1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Zwangerschaps verlof & vergoeding

Auteur Bericht
Maaike Geplaatst: vrijdag 29 April 2011 22:11
Hallo allemaal,

Misschien kan iemand mij hier mee helpen. Ik werk op dit moment circa 30 uur in de week voor 6 verschillende PGB-houders. Ik heb met allemaal een arbeidsovereenkomst. Nu heb ik een kinderwens. Dat betekent dat als dat lukt er ook een zwangerschapsverlof aan zit te komen. Ik krijg alleen van zowel de SVB als het UWV geen hoogte over wat voor uitkering ik dan krijg. Enerzijds zeggen ze dat ik slechts recht heb op een uitkering voor zelfstandigen (ZEZ uitkering) wat minimumloon is. Anderzijds ben ik geen zelfstandige en heb ik (bewust) gekozen voor arbeidscontracten. Ik draag ook loonheffing af en inkomensafhankelijke bijdrage Zvw. De belastingdienst ziet mij ook niet als zelfstandige. Waar heb ik nu recht op? Want als ik alleen het minimumloon krijg is dat wel een probleem. Heeft iemand misschien al met dit bijltje gehakt of weet die er veel vanaf? Ik zit met de handen in het haar!
Heleen Geplaatst: vrijdag 29 April 2011 23:38
Hallo Maaike,
als je in loondienst bent moet je
volgens de site van de SVB zelf gedurende het hele zwangerschapsverlof van maximaal 16 weken doorbetaald krijgen.
Uiterlijk 4 weken van te voren moeten de budgethouders dit doorgeven. Voor alle details kijk op de site van de SVB.
:)
Maaike Geplaatst: zaterdag 30 April 2011 11:29
Hallo Heleen,

Bedankt voor je reactie. Ik dacht in eerste instantie ook dat ik gewoon een uitkering kreeg en haal dat ook uit de informatie op de SVB site. Echter, het UWV vertelde mij dat ze het zien als zelfstandige omdat er, onder de drie dagen regeling, geen werkgeverspremies worden afgedragen. En aangezien ik bij niemand meer dan drie dagen kom, kan ik geen ander contract afsluiten. Het is dus heel dubbel. Ik hoop dus dat er iemand is die dit ook heeft meegemaakt.
Ad Geplaatst: zaterdag 30 April 2011 13:45
Maaike,
Mijn zorgverleenster is in blijde verwachting. Ik heb haar zwangerschap gemeld bij de SVB. Deze gaat haar melden bij het UWV en zij krijgt haar salaris in haar zwangerschapstijd via een uitkering door het UWV doorbetaald gedurende de 16 weken zwangerschapsverlof. De SVB incasseerd in haar zwangerschaps maanden geen geld van mijn PGB rekening. Daardoor kan ik dus vervangende zorg inkopen.
Doordat ik haar werkgever ben voor meer dan drie dagen/week betaal ik daarom boven op haar uurloon een percentage (ong. 19%) aan "werkgeversverzekeringen". Daarin zit het verschil met jou. Jij werkt met meerdere budgethouders die NIET formeel jou werkgever zijn en daardoor ook niet de werkgeversverzekeringen bijdragen voor jou behoeven af te dragen.
Door die situatie ziet het UWV jou dus anders dan een "werknemer in loondienst" zoals in mijn situatie. Het is formeel maar wel volgens de regels.
Succes met je kinderwens....
Star Counseling Geplaatst: zondag 01 Mei 2011 00:18
Mijn ervaring is echt anders dan hierboven beschreven staat. Vorig jaar oktober is mijn zorgverleenster bevallen van een dochter. Zij werkt 3 dagen in de week bij mij (en valt dus onder de 3 dagenregeling) in loondienst. Ik ben door de 3 dagenregeling geen volledig werkgever, betaal haar rechtstreeks bruto uit, maak dus ook geen gebruik van opting-in. Wij hebben haar gewoon met het formulier van de SVB richting het UWV gemeld en zij heeft de volledige periode van 16 weken (eind augustus t/m half januari) uitbetaald gekregen. Doordat zij niet een vast aantal uren werkt, heeft ze kopieën van al haar urendeclaraties door moeten sturen naar het UWV en is er een gemiddeld maandbedrag gerekend dat ze uitbetaald kreeg gedurende haar zwangerschapsverlof. Bij mijn weten heeft ze dat ook zo geregeld met het andere gezin waarvoor ze werkt (en bij beide werkt ze dus minder dan 4 dagen met een arbeidsovereenkomst).
Dus het kán echt wel! Gewoon het formulier opvragen bij de SVB en ingevuld opsturen naar het UWV, er moet ook een zwangerschapsverklaring van de verloskundige of gynaecoloog bij waarin aangegeven staat wat de vermoedelijke bevallingsdatum zal zijn.
Maaike Geplaatst: donderdag 12 Mei 2011 11:12
Bedankt voor jullie reacties! Ik hoop dat er nog meer mensen gaan reageren! De reacties spreken elkaar nu tegen en dat is precies het probleem waar ik ook bij het UWV tegenaan loop. Dus zijn er wellicht nog meer mensen met ervaring?
M.C.T Geplaatst: donderdag 12 Mei 2011 12:06
Je kunt de proef op de som nemen:
Dien feitelijk een aanvraag in. Dan moet er officieel op besloten worden, een besluit waartegen je beroep kunt aantekenen.
Natalie Geplaatst: dinsdag 17 Mei 2011 21:25
Hallo,
Ik heb zelf - toen ik net zwanger was- contact opgenomen met het UWV. Mij is mijn 'normale' salaris doorbetaald tijdens mijn zwangerschapsverlof, maar hiervoor heb ik gebruik kunnen maken van mijn vorige werkgever (een verpleeghuis). Ik was een jaar uit dienst toen ik als 'zelfstandige' (net als jij) ben begonnen. Omdat ik dit kon weerleggen deden ze niet moeilijk.
Ik heb toen wel gelijk de naam van de persoon met wie ik aan de telefoon had gesproken genoteerd en gevraagd of zij contactpersoon kon zijn (want ja... de meningen veranderen inderdaad regelmatig).

