1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Waar kan je een klacht indienen tegen een PGB-HOUDER???

Auteur Bericht
PGB zorg voor kinderen Geplaatst: woensdag 16 Februari 2011 14:31
Wie weet waar ik een klacht kan indienen tegen een PGB-houder?

Ik ben als ZZP-er een PGB overeenkomst aangegaan met de moeder van mijn cliënt (= PGB Houder)
Zij komt op meerdere punten het contract niet na, geeft het PGB geld aan dingen waar het PGB niet voor bedoeld is en weigert nu ook de overeengekomen uren uit te betalen. Ik heb een goede reachtsbijstand verzekering dus over die uitbetaling maak ik me niet zo druk maar ik ben van mening dat mensen zoals bovengenoemde PGB-Houder niet over een PGB zouden moeten beschikken en beter zorg in nature zouden kunnen krijgen.

Wie kan mij verder helpen?
Pim Geplaatst: woensdag 16 Februari 2011 17:48
Beste Esther,

Er is geen landelijk opererende 'klachtenlijn' voor PGB houders en/ of zorgverleners.
Wel zou u naar het zorgkantoor kunnen gaan en deze vraag daar neerleggen.
Het zou kunnen dat het zorgkantoor dan voor extra controle gaat zorgen, zeker omdat in 2011 de nadruk op controle is komen te liggen om fraude te bestrijden.
Wel is fraude doorgaans moeilijk aan te tonen.
Ik hoop dat u snel het geld kunt ontvangen waar u recht op heeft.
Met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare
Indigozorg Geplaatst: donderdag 17 Februari 2011 00:12
Hallo Esther,

Ik dit geval zou ik de moeder heel duidelijk aangeven wat de gevolgen kunnen zijn dat ze het pgb geld aan andere zaken uit geeft dan aan de zorg.
Er zal verantwoording moeten worden afgelegd aan het zorgkantoor, als dit niet overeenkomt met jouw eigen administratie zal de cliënt (moeder) de eindverantwoordelijke blijven. Het niet gebruikte PGB zal terug moeten gestort naar het zorgkantoor, wat betekent dat de moeder het uit eigen zak moet gaan terug betalen en zelfs in de schuldsanering kan belanden.
Zoals je het beschrijft heeft moeder een hulpvraag omtrent beheer financiën. Misschien dat je dat moet uitvissen wat er nu mis gaat en om welke reden ze het geld elders besteed.
Als ze jouw hulp niet accepteert, dan kan je niets anders doen dat zelf het contract opzeggen.
M.C.T Geplaatst: donderdag 17 Februari 2011 10:55
"Ik heb een goede rechtsbijstand verzekering dus over die uitbetaling maak ik me niet zo druk "

Juridisch ligt dit ingewikkelder dan je denkt.
In het contract is de budgethouder de werkgever. Nu zijn minderjarigen handelingsonbekwaam. Het contract kan daardoor van rechtswege nietig zijn.
Moeder treedt namens minderjarige in rechte op. Het is een voogd verboden om namens minderjarigen verplichtingen aan te gaan voor rekening van minderjarige.
Hopelijk ziet de rechter voldoende grond om de voogd=moeder aansprakelijk te stellen voor jouw schade.

Ik heb indertijd de kantonrechter toestemming gevraagd om namens mijn kind PGB-contracten af te sluiten. ( Je mag een kind niet zonder toestemming van de kantonrechter tot verplichtingen verbinden. Inmiddels is de kinderrechter de bevoegde rechter, waar het om kinderen gaat) De griffie heeft het verzoek teruggestuurd met de opmerking, dat de voogd sowieso verantwoordelijk is.
Ik ben benieuwd of de rechter, wanneer her erop aankomt, de voogd aan de aangegane verplichtingen houdt, nadat het contract nietig is verklaard, omdat het van rechtswege nietig is.

Er is een kans, dat de rechter de voogd niet houdt aan een van rechtswege nietig contract.

