1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Wie heeft er nog meer slechte ervaringen met "begeleide

Auteur Bericht
Geplaatst: zondag 01 Mei 2011 13:07
Beste Allemaal.
Ik een tijdje geleden verhuisd, waardoor ik op zoek moest naar nieuwe begeleiding in mijn nieuwe woonplaats. Ik heb een PGB-budget en ik huur mijn eigen begeleiding zelfstandig in. Meestal probeer ik het na een kennismakingsgesprek gewoon, als ik denkt dat het klikt en de hulp nuttig is.
Nou dat heb ik geweten!

Er was een "hulpverlener" die mij bedreigde. Een zorgburo die mij kosten ik rekening bracht die ik niet gemaakt had. En mij dreigde juridisch aan te pakken (ik had niet eens een contract getekend). Andere "zorgverleners" veranderde van houding na het kennismakingsgesprek en wisten dan meteen helemaal hoe ik in elkaar zat en gingen beslissingen voor mij doen. Of ze vonden het al meer dan genoeg werk om over koetjes, kalfjes en hun eigen interesses te praten. Liever niet over zware onderwerpen als mijn depressie...

HEBBEN JULLIE OOK SLECHTE ERVARINGEN GEHAD, BIJ HET INHUREN VAN "BEGELEIDERS" ???

Ik krijg nl. het lichte vermoeden dat inmiddels jan-en-alleman zich aanbieden op ZoekPGBzorg. Misschien is het een idee om negatieve referenties achter te kunnen laten...

Dus.. laat mij jullie ervaringen ook eens horen!
Groet... Eric
Prinshuizen beschermd wonen leeftijd 18+ gemeente Hardenberg Geplaatst: zondag 01 Mei 2011 16:42
Hallo, ook ik ken zorgverleners die het na een gesprek allemaal makkelijk te kunnen en door de opleiding denken alles te weten. In de praktijk blijkt dat ze een deel prima kunnen maar ook zichzelf tegen komen. Wat ik dan jammer vind dat de schuld niet bij een hulpverlener ligt maar aan de jongeren die niet wil luisteren of dwars is! Dus de rollen omdraaien, dat heb ik (te) vaak meegemaakt!
Mariëtte Geplaatst: zondag 01 Mei 2011 21:31
Hoi Erik,

Herkenbaar zijn jou ervaringen.Het is ontzettend moeilijk goede begeleiding te vinden.Veel mensen die zich aanbieden als begeleider komen iets halen bij je ipv iets brengen.Veel hulpverleners bieden hulp waarvan zij vinden of hebben geleerd dat het helpend is.Ik heb al zoveel hulpverleners vrijwillig en betalend geholpen zonder dat ik er zelf iets mee op schoot :shock:
Daar komt bij dat het hogere uurloon wat je voor begeleiding kunt betalen ook veel mensen aanspreekt
Het heeft me na mijn verhuizing ruim een half en ontzettend veel speurwerk gekost om een goed,intelligente (hoog begaafd is ze) begeleidster te vinden die ook begrijpt dat ze dingen niet uit handen moeten nemen behalve als ik het aangeef.Je bent namelijk geen kleuter

Probeer van te voren goed te bedenken wat voor jou belangerijk is
Met een paar strikvragen vallen mensen snel door de mand
En je kunt mensen een maand op proef inkopen

misschien kun je eens kijken op de website vd coalitie voor inclusie bij netwerkprofielen
en kom je daar verder wat betreft goede begeleiding
http://www.coalitievoorinclusie.nl/
Pim Geplaatst: maandag 02 Mei 2011 22:02
Beste mensen,

Ik krijg het idee dat u, terecht of niet, denkt dat het werven van personeel/ hulpverleners u altijd het beste van het beste zou moeten opleveren.
Als u op de hoogte bent van de nieuwsberichten over de zorg, dan zou u ondertussen ook kunnen weten dat er in de gehele zorg een schaarste is van gekwalificeerd en goed personeel. Er worden per slot van rekening ook niet zomaar 12000 verpleegkundigen gezocht (die eigenlijk niet te vinden zijn in die mate). Daarnaast is het al ruime tijd aan de gang dat veel instellingen en organisaties signalen afgeven dat het hun zwaar valt om de juiste mensen aan te trekken.

Het verbaasd mij daarom dat u hier uw beklag doet over het feit dat u kritisch moet zijn bij uw selectie en bij werving van personeel/ ondernemers zelf het kaf van het koren moet scheiden.

Een proces dat helaas onlosmakelijk verbonden is met het zoeken naar personeel danwel zelfstandige professionals.

Als u daar niet doorziet dan is het aan te raden gebruik te maken van bemiddelingsbureaus, Zorg in Natura of uitzendbureaus. Dan heeft u deze problemen aanzienlijk minder, maar zijn de kosten waarschijnlijk wel wat hoger en uw keuzevrijheid beperkter.

Het verbaasd mij bovendien dat Mariette (Maritte_16) dit forum ook lijkt te gebruiken om van allerlei zaken aan de kaak te stellen waar naar mijn indruk dit forum niet voor is bedoeld. Volgens mij is het echt voornamelijk bedoeld om zaken rondom werving en selectie van personeel/ zelfstandige professionals en die direct met arbeid in de zorg en/ of gebruik van het PGB te maken hebben te bespreken.
Het is echter slechts mijn mening. Als de forumbeheerders het prima vinden, zal ik er verder niets over zeggen.