Succes...
Star Counseling Geplaatst: dinsdag 17 Mei 2011 21:38
Natalie, Maaike4384 geeft aan dat ze met alle PGB houders een arbeidsovereenkomst heeft, zij is dus geen zelfstandige! Ik blijf bij mijn advies om contact op te nemen met het SVB of UWV en gewoon het formulier in te vullen. Als je een arbeidsovereenkomst hebt, heb je gewoon recht op betaald zwangerschapsverlof en zo werkte het dus ook bij mijn zorgverleenster die hier ook met arbeidsovereenkomst (op minder dan 4 dagen) werkt.
Maaike Geplaatst: woensdag 18 Mei 2011 18:42
Hallo,

Alweer bedankt voor de reacties! Proef op de som nemen kan helaas niet :-(. Voor zo'n aanvraag heb je een verklaring nodig van de arts/verloskundige dat je inderdaad zwanger bent. Althans, dat vertelde Miep van het UWV mij. Dus ik ga dan maar in het diepe springen... Maar eerst nog zwanger worden :-D
Geplaatst: maandag 12 September 2011 15:05
hallo maaike,

Ik heb een vraagje aan jou.
Ik ben nog in opleiding activiteitenbegeleiding en ik heb ook verschillende baantjes /arbeidsovereenkomsten.
Mijn vraag is, moet jij ook voor allemaal zoveel afdragen aan de belasting?
Ik kan maar bij 1 loonheffingskorting toepassen en de rest moet ik bijn aeen derde afdragen.
Ik werk via flexpool orbis in de thuiszorg als VErzorgende IG-er, heb leerwerkcontract bij een zorgboerderij en heb dan 1 contract bij een budgethouder via de SVB. Maar nu vroegen me nog 2 ouders (met hun zoontje doe ik paardrijden op de zorgboerderij) voor ook een arbeidscontract (voor oppassen op een kind, met syndroom van down, in de avonduren soms of weekend als ze nodig hadden. En zaterdag vroegen me weer ouders van een ander paardrijclientje voor nog extra acitiviteiten te doen met hun zoon,omdat ze PGB niet opkrijgen en ze wouden dan ook een arbeidsovereenkomst doen.
Heb jij die allemaal via SVB lopen?
EN is dat niet onhandig voor mij, omdat ik verschillende contracten heb lopen dan ook meer moet afbetalen? Of hoe doe jij dat?