Moraal: ik ben van mening, dat bij minderjarigen de wettelijk vertegenwoordigers zelf als opdrachtgever/werkgever in het contract moeten worden opgenomen.
Geplaatst: donderdag 17 Februari 2011 11:09
Over het krijgen van je salaris, wij hebben in het verleden goede ervaringen gehad met een incassoburo. Mogelijk is dat een idee maar het betekend vaak wel het einde van de werkrelatie.
Jolanda
Matthijs Geplaatst: donderdag 17 Februari 2011 22:00
Nouja, na een betalingsherinnering stuur je eerst eens een aanmaning en op die aanmaning vermeld je dat je de bij overschrijding van de nieuwe betalingstermijn een incassobureau inschakelt. Als je die stappen overslaat en direct een incassobureau in de hand neemt geef je de cliënt niet genoeg gelegenheid om de betalingsachterstand weg te werken, wat tot onnodige kosten en ruzie kan leiden.

Het verhaal van gwehkamp heeft mij wel verbaasd trouwens. Komt het in praktijk echt voor dat contracten nietig verklaard worden, terwijl de SVB zelf gewoon met deze contracten werkt?? Lijkt me zeer vreemd - dit zou betekenen dat geen enkel contract van een zorgverlener met een minderjarige cliënt rechtsgeldig zou zijn. Als zoiets algemeen bekend wordt krijg je natuurlijk chaos, want dan kan iedere cliënt met een beetje slechte wil gewoon onder zijn betalingsverplichting uit.
Sonja Geplaatst: dinsdag 25 Februari 2014 09:58

Wie weet waar ik een klacht kan indienen tegen een PGB-houder?

Ik ben als ZZP-er een PGB overeenkomst aangegaan met de moeder van mijn cliënt (= PGB Houder)
Zij komt op meerdere punten het contract niet na, geeft het PGB geld aan dingen waar het PGB niet voor bedoeld is en weigert nu ook de overeengekomen uren uit te betalen. Ik heb een goede reachtsbijstand verzekering dus over die uitbetaling maak ik me niet zo druk maar ik ben van mening dat mensen zoals bovengenoemde PGB-Houder niet over een PGB zouden moeten beschikken en beter zorg in nature zouden kunnen krijgen.

Wie kan mij verder helpen?


Ik heb in exact dezelfde situatie gezeten. Ik ben een gekwalificeerde kracht die 12 jaar een jongetje met een ernstige autistische aandoening heeft begeleid. Zijn PGB is dus hierop geïndiceerd . Zonder overleg werd ik ineens ontslagen. Ik heb de moeder van mijn PGB houder er zelf op moeten attenderen dat er op zijn minst een opzegtermijn van 2 maanden gold. Van dertien uur ging ik (zonder overleg) langzaamaan naar 6 uur per week. Opeens een ontslag. In tussentijd werden familieleden aangesteld als oppas. De familie krijgt een zak met geld en kan er in feite mee doen wat ze willen. Een indicatie kan makkelijk worden verlengd. Echter, er wordt niet naar gekwalificeerde krachten gekeken die kinderen met een ASS zouden moeten begeleiden, wat wel de bedoeling is. Ik heb de overheid gebeld in Utrecht, die kunnen je verder helpen.
Janna Geplaatst: maandag 07 Juli 2014 08:11
Ik werk al bijna drie jaar bij een cliënt eerst als ondersteunend begeleidster 12 uur pw en nog maar 3 uur pw als schoonmaakhulp. Echter weigerde ze mij een jaaropgave te geven ik kan geen urenbriefjes ondertekenen en ze betaald bijna nooit. Ik wacht nu al weer twee maanden op mijn loon en dit gebeurd vaak. Ik ben het zat erom te vragen alle instanties, gemeente , zorgburo zelfs belastingkantoor aan de lijn gehad en ze zeggen het is tussen mij en cliënt.Intussen heeft ze al een aantal maanden loon ertussen uit gehaald en in eigen zak gestoken. Morgen moet ik weer maar ga niet na een enorme belastingaanslag ik heb maar een andere baan aangenomen en denk dat ik niets meet krijg.
Monique Geplaatst: donderdag 10 Juli 2014 12:48

Wie weet waar ik een klacht kan indienen tegen een PGB-houder?