Ik vermoed echter wel dat de negatieve toonzetting niet erg prettig overkomt. Het is iets wat mij althans vaak nogal verbaasd. Ik kan mij voorstellen dat het misschien zelfs mensen afschrikt.
Ik hoop dat dit u stof geeft om over na te denken en misschien uw gedrag in aan te passen.
Met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare
Mariëtte Geplaatst: dinsdag 03 Mei 2011 09:25
pim
je reageert onder t kopje pgb houders
je bent toch geen pgb houder?

je bent ook dus geen insider want niet afhankelijk van zorg
toch?

je ontkent nu dus weer de persoonlijke ervaringen van eric.Waarom ?

en mijn ervaringen zijn persoonlijke ervaringen van een nu 8 jaar durend ziekte /aftakelingsproces van mij zelf ,herkenbaar voor velen die ook in deze positie zitten

mijn indruk van jou is dat je steeds de dingen wil ontkennen en mooier doen voorstellen dan ze zijn,In mijn ogen is de zorg in Nederland zeer ernstig ziek
Jij hebt er een belang bij natuurlijk.Regelmatig zie ik terug keren dat e schrijft dat je een boterham moet verdienen.
Ik zie jou vaak reageren op mij op een passief agressieve manier

jij noemt mijn schrijven negatief.Dat begrijp ik,ik kan wel anders maar kies ervoor
mensen moeten namelijk eens wakker worden en de ogen openen voor het lijden wat er is.
ik noem het zonder franje (mooie woorden) de dingen beschrijven zoals ze zijn daar waar anderen dit wel denken maar niet durven op te schijrven uit angst voor reacties als die van jou.die mensen die al moe gestreden zijn wegens te ziek/monddood zijn gemaakt probeer ik nog een stem te geven
Ik heb erg veel meegmaakt en nog met de voortdurend falende en langs elkaar heen werkende hulpverlening.Voor jou zoals ik lees moielijk voor te stellen want je hebt geen aftakelingsziekte (dus insidersperspectief)

Ja ik ben fel en strijdbaar en niet bang en je mag me veroordelen,ik ga toch door
11 binnenkort een hoger beroeps zaak voor de meervoudige strafkamer van mij tegen de gemeente haarlem(met 3 rechters!!) Dat is empowerement.Doorbuffelen waar anderen afhaken.Weet je hoeveel mensen weer geholpen zijn met de jurisprudentie die deze zaak gaat opleveren?
daardoor heb ik veel mensen en nog die lijden onder dit syteem kunnen helpen en sta ik bij omdat zij mensen zijn.Dan ben ik weer heel zacht en mijn begrip en (vrijwillige)inzet gaat heel ver.Ik heb namelijk niets meer te verliezen en de tijd dat ik er nog ben wil ik graag zinvol besteden

Laten we eerlijk zijn.We liggen elkaar niet.Ik irriteer me dood aan jou en jij aan mij.Het is zoals het is.handiger is om dat te laten en dus niet meer op elkaar te reageren.Het forum is niet alleen voor jou bedoeld
Ik begrijp niet dat jij het forum mag gebruiken om klanten te werven zoals jij struikeld over mijn felle tekst waarmee ik wel degelijk mensen hier probeer te helpen
Pim Geplaatst: dinsdag 03 Mei 2011 11:52
Beste Mariette,

Wat prettig dat u nu reageert vanuit uw eigen gevoel en niet op een heel negatieve manier.
Het komt op mij in ieder geval al een heel stuk positiever over.
Ik irriteer me niet aan u. Ik verbaas me alleen oprecht over de behoorlijk negatieve lading die uw berichten vaak hebben.
Als u dichter bij uzelf blijft merk ik dat het al een heel stuk scheelt.
Dat u veel te verstouwen hebt dat begrijp ik zeker. Dat het leven niet makkelijk is voor u ook. Ik hoop voor u dat u mag genieten van de mooie dingen uit het leven. Dat u niet uw leven hoeft af te sluiten in negatieve emoties. Het leven heeft, ook al zit het niet mee, vaak hele mooie kanten als u er open voor staat.

Als vechten u op de been houd, prima. Ik ben echter van mening dat het wel fijn is om af en toe even gas terug te nemen om de strijd die u voert op een positieve manier te kunnen voeren.
Dan hebben anderen er ook meer aan dan als u vaak negatief reageert. Dat stoot mensen af. Daarop reageerde ik.

U kent mij daarbuiten ook helemaal niet, en weet niet van mijn situatie om te kunnen beoordelen welke ervaringen ik heb. Wees dus voorzichtig met aannames te maken over of iemand ervaren ergens in is of niet.
Ik hoop voor u dat u successen mag boeken en van de mooie dingen mag genieten deze lente.

Voor de rest laat ik het hierbij.
Met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare
Jeroen Geplaatst: dinsdag 03 Mei 2011 13:19
Beste Eric

Ik begrijp je probleem.
Zoals onder aan het bericht geschreven werd door iemand weten sommige mensen niet van beide kanten af het zij als hulpvrager of hulpverlener.
Ik ben iemand die wel over beide kanten kan praten.
Mijn zoon heeft een pgb en ik ben sinds kort verzorgende C en heb hier mijn diploma voor gehaald.
De juiste mensen zoeken is een vak apart maar met de juiste instelling van personen moet het toch goed komen?
Ik wens je vanaf deze kant veel sterkte.