Sorry, maar ik kom er niet wijs uit wat ik moet doen en als er iemand is die me kan helpen, graag...

MVG,

JAnneke
M.C.T Geplaatst: maandag 12 September 2011 15:29
Uiteindelijk betaal je niet meer belasting, omdat de belastingdienst aan het eind van het jaar alle bedragen bij elkaar optelt, de belasting bepaalt en de heffingskorting ervan aftrekt.
Als je alles via de SVB doet en alles goed gaat hoef je niet te reserveren voor de uiteindelijke aanslag.
Overigens het is meestal voordeling toch aangifte te doen aangezien je dan je eventueel gemaakte kosten voor belasting kunt aftrekken. De SVB houdt daar geen rekening mee.

Een andere mogelijkheid is je inkomsten in het lopende jaar te schatten en alvast om een voorlopige aanslag te vragen. Je betaalt dan nu belasting over de maand, waarin je het verdient.

Als de belastingdienst in 2012 merkt, dat je veel hebt bijverdiend zal die ambtshalve aannemen, dat dit in 2012 ook zo is en voor 2012 een voorlopige aanslag opleggen.
F. Geplaatst: vrijdag 14 November 2014 21:35
Mijn vraag sluit een beetje op beide onderwerpen aan.
Ik ben bevallen in mei dit jaar, had toen recht via UWV en mijn oude baas op uitkering.

Nu werk ik vanuit het pgb, als ik met de tijd weer zwanger word kan ik dit dus melden weer bij het UWV ?

Moet ik trouwens als ik onder de drie dagen norm zit zelf een ziektewet verzekering afsluiten?
Ook had ik de vraag als ik geen loonheffings papieren heb ingevuld of ik dan in het einde van het jaar het na aangifte wel terug krijg ?
Geplaatst: maandag 10 Oktober 2016 23:02

Mijn vraag sluit een beetje op beide onderwerpen aan.
Ik ben bevallen in mei dit jaar, had toen recht via UWV en mijn oude baas op uitkering.

Nu werk ik vanuit het pgb, als ik met de tijd weer zwanger word kan ik dit dus melden weer bij het UWV ?

Moet ik trouwens als ik onder de drie dagen norm zit zelf een ziektewet verzekering afsluiten?
Ook had ik de vraag als ik geen loonheffings papieren heb ingevuld of ik dan in het einde van het jaar het na aangifte wel terug krijg ?

Geplaatst: maandag 10 Oktober 2016 23:04
[quote="Franny_3"]Mijn vraag sluit een beetje op beide onderwerpen aan.
Ik ben bevallen in mei dit jaar, had toen recht via UWV en mijn oude baas op uitkering.

Nu werk ik vanuit het pgb, als ik met de tijd weer zwanger word kan ik dit dus melden weer bij het UWV ?

Moet ik trouwens als ik onder de drie dagen norm zit zelf een ziektewet verzekering afsluiten?
Ook had ik de vraag als ik geen loonheffings papieren heb ingevuld of ik dan in het einde van het jaar het na aangifte wel terug krijg ?[/quote

Hoi ik had een vraag het is wel lang geleden zie ik,
Ik ben ook bevallen en wil weten of ik een uitkering kan krijgen alleen betaal ik geen premies , wel werk ik meer dan 4 dagen per week ook als pgber
M.C.T Geplaatst: dinsdag 11 Oktober 2016 11:00
Als dat bij één opdrachtgever is Dan is Uw opdrachtgever in overtreding. Die kan een filkse claim van de belastingdienst en UWV tegemoet zien als U dit gaat claimen.
M.C.T Geplaatst: woensdag 12 Oktober 2016 10:46
P.s.: Als U bij meerdere opdrachtgevers werkt en per opdrachtgever op minder dan 4 dagen per week kijk Dan eens op de UWV site onder "ZEZ": Zwanger en zelfstandig.

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.