1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

kwaliteit van zorg

Auteur Bericht
Tineke Geplaatst: maandag 27 November 2006 13:39
Hoe kunnen we bereiken dat de zorg kwalitatief voldoende is?

Mijn ervaring is, dat dit niet alleen wordt opgelost met meer geld naar de zorg.Er moet wel degelijkmeer geld naar de zorg, maar dat levert alleen betere en voldoende zorg op, als er vanuit de overheid regels worden afgesproken, die door zorgverleners cq zorginstellingen moeten worden nageleefd. Controle hierop is wenselijk.
Een regel die b.v. belangrijk is: hoeveel procent van het verleende budget aan directe zorg moet worden besteed, hoeveel van het budget moet worden besteed aan scholing van de zorgverleners.
Dit betekent dat zorginstellingen andere prioriteiten moeten gaan leggen bij de besteding

Te weinig uren voor te veel werk gaat tenkoste van de kwaliteit.
Te weinig deskundigheid gaat tenkoste van kwaliteit van zorg en ook ten koste van de efficiency in tijd en zorg.
Ik pleit daarom voor meer geld in combinatie met duidelijke regels m.b.t. besteding van het geld en controle daarop. Dat zou moeten resulteren in
- meer uren
- indicaties gekoppeld aan individuele client (zorgzwaartepaketten)
- grotere deskundigheid,waardoor er gewerkt gaat worden met be-
geleidingsplannen, dus methodisch werken (wat nu vaak ontbreekt)
scholingen als vast onderdeel van ieders arbeidscontract.
Tenslotte, wat een zeer redelijke en grote wens is:
volledige transparantie over dit alles naar clienten en belangenbehartigers toe.
Zonder transparantie is het zeer moeilijk om voor je eigen belangen ( of voor die van je familielid)op te komen. Dit is echter een recht die je zonder transparantie niet kunt benutten.
Transparantie heeft op zichzelf al een zelfregulerend effect.
Geplaatst: maandag 27 November 2006 19:03
ik begrijp niet precies waar de mail over gaat: want de awbz erkende zorg werkt met zorgzwaarte. alle bewoners van zelfs verpleeghuizen hebben straks alleen die zorgindicaties die bij hun zorg hoort! eerst kregen ze gewoon zoveel geld vor zoveel bewoners. maar nu kan het zo zijn dat een huis veel meer geld krijgt of minder omdat hun bewoners zijn geindiceerd! maar door alle overhead en service zijn de meeste awbz erkende instellingen veel duurder! maar dan krijgen ze ook 30% meer geld per uur dan met pgb. Ik vindt het ook redelijk dat met pgb waar minder grote organisaties achter zitten dus 30% minder krijgen. het voordeel van pgb is dat je niet aan die grote eisen hoeft te voldoen. een lieve tante die op een boerderij woont kan prima voor 100 euro een nichtje met een beperking een weekend logeren aanbieden. voldoet ze aan de eisen? lang niet! maar het is via het pgb een fantastische oplossing. een stichting vraagt snel 250 euro. heeft diploma,s werkt met dossiers en is beter georganiseerd. maar heeft niet die strenge eisen als een awbz erkende insteling maar die vragen dan soms ook wel 600 euro.
Je moet je als budgethouder realiseren dat kwaliteit geld kost. ben je met minder tevreden, is het goedkoper. hoe meer zekerheid en kwaliteit: dat heeft een prijs! en die 2 uitersten is mogelijk in nederland. ik ben heel blij met het pgb en kan hier prima goede kwaliteit zorg voor bieden voor een redelijke prijs!

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.