de praktijk. bijvoorbeeld ik ben zorg assistent geweest, dit vak is per huis en zelfs per etage in een verpleeghuis verschillend hoe ze dit werk zien! hoe meer je van de overheid of van het ciz verwacht hier nauwlettend en precies op te letten des te meer heb je hier als zorgvrager of aanbieder hier onder te lijden.... met pgb heb je ruimte om groot en verantwoord te werken maar ook om klein en wat minder exact te werken! waarom wil je hier de strakke hand als bij "in natura"in? en als mensen pgb krijgen mogen ze ook alle functies door elkaar gebruiken, dus hoe ze hun zorg noemen is niet het meest belangrijke. behalve met de indicatie moet je proberen de zwaarte van de zorg zo goed mogelijk te formuleren zodat je maandbedrag toereikend is om je zorg gemiddeld in te kopen, ja toch?
Resi Geplaatst: maandag 18 December 2006 22:29
Ik had niet zoveel reacties verwacht en zeker niet deze discussie maar het is goed hier rekening mee te houden.
Toch nog een opmerking t.a.v de neurofeedback en wel het volgende.
Neurofeedback wordt door sommige als behandeling gezien echter naar mijn idee is het dat niet maar valt het onder training, het opnieuw reorganiseren waardoor er verbeteringen kunnen ontstaan. Op de meeste sites over neurofeedback spreekt men van trainen en niet van behandelen.
Dit even ter verduidelijking.

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.