Ik ben als ZZP-er een PGB overeenkomst aangegaan met de moeder van mijn cliënt (= PGB Houder)
Zij komt op meerdere punten het contract niet na, geeft het PGB geld aan dingen waar het PGB niet voor bedoeld is en weigert nu ook de overeengekomen uren uit te betalen. Ik heb een goede reachtsbijstand verzekering dus over die uitbetaling maak ik me niet zo druk maar ik ben van mening dat mensen zoals bovengenoemde PGB-Houder niet over een PGB zouden moeten beschikken en beter zorg in nature zouden kunnen krijgen.

Wie kan mij verder helpen?


Ik heb in exact dezelfde situatie gezeten. Ik ben een gekwalificeerde kracht die 12 jaar een jongetje met een ernstige autistische aandoening heeft begeleid. Zijn PGB is dus hierop geïndiceerd . Zonder overleg werd ik ineens ontslagen. Ik heb de moeder van mijn PGB houder er zelf op moeten attenderen dat er op zijn minst een opzegtermijn van 2 maanden gold. Van dertien uur ging ik (zonder overleg) langzaamaan naar 6 uur per week. Opeens een ontslag. In tussentijd werden familieleden aangesteld als oppas. De familie krijgt een zak met geld en kan er in feite mee doen wat ze willen. Een indicatie kan makkelijk worden verlengd. Echter, er wordt niet naar gekwalificeerde krachten gekeken die kinderen met een ASS zouden moeten begeleiden, wat wel de bedoeling is. Ik heb de overheid gebeld in Utrecht, die kunnen je verder helpen.



Wat jammer dat er zo te zien zoveel veel mensen een pgb hebben en helaas niet weten wat hun rechten en plichten zijn.
Wij hebben al ruim 9 jaar een pgb voor onze zonen. Nog nooit problemen met onze hulpverleners gehad. Nu ben ik er van overtuigd dat dit oa komt door regelmatig de stand van zaken door te nemen en eerlijk blijven naar elkaar.

Waar ik me in de bovenstaande reactie erg aan erger is dat de schrijfster het idee heeft dat je zo maar een herindicatie krijgt....en dat je zomaar een zak geld krijgt waar je mee mag doen wat je wilt....
En er zijn nu eenmaal ook hulpvragen die niet door een deskundige gedaan hoeven te worden maar door misschien goedkopere ervaringsdeskundigen.
Het mooie van een pgb is dat je het persoonlijk kunt aanpassen aan de zorgvraag.....Binnen de grenzen van de wet...

Wat blijft is natuurlijk eerlijkheid en respect. Uren verminderen zonder overleg en ontslag zomaar dan kan niet.

Als er iemand wil zien hoe mooi en netjes het ook kan gaan met een pgb....kom maar op de koffie :)
Geplaatst: woensdag 30 Juli 2014 07:03

Wie weet waar ik een klacht kan indienen tegen een PGB-houder?

Ik ben als ZZP-er een PGB overeenkomst aangegaan met de moeder van mijn cliënt (= PGB Houder)
Zij komt op meerdere punten het contract niet na, geeft het PGB geld aan dingen waar het PGB niet voor bedoeld is en weigert nu ook de overeengekomen uren uit te betalen. Ik heb een goede reachtsbijstand verzekering dus over die uitbetaling maak ik me niet zo druk maar ik ben van mening dat mensen zoals bovengenoemde PGB-Houder niet over een PGB zouden moeten beschikken en beter zorg in nature zouden kunnen krijgen.