met vriendelijke groet
Jeroen
Patricia Geplaatst: donderdag 05 Mei 2011 20:12
Zelf ben ik PGB houder voor mijn zoon en inderdaad nogal geschrokken van sommige zorgburo's.
Dan betreft het niet zozeer de zorg als wel de kosten die gerekend worden en niet aantoonbaar zijn.
Het buro waar ik een contract had afgesloten kwam positief over maar toen ik de rekening kreeg ben ik echt geschrokken.
Er zou 45 euro per uur individuele begeleiding worden gerekend.
Kennismakingsgesprek gratis, toen een kennismakingsgesprek met andere begeleider wat al 90 euro kostte. Daarna weer een kennismakingsgesprek met andere begeleidster (terwijl er gezegd werd dat ze zouden starten met begeleiding) die twee uur bleef hangen en nutteloze vragen stelde. Ook weer 90 euro.
Het ergste vond ik nog wel het feit dat ze reiskostenvergoeding rekenen plus het feit dat de individuele begeleiding al ingaat als ze naar ons kwamen rijden.
Ik rijd de afstand in een kwartier maar nee hoor, ze rekenden mooi een half uur.
Dus voor een kwartier rijden 22,50 euro plus reiskosten van 8 km.
Ook werd er gerekend voor contacten met derden??? waaronder gelogen werd omdat degene die er op de rekening stond helemaal geen contact met hen heeft gehad.
In ieder geval was ik 390 euro kwijt voor nog geen enkel uur individuele begeleiding. Inmiddels met aangetekende brief het contract beeindigd en me nu nog afvragend of dit zomaar mag?
Ook al 'krijg' ik dit geld voor begeleiding van mijn zoon, ik besef heel goed dat menig Nederlander er hard voor moet werken en wil het daarom ook met een goed gevoel uitgeven.
Inmiddels iemand gevonden die geen reiskosten rekent (en maar liefst 30 km. moet rijden!), niet kijkt op een half uurtje langer begeleiding en ook intree etc. niet extra rekent. Zo kan het dus ook!!
:lol:
Geplaatst: vrijdag 06 Mei 2011 09:10
Beste Maritte,
Via jouw schrijven reageer ik teven op de oproep van Eric en al de anderen die tegen het probleem van (zeer) slechte ervaringen met begeleiders/zorgaanbieders aanlopen.
Wij hebben ze ook (gehad).
Blijkbaar moet je tegenwoordig uitgaan van het slechtste van een mens want het slechtste is ons overkomen.
Allereerst hebben we ervaren, bij het zoeken van de juiste, goede, benodigde en nodozakelijke benadering, behandeling, begeleiding, ondersteuning, hulp, herinnering en herhaling voor onze zoon, dat we met een PGB nog steeds niet vrij zijn in het inkopen van de hulp waarvan onze zoon zegt deze nodig te hebben, waarvan wij zeggen dat hij deze nodig heeft, waarvan onderzoeksuitslagen zeggen dat hij deze nodig heeft, waarvan de afgegeven indicatie van het CIZ zegt dat hij deze nodig heeft en waarvan het hem toegewezen zorgzwaartepakket zegt dat hij het nodig heeft want men/de zorgaanbieders/instellingen willen wel hulp geven maar dan de hulp waarvan zij vinden dat je/onze zoon deze nodig hebt, ze willen de hulp opleggen waarvan zij vinden dat je/onze zoon deze maar moet accepteren of anders ..... Hier zijn onze zoon, wij als ouders, onze overige kinderen en wij als gezin de dupe van geworden. Wij wilden nl. alleen de hulp waar wij om vroegen, onze zoon weet zelf (hij is 13 jaar, wel met een verstandelijke beperking maar weet heel goed waar hij behoefte aan heeft en kan dit ook in zijn woorden duidelijk zeggen) wat hij nodig heeft en wij als ouders zijn tenslotte ervaringdeskundigen van (de problematiek van) onze zoon maar wij kregen het niet, men wilden dat niet geven (ook al kwam men hier heel begrijpend etc. binnen en hebben wij extra lang gewacht met het afsluiten van een contract etc.) maar alleen opdringen wat zij zelf vonden wat hier voor een hulp moest komen en op welke manier. Wij gingen hier niet mee akkoord. Ook wij zijn nu al (11) jaren lang aan het strijden voor genoemde hulp en zorg voor onze zoon, binnen instellingen (waar het uiteindelijk zo slecht met hem ging, steeds meer verergerde, hij steeds meer spanning, angst en onzekerheid ging voelen en zijn gedrag hierdoor achteruit ging waardoor hij niet een kind met autisme is, was en bleef maar voor derden een kind met gedragproblematiek werd wat nota bene veroorzaakt werd door de hulpverleners zelf!) en uiteindelijk noodgedwongen, ongepland en onvoorbereid bij ons thuis. Echter, wij ervaren geen verschil in ZIN of PGB. Het draait alleen maar om geld, bij iedereen met wie je te maken krijgt binnen de zorg. Wil je hun hulp niet accepteren, zien ze de "dollar" tekens achter de wolken verdwijnen en worden ze kwaad. Onze strijd, niet alleen binnen de zorg maar ook bij het verkrijgen van de voor hem zo benodigde benadering en behandeling binnen het (speciaal) onderwijs) heeft zich tegen ons gekeerd en wij hebben, na 2 (door ZIN-aanbieders en PGB-zorgaanbieders) ongegronde en onterechte AMK meldingen (want we zijn natuurlijk veel te lastig, we vragen te veel, we stellen (te hoge) zorgeisen etc.) en vanuit deze een melding bij de Raad voor de Kinderbescherming is onze zoon nu gedwongen uit huis geplaatst en is hij onder toezicht gesteld. En alweer en nog steeds krijgt hij niet dat waar hij om vraagt, krijgt hij niet dat waarvan hij zegt het zo nodig te hebben, krijgt hij niet dat waarvan wij als ouders zeggen dat hij het zo erg nodig heeft; het gaat weer slechter met hem, zijn hoofd zit vol van al zijn opgedane slechte ervaringen, waar ze hem niet bij willen helpen om dit een plekje te geven, zijn vertrouwen is hij al heel lang kwijt als ook zijn gevoel van veiligheid. Als ouders hebben we klaarblijkelijk niets meer te vertellen, ons woord telt niet.
