1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Van het kastje naar de muur - PGB verantwoording 2010

Auteur Bericht
Sabrina Geplaatst: woensdag 11 Mei 2011 19:55
Beste lezer,
Het is gewoon niet te geloven, ik heb vorig jaar in oktober voor het eerst gebruik gemaakt van een PGB voor mijn zoon. Ik heb netjes de verantwoording ruim voor februari 2011 opgestuurd.
Ik kreeg bericht terug dat ik de activerende begeleiding van 1uur in de maand moest verantwoorden. Ik heb netjes een verslag van de begeleidster die een erkend bureau bij de kvk heeft mee gestuurd op 29 maart. Wel binnen de vereiste termijn.
Krijg ik deze week een afrekening van het hele bedrag ruim 3.800,00 of ik dat even wil voldoen voor 22 mei.
Weet je, ik wordt hier zo moedeloos en kwaad over. Ik heb deze week wel 3 enveloppen van het zorgkantoor ontvangen die eigenlijk allemaal over hetzelfde gingen, dat ik het bedrag moet terug betalen. Bij een zat de acceptgiro. Hoezo bezuinigen? Ja over onze PGB als je zoveel mensen zoveel brieven moet gaan sturen. Ik snap het niet hoor! Moet ik mijn verantwoording helemaal naar Amersfoort persoonlijk komen brengen om te checken of ze het wel goed hebben ontvangen? Een ding is zeker, het klinkt overdreven en het gaat mij geld kosten, maar volgend jaar gaat die verantwoording per special courier uit. Schandalig dat je als ouder je ieder keer moet verdedigen. Ik kan dus morgen weer aan de telefoon hangen en zoveel mogelijk beheerst proberen te blijven. Ik mag het niet denken, maar met alle techniek van vandaag de dag waar alles neem ik aan electronisch geregistreerd hoort te staan onder client nr (want dan ben je volgens mij alleen maar, een nr) verwacht je toch niet dat zo'n kantoor zulke domme streken uithaalt? Enfin, ik hoop dat het jullie beter vergaat. Mvrgr, moeder van een autist
Star Counseling Geplaatst: woensdag 11 Mei 2011 20:35
Amersfoort, zorgkantoor agis dus?
Ik hoor op dit moment niet anders dan dit soort verhalen!
Mijn eigen verantwoording waren ze eerst ook kwijt, na tig keer bellen en eisen dat het NU uitgezocht werd vonden ze hem "ineens" terug????
Van een cliënt van mij was hij ook weg, maar vonden ze hem na een paar weken ook weer terug en ik ben gisteren benaderd door iemand die ook een terugvordering gekregen heeft terwijl zij gewoon verantwoording hadden afgelegd. Die ga ik volgende week helpen met een bezwaarschrift.

Het enige dat ik kan adviseren is: schrijf een bezwaarschrift! Heb je een kopie van je verantwoordingsformulier, dan kun je aantonen dat je het al ingevuld en verstuurd hebt (al is dat laatste natuurlijk niet helemaal waar, dan zou je hem aangetekend verstuurd moeten hebben). Mijn advies is om in elk geval altijd een kopie te maken van ALLE correspondentie met het zorgkantoor, van iedere telefoontje een aantekening maken en ook altijd vragen met wie je gesproken hebt! Ik noteer zelf ook altijd het tijdstip waarop ik iemand heb gesproken. Als het goed is moeten de zorgkantoormedewerkers die achter de telefoon zitten ook ALTIJD een aantekening maken van het telefoongesprek, dit gebeurt echter niet altijd, ik heb al meerdere keren meegemaakt dat het niet was gebeurd, maar omdat ik precies kon zeggen wie ik gesproken had en op welke datum en tijdstip, konden ze er toch niet onderuit.

Je kunt ook altijd een klacht indienen. Heb ik zelf ook al eens gedaan toen er ten onrechte een bedrag werd teruggevorderd, omdat ze mijn verantwoording hadden aangezien voor een nulverantwoording, terwijl ik wel degelijk een aanzienlijke bedrag verantwoord had. Ze gaven aan de telefoon hun fout toe, maar konden het niet meer terugdraaien, omdat de beschikking al definitief was. De vordering bleed daarmee ook staan. Naast een bezwaarschrift heb ik toen een klacht ingediend, het bezwaarschrift werd pas na weken behandeld, mijn klacht binnen 1 week! daardoor kwam de vordering te vervallen! Dus laat ze het liefst van beide kanten weten dat ze onrechtmatig bezig zijn!