Wie kan mij verder helpen?

hallo esther.
er zijn een aantal dingen die mijns inziens gescheiden moeten blijven
je zegt dat je je niet druk maakt om je geld. dat stuk zou ik over willen slaan maar lijkt onvermijdelijk omdat ik ik denk dat u dat een belangrijk punt vindt. en zwaar teleurgesteld bent.

mogen wij weten in welk onderdeel van het zorgplan u werkte . en wat uw taken waren. zodat we helderder inzicht krijgen.
bv om welke zorg ging het, enz. sommige mensen weten echt niet wat er ingekocht mag worden en vaak hulpverleners niet.
ik kan niet beoordelen of u uw werk gedaan heeft. zoals afgesproken. ik ga er vanuit dat u dat wel gedaan heeft. En dan volgens de normen en waarden wat ingekocht mag worden
ik wil u ook zeggen dat het pgb iets is van hulpverleners komen en gaan. pgb moet u niet zien als een vast inkomen . en vaste werkrelatie. aan welk punt heeft u gewerkt . Als u beter hebt ga je ook en dat is soms heel lastig voor pgb houders stabiliteit is er niet. u zegt dat mevrouw fraude pleegt hier kan ik niet over oordelen. kunt u ons vertellen wat volgens u ze nu zorg inkoopt wat niet mag

ik neem aan dat u ook als hulpverlener op de hoogte bent van de hulp die u biedt en u heeft afspraken gemaakt met de pgb houder of vertegenwoordiger volgens wat ingekocht mag worden. vertel ons meer over u zelf


alvast bedankt
Geplaatst: donderdag 07 Augustus 2014 14:10

Wie weet waar ik een klacht kan indienen tegen een PGB-houder?

Ik ben als ZZP-er een PGB overeenkomst aangegaan met de moeder van mijn cliënt (= PGB Houder)
Zij komt op meerdere punten het contract niet na, geeft het PGB geld aan dingen waar het PGB niet voor bedoeld is en weigert nu ook de overeengekomen uren uit te betalen. Ik heb een goede reachtsbijstand verzekering dus over die uitbetaling maak ik me niet zo druk maar ik ben van mening dat mensen zoals bovengenoemde PGB-Houder niet over een PGB zouden moeten beschikken en beter zorg in nature zouden kunnen krijgen.

Wie kan mij verder helpen?



Per Saldo (een belangen vereniging van PGB houders) heeft een klachtenlijn c.q. fraude lijn. En alle informatie die je maar hebben wilt. Je zult wel eerst lid moeten worden. Maar de contributie is niet zo hoog.
Voor iedereen aan te raden die met PGB van doen heeft. Trouwens je kunt niet zomaar klakkeloos PGB geld uitgeven. Je zult elk half jaar verantwoording af moeten leggen.
Veel succes,
Hermien
Irene Geplaatst: vrijdag 12 September 2014 08:01
Inderdaad zoals hierboven al aangegeven is je krijgt niet zomaar een zak met geld. Daar gaat een hele aanvraag aan vooraf.
Geld in eigen zak stoppen is onmogelijk zonder door de mand te vallen en dan ben je het pgb kwijt en kan je het terug betalen.
En terecht als het niet uitgegeven word waarvoor het bedoeld is !
Wij zijn zelf ook ouders van een dochter met indicatie voor een pgb.
Zijn blij met onze hulpverleners, die voor ons bepaalde taken uit handen nemen.
Als klopt wat je hier boven suggereert, dan valt die moeder vanzelf door de mand.
Vanaf 1 januari heb je het trekkingsrecht, en dan word het bedrag op de rekening gestort van het SVB, dan kan de ouder er zelf niet meer aan komen. En de hulpverleners alleen uit betalen als ze de uren doorgeeft aan het SVB. Vooraf zal ze alle contracten die zijn afgesloten naar het SVB moeten sturen.
Wij hebben de administratie via het SVB lopen, en dat is een verademing, veel word voor je geregeld..
Loonstroken, jaaropgaven en uitbetaling, dit ervaren wij als zeer prettig het neemt veel werken energie voor je uit handen .
Die we beter in onze dochter kunnen steken.
Ik zou zeggen probeer nog eens met die dame om de tafel te gaan zitten, wie weet komen jullie er samen nog uit !

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.