Het is een en al ellende!!!!!!
We zijn monddood en handelingsdood gemaakt en men probeert hetzelfde bij onze zoon.
Ik ben het helemaal met je eens dat de heer Most hier niet over kan oordelen; hij zit op een compleet andere stoel (alhoewel zijn uitleg vanuit zijn vakgebied over m.n. (wettelijke) bepalingen en regelingen binnen de zorg soms handig en bruikbaar is).
Het is van de gekke om bij ouders/clienten en zorgkinderen de verantwoordelijkheid neer te leggen over de door zorgaanbieders/bureau's aangeboden en de te bieden zorg en hulp; het is gewoon een grote zooi en het wordt tijd dat hier eens verandering in komt want als particulier kun je gewoon niets hiertegen ondernemen behalve als je een grote zak met geld hebt om een goeie (zorg)advocaat in te huren.
Als je weet wat onze zoon en wij in de instellingen maar ook bij zorgaanbieders ingehuurd door PGB hebben meegemaakt dan begrijp je het denk ik nog niet want het is onvoorstelbaar wat maar straffeloos allemaal kan worden gedaan en gezegd door zorg en hulpverlening en medewerkers van het (speciaal) onderwijs.
Als het lukt, doe ik hierbij een link naar een noodkreet die wij als ouders op YouTube hebben gezet (we hebben zelfs uiteindelijk contact gehad met een kamerlid maar ook verder zoveel gedaan om te krijgen wat onze zoon nodig heeft, teveel om op te noemen) met daarbij eveneens links naar tv.-uitzendingen en een krantenartikel van een moeder/een gezin die hetzelfde hebben ervaren en hetzelfde erover denken.
Hopelijk geeft jouw rechtzaak een positieve uitkomst en kun je er voor ons en anderen iets mee betekenen.
Het is hard nodig dat ouders/verzorgers en clienten eens op hun woord worden geloofd en niet de zorginstellingen, zorgaanbieders en al die andere zgn. deskundigen zoals artsen, (kinder)psychiaters (in opleiding!), medewerkers van het (speciaal) ondewijs en noem maar op.
:cry: , :?, :( , :x , :evil = zijn onze gevoelens waarin wij heen en weer worden geslingerd, constant, de hele dag; onze hele gezin, alle gezinsleden gaan eraan ten onder en er is geen "hond" die hier begrip voor heeft. Sterker nog, het werkt tegen ons want bij mensen met zulke emoties, die ook weer door deze zorg- en hulpverleners/zgn. deskunidgen zelf zijn veroorzaakt, vinden ze kan een kind niet veilig thuis zijn terwijl juist thuis de enige veilige plek voor onze zoon is!
Ik kan nog wel uren door schrijven. vertellen maar de energie ontbreekt.
Voor al diegenen die via PGB hulp inkopen heb ik misschien nog wel een goede (kan zijn al wel bekende) tip (maar toch):
Sluit en onderteken, naast het standaard contract van de Sociale Verzekeringsbank, een ander contract met je eigen omgangs, benaderings- en behandelingseisen en wensen etc. af met je in te huren zorgaanbieders, hulpverleners etc. Laat hen deze ook echt zelf dagtekenen en ondertekenen.
Mocht er iets fout gaan, sta je toch meer zeker in je schoenen voor het ondernemen van evt. vervolgstappen.
Neem verder met een memo-recorder oid de gesprekken op voor eigen gebruik maar zeker ook voor achteraf bewijs want ook het zelf schriftelijk vastleggen van e.e.a. stelt dus niets voor, legt geen enkel gewicht in de schaal, die ervaring hebben wij inmiddels opgedaan.
Als je een zorgaanbieder etc. voor jou naar buiten/naar derden het woord laat doen, zet dan hier ook dingen over op papier, laat dit ook door alle betrokkenen dagtekenen en ondertekenen en laat ook bij deze gesprekken het opnemen door een of andere apparaat.
Wij hebben het via de harde weg moeten leren.
Hopelijk heeft iemand hier iets aan.
Onze links zijn:
1. http://www.youtube.com/watch?v=lhrpywyN1cQ
(onze eigen noodkreet uit wanhoop van di. 12-04-2011)
2. http://www.omroepgelderland.nl/web/Programmas/TV/In-Gelderland.htm?dbid=961&
typeofpage=73787
(hierbij gaat het om de uitzending van 06-04-2011, laatste gedeelte van de uitzending, na bezuinigingen in het speciaal onderwijs rond 21.20/21.25 uur.
3. http://player.omroep.nl/?aflID=12294952
(hierbij gaat het om de uitzending van "UitgesprokenEO" van wo. 23-03-2011.
4. http://www.youtube.com/watch?v=yGXtA_10Lwg&feature=relmfu
(hierbij gaat het om een uitzending van "Alles uit de Kast" van Omroep Gelderland van wo. 17-03-2010.
5. http://www.boba.nl/downloads/NRC20110211.pdf
krantenartikel van een moeder over haar (slechte) ervaringen etc.
Het bekijken en lezen hiervan geeft in ieder geval herkenning en een gevoel van niet alleen staan in.
Negatieve ervaringen zijn er, heel veel, teveel! en er moet eindelijk eens iets ten goede van de hulpvrager aan veranderen.
Ook wij zien reacties graag tegemoet en hopen tevens op positieve steun, begrip en meeleven vanuit de ander.
Hoe het met onze zoon/bij ons verder moet/verder gaat, weet ik niet maar ik heb zeer erge en bange voorgevoelens gezien de opstelling van de gezinsvoogd en de medewerkers van de instelling.
Wij wensen een ieder veel sterkte, kracht en moed toe.
Met vriendelijke groet,
Ingrid.
Mariëtte Geplaatst: vrijdag 06 Mei 2011 10:58
Hallo Ingrid,