Heb je nog andere bewijzen dat je de verantwoording wel degelijk op tijd had verstuurd, zoals bijv. een brief met vraag om aanvullende informatie, stuur die dan mee (kopie!) met je bezwaarschrift en klacht, want daarmee toon je al aan dat het niet klopt.
Sabrina Geplaatst: donderdag 12 Mei 2011 19:06
Bedankt voor je tips.
Ik heb vandaag gebeld, de naam van de medewerkster genoteerd en zij zou het in mijn electronisch dossier vermelden. Ik had nog kopieen van het hele stapeltje wat ik op tijd had verstuurd met vermelding van de datum. Maar ja, dat zegt voor hun natuurlijk niets. Ze hadden mij stapel wel ontvangen alleen ontbrak het zorgplan van de activerende begeleiding. Ja ik weet ook niet hoe het zo komt. Op haar advies moet ik nu weer in de pen klimmen en uitleggen dat ik wel het zorgplan hebt gestuurd. Ik ga nu wel de hele stapel met een dikke nieter vast nieten en vermeld het ook in de brief zo dat als ze het op de uiteindelijk afdeling in delen ontvangen het niet aan mij ligt. Ook stuur ik een brief naar hun financiele afd om uitstel van betaling te vragen met vermelding van de reden waarom en die kunnen ook een kopie van die hele stapel geniet ontvangen. En, beiden gaan aangetekend de deur uit. Ik ga ze elke week bellen om te checken of het aangekomen is. Als je dit zo leest, moet je zien wat een kosten dit met zich mee brengt! Kan ik het net zo goed als eerder vermeld volgend jaar geniet per courier versturen!
Ik had ook wel gedacht dat ik niet de enige was. Triest gewoon. Ik wens iedereen heel veel sterkte die ook in hetzelfde schuitje zitten.
mvrgr,
moeder van een autist
Sabrina Geplaatst: donderdag 12 Mei 2011 19:11
En ja, AGIS Zorgkantoor, Amersfoort
Geplaatst: vrijdag 13 Mei 2011 09:25
Een aantal keer was de ingestuurde verantwoording niet aangekomen, kwijtgeraakt of volgens hen zelfs niet door mij verstuurd (?!?!)
Tegenwoordig scan ik het in, en mail ik het met alle mogelijke gevraagde informatie zoals een kopie van mijn id-bewijs en al!
Dit gaat perfect, ik heb het bewijs dat ik het verstuurd heb, zonder dat me dat het geld van aantekenen kost.
Volgens mij wordt een email tegenwoordig gelijkgesteld aan een per post verstuurd document.
Hopelijk accepteert jouw zorgkantoor dit ook!
Sabrina Geplaatst: zaterdag 14 Mei 2011 00:16
Een goeie tip voor de volgende keer. Ik zal vragen of ik het gescannd kan versturen. Vindt ik ook veel makkelijker. Ze kunnen dan niet zeggen dat ze het niet hebben ontvangen.

mvrgr,
moeder van een autist
Gast Geplaatst: zaterdag 14 Mei 2011 17:40
Ik heb vorig jaar de vraag bij Zorgkantoor Agis al neergelegd of het niet mogelijk is om online of via de mail de verantwoording in te vullen en te versturen (er zijn zorgkantoren daar dat in 2010 al mogelijk was om via DigiD te verantwoorden) maar ik kreeg het antwoord dat dit bij zorgkantoor AGis niet mogelijk was. Kan natuurlijk zijn dat dat inmiddels veranderd is, ik heb de vraag vorig jaar in 2010 gesteld.
Gast Geplaatst: zaterdag 14 Mei 2011 17:41
Gast= star counseling, geen idee waarom het forum af en toe ineens 'gast" bij mijn reacties zet, terwijl ik wél ingelogd ben!
Geplaatst: maandag 30 November 2015 17:17
Ik heb dus precies hetzelfde probleem! Nu moet ik dus een astronomisch bedrag terug gaan betalen. Maak me echt enorme zorgen. Nu ga ik dus een bezwaarschift sturen, maar ik weet eigenlijk niet zo goed wat ik daar in moet zetten. Heeft iemand misschien een voorbeeld?
M.C.T Geplaatst: dinsdag 01 December 2015 10:22
U moet aantonen, dat het PGB geld besteed is aan zorg en betaald is aan mensen met wie een contract was afgesloten, zoals in het contract was afgesproken.
Nu dit in eerste instantie niet gelukt is zult U dat in tweedeinstantie moeten doen. Ik raad U aan een boekhouder en een advocaat in de arm te nemen.
Dit vereist maatwerk. Daarvoor zijn geen standaardteksten.
Tanja Geplaatst: donderdag 03 December 2015 12:35
Dit is een hele oude ...... Uit de oude doos.....
I.E Geplaatst: vrijdag 04 December 2015 23:13
Waarom gaan mensen reageren op een onderwerp dat er meer dan 4 jaar geleden is opgezet????
Star Counseling Geplaatst: zaterdag 05 December 2015 13:06

Waarom gaan mensen reageren op een onderwerp dat er meer dan 4 jaar geleden is opgezet????



Als het nog steeds actueel is, en dat is het blijkbaar voor degene die dit onderwerp weer naar boven haalt, waarom niet?

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.