Dank je wel voor jouw open relaas.Ik heb jouw pijn/machteloosheid kunnen voelen (en zien )vanuit de herkenning.Het steunt toch.Meer mensen zouden de mond open moeten durven doen.Ik vind het dapper dat je de openliggende emotie durft te laten zien
De dingen waar je in ons wanstaltige mensonteerende zorglandje ongevraagd mee te maken krijgt, die lijken voor mensen die hier niet mee te maken hebben inderdaad vaak ongeloofwaardig.
Je komt op een vreemde manier alleen te staan en wordt een roepende in de woestijn.Het voelt voor mij alsof ik een dubbelleven moet leiden inmiddels.Ik zie wat er gebeurd.Sta erbij,kijk ernaar,onderga het en zie ook hoeveel geld erin omgaat zonder dat ik daarbij geholpen ben..

Voor jou wil ik zeggen.Zorg dat je iets vind wat jou rust en ontspanning geeft.Iets wat helemaal voor jou is.Zo kun je ook de kracht blijven opbrengen die je nodig hebt om jouw zoon bij te blijven staan.En probeer te blijven zien dat mensen zowel goed en slecht zijn.Ieder mens heeft deze eigenschappen in zich.Geld ,macht en hebzucht en wat die dingen met mensen kan doen zijn de draken die moeten worden verslagen.Uiteindelijk is iedereen even kwetsbaar en bang
Veel mensen weten door de hoge eisen die de maatschappij aan ons steld niet meer hoe vanuit het hart te leven
Geplaatst: vrijdag 06 Mei 2011 16:52
Ook ik ben helaas besodemieterd door een zorgbureau. Als leek ben ik er met beide voeten ingetrapt. Rekeningen betaald waar geen hulp voor was geleverd, omdat ik anders in mijn PGB gekort zou worden!!
Jammer i.d.d dat iedereen zich begeleider mag noemen, da's makkelijk verdienen over de rug van de PGB houder, die het toch al niet makkelijk heeft.

Voor Marit en Pim, als jullie op deze manier met mekaar willen communiseren doe dat dan aub via jullie privé mail. Met dit soort verwijten is niemand geholpen!
Star Counseling Geplaatst: vrijdag 06 Mei 2011 21:32
Ik ben zelf hulpverlener (begeleiding) en hulpvrager (PGB houder) zowel ikzelf als mijn zoon hebben een PGB. Zelf heb ik inmiddels al 12 jaar een PGB. Jarenlang liep het prima, vond ik iedere keer opnieuw leuke en competente zorgverleners die prima bij mijn gezin pasten, maar afgelopen jaar ging het mis. Nadat ik eerst bestolen ben door een nieuwe zorgverlener (heb aangifte gedaan bij de politie, maar ja een in hun ogen klein geldbedrag (maar voor mij echt een enorm bedrag) heeft geen prioriteit dus is de zaak nog steeds niet behandeld) Zorgverlener geconfronteerd (die ontkende) en ontslagen. Daarna een vervelende ervaring met iemand die gouden bergen beloofde, maar dermate slecht werk afleverde dat ik er meteen na die eerste keer en punt achter heb gezet, waarna ik nog wekenlang (zelfs tot op dit forum) door deze dame gestalkt ben via de mail en dit forum dus. Ik heb er dus even flink tabak van.
Neemt niet weg dat er ook gewoon hele goede en competente zorgverleners zijn! Ik heb er eentje die nu al ruim 6 jaar bij ons werkt en mijn zoon heeft een begeleider die al 7 jaar met hem werkt. En die mensen zijn fantastisch! Die willen we ook echt niet meer kwijt!
Geplaatst: woensdag 11 Mei 2011 11:07
zou het niet mooi zijn wanneer er een keurmerk zou komen en er intensief meegelopen wordt met een hulpverlener om te kijken of degene echt geschikt is voor de baan. Het zou toch niet mogen zijn dat een hulpbehoevende in het diepe wordt gegooid met allerlei niet bekwame zorgverleners zodat je er eigenlijk alleen maar meer zorgen bij krijgt. Over geldverspilling gesproken.. Het is idd heel goed zoeken om iemand te vinden die exact aansluit en weet waar de problematiek zit.
Advies meerdere kennismakingsgesprekken doen en uithoren wat hun plan van aanpak is, hebben ze voorbeelden, houden ze de doelstellingen bij, regelmatige gesprekken waarin doelstellingen behaald zijn, waar willen we nog aan werken ect..
Pim Geplaatst: woensdag 11 Mei 2011 18:14
Beste Pat (Pearl),

Mensen zijn niet verplicht te kiezen voor PGB. Ze kunnen ook voor Zorg in Natura gaan en daarmee de werving en selectie van zorgverleners overlaten aan instellingen.

Wat u voorstelt is erg paternalistisch, duur en niet te verwezenlijken tenzij er grondige stelselwijziging is voor ondernemen en het gebruik van het PGB.
Mensen mogen ook kiezen voor iemand uit de buurt die helemaal niets van zorg verlenen af weet maar toevallig goed kan omgaan met hun kind of waar ze een goede click mee hebben.

Die keuzevrijheid en daarmee gepaard gaande kenmerken van dat iemand echt wel goed moet weten wat die wil en hoe zijn belangrijke punten van het PGB. Het is zowel de kracht als de zwakte. Veel vrijheid maar ook veel verantwoordelijkheid.
Met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare
Cailin Geplaatst: zondag 15 Mei 2011 16:04
Hallo
Ik wil graag even reageren als PGB houder, die ook de andere kant van het raampje kent. Ik heb zelf jaren lang in de gezondheidszorg gewerkt, en ben nu zelf PGB houder.

Het klopt niet helemaal dat iedereen zich begeleider mag noemen, maar het is wel zo dat veel mensen daar lak aan hebben en het toch gewoon doen. Ik ben het niet met Pim eens dat, omdat er een tekort in de zorg is, de zorg vrager zich maar moet aanpassen. Het is JUIST heel goed om voor de creme de la creme te gaan, en alleen voor ervaren gediplomeerd personeel te kiezen.

Ook ik heb heb heb mijn lijstje met verschrikkingen voorbij zien komen in de plus-nus 15 jaar, dat ik een PGB heb, maar ik denk dan maar, dit zou ik ook gehad hebben als ik een secretaresse nodig had gehad. Met andere woorden in elk beroep solliciteren mensen, die er eigenlijk niet voor geschikt zijn.

Een paar tips, ik hoop dat u er wat aan heeft.
* Geef nooit zomaar uw pgb uit handen, aan een bureau of wie dan ook (blijf zelf verantwoordelijk)
* Vraag bij een sollicitatie naar diploma's. werkervaring en referenties, en identificatie
* Spreek altijd een proeftijd af
* en last but not least: evalueer altijd na een x aantal weken.

Laat dingen niet uit de hand lopen, maar houd letterlijk zelf de regie. En nee, dit is niet altijd makkelijk, maar absoluut wel noodzakelijk.

Groetjes,
Tpol
Geplaatst: maandag 06 Juni 2011 16:05
helaas :( heb ik zeer slechte ervaring met een opvang(logeerhuis) waar mijn zoon logeerde in het begin ging het opzicht goed,maar al snel viel er dingen mij op zoals me zoon heeft een medicijn (resperidon) heeft daar maar 1ml van nodig per dag een dag kwam hij thuis en was helemaal van de wereld had allemaal krabben in het gezicht me hart brak heb meteen gebelt niemand kon mij vertellen wat er nou gebeurt was en het werd afgeschoven op een ander zo van "ja IK was er het weekend niet" heb toen er weer iets gebeurde tehoren gekregen dat er in het weekend vaak uitzendkrachten zijn :x dat schoot mij echt in het verkeerde keel gat wat de medicatie betreft die gaf ik toen precies(in een klein flesje) mee zodat me zoon niet bedwelmt werd is toch vreselijk denk je een beetje ontlast teworden dan maak je je nog meer zorgen dan als je kind gewoon thuis is ik heb dan ook na een paar andere incidenten enmeerdere gesprekken en afspraken besloten mijn zoon thuis tehouden wat echt heel zwaar is maar door deze ervaring ben ik bang geworden me zoon nog ergens telaten slapen....oow ja vergeten tevermelden dat hij niet spreekt en dus ook niet aan mij kan vertellen wat er gebeurt is en dan ga je van alles in je hoofd halen als bezorgde moeder
Geplaatst: woensdag 06 Juli 2011 02:21
HOi allemaal,

Ik heb ook al 3maal toe slechte ervaringen met pgbers. Dat watje specifieke hulpvraag is wordt helaas genegeerd of je hoort steeds doe ik niet wil ik niet ben ik te duur voor eerst kwam ik bij een bureau aangewezen door de gemeente dus ik dacht dat zal welgoed zitten maar dat was niet zo
weinig tot niets doen langer dan nodig wachten om op de goede plek tekomen..veel geld vragen.
dat wel , terwijl ze eigenlijk niets hebben gedaan. om er voorte zorgen dat je klachten minder erg worden of vermeden.
later twee anderen... ook die negeerden steeds mijn werkelijke zorgen waardoor je zorgen en klachten alleen maar erger werden ze kwam binnen met het maakt niet uit watje in huis doet ga je opnoemen waar je hulp bij nodig heb krijg ik antwoorden als dat doe ik niet ben ik te duur voor , dat moet jij doen, maar mijn draag last is laag , endoor dat je dus meer moet doen dan goed is krigj je juist klachten.of ze verwijzen je door naar andere instanties maar helpen in je huis datgebeurt niet. of op alles zeggen doeik niet wil ik niet ofje vraagt hoe e rekening moet betalen per twee maanden krijg je als antwoord kan me niets schelen en zo blijven deklachten komen terwijl het voorkomen kan worden of in mindere mate. dus weer op zoek gegaan naar iemand anders maar vertrouwen met pgbers doe ik nietm eer in het begin lijkt het heel wat als het er op aankomt gebeurt er niet zo veel ze luisteren maar slecht, spelen niet in op wat jij nodig hebt mar wat zij vinden.
Geplaatst: woensdag 06 Juli 2011 02:28
ik heb misschien een idee, maar kan jouw zoon wel plaatjes herkennen?
dat hij kan aanwijzen dat je hem een plaatje laat zien en dat je dan ongeveer kan weten wat hij herkent en verteld via afbeeldingen.
Gast Geplaatst: donderdag 07 Juli 2011 17:33
beste ingrid,

het is ook ons overkomen, een onterechte amk (kinderbescherming) melding, gedaan door onze op dat moment al voormalige "begeleider". Het persoonlijk drama dat er op volgde is hartverscheurend geweest en nog, en hoewel wij volledig zijn vrijgesproken van alle aantijgingen is ons leven voorgoed verwoest. om opnieuw afhankelijk te moeten zijn van een begeleider is afschuwelijk, mijn vertrouwen is ernstig geschaad. en hoewel wij inmiddels absoluut de liefste en beste begeleider van de wereld hebben getroffen, voel ik met tot op de dag van vandaag bedreigd in mijn eigen huis. Er zou een punt moeten komen waar dergelijke "begeleiders" gemeld kunnen worden om anderen dergelijk leed te kunnen besparen.
Ronnie Geplaatst: dinsdag 02 December 2014 10:45
hoi ik ben ronnie 33 jaar
op mijn 24 ste jaar kreeg ik een ervenis van uit mijn familie
destijds heb ik daar geen belasting over betaalt - dat bedrag is 7500 euro geworden
hij bij kreeg ik het binnen 6 tot 9 maand moeilijk met de politie natuurlijk
die heeft mij verhoort - uitspraak geweest 100 uur taak straf en briefen met het bedrag
daar naast heb ik wel wat eigen schulden gemaakt (met schulden gebeurt dat gauw)
ivm het hoge bedrag wat er al stond betalen mensen minder snel de rest
na prosses kreeg ik dus de brieven van 7500 euro waar ik het heel moeilijk mee had
om die reden heb ik het MJD benaderd voor schuld bemiddeling (linda Eising)
Linda heeft mij destijds geholpen met de aanvragen bij GKB groningen (die wilde mij niet aan nemen)
en is verder gaan zoeken - zo kwamen wij uit op Senturra bewind - die aanvraag duurde erg lang
maar goed ik had zelf hulp gevraagd en die zouw komen - ik heb destijds Linda duidelijk gevraagd of ik hier weer uit kon
"JA dat kan" kreeg ik te horen en de gesprekken gingen verder met verschilende mensen
man bij mij thuis geweest die alles even moest zien - Linda uit eindelijk tot slot bij mij geweest met de papieren
ALLEEN was zij - ik heb haar toen nog maal gevraagd of ik hier na de schulden weer uit kon
"JA" kreeg ik weer te horen - dus ik ging voor de schulden zitten en betaalde af dacht ik (2008)
in de eerste jaren bewind ging het mis omdat mijn schulden niet oud genoeg waren om aflossing te starten
al mijn spaar geld en vakantie geld is in die tijd op ge spaart
ik was in 1 keer 4000 euro kwijt toe de afbetaling wel begon
ik was al lang blij dat er betaalt werd en heb dat zo gelaten
ik had ook al ruzie genoeg om wat hun bepaalde over mijn leven
alles wat ik vroeg om dat ik het nodig had kon niet of moest goedkoper dikke onzin als je een TV wil hebben bij voorbeeld
je kan op een TV namelijk geen HD halen voor het bedrag wat senturra mij voor stelde
en een silmpele spel computer waar iedereen zich mee vermaakt al die tijd vraagt dat wel - dus koop ik niks
ik zouw ook laggen als ik slecht 35 cm mag kopen want het past gewoon niet in mijn woon kamer
niemand die TV kijkt met verekijker op toch ? dat een TV niet 100 cm word was mijn wel duidelijk
mij is ook een magetron geweigerd te kopen of de 1100 euro die er eens was gespaard werd vast gehouden voor sokken ?
vond ik ook hele rare uitleg kort om ik had sins dag 1 al problemen met hun uitleg
tegen de tijd dat ik schuld vrij was heb ik weer contackt gehad met het MJD met de vraag waneer ik hier uit kon
het andwoord wat ik kreeg was meteen van ? hu wat bedoel je je zit levens lang in bewind
daar zijn een 10 tal ruzies over geweest tot ik met bijde MJD en senturra niet meer praten kon
ik heb het MJD meteen gezegt dit nooit te accepteren en het bij de rechter te zoeken
van uit die opmerking is Linda weer gaan zoeken naar aanvraag papieren en ging ik naar bureo rechtshulp
bij bureo rechts hulp heb ik de eerste keer met een meneer postma gesproken - die heeft het MJD gebelt
na dat telefoon gesprek waar ik zelf bij zat kon ik gaan en had ik daar niks aan - ook daar 3 maal ruzie gehad
de papieren die linda eising heeft gegeven voor de aanvraag even later waren van belgie
en dus niet bedoelt voor nederlands recht Linda,s advies was stuur maar op ik moet met vakantie dus die heb ik op gestuurt
vlak voor het prosses aanvraag opheving had ik een advocaat mee genomen (die heeft niet alles mee gekregen neem ik aan)
ik heb aanvraag opheving zwaar verloren senturra heeft geen voor lichting gegeven over alle mogelijkheden
voorbeeld meer geld te kunnen krijgen voor ik tot aanvraag over ging - dat was dus de eerste vraag van de rechter
verder heb ik van mijn advocaat zelf het woord mogen doen - was ik achteraf niet echt mee geholpen
meteen na het prosses heeft MJD en senturra mijn advocaat als malafide verwoord - was ik ook meteen giftig op
ik ben dus sins die tijd zelf gaan bemiddelen (alles) het MJD heeft nog maal geprobeert mij een jurist van hun te regelen
ik kom daar krijg de vraag "dus jij hebt het moeilijk met 40 euro in de week" ik zelf kan rond komen van de helft als nodig
hoe goed zoon jurist ook mag zijn ? licht die wel in met de problemen die er zijn praat mij niks extra aan
senturra heeft mij intussen een relatie verboden - ik mocht geen relatie van hun hebben - vond ik ook ernst en vreemd
al mijn vragen waar hun mij levens lang op wast wilde houden liepen uit op antwoorden als
ik ben onverandwoordelijk of ik heb autisme linda heeft mij eens verwoord dat een bureo woonkans (waar ik een huisje via had)
ook voorwaarden had tot mijn bewind stelling geen van al deze redenen hebben ze beweis voor en alles is een leugen
ruzie,s op dit moment met senturra / MJD en via het MJD ben ik ook nooit verder gekomen bij bureo rechts hulp
ben via de huis arts bij een vrouw geweest die op afdeling P werkt op het zieken huis
die heeft mij enkele weken seresta voor geschreven rond kerst alles aan gehoort en kon ook niks doen verder
bij de tweede maal naar de rechter prosses aanvraag opheving heb ik nog geen 5 minuten prosses gehad mocht ik weer gaan
mij is duidelijk gevraag of ik opheving wilde - ik heb duidelijk gezecht dat ik eerst de uitleg wil waarom dit zo gaat
er is mij nooit juridiesch advies verleent of voorlichting gegeven wat ik eerst kon
als ik senturra vroeg wat hun zien als onbepaalde tijd was het altijd levens lang en kon ik niks meer doen hier uit tekomen
dus ik vrees tensterkste dat ik na mijn bewind gewoon uitleg geweigert word voor deze gedragingen CQ veronderstellingen
terweil ik zelf om schuld bemideling gevraagt heb - en in de GKB normaal maar 3 tot 5 jaar mag uitbetalen

slot:het is nu 2 dec 2014 ik word koment jaar 34 en word tot op de dag van vandaag uit gelaggen om mijn geld
krijg geen voor lichting : onbepaalde tijd is lenens lang bij hun en dossiers mag ik niet inzien
MJD heeft een pand verbod tegen mij uitstaan voor 1 jaar
Linda heeft mij in de tijd van hevige stres alleen maar naar een dockter willen zien gaan
en heeft mij 1 maal weten te overtuigen van een vertrouwents persoon bij de lentis in een team onder andere naam
deze man heeft mij nooit geholpen en is alleen maar met kritiek geweest op hoe ik moet leven ?
ik kan niet beter leven zonder geld na zo vele jaren stres
ik heb geen belang bij iemand die mij sonder rede wiet verslaaft noemt of alcoholist
deze man "hubert van der jeugt" bleek helemaal geen vertrouwens persoon en kreeg zelfs het lef
te zeggen dat ik geen probleem heb want er is toch geen oplossing
waar licht voor mij de essentie van het probleem ? wat zoek ik als uit leg voor al deze verloren jaren
zelf ontwikeling werk ervaring EVT halen van rijbewijs auto
voor deze schade gemaakt door hulpverleners : schade die mijn levens kwaliteit zeer veel be invloed
wil ik uileg voor alle luegents die mij jaren lang van het kastje naar de muur heeft gestuurt
die uitleg verlang ik van MJD / senturra / Lentis en eigelijk ook van PBI - bij een rechter

1 van de punten zeer belanrijk ten opzicht PBI is dat ook hun geen klachten willen bemiddelen
als ik zeg bij de rechter tezijn geweest voor opheving - word ook daar snel gezegt dat dat het hoogste punt is
en hun niet - maar aanvraag opheving is niet de klachten die ik heb - er word dus ook bij hun snel met woorden gedraait
hun willen alleen geld zaken keuren en liever niks wat op sosiale problemen neer komt
dit doen alle instantie,s in schrift ook - geen van alle ruzie,s staan vast gelegt in dossier BV
of dossier word gewoon niet inzagen toe verleent
Suzanne Geplaatst: donderdag 04 December 2014 13:25
Hallo Erik en anderen,

Ik ben het helemaal met je eens dat je ergens reviews zou moeten kunnen geven over slechte maar ook over goede zorgverleners. En dat zou bij ZIN net zo goed moeten, ook daar zitten hulpverleners die geen enkele ervaring hebben. Maar bij een intakegesprek krijg je dan te horen dat er een ervaren hulpverlener komt, en later blijkt het iemand te zijn die net van school af komt en geen enkele ervaring heeft. Bovendien worden er dan opeens allerlei reisuren en verslaguren in rekening gebracht, terwijl je daar niet om gevraagd hebt. Dan kun je toch maar beter rechtstreeks zaken met iemand doen via een PGB, dan kun je zo veel mogelijk uren nuttig inzetten voor de budgethouder.
Gelukkig hebben wij hele goede ervaringen met onze PGB-zorgverleners, maar helaas is het via Zorg in Natura wel eens anders verlopen en dus zou je daar ook reviews moeten kunnen plaatsen.

En natuurlijk is dat ook heel handig voor andere budgethouders die zorgverleners zoeken. Zo kun je elkaar goed helpen en elkaar veel narigheid besparen.

Misschien toch iets voor deze website?

Suzanne
I.E Geplaatst: donderdag 04 December 2014 16:51
Voor alle mensen met klachten misschien helpt het ook als je een normale beloning geeft en niet voor een dubbeltje op de eerste rang wilt zitten en probeert er zoveel mogelijk uren begeleiding/zorg uit te slepen terwijl je indicatie in veel minder uren voorziet.